Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

skillnad lamellrant/vit linje? (har ganska nyligen förstått att man måste vara expert på hovar som hästägare)

Vita linjen går alldeles på utsidan av lamellranden.

Detta gäller för hovar i balans med korrekt hovform utan distortioner.

Vid korrigering så kan det mycket väl vara rätt att spika innanför vita linjen.
Blir den inte halt av det?

Eller spikar man snett utåt?
Så tror jg att min hovis gjorde för att få bukt med plattfötterna som flöt ut.

Det som kommer först för mig är en bra hästhantering, om hovis hanterar hästen på ett dåligt sätt så tror inte jag att hästen i fortsättningen kommer att uppföra sig och då blir det en ond cirkel som resulterar i ett dåligt utfört arbete.

Nr två är att hovis kommer på utsatt tid och går att få tag i för att boka ny tid. Förutsättningen för att utföra ett jobb är ju att hovis och häst finns på samma plats vid samma tid.

Sedan kommer kvaliten på jobbet som utförs och detta tycker jag är ett resultat av att de två första punkterna uppfylls. Först när hovis hanterar hästen bra och faktiskt kommer i tid för att göra det så kan jag utvärdera kvaliten.

Som nr fyra och sist så vill jag komma överens med personen. Har hovis ett mästrande sätt så ser jag mig om efter en annan hovis då jag inte vill betala för att behandlas som mindre vetande. Jag vill inte gå in och dricka kaffe hela tiden då hovis är på plats för att undvika hovis kommentarer, jag vill ju se så att allt går rätt till, min häst uppför sig och underlätta hovis arbete om jag kan.

Om jag vill byta hovis pga hovis otrevliga sätt så får jag ju hoppas att det finns någon att byta till och att även denne utför ett bra arbete. Jag anlitar inte heller andra yrkeskategorier till mina hästar om inte dessa har ett trevligt bemötande. Men nu har jag sådan tur att det finns andra veterinärer och massörer att anlita, vad gäller hovisar i det här länet är det ju betydligt mer begränsat.

Verkar som om de flesta hästägarna har varit med om attitydproblem o att de inte kommer som utlovat.

Kanske ngt att ta upp vid utbildningen.

Vet. har oftast inte alls samma attityd, men kan bli försenade pga att kunderna hittar på en massa andra göromål när Vet. har kommit= blir ännu mer försenad till nästa kund.

Jag tror absolut att det är ngt att ta upp på utbildningen. Som hästägare så har man ju oftast inte hästarna som sitt jobb utan måste kanske ta ledigt från sitt jobb och då är det ju inte så trevligt om hovis inte kommer.

En försening tycker jag är ok om det inte händer för ofta och om hovis hör av sig (om det är mer än en halvtimmes försening).

Den enda "hovslagaren" som inte kommit i tid var en självlärd jeppe (enda sådana jag anlitat någonsin), han ringde när han var tre timmar sen och sa - ööh, du, jag kan nog inte komma idag...
Nu hade jag inget val, så han fick komma nästa dag och spika på tappskon ändå... Egentligen hade jag lust att be honom att flyga och fara! :devil:

Inga av de utbildade hovisar jag träffat har varit varken sena eller dryga! :bow: Så det finns trevliga också!

Nope det var inte jag.
Visst kan man spika i lamellranden.
Under vissa speciella omständigheter med kraftiga hovdistortioner så kan man även spika innanför lammellranden. Obs! inget för hempulare.

Jag skulle vilja tillägga att inga kraftiga hovdistortioner är något för hemmapulare oavsett om det är specialbeslag eller sömning innanför lamellranden.....

Det är nog 3-4 + en som inte jobbar just nu (den jag annars anlitar).

En annar intressant utveckling är ju då om det är ok att ta ut hovis från finska sidan om/när en legitimation blir aktuell i Sverige. Om det blir yrkesskydd el vad det nu hette i Sverige. Kan bli intressant med försäkringsfrågan då.

Hur mkt det nu skulle kosta i reseersättning att ta hovslagare från ett annat land:smirk:

Inte så mkt med tanke på att jag bara bor några hundra meter från det aktuella landet :)

Blir den inte halt av det?

Eller spikar man snett utåt?
Så tror jg att min hovis gjorde för att få bukt med plattfötterna som flöt ut.

Vid hovdistiortioner så är det hornet som är ur balans mao. så följer inte de levande strukturerna med som det gör på t ex. en klo. Man spikar alltså inte i levande vävnad även om man är innanför vita linjen.

min sambo är mestadels självlärd hos den travtränare & dennes hovslagare han jobbat åt, har haft eget företag men ekonomin höll sig inte. Han va för billig... Vilket han är fortfarande, dock har han ett annat jobb så han är en sk svartknackare som de kallas på denna tråd. MEN han är även utbildad hästskötare med inriktning hovslageri på skolan i Kaustby,Finland. Han har skott många ponnytravare, bla en vinnare av lilla Elitloppet. Och fick även "äran" att sko Civil Action till försök av Elitloppet 2004. Sambon tar 300 för ponny r.o, 500 för stor häst ro. 150/200 kr ponny/häst. Som ni ser så kan det ju aldrig gå ihop sig.. han kommer alltid i tid, om han får förhinder så bokar han om så fort han kan. De som har honom är jättenöjda, han har ca 20 hästar mer vill han inte ha eftersom han har vanligt jobb/liv utanför. Så visst finns skillnader även bland outbildade & utbildade...

min sambo är mestadels självlärd hos den travtränare & dennes hovslagare han jobbat åt, har haft eget företag men ekonomin höll sig inte. Han va för billig... Vilket han är fortfarande, dock har han ett annat jobb så han är en sk svartknackare som de kallas på denna tråd. MEN han är även utbildad hästskötare med inriktning hovslageri på skolan i Kaustby,Finland. Han har skott många ponnytravare, bla en vinnare av lilla Elitloppet. Och fick även "äran" att sko Civil Action till försök av Elitloppet 2004. Sambon tar 300 för ponny r.o, 500 för stor häst ro. 150/200 kr ponny/häst. Som ni ser så kan det ju aldrig gå ihop sig.. han kommer alltid i tid, om han får förhinder så bokar han om så fort han kan. De som har honom är jättenöjda, han har ca 20 hästar mer vill han inte ha eftersom han har vanligt jobb/liv utanför. Så visst finns skillnader även bland outbildade & utbildade...

Jo visst finns det skillnad,,, den största skillnaden är väl att denna tråd inte va tänkt som en "reklam" tråd.

Nej, det kan inte gå ihop sig. Och menar du verkligen svartknackare (def enligt vissa: outbildad självutnämnd "hovslagare" som ej redovisar sina inkomster), dvs person som begår ekobrott, hoppas jag din sambo åker dit så det sjunger om det snarast. I annat fall tycker jag ändå det är tråkigt att han konkurrerar om jobben med utbildade hovslagare och dessutom sabbar priserna. Snacka om att förstöra för seriösa företagare.

Och jag hoppas konsumenterna förstår att någon som erbjuder hovslageritjänster till dessa priser inte är seriös företagare. Och ingen vill väl hjälpa till med att förstöra hela branschen egentligen?

Man måste alltså vara kunnig själv för att avgöra hur en hovslagare utför sitt arbete.

Har knappt läst några inlägg på denna tråden, men detta tyckte jag var mitt i prick...

Nej, det kan inte gå ihop sig. Och menar du verkligen svartknackare (def enligt vissa: outbildad självutnämnd "hovslagare" som ej redovisar sina inkomster), dvs person som begår ekobrott, hoppas jag din sambo åker dit så det sjunger om det snarast. I annat fall tycker jag ändå det är tråkigt att han konkurrerar om jobben med utbildade hovslagare och dessutom sabbar priserna. Snacka om att förstöra för seriösa företagare.

Och jag hoppas konsumenterna förstår att någon som erbjuder hovslageritjänster till dessa priser inte är seriös företagare. Och ingen vill väl hjälpa till med att förstöra hela branschen egentligen?

Andas,,,,,!!!

har inag mer kommentarer än att det är nog fler än han... dessutom där vi bor så är det brist på hovslagare kan jag säga så här klagar varken kunder eller hovslagare.

du läste nog inte riktigt, han ÄR UTBILDAD! OCH han är duktig på sitt jobb, skor många ponnytravare som är kända i regionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka