kräva apoteket på ersättning??

Sv: kräva apoteket på ersättning??

Det är härligt när tölten sitter där den ska! Jag skulle vilja pröva på riktigt rejäl ökad tölt nångån men jag har aldrig haft den äran att få rida en häst som klarar av det.

Du kan få prova min, i den ökade tölten går det undan. :D Pass, ja då pratar vi om rasande fart då vissa tom har svårt att hänga med fastän de galopperar. :eek:

Ang apotekens lagerhållning så håller jag helt med om att den ofta är skitdålig. I vissa fall har man bett i åratal att dom skall hålla en viss grej på lager fastän den går sällan.
PL

peter_lundin skrev:
Ang apotekens lagerhållning så håller jag helt med om att den ofta är skitdålig. I vissa fall har man bett i åratal att dom skall hålla en viss grej på lager fastän den går sällan.
PL

Problemet många gånger är att det inte är det enskilda apoteket som får bestäma vad de vill/ska ha hemma utan det styrs uppifrån... Sen gäller det att få tag på rätt person när man ringer/går in precis som i många andra service yrken...

Äsch fel av mig!!! :o Och jag som bott i Lund! Nej jag pluggade ej geografi

Och ja, jag vet att Småland inte är huvudstaden i Skåne :o

Vad jag ville säga är att ta din faktiska extra milförbrukning X17 och skicka in en skriftlig kraversättning, detta med hänsyn till om du blivit utlovad att medecinen skulle finnas där,har du namn på den personen så skriv dit det också. Den summan får du nog ersättning för då den är allmänt vedertagen. Tyvärr får du nog inte mera, du kan ju prova med sveda och värk tillägg, men med tanke på hur litet våltäcksoffer får så blir nog summan liten...

Skönt att hästen mår bättre nu!

Boj skrev:
Du kan få prova min, i den ökade tölten går det undan. :D Pass, ja då pratar vi om rasande fart då vissa tom har svårt att hänga med fastän de galopperar. :eek:

Pass vet jag inte om jag vågar rida ens :o jag har gjort det några gånger på ett sto som faktiskt föredrog att dra i flygandepass :crazy: och sedan hade jag en valack som jag var skötare på som jag råkade lägga pass på och jag fattade ingenting om jag ska vara ärlig.

Jag hade inte kommit så långt i min ridning att jag visste hur man la dom i pass ens så jag var ganska så förvånad :D

Men min dröm är fortfarande att få rida en riktig ökad tölt nångång i mitt liv så jag kommer gärna förbi och provar nångång om möjligheten finns :angel:

Jag sitter här med en väldigt gammal häst som de senaste 2 åren har haft fångproblem. Han blir hela tiden känsligare och känsligare och det är ganska svårt att veta exakt VAD som kommer ge nästa fånganfall. ( 27 år welshponny). I hans fall beror det hela antagligen på att hans ämnesomsättning börjar haverera pga åldern. Trots att han sköts som en omhuldad familjemedlem. ( Vi har haft honom sedan han var 6 månader gammal).

Det senaste anfallet berodde på omställning från ett hö till ett annat TROTS att vi långsamt blandade i det nya höet gradvis i hans fodergiva. ( Han flyttade hem från fodervärd och fick med sig ett parti av det höet).

Jag kan inte se att hans fång beror på okunnighet eller nonchalans från min sida.

Däremot är vi högst medvetna om att det är fingertoppskänsla som gäller nu. Svarar han inte på behandling eller hans fånganfall blir utsträckta över för lång tid eller ger för svåra skador i hovarna- ja då är det dags att avliva honom.

Hästen är för övrigt i mycket gott skick för sin ålder med tex alla tänder kvar och i bra skick i relation till åldern (han kollas regelbundet av hästtandläkare) och fullt ridbar. ( Alltså ridbar under de perioder de senaste åren när han INTE haft fångproblem). Hade han inte varit så fräsch så hade vi avlivat honom för länge sedan (vilket torde vara självklart).

Jag tycker det är tråkigt att "Annti" generaliserar så fruktansvärt.

MEN man ska vara medveten om att tex gödslade beten medför större fångrisk, samt att moderna vallblandningar ofta inte är avpassade för hästar. Många hästar idag ges på tok för mycket kraftfoder och mystiska hälsokostpreparat. Trots att det borde vara allom bekant att hästen är en grovfoderomvandlare som mår bäst av att beta på naturbeten samt äta ett hö av god hygienisk kvalitet.

Många tycker att höet är dyrt. Men inte ens det dyraste hö på marknaden är lika dyrt som många av färdigfodrena på marknaden idag.

MEN för den vanlige hästägaren kan det vara svårt att kunna kontrollera HUR vallen som höet kommer ifrån är skött och vilken fröblandning som använts. Man tittar sig blind på analyser.

Det kan också vara omöjligt att hitta sommarbeten för sin häst som är "gamla hederliga" slåtterängar och naturbeten.

/KT

låneknapp.
:eek: :eek: :crazy: då måste det vara fara på taket för samtliga Mountain och cobbar för mig. De har nämligen "späcknackar" allihop. Stackars Savoy borde varit död för länge sedan då han är 18 år och haft sin nacke de senaste 10 åren ;)

Inte helt säkert att USA har samma miljö som Norden. Men om det är tillräckligt nära och det är 50% av hästarna som skulle slippa få fång av att ägaren vore mera uppmärksam på utfodringen.
Om hälften av alla fånganfall försvann så vore det ju oerhört bra. Det är kanske detta som kommunens djurskyddsinspektör ska göra, råda i utfodring och betesvård. Nu verkar det nästan som man är stolt över att den egna hästen är överviktig utan att ha fått fång. Nästan som att rida utan hjälm för att man har inte ramlat av hästen ännu. Men när man ligger i sjukhussängen med huvudskador så ångrar man nog den sista ridturen. Säkert samma sak när hästen får sitt första fånganfall. Sen verkar det som att hästen blir mer och mer känslig för att utlösa ett anfall av allt mindre. Om hälften av fånghästarna inte fick sitt första fånganfall genom en lämpligare utfodring så är det utbildning om utfodringen man ska lägga krut på. Och Wattle säger också att utfodringen bidrar till fånget.
http://www.remont.se/article.asp?id=2117&debate_thread=expand

Kuriosa i sammanhanget.

Jag nämnde för veterinären som var här senast att jag läst någonstans att i mongoliet åderlåter man hästar som har fångliknande symtom.

Hon förklarade att det gjorde man här i Europa förr också och att åderlåtningen gör att kroppen börjar producera ett eget cortisonliknande ämne. Detta ämne kan ibland ( alltså inte alltid) ge effekt mot fång. För inte så lange sedan i år räknat enligt denna veterinär behandlade man fång även med cortisonpreparat (dvs efter att man slutat att åderlåta som metod).

Intressant faktiskt att vad jag trodde var en närmast vidskeplig "metod" faktiskt kan ge medicinskt resultat.

.......................................

Sedan funderade jag över två vägar att bekämpa fång.

Man kan

a/ till varje pris skydda hästar mot saker som man "vet" ger fång, dvs även hästar som inte får fång.

b/ man kan strunta i att skydda hästarna men de hästar som har extremt lätt att få fång kastreras/steriliseras så att dom inte får avkommor och för känsligheten vidare. Drabbade hästar behandlas dock veterinärt för att häva fången och hålls kvar i livet så länge dom ändå kan ha ett hästvärdigt liv.

Metod a borde i längden ge känsligare hästar och metod b borde ge hästar som har mer motståndskraft. Eller? Metod b borde i första hand användas på individer som i ung ålder (tex innan 4 år) får fång av foderorsaker.

/KT

KungTulle skrev:
För inte så lange sedan i år räknat enligt denna veterinär behandlade man fång även med cortisonpreparat (dvs efter att man slutat att åderlåta som metod).

:confused: För länge sedan, menar du ett tiotal år sedan eller typ för jätte-jätte-länge-sedan? Har hört att det förekommer cortisonbehandlingar ff. Och att det kan ge förvärrade symptomer/skador att använda cortison. Utred begreppen för mig. Har en unghäst som har problem med detta. Bra och veta om det gick så långt att det skulle behövas behandling.

Sv: kräva apoteket på ersättning?? åter till frågan!

Jag råkade ut för samma sak. Jag trodde att jag missförstått vet och åkte runt till alla apotek...
Jag fick tusen ursäkter och en present som täckte de extra milen jag hade åkt.
Kan hända att de har en annan policy i Närke (som inte heller är en del i Skåne)

JJJAAA!!! :love: :love: De har alltid Schmarmens medikamenter på plats. Det är precis som om de bara står redo och väntar på den lilla olyckan :love: :love:

Fast apotekena runt Olofstöm är värdelösa. Fick ett recept utskrivet när gamle hästen skadade sig, de hörde av sig 7 veckor senare. Då hade redan en bekant, missbrukat sin läkarlicens och ordnat fram grejorna :smirk:

Apo

mizz skrev:
:confused: För länge sedan, menar du ett tiotal år sedan eller typ för jätte-jätte-länge-sedan? Har hört att det förekommer cortisonbehandlingar ff. Och att det kan ge förvärrade symptomer/skador att använda cortison. Utred begreppen för mig. Har en unghäst som har problem med detta. Bra och veta om det gick så långt att det skulle behövas behandling.

Kortionsbehandling, speciellt över lång tid, har fång som biverkning. Med en faslig otur kan de dock få det även vid kort tids behandling. Det är en välkänd biverkning.

Fyra av mina hästar har fått kortison, av fyra olika veterinärer, alla veterinärerna har NOGA informerat om risken för fång. I det första fallet resonerade vi som så att 'tja, provar vi inte behandla med kortison är loppet kört för hästen iaf, provar vi behandla har vi en chans. Och om hon slås ut pga fång eller grundsjukdomen kändes väl hugget som stucket'. Hon fick order om neddragen kraftfodergiva och tas bort från betet under cortisonbehandlingen dock. Hon fick en spruta.

Andra fick kortisontabletter under 10 dagar och där var det order på allt kraftfoder bort under behandling samt tre dagar efter avslutad behandling.

Tredje är Kele, som får sprutor i.m., en spruta var tredje dag, tre gånger. Hon har inget kraftfoder att ta bort, men det var ju inte lägligt att släppa på bete som planerat utan vnta tills 3 dagar efter sista kortisonsprutan.

Sen fick kallblodsstoet en kortisonspruta med, där informerades det 'bara' om fångrisken men inga restriktioner ang foder/etc.

(Med sprutor menar jag allmäna, inte lokalt deponerat i led)

:bow: tack, nu har jag lite att gå på, ifall situationen dyker upp.

Jag hoppas att det här med fång och cortisonet inte gäller utvärtes bruk i form av salvor??
/ hariga jag som använt hydrocortisonsalva på mina kusar nyligen.

mizz skrev:

Ingen aning faktiskt jag refererar bara vad veterinären berättade för mig.

/KT

De första varningar mot att använga kortison vid fång fick jag 1983 men det användes (ofta med bra resultat) mkt senare. OW anser att kortison i sig inte kan utlösa fång men däremot bidra.
PL

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?