Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

Och det är på grund av att alla travtränare som skor är dåliga på det eller? :mad:

Hej, det kan jag inte svara på då drygt 70 % av alla travare aldrig kommer till start och endast 5% av alla travare fortfarande är aktiva tävlingsindivider i samma ålder som en halvblodshästs tävlingskarriär just har påbörjats.

Som du redan skrivit så är trav en pengastyrd sport och pris pengarna inom travet har STC satt till två,treårs lopp utifrån sina propotioner med toppen på fyraårs championatet utifrån prispengarnas fördelning.

Säg mig, hur många ridhästar (halvblod) har sin högsta prismässiga tävlings sesong redan som fyraåring???

När man arbetar med ridhästar måste man tänka på sikt med långvarig hållbarhet, travare däremot så gäller det att skynda på för att inte missa några storlopp i "årgångs loppen".

Tro mig jag vet mkt väl hur det ligger till i travets verklighet, tror du mig inte så kan du mkt lätt ta del av den information som man kan ta del av utifrån STC:s information utifrån hästar i träning, tränare,startresultat, och hästar ur träning.

Så här mkt kan jag dock säga, Ingen travare eller Tävlingsverksam Galoppör kan någonsin försäkras utifrån förslitningsskador. Förslitningsskador uppkommer främst utifrån felaktig träning,och inte minst utifrån felaktig hovvård där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning.

Ringer det en liten klocka nu???

Senast ändrad:

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att anlita en outbildad hovis

okej, eftersom jag har ett kallblod och dom tydligen har spr´öda hovar i kanterna ansåg han att det är bättre att ta sömmen så långt in man kan för att undvika att dom frasar sönder sig (vilket jag haft stora problen med). då har han alltså rätt och jag behöver inte mer vara orolig! tackar!!

okej, eftersom jag har ett kallblod och dom tydligen har spr´öda hovar i kanterna ansåg han att det är bättre att ta sömmen så långt in man kan för att undvika att dom frasar sönder sig (vilket jag haft stora problen med). då har han alltså rätt och jag behöver inte mer vara orolig! tackar!!

Hej. Jag tror förstås inte att ditt kallblod har har spröda kanter på hovarna just bara för att det är ett kallblod. Det är säkert individuellt. :) Var har du fått det ifrån? :confused:

Hej, det kan jag inte svara på då drygt 70 % av alla travare aldrig kommer till start och endast 5% av alla travare fortfarande är aktiva tävlingsindivider i samma ålder som en halvblodshästs tävlingskarriär just har påbörjats.

För de första så kommer cirka 50 % ut till start och de beror oftast inte på skador utan pga att de inte räcker till, då får de sadla om till ridhästar som är lite lättare.

Angående att 5 % fortfarande tävlar vid 6-7 års ålder beror oftast inte på skador utan på att hästen har tjänat så mkt pengar så att den inte räcker till längre. Många av dom är nu ridhästar istället. Sen vill jag tillägga att jag har svårt att tro att det bara är 5 %. har du någon källa till det så vill jag gärna veta vilken.

Som du redan skrivit så är trav en pengastyrd sport och pris pengarna inom travet har STC satt till två,treårs lopp utifrån sina propotioner med toppen på fyraårs championatet utifrån prispengarnas fördelning.

Elit finns det inom både travsport och ridsport, men de flesta är amatörer, och de håller på för att det är kul och inte många har möjligheten att vara med i de loppen du pratar om. Du har även FEL i en sak till, när det gäller yppersta eliten så tjänar de mer pengar som äldre än 4 år. (V75, Elitlopp, Prix de Amerique etc etc)

Säg mig, hur många ridhästar (halvblod) har sin högsta prismässiga tävlings sesong redan som fyraåring???

Hur många halvblod tjänar några pengar överhuvudtaget??

När man arbetar med ridhästar måste man tänka på sikt med långvarig hållbarhet, travare däremot så gäller det att skynda på för att inte missa några storlopp i "årgångs loppen".

Vi har för tillfället en starthäst som är 8 år och har tävlat sen han var tre år, han har aldrig varit halt eller haft något fel som orsakats av felaktig hovvård.
Hur många ridhästar går fria från hältor hela livet?

Tro mig jag vet mkt väl hur det ligger till i travets verklighet, tror du mig inte så kan du mkt lätt ta del av den information som man kan ta del av utifrån STC:s information utifrån hästar i träning, tränare,startresultat, och hästar ur träning.

Trams, våran familj har utövat travsport i 30 år och även umgåtts med likasinnade och även proffstränare, jag tycker inte att du verkar ha speciellt bra koll alls.

Så här mkt kan jag dock säga, Ingen travare eller Tävlingsverksam Galoppör kan någonsin försäkras utifrån förslitningsskador. Förslitningsskador uppkommer främst utifrån felaktig träning,och inte minst utifrån felaktig hovvård där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning.

Trams, en travhäst utsätts för stora påfrestningar, trav i höga hastigheter både vad de gäller tävling och träning. Sliter givetvis hårt, en felaktigt skodd och verkad häst skulle inte hålla överhuvudtaget. (Däremot har man sett exempel på ridhästar som gått gammelskodda i 8-10 veckor och kanske ännu längre ibland. Travhästägare är intresserade av att tävla med sina hästar och då måste de vara i topptrim, därför sköts hovvården ordentligt.

Jag tycker att du har fel, att hovisen har ett trevligt och serviceinriktat sätt är faktiskt rätt så viktigt. Men det kom ju som sagt på fjärde plats efter kvaliten på arbetet. Nu bytte jag till en som skor lika bra men som jag kommer bättre överens med.

Om jag betalar för att få en vara (tjänst i det här fallet) så vill jag känna att jag får valuta för mina pengar - mina hästar verkas/skos korrekt och servicen är trevlig. Jag får trots allt jobba en stund för pengarna jag betalar till hovis och jag får lägga en del tid på att vara i stallet vid skoning och se till att hästarna är rena och uppför sig. Tid som jag hade kunnat lägga på ridning/körning istället exempelvis vilket ju faktiskt är anledningen till att jag har häst. Det känns mkt trevligare att betala en person som är trevlig mot mig, det kan tom rendera i ett högre pris tycker jag.

Hovslageri är ett serviceyrke tycker jag, vill man inte vara i kontakt med människor så bör man ägna sig åt något annat tycker jag.

från min hovis...han skor mkt kallblod och jag tror han talade utifrån erfarenhet

Hmmm... och min hovis säger något annat :) Förresten, vad för sorts kallblod har du då? Kanske det är rasbetingat. Vissa raser sägs ju ha sämre hovar än andra? Kallblod är ju inte bara en enda ras.

Vad säger ni hovisar här på Buke? Anser ni att Kallblod i allmänhet har spröda hovkanter?

Senast ändrad:

Ok, samma som jag då :) Men då har vi olika erfarenheter för min har jättefina hovar och går barfota.

Men det var intressant att höra att våra hovisar har så olika erfarenheter för min hovis har också en hel del kallblod.
Åhåj! - hovisar vad säger ni? Tycker ni också att Kallblod i det stora hela har dåliga , spröda hovar? :confused:

jag tar tillbaka lite, han kan ha sagt att dom KAN ha spröda hovar. men eftersom han skor mycket kallblod så...

då är vi helt på samma våglängd och har samma uppfattning till punkt och pricka! härligt!! ;)

måste bara fråga dig en helt annan fråga, och SO kan också få svara om h*n vill.
läste nånstans ovanför här av tror det var SO som talade om dåliga hovisar som skor i lamellranden. min hovis (utbildad) har sagt att man kan slå sömmen i lamellranden men inte innanför, är han helt ute och cyklar då alltså?:confused:

Nope det var inte jag.
Visst kan man spika i lamellranden.
Under vissa speciella omständigheter med kraftiga hovdistortioner så kan man även spika innanför lammellranden. Obs! inget för hempulare.

Min erfarenhet av nordisar är att dom oftast har väldigt fina hovar.

Hovslageri är ett serviceyrke tycker jag, vill man inte vara i kontakt med människor så bör man ägna sig åt något annat tycker jag.

Hej, visst är det bra om hovisen även är trevlig. Själv så väljer jag hellre en mindre service "mined" hovis som utför sitt hantverk optimalt bra än en service "mined" hovis som inte kan utföra sitt hantverk.

Jag vet att många inte är nöjda med sina hästars skoningar men endå håller fast vid den hovisen enbart för att h*n är så "trevlig".

Hovslagare ingår inte i kategorin serviceyrken utan yrkeskategorin hantverkare och hovisens främsta uppgift är inte att umgås med människor utan att främst umgås med hästarna.

Spelar ingen roll hur service "mined" och social man är mot folk om man inte har en social kontakt och kunskap med sina kunder (läs hästarna)

Själv har jag valt just detta yrke för att jag inte vill vara i kontakt med människor men gärna med hästar. Tycker du att jag har gjort ett totalt felaktigt yrkesval???

Man ska ha klart för sig att en travares "karriär" ofta är över långt tidigare än en ridhästs karriär har hunnit ens påbörjats.

För 95% av ridhästarna: Vilken karriär???

Dessa siffror är ganska ointressanta om du inte sätter dom i jämförelse med hur många halvblod, svenska ridponnys, osv osv osv.
det är som någonsin tar sig upp i de högre klasserna.

Att tro att de flesta travare som inte kommer till start inte gör det pga skador visar bara ännu en gång hur okunnig du är gällande travsport. De flesta som inte kommer till start gör det pga av de inte har den koordination och talang som krävs.

Att jobba med hästar och samtidigt hela tiden klaga på trav och galoppsporten är milt sagt att skita i sitt eget bo. Väldigt mycket av den forskning som pågår om häst finansieras av Allmänna Trav och Galopp (ATG) Dessutom så drivs Hovslagarskolan i Skara och ATG-klinikerna av ATG.

I takt med att hästägarna blir allt fler tar oseriösa hovslagare sig in i branschen. Nu hoppas man på att legitimering ska avhjälpa problemet.

Länk: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=797347&lid=puff_797347&lpos=bild

Kort citat:- Det är ju en marknad för lycksökare som tror att de kan gå in och tjäna snabba pengar och hitta på nya alternativa metoder som ska förenkla för dem. Och kanske tjäna snabba pengar, säger Peter Frosch,ordförande i Svensk hovslagarförening till Smålandsnytt.Bland annat finns vissa "barfotametoder" som skapar problem och har lett till djurskyddsfall. Nu finns ett förslag om legitimering av hovslagare för att branschen ska självsaneras.
Slut citat:

Rättelse. Detta uttalande är för dagen från föreningens före detta ordförande men vid aktuell tidpunkt föreningens ordförande.

Men kommer verkligen en legitimering att hindra folk från att anlita vem de vill ändå. För inte skall det väl bli förbjudet för folk att verka och sko utan legitimering? Då får vi stora problem. Det finns inte nog med hovslagare för att hinna med att sköta alla hästar i Sverige idag.

Hälsning Maja

Tanken är att det på lång sikt skall bli förbjudet att sko utan legitimation. Precis som det är förbjudet att utöva veterinäryrket eller läkaryrket utan legitimation

då krävs det en herrejösses-ökning av såna o helst intresserade såna.

Jag ser framför mig att min häst måste gå i samma tofflor i 10 v.
Tappskor 2 v.- slut på tävlandet:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka