Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

martha o lobysalice era inlägg var bra jag håller med er.:banana:

Håller med dig o M.

Alla utbildade hovisar är definitivt inte skickliga.
Jag som lider av stort hovintresse ser nästan först på fossingarna.

Det är inte många som ser bra ut.

Man kan ofta se ett signum på vem som har utfört skoningen.

Jag har en kompis som inte är utbildad, men som är otroligt duktig o extremt noggrann- Får ta henne när hovis inte kommer:crazy:

Hon har lyckats att få dåliga hovar riktigt fina. Nackdelen är att hon håller på så länge.

Nu arbetar inte hon som hovis, utan bara som vikarie om det är kris.

Lite ot men..

Hur blir man hovslagare? Är det en utbildning man kan få studiebidrag för eller betalar man själv för den? Var finns utbildningen?Vad är kraven för att komma in på den? Behovet kommer ju finnas så länge det finns hästar så varför finns det inte mer "reklam" för utbildningen?

*kl*

Jag håller med om vad många skrivit om tillgång och efterfrågan här.
Men det finns ju fler problem i försöken att "utrota" svartknackarna.

Jag pratade med min hovis i går, han utbildades i Skara för 20 år sedan. I hans årskull var det för 10 år sedan 5 st. av 24 som fortfarande jobbade som hovslagare. Nu har han ingen aning men troligen är det väl någon mer som lagt av?

Han själv hade jobbat med det på heltid i två år innan han kom fram till att kroppen inte orkade och har sedan dess kombinerat med annan verksamhet.

*KL
Om man tog bort stora delar av smidet, så skulle nog fler tjejer söka.

Att man inte har den biten i sin utbildning, men att man kan rikta skor.

Sen behöver nog många hästar uppfostras bättre. Det är ett tungt jobb utan att hästarna hänger eller kastar sig.

Hovslageri är som inget man eg kan "lära" sig...det är medfött...som att jag kan måla en tavla om jag får färger men kan aldrig bli bra...för jag har inte förutsättningarna. Hovslageri är en forma av artisteri egentligen, man har helt enkelt "öga" för det....så därför anser JAG att outbildade kan lika gärna vara bättre än dom som har på papper...med det säger ju inte att dom utbildade är dåliga, det finns guldkorn där också :D

Vi som har travare är ju kanske mer beroende av en riktigt bra hovis, eftersom hästarna presterar och minsta felskoning ger en trasig häst...alla som skor travare är heller inte bra, jag har sett många skräckexempel...

Oki, jag förstår din synvinkel men får ändå fler frågor. Är inte kirurg också ett yrke som kräver "öga" och även "handlag"? Liksom tandläkare, naprapat, kiropraktor, (sjukgymnast?)? Visst skiljer sig yrkesskickligheten mellan individer, i mitt jobb har jag stött på allt från små fina till förskräckliga ärr efter operationer liksom yrkeskollegor som är guldkalvar medan man skäms när man hör talas om andra. Men till styvende och sist skulle jag ändå känna mig tryggare med att anlita en utbildad yrkesperson.

Kanske ska mera vikt läggas vid handlag och öga vid hovslagarutbildningen? Kanske behövs flera och hårdare praktiska tentamen för att sålla bort de mindre lämpliga? Konstigt om det inte görs redan idag (vilket verekar vara fallet). Synd också att de som har handlaget inte lockas av utbildningen och ser behovet av att läsa det teoretiska bakom hovslageriet för att förbättra sig ytterligare.

Nja, både och.... känsla o öga för det man gör, en naturlig intuition är ju ett hantverk... Jag har sett skräckexempel på utbildade hovisar, och dom borde ju inte ens fått godkänt kan man tycka och det har inte varit engångsföreteelser heller.

Tycker nog att talangen är något viktigare än kirurgi, tdl för att ta några exempel, däremot en duktig allmänläkare som kan "se" och kan lyssna är ju duktigare än den som bara är teoretiker. Duktiga vettar är ju dom som också kan se holistiskt, och känna in problem och vart det härör från. En bra hovis kan vara bättre än en veterinär många ggr.

Asch, det blev så "stort" detta, det är så himla mycket som spelar roll så det går inte ens att förklara :D

Ett allmänt tyckande inte riktat till någon personligt:) ..

Jag har arbetat med hästar i 14 år som hästskötare och där med sett ett ex antal hovslagare, majoriteten av de som varit riktigt bra då menar jag bra, är de som gått som lärlingar alltså ej Läst skolböcker och endast praktiserat mm.

En utbildning är bra men då ska kravet skärpas och det med att lägga till minst 3 års lärlingstjänst under redan aktoriserad hovslagare.

Jag har haft turen att hitta en kanon hovslagare med utbildning, men dom är fan ta mig inte många.

Var tror ni alla hovleds inflamationer kommer i från? Jo tarvlig skoning oftast utförda av utbildade hovslagare utan lärlings kompetens.

För övrigt läste jag också här om nån som sa att dom slår i för många söm, nej det tycker jag inte en sko ska sitta bra för mycket friktion kan leda till obehag för hästen..

En utbildning är bra men då ska kravet skärpas och det med att lägga till minst 3 års lärlingstjänst under redan aktoriserad hovslagare.
..

Problemet är ju då att det inte finns några Auktoriserade Hovslagare i dagens läge... Det finns en handfull som orkade/brydde sig Certifiera sig bla jag. Men inga autoriserade.

Den utsagan kan inte jag ställa upp på, med mina erfarenheter. Alla hovslagare jag haft kontakt med (dvs utbildade, annars kallar jag dem inte hovslagare), har skott hästar bra. Jag har sett mindre bra skodda hästar och då har det varit självutnämnda skohantverkare i farten. Vanliga fel som jag insett (senare) att jag sett: HÖGA trakter, intryckta traktarmar (innanför hela hovväggen), mycket långa hovar trots påstådd nyskoning och tveksamma vinklar med brytningar.

Men visst jag har ingen stor och bred erfarenhet.

Och jo, jag tycker inte att det finns någon anledning att perforera hovväggen med fler söm än vad som krävs för att skon ska sitta perfekt. Ofta räcker 6 söm per sko alldeles utmärkt för vanliga ridhästskor när hovarna är i bra skick. Däremot tycker jag inte att man generellt kan säga "för många söm" - det beror på individen.

har skumläst lite på denna tråd..... om man skulle leka med tanken att vi tar bort alla oseriösa hovslagare. Vad skulle HÄNDA DÅ???? Vi har inte så många UTBILDADE hovslagare i Sverige som hinner sko alla hästar runt om i landet. Travarna skors ju offtare änn ridhästarna. Har svårt och tro att man skulle få hem en hovslagare var femte vecka. Lek med tanken innan ni svarar på detta.

Det skulle bli dyrare att anlita en hovslagare.

Hovslagarna skulle få en efter omständigheterna vettig lön och fler skulle kunna livnära sig på yrket. Och framförallt skulle det löna sig att utbilda sig länge och mycket.

Det skulle bli en högre kompetens på elever på hovslagarskolorna. Hovslagarskolorna skulle kunna utöka utbildningens längd och kvalitén skulle kunna förbättras.

En bättre utbildning och fler som är intresserade leder dessutom till ett snävare urval. Om det är 100 sökande till 20 platser så blir det de 20 bästa som får platserna. Om det är 15 sökande kommer alla in (jag känner inte alls till tillgång och efterfråga idag).

Om utbildningen blev längre och kanske t.o.m. fick högskolestatus som jag tidigare efterfrågat så kanske det skulle bli mer forskning inom området. Det kanske skulle leda utvecklingen frammåt, vilket jag upplever att alla efterfrågar, på ett sätt som inte görs idag.

Detta tror jag skulle göra att vi fick hållbarare hästar, vilket i sin tur kanske på sikt leder till billigare försäkringspremier...

Sammanfattningsvis skulle hovslagaryrket höjas i status, fler skulle kunna livnära sig på det och därigenom skulle fler söka sig till yrket. Jag tror att många av de som är outbildade idag skulle utbilda sig och bli ÄNNU bättre. tänk er det, er yrkesskicklige outbildade hovslagare som kompletterar sitt öga och sitt handlag med anatomi, biomekanik, fysiologi, sjukdomslära osv. Jag hade iaf inte haft något emot att lägga på några hundralappar på varje skoning (och jag är inte rik vill jag poängtera).

Så nej, jag tror inte att det skulle bli färre hovslagare på sikt. Sedan tror jag att folk tyvärr kommer fortsätta sko andras hästar utan utbildning, men nog inte lika öppet som idag.

Det skulle bli dyrare att anlita en hovslagare.

Hovslagarna skulle få en efter omständigheterna vettig lön och fler skulle kunna livnära sig på yrket. Och framförallt skulle det löna sig att utbilda sig länge och mycket.

Det skulle bli en högre kompetens på elever på hovslagarskolorna. Hovslagarskolorna skulle kunna utöka utbildningens längd och kvalitén skulle kunna förbättras.

En bättre utbildning och fler som är intresserade leder dessutom till ett snävare urval. Om det är 100 sökande till 20 platser så blir det de 20 bästa som får platserna. Om det är 15 sökande kommer alla in (jag känner inte alls till tillgång och efterfråga idag).

Om utbildningen blev längre och kanske t.o.m. fick högskolestatus som jag tidigare efterfrågat så kanske det skulle bli mer forskning inom området. Det kanske skulle leda utvecklingen frammåt, vilket jag upplever att alla efterfrågar, på ett sätt som inte görs idag.

Detta tror jag skulle göra att vi fick hållbarare hästar, vilket i sin tur kanske på sikt leder till billigare försäkringspremier...

Sammanfattningsvis skulle hovslagaryrket höjas i status, fler skulle kunna livnära sig på det och därigenom skulle fler söka sig till yrket. Jag tror att många av de som är outbildade idag skulle utbilda sig och bli ÄNNU bättre. tänk er det, er yrkesskicklige outbildade hovslagare som kompletterar sitt öga och sitt handlag med anatomi, biomekanik, fysiologi, sjukdomslära osv. Jag hade iaf inte haft något emot att lägga på några hundralappar på varje skoning (och jag är inte rik vill jag poängtera).

Så nej, jag tror inte att det skulle bli färre hovslagare på sikt. Sedan tror jag att folk tyvärr kommer fortsätta sko andras hästar utan utbildning, men nog inte lika öppet som idag.

jasså? dröm på...

Har idag haft ute en hovslagare, som jag varit nöjd med innan.. Men efter han varit där idag, brast jag i storgråt. Min hästs hovar ser förjävliga ut. Vänster fram och bak har han tagit alldeles för mycket på. Det är ca en cemtimers mellanrum fråm hoven, fram till ytterkanten av skon. På höger fram är skon alldeles för liten.. Och haltar gör han som bara den!!! Kommer ut en annan hovslagare imorgon som ska kolla till det.. Kommer inte kunna sova inatt :( Har aldrig sett något värre, han har skott i över 30 år så handlar ju om rent slarv..

*kl*

Här har passerat en hel del hovslagare, utbildade & outbildade, vad ska man säga....

Båda grupperna har skott bra & även skott dåligt. Någon har gjort det kanon ett par gånger för att kanske 4-5 gången bli fullständigt katastrof = oridbar häst.

Jag drar ingen av dem över en kam, jag har fått prova mig fram i båda lägren, oavsett vilket så vill jag att den utbildad eller outbildad skor min häst korrekt.

Har blivit otroligt illa bemött av utbildad hovis, någon kom inte alls & gick inte få tag på under flera veckor, var även dyr & har haft någon billig.
Outbildad som kom på minuten, men gick började sedan slarva.

Jag har lika dålig & bra erfarenhet i båda lägren. utbildad, outbildad, dyr eller billig hovis.

Nu har jag fått plats hos en som har mästarbrev, åker hem till hovisens smedja. En helskoning går loss på ca 1250 inkl moms per häst & verkning 400 kr. Dvs jag hostar upp ca 2900:- var 9:de vecka, 2 helskoningar & en verkning.:eek:

Sura pengar, men jag hoppas denna hovisen vet vad den sysslar med då den fått mästarbrevet & vunnit x antal tävlingar & mästerskap genom åren & lär upp ganska många hovslagare. Än så länge har jag ingenting att klaga på, dom har superfina hovar & skorna sitter med sina 6 sömmar.

Kvalitè kostar & jag tävlar inte ens utan har hästarna som hobby. :crazy:

Jag välkomnar certifieringen, precis som tränare kan bli certifierade som A,B eller C tränare inom dom olika grenarna. Jag kan själv välja om jag vill välja kvalitet eller ta ett sk wild card.

Certifieringen av hovslagare har väl funnits några år? Som jag fattat det så är det legitemering som det från kåren kämpas för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka