kräva apoteket på ersättning??

Sv: kräva apoteket på ersättning??

Jag tror på dig, nästan.

Det är så att jag har en köttbulle med späcknacke. Men det var inte han som fick fång. Nähä då, det var den magre eländige tvåårstravarn som gick åt.

:mad:

Hej!

Jag har jobbat på apotek. ALLA apotek har pyttesmå lager, särskilt av veterinärläkemedel. Men i gengäld så kan man få ungefär hur mycket service som helst. Apoteksanställda är faktiskt programmerade att göra allt för att fixa till det. Och beställer man något innan lunch finns det alltid dagen efter. Mitt tips är att ni ringer Apotekets kundcentrum så kan ni vara säkra på att det ni vill ha finns på det Apotek ni vill!

Mvh Marusjka

Jösses, har du nån aning om hur dom innre organen mår inbäddade i lager av fett? Tänkt på hur leder mår av att kontinuerligt gå med ryttarens vikt i fett? Hjärta, lungor?
Fettma är värre än underhull.
Den unga, vore den tunn av att springa på prärien och härja med sina jämnåringar så vore det helt ok med lite underhudsfett. En unghäst i det skicket med sele på och dom stora drivmusklerna tyder på annat.
Fler hästar dör i landet av övergödning än underhull förmodligen.
Men klart, är det accepterat att människan ser ut som en vandrande tunna så känner dom väl igen sig i att hästen ser lika ut.

Att det finns många kaxiga hovslagare :devil: är ju ett känt faktum och du verkar tillhöra toppen på isberget. Du generaliserar och avslöjar att du inte läst mycket om fång. Min häst hade fång förra våren och hovslagaren rekommenderade att jag skulle ge honom Fibergi!!!!!!! Jag frågade om han verkligen menade FIBERGI - och de gjorde han "det är jättebra för fånghästar". Nu visste jag att det som avsågs var Fibergy och det är en jäkla skillnad! Hur seriös är han och vilka konsekvenser får det? Han var väl inte läskunnig det kanske inte heller du är?! Eller så gjorde han som du - skränar i okunskap. Dessutom inriktade han sig bara på hovarna fram - verkning och beslag - eftersom "det är där de oftast får mest problem". Nu var det så att min häst hade märkbart mer ont och mycket högre puls bak! Veterinären var mycket förvånad när hon fick se vad han gjort. Så antti, att du är hovslagare gör dig inte mer trovärdig och att du dessutom anser att du vet vad fång beror på - vilket ingen hittills vetenskapligt kunnat bevisa - är bra bevis på vilket skitsnack du bedriver.

Här är ökena igen. Köttbulle utan späcknacke, men magen håller i sig. Och den magre? en månad senare när växtperioden gett med sig.. Du har rätt, denne häst går i stort sett bara på prärien och leker med jämnåriga. Nu med fångkänning så är de hänvisade till vinterhagen med bara nedbetat gräs och läckra rötter, tyvärr. :cry: Men kom på att jag har en hage låååångt bort där fint ängsgräs växer, kanske kan vara något.

Med den mentaliteten så har du med största sannolikhet islänning :devil:

Marusjka skrev:
Men i gengäld så kan man få ungefär hur mycket service som helst. Apoteksanställda är faktiskt programmerade att göra allt för att fixa till det. Och beställer man något innan lunch finns det alltid dagen efter. Mitt tips är att ni ringer Apotekets kundcentrum så kan ni vara säkra på att det ni vill ha finns på det Apotek ni vill!

Mvh Marusjka

Hrm det stämmer INTE i Kristianstad! Det finns oftast INTE dagen efter. Varken när det gäller häst eller gris. Dessbättre har vi veterinärstationer som kan hjälpa till.
Ringer man Kundcentrum så klarar det inte av att fixa var filialerna finns. Ännu mindre då att säga om någon vara finns inne. :confused:
(Har ju fått använda det mycket nu när det centrala brann. )

Egentligen är personalens attityd det stora problemet. Kanske det kan bli bättre nu när de "pryar" ute på filialerna. :angel:

antti skrev:
I regel för feta.
Går att se flera månader innan att en häst kommer att få fång.
Finns limpan i mankammen så är anfallet bra nära. En liten tuva välter stort lass.

Lite fundersam. Har hållt på med hästarna i ganska många år. Har bara stött på EN fånghäst som fått det av fetma och det var grannens.
Har däremot haft 2 hästar som drabbats av fång. Nr 1 ett russ fick fång i december. Hon tävlades, var i bra hull (absolut inte fet!). Vi fick aldrig svar på varför.
Nr 2 var ett halvblodssto med mycket fullblod i som fick fång i slutet på dräktigheten. Även hon i bra kondition men ett hull som snarare var mot de magra hållet. Här fick vi diagnosen - dräktigheten påverkade omsättningen.
Sen har vi haft feta hästar ibland. Nordsvenskarna blir ju feta bara av att se gräset... och shettisarna ska vi inte prata om. Men aldrig så att de fått fång.

Anser att du generaliserar lite för grovt! :o

Nä, läs nogrant.
Dom hästar jag har sett under min tid i branchen har alla varit feta. Att det finns andra orsaker har jag aldrig nekat till, bara sagt att jag inte har sett.
Sen är andelen fång hästar större bland vissa raser.
Men ändå, så många gånger är det samma ägare med nya hästar som får fång. Andra kan ta hand om fånghästar och aldrig mer få fång i dom. När första fången väl är ett faktum så behövs det mindre nästa gång. Om en sån häst säljes "frisk" så kan nästa fångangrepp bli en fullständig överaskning för den nya ägaren.
Har aldrig haft fång förut är svaret på det :)

Fång är fösrt och främst ett felaktigt handhavande.

Då får du nog läsa på lite till, för det är väl inte det forskningen kom fram till vad gäller fång. :devil:

I regel för feta.

Och för de som har normalviktiga hästar eller snudd på smala som ändå drabbas av fång, så enkelt är det inte att kunna förutse ett fånganfall.

antti skrev:
Nä, läs nogrant.
Dom hästar jag har sett under min tid i branchen har alla varit feta. Att det finns andra orsaker har jag aldrig nekat till, bara sagt att jag inte har sett.
Nä sorry. Det framgick inte riktigt hur van du är... :angel: Det är laltid lätt att missförstå inlägg.
Nu inser jag att du inte har särskilt stor vana om du är hovslagare och bara mött fånghästar som har fång p.g.a fetma. :idea:

PS! Fetma kan man göra något åt..
dumhet ja... :D

Eller så är det klientelet som inte har fång av andra orsaker än fettma.
Vad får era hästar fång av?
Blir den listan lika lång som listan på varför hästar missköter sig?

Nej, jag tror det blir svårt. du kan kanske få ersättning för bensin och ev bilslitage säg skattefriadelen nu 17 kr (?)/mil.
Då man i skåne är bortskämd med korta avstånd tror jag att det inte rör sig om många kr. Sveda och värk är svårt att få ut- även om det är värt 1000 tals kr att slippa se sin häst ha ont. Men vi har inte som i USA än.

Jag tycker jättesynd om ditt sto som fick graviditets fång. Jag vet inte hur det är med sådana hästar om de även senare har lättare att få fång även om de ine är gravida? Förhoppningsvis inte och jag hoppas att allt går bra för er nu i fortsättningen!

:rofl: :rofl: :rofl:
Du var mig rolig du.....Ho ho...*torkar bort skrattårarna ifrån kinden*. Det var ett tag sen det var en lustigkurre som la sig i och försökte sabba en normal disskusion, ha ha ha...Men vad ska vi annars tro om ett nickname som återspeglar ägaren. :devil:

Tack för dagens skratt, det här blev en roligt tråd som ja ska fortsätta följa - givetvis för att se hur det går för ditt stackars sto Ameo! - men också för att ett gott skratt förlänger livet :bump:

Det diskuteras hejvilt här kanska ofta. Inte ovanligt alls.

Däremot att bli kallad saker om än i förtäckta ordalag :mad: och gå in i den diskution med din atidtyd är inte så väldans trevligt.

Du har säket dina erfarenheter som vi andra har våra. Man skriver här för att lära sig mer och dela med sig av sina egna kunskaper.

Jag hoppas innerligt att du inte har den attityden när du är ute och jobbar (som hovslagare?), då har du snart inga kunder kvar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama