kräva apoteket på ersättning??

Sv: kräva apoteket på ersättning??

Förhoppningsvis kommer det finnas större tillgänglighet och kanske möjlighet att köpa medikamenter hos företag som är insatta i sporten :bump:
Men det är en lång och intressant väg innan det kommer så långt.

Har fått mycket tankar kring fång efter att ha läst denna tråd. Är det något jag är rädd och drömmer mardrömmar om så är det att pållan ska få fång. Hon är en riktig olycksfågel som drar på sig det mesta ex fästingborelia.
Det känns som om jag har lagt ut en förmögenhet på blodprov, häststackarn kan inte ha mycket kvar i kroppen :devil:

Vissa ångesttomtar kan jag nog pensionera nu medan andra just fått anställning :angel:

Apo

Samma svar fick jag på SLU vid en förfrågan för ett par år sedan. Inga fall av fång i Sverige har sammankopplats med cortisonbehandling (eller: inga falla har blivit inrapporterade till SLU).
Det svar fick jag sommaren 2004.

Tillägg efter att ha LÄST AW inlägg:
Det var förvisso en engångsdos jag skulle ge hästen men det rörde sig om IV och det var i samband med ett fånganfall.
Frågan är om det bara gäller längre behandlingar och vad som är bevisad... :confused:

Senast ändrad av en moderator:

armada skrev:
Samma svar fick jag på SLU vid en förfrågan för ett par år sedan. Inga fall av fång i Sverige har sammankopplats med cortisonbehandling (eller: inga falla har blivit inrapporterade till SLU).
Det svar fick jag sommaren 2004.

Tillägg efter att ha LÄST AW inlägg:
Det var förvisso en engångsdos jag skulle ge hästen men det rörde sig om IV och det var i samband med ett fånganfall.
Frågan är om det bara gäller längre behandlingar och vad som är bevisad... :confused:

Som jag uppfattat det så ska man ha en nästan SANSLÖS otur för att få fång av en 'engångs'behandling, och nästan lite sanslös otur för att få det av en korttidsbehandling. Utan snarare de hästar som av någon anledning måste stå på LÅNGA kortisonbehandlingar som löper risk att drabbas.

Ang kortison och fång och Ove Wattle btw så 2001 höll han iaf med om att fång kunde utlösas av kortisonbehandling, men just det att det då (förutom i fall med en sanslös otur där man teoretiskt kunde få problem) var långvariga behandlingar och i förhållandevis hög dos. Han mumlade något 'off the record' om att det dock snarare borde ha med att man sätter ner immunförsvaret såpass hårt och eg inte kortisonet i sig utan dess verkan på immunförsvaret. Fast det var en högst personlig reflektion och inget han hade minsta belägg för eller studerat närmare.

I FASS:vet står ang dexadreson (injektionsvätska), som är det mina två unghästar fått (valacken fick opticorten, kblstoet vet jag inte faktiskt):

Biverkningar
Frånsett substitutionsterapi innebär kortikosteroidbehandling alltid en överdosering jämfört med det fysiologiska tillståndet. Ogynnsamma effekter beror inte endast på dosens storlek och behandlingens längd, utan även på individuell känslighet.
Den egna ACTH- och kortisolinsöndringen hämmas, Cushing-liknande symptom kan uppstå, t ex ökad glukoneogenes, diabetes mellitus och katabola effekter som muskel- och hudatrofi med hämmad sårläkning. Immunförsvaret hämmas och infektioner kan aktiveras. Mjölkproduktionen hos nötkreatur minskar. Fång kan uppstå hos behandlade hästar.I sällsynta fall ses en ökad kalium- och kalciumutsöndring samt natriumretention.

Så NÅGON gång måste de ju ha sett fång som biverkning annars skulle det inte står där. Samtidigt verkar veterinärerna mer 'rädda' för fång som biverkning än de kanske skulle, då det tycks vara otroligt ovanligt vid 'normal' användning (dvs inte låååång tids). Men ändå varnas det väldigt noga och frekvent om risken?

Vad menas med utlösa? För att ta ett exempel från hundsidan, kortison kan utlösa men inte orsaka diabetes, dvs en frisk hund får inte diabetes av kortison vilket en hund som står på gränsen till diabetes kan.
PL

Hur har det gått med Apoteket?

Jag hoppas att du skickar in ett krav på ersättning iallafall så du åtmistone har en chans att få det!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?