kräva apoteket på ersättning??

Sv: kräva apoteket på ersättning??

Att du i ditt första inlägg ,mer eller mindre har idiotförklarat trådskaparen för att hästen fått fång..

Trådskaparen råkar dessutom vara hovslagare..

antti skrev:
normal disskusion, ha ha ha..
Du menar alla trådar där man dunkar, klappar ,slickar osv varandra. Trådar där man skryter om sin förmåga att göra saker. Trådar där klubben för inbördes beundran styr.
Jo dom är vanliga.
Sen finns det ju dom som verkar ha bildat en enmansklubb för inbördes beundran.
PL

Står ingenstans något om hovslagare.
Hur menar du att hovslagre som grupp kan hålla sina hästar fångfria? Vilket tydligen inte har skett?
På vilket sätt kommer det att gagna medborgaren att alla börjar stämma alla för allt?

Du var så tvärsäker på sin sida av fången och menade att du visste allt eftersom du var hovslagare.

INGEN vet allt och det fins fler med samma yrke..

På vilket sätt kommer det att gagna medborgaren att alla börjar stämma alla för allt?

Det var du som ville stämma..inte jag.

"Finns ägare som haft hästar i årtionden som aldrig fått fång på dom. Andra har fång på sina hästar efter ett kort tag.
Fång är fösrt och främst ett felaktigt handhavande.
Sen slinker ett par fall varje år som beror på annat. Dom är så sällsynta att jag inte sett ett enda på snart 15 års yrkesmässig skoning. Hört att dom haft sånna fall i Helsinborg."

Det står rätt tydligt förklarat. Så din invändning beror på annat, vad?

Stämm ägaren för att handha hästen på ett sätt att den kan få fång.

detta.

Right, tråden började på senior och jag svarade på just ersättningskravet. Det börjar bli en tendens att alla ska göra någon annan ansvarig för alla omständigheter. Detta hade varit ett bra diskusitinsämne.
Mardröm vore att vi hamnade i samma stämingscirkus som tex. USA.
Men nästa gång jag gick in så var den flyttad till annat ställe och handlade om fång. Den böt ämne så att säga. Och visst, på så sätt vart det lite knas.

Men du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Jag vill fortfarande veta var man kan hitta vetenskapliga bevis på att fång orsakas av "felaktigt handhavande" och bevis på att OW har helt fel i sin avhandling.

Att felaktivt handhavande är en vanlig orsak till fång håller jag med Antti om, feta inaktiva hästar med dåligt skötta hovar. Men det finns massor av fånghästar som inte hamnar i den kategorin.
PL

I en rapport från USA menar dom att 50% av fångfallen skulle kunnat förebyggas med rätt utfodring o beteshantering.
PL

Så mycket hästkunskap som är borta för att vissa inte vill tro på att de genom årtusenden lärde sig att ha häst.
Var på en föreläsning om exteriör av denna veterinär som har filmat och säljer utlåtanden på nätet. Det han kom fram till med sin "vetenskap" var vad dom visste förr. Ta vilken bok som helst så står det hur hästen ska vara sammansatt för att vara ok.
Fång, har ingen aning om vem som refereras till, men har en känsla av att allt han kommer med är redan känt sen länge.
Sen kanske det finns modernare medecinska rön om vad som händer i hästens kropp. Men det har noll betydelse vid felaktigt handhavande.

Sen kanske det finns modernare medecinska rön om vad som händer i hästens kropp. Men det har noll betydelse vid felaktigt handhavande.
Det kan ha en väldig betydelse både när det gäller förebyggande o behandlig.
Så du tycker att man kan skita i forskning, man vet ju redan allt sen gammalt.
Vem skall avgöra vilken gammal kunskap som är vettig o vad som bara är skrönor?
PL

*knapplån*
tänkte bara berätta att jag tycker denna t´råd urartat för mkt för att ens tänka tanken att ge mig in i nån vidare diskussion.

MIN ursprungsfråga gällde egentligen om man kan få ersättning för att ha behövt åka i onödan två gånger till ett landsbygdsapotek, som sen ändå inte hade medicinen.
(någon skrev för övrigt att det är så korta avstånd i skåne - Ärligt talat, hur är det med geografikunskapen?? Jag har nästan 20 mil till skåne och dessutom så undrar jag när "småland" blev ett samhälle i detta landskap?? ;) :p)

Hästen ifråga mår bättre nu.

antti skrev:
"Finns ägare som haft hästar i årtionden som aldrig fått fång på dom. Andra har fång på sina hästar efter ett kort tag.
Fång är fösrt och främst ett felaktigt handhavande.
Sen slinker ett par fall varje år som beror på annat. Dom är så sällsynta att jag inte sett ett enda på snart 15 års yrkesmässig skoning. Hört att dom haft sånna fall i Helsinborg."

Det står rätt tydligt förklarat. Så din invändning beror på annat, vad?

Kan du inte ge exempel på handhavandefel? :Devil:

/Alexandra - som förlorat två hästar i fång, efter årtionden av fångfrihet (trots sämre handhavande), och vars hästar fick fång på EXAKT samma bete, EXAKT samma dag men med ett års mellanrum. BÅDA hästarna var invanda på betet sedan april, och i aktuell landsända så har betet inte ens börjat växa i april, dvs de hade fått en succesiv och långsam invänjning på gräs. Båda hade förr utan problem klarat samma bete på samma premisser, den äldre av dem i 24 år.. Den enda gemensamma nämnare som fanns var ÅLDERN..
Stoet klarade vi, men hon fick fång igen på hösten, oförklarligt. Sen var det lugnt över vintern och sommaren, nytt anfall hösten året efter, ännu ett i JANUARI (vilket inte ens veterinärerna förstå, men de ser en fångvåg då på de stora klinikerna men de har inte lyckats räkna ut VAD som händer). Jag tog bort henne i april samma år. Alla anfall var lindriga och atypiska, den som jag förlorade hade utdragna och MYCKET atypiska symptom så när diagnos kunde ställas var det försent och han fick tas bort av djurskyddsskäl.

antti skrev:
Med den mentaliteten så har du med största sannolikhet islänning :devil:

Vad har det med saken att göra? Vilken mentalitet har islandshästägare? Jag är väldigt intresserad av svaret :devil:

Till saken hör att jag aldrig har ägt en islandshäst, har provat att rida sådana exakt 4 ggr.
Detta är väl ett av Anttis (många?) hatobjekt.
PL

Jag ger inte skvatt för det som kommer från människa som har förutfattademeningar om människor pga hästrasen dom äger. Det är verkligen lågt att henne att uttala sig så måste jag säga.

Men visst var det underbart att rida islänningar Peter ;)

Till saken hör att jag aldrig har ägt en islandshäst, har provat att rida sådana exakt 4 ggr. Detta är väl ett av Anttis (många?) hatobjekt.

Ojdå, själv brukar jag ha svårt för sådant jag inte klarar av så då får man väl anta att Antti inte klarar av islänningar då. :devil:

Jag har aldrig haft så mkt träningsvärk som efter första gången, kräket kunde inte tölta om man inte drev som en tok. Den gången jag red en av samernas hästar i Ammarnäs var det bara att sitta till rätt så kom tölten o det var ju ganska mysigt.
PL

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?