kräva apoteket på ersättning??

ameo

Trådstartare
Moderator
Ibland blir man bara sååå trött...
En av mina pållar (högdräktiga halvblodsstoet :crazy: ) står med fång just nu. :cry: Och jag ringde veterinären för att få medicin till henne i måndags förmiddag. Detta skulle ringas in till apoteket efter lunch, men hade inte kommt in då maken passerade apoteket strax efter kl 16. (kontakt med veterinären igen, han hade bara lyckats ringa när det var upptaget under em)
Nåja, jag hade lite annan medicin hemma som hon fick så länge, så kunde jag hämta ut nya receptet dagen efter (tisdag). Så tisdag en halvtimme före stängningäntrar maken apoteket igen. Och då visar det sig att de ändå inte har medicinen hemma. Kollar i datorn och hittar på ett annat apotek någr mil bort, ringer över receptet och skickar maken dit. Visar sig att det apoteket är stängt sen en dryg timme, när maken ävl kommer dit. Konstaterar att jag får medicinera med annat en dag till. I dag skulle jag då åka och ta ut den medicin som v jagat i 2 dagar. Och då visar det sig att DET apoteket bara hade lilla förpackningen hemma och jag behövde stora förpackningen - som fanns på ett annat apotek i "stora staden" ytterligare några mil bort :crazy: Bara att kasta sig in i bilen och åka dit i stället för att ÄNTLIGEN få tag i medicin till hästen...
Det visade sig att apotekstanten på apotek nr 1 hade pratat om båda dessa andra apotek, men skickat iväg min make till fel apotek :mad:, dvs skickat gubben till ena apoteket och ringt över receptet till det andra. Och själv fick jag alltså köra dubbelt igen.

Man blir så irriterad av sånthär strul, så man börjar fundera på om man ska stämma någon för att hästen fått stå och ha mer ont än nödvändigt. :mad: :devil:
Nu är det bara tomma hot :angel:, men KAN man kräva ersättning från apoteket för att man fått flänga runt halva småland medan den sjuka hästen stått hemma med svåra smärtor??

Senast ändrad:
Sv: kräva apoteket på ersättning??

Fy så irriterande.

Påminnner mig om en kompis som stod med en sjuk fölunge och behövde beställa hem något från apoteket. Hon poängterade att de gällde liv och död för fölet (och överdrev inte) men inget kom och hon fixade grejorna på annat håll. Efter TRE veckor ringde de från apoteket och meddelade att hennes beställning hade kommit.

Hon svarade väl ungefär att fölungen levde fortfarande eftersom den stått länge på klinik och annars vore död och att hon INTE hade för avsikt att lösa ut grejorna...

Men oftast funkar ju apoteket bra, trots allt.

Ungefär samma sak hände mej för ca3 veckor sedan :mad:
Mitt sto har kronisk bronkit fast mer akut än kronisk då detta är första gången hon varit så dålig.
Hon hade verkligen svårt att andas, dubbla flankslag å vet tyckte det lät mkt dålig i hennes lungor.Skrev ut kortison , slemlösande samt bronkvidgande.Såklart fanns det inte på apoteket å efter en vecka hade fortfarande ingen medicin dykt upp å hästen får svårare å svårare hosta samt ännu svårare att andas:mad: :crazy: Fick väl medicinen efter 2 veckor :eek: De borde agera snabbare i så pass akuta fall!Vet skrev ut en likvärdig medicin då det första inte fanns men apoteket hade inga som helst likvärdiga medel heller :mad:

Jag blev också drabbad för några år sedan... men då talade jag med chefen på vårt lilla apotek och han bad mig ringa henne när nåt var på G från veterinären, så skulle honm lägga det på "bevakning"...(om det är akutmedicin såklart...) sen ringer hon mig när det är klart...

gungerar kanon, och det kallar jag verkligen service!!!

Stämm ägaren för att handha hästen på ett sätt att den kan få fång.

Dräktiga ston kan ha lättare att få fång och går inte att förutse..

Man kanske borde stämma korkade nick som inte vet vad de talar om istället :angel:

Finns ägare som haft hästar i årtionden som aldrig fått fång på dom. Andra har fång på sina hästar efter ett kort tag.
Fång är fösrt och främst ett felaktigt handhavande.
Sen slinker ett par fall varje år som beror på annat. Dom är så sällsynta att jag inte sett ett enda på snart 15 års yrkesmässig skoning. Hört att dom haft sånna fall i Helsinborg.

Studera "Wattles" avhandling om fång ( Vet.med. fak SLU) samt hans referenser i den avhandlingen och kom sen åter och tvärsäkert hävda felaktigt handhavandesom huvudsaklig orsak. Du verkar vara den enda som är säker på att det är så, har du några referenser eller källhänvisningar? Vetenskapliga studier? I så fall vill jag se dem.

Oj vad glad man blir av att ha ett Djurapotek i sin stad, de har i princip all djurmedicin hemma. :love:

Vem det nu än är så har han förmodligen helt fel.

Tråden blev så hästrelaterad att jag flyttat den till Hästverksam. Betraktar den som hästrelaterad juridik.

mandalaki/moderator

OK kan vi få ditt expertutlåtande angående varför hästar får fång. Om du inte vet vem OW är så är du knappast särskilt insatt i problematiken.
PL

Inför nyåret var jag ute i god tid och fick ett recept inringt på lugnande till fullblodet. Några dagar innan nyår åker jag då till apoteket.
Där blånekar man först till att receptet är inringt (!) varpå jag får ringa runt och bevisa. Låter veterinären prata med "kärringen" på apoteket som svänger och ber tusen gånger om ursäkt med ett hånflin på läpparna.
Sen letar de.. och efter en kvart hittar man receptet och då säger hon. - Detta har vi inte hemma. Detta måste beställas. Det kan jag väl förstå.
Men hallå. Det var ju därför ni fick receptet inringt för 3 veckor sedan.
Jag ringde min vet som fixade medicinnen på annat håll.
Någon vecka efter nyår ringde de från apoteket. Då hade medicinen kommit. :(
sen brann aopteket ner... fast det var INTE jag :o

När jag läser denna tråd är jag också glad att vi har ett djurapotek här. Har alltid funnits den medecin jag behöver till djuren.

Till trådskaparen: skriv ett formellt brev till ansvarig för apoteket och ev leding apotek så om inte annat, det kanske inte upprepar sig för en annan stackars djurägare. Ev. kan du ju också få ersättning.

I regel för feta.
Går att se flera månader innan att en häst kommer att få fång.
Finns limpan i mankammen så är anfallet bra nära. En liten tuva välter stort lass.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 011
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?