K
kalas
Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare
martha o lobysalice era inlägg var bra jag håller med er.
martha o lobysalice era inlägg var bra jag håller med er.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hovslageri är som inget man eg kan "lära" sig...det är medfött...som att jag kan måla en tavla om jag får färger men kan aldrig bli bra...för jag har inte förutsättningarna. Hovslageri är en forma av artisteri egentligen, man har helt enkelt "öga" för det....så därför anser JAG att outbildade kan lika gärna vara bättre än dom som har på papper...med det säger ju inte att dom utbildade är dåliga, det finns guldkorn där också
Vi som har travare är ju kanske mer beroende av en riktigt bra hovis, eftersom hästarna presterar och minsta felskoning ger en trasig häst...alla som skor travare är heller inte bra, jag har sett många skräckexempel...
En utbildning är bra men då ska kravet skärpas och det med att lägga till minst 3 års lärlingstjänst under redan aktoriserad hovslagare.
..
Det skulle bli dyrare att anlita en hovslagare.
Hovslagarna skulle få en efter omständigheterna vettig lön och fler skulle kunna livnära sig på yrket. Och framförallt skulle det löna sig att utbilda sig länge och mycket.
Det skulle bli en högre kompetens på elever på hovslagarskolorna. Hovslagarskolorna skulle kunna utöka utbildningens längd och kvalitén skulle kunna förbättras.
En bättre utbildning och fler som är intresserade leder dessutom till ett snävare urval. Om det är 100 sökande till 20 platser så blir det de 20 bästa som får platserna. Om det är 15 sökande kommer alla in (jag känner inte alls till tillgång och efterfråga idag).
Om utbildningen blev längre och kanske t.o.m. fick högskolestatus som jag tidigare efterfrågat så kanske det skulle bli mer forskning inom området. Det kanske skulle leda utvecklingen frammåt, vilket jag upplever att alla efterfrågar, på ett sätt som inte görs idag.
Detta tror jag skulle göra att vi fick hållbarare hästar, vilket i sin tur kanske på sikt leder till billigare försäkringspremier...
Sammanfattningsvis skulle hovslagaryrket höjas i status, fler skulle kunna livnära sig på det och därigenom skulle fler söka sig till yrket. Jag tror att många av de som är outbildade idag skulle utbilda sig och bli ÄNNU bättre. tänk er det, er yrkesskicklige outbildade hovslagare som kompletterar sitt öga och sitt handlag med anatomi, biomekanik, fysiologi, sjukdomslära osv. Jag hade iaf inte haft något emot att lägga på några hundralappar på varje skoning (och jag är inte rik vill jag poängtera).
Så nej, jag tror inte att det skulle bli färre hovslagare på sikt. Sedan tror jag att folk tyvärr kommer fortsätta sko andras hästar utan utbildning, men nog inte lika öppet som idag.
Certifieringen av hovslagare har väl funnits några år? Som jag fattat det så är det legitemering som det från kåren kämpas för.