Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

du läste nog inte riktigt, han ÄR UTBILDAD! OCH han är duktig på sitt jobb, skor många ponnytravare som är kända i regionen.

Jag måste ju ändå säga att det är ganska mycket värre att vara kriminell än att vara outbildad. Jag vet inte om han kvalificerar till svartknackare, det blir nog bara ekobrottsling i det här fallet då.

nej vad har du fått det ifrån?

utifrån ditt inlägg nr 153.

Utdrag ur inlägget: Han har skott många ponnytravare, bla en vinnare av lilla Elitloppet. Och fick även "äran" att sko Civil Action till försök av Elitloppet 2004.

Ingen seriös hovis varesig delger namnen på sina skohästar eller förmedlar själv (eller via sitt ombud) sina "meriter"

En skicklig hovis varesig ska eller behöver delge denna information. Den bästa reklamen en hovis kan sprida är den reklamen hovisens hästägare själva sprider.

Så utifrån ditt inlägg så tolkar jag det som reklam utifrån egen avsaknad av dessa meriter.

Jag måste ju ändå säga att det är ganska mycket värre att vara kriminell än att vara outbildad. Jag vet inte om han kvalificerar till svartknackare, det blir nog bara ekobrottsling i det här fallet då.

Kanske en profilax kurs är på sin plats????

Ursäkta om det blev felstavning, jag har själv inga barn.

utifrån ditt inlägg nr 153.

Utdrag ur inlägget: Han har skott många ponnytravare, bla en vinnare av lilla Elitloppet. Och fick även "äran" att sko Civil Action till försök av Elitloppet 2004.

Ingen seriös hovis varesig delger namnen på sina skohästar eller förmedlar själv (eller via sitt ombud) sina "meriter"

En skicklig hovis varesig ska eller behöver delge denna information. Den bästa reklamen en hovis kan sprida är den reklamen hovisens hästägare själva sprider.

Så utifrån ditt inlägg så tolkar jag det som reklam utifrån egen avsaknad av dessa meriter.

Han ska väl inte bli dömd för att jag tog det som ett exempel? det är ju trots allt jag, hans sambo, som skriver här inte han. Det var inte som en merit jag skrev det, utan mer en annan syn på vad det pratats om här att de som är billiga & snabba i princip är dåliga hovslagare. Vilket inte är i detta fall, de "kunder " han har om man nu får säga så, är hans gamla som han haft i flera år, han har alltså inte stulit andra hovslagares kunder. Men om nya lagen träder i kraft så ska han sälja sin skostol då han inte tänker gå om kursen för att få slå på en tappsko. Tråkigt att folk här kan sitta & döma andra utan att ens känna personen ifråga eller ens sett hur han arbetar.

Kanske en profilax kurs är på sin plats????

Ursäkta om det blev felstavning, jag har själv inga barn.

Nej, och det kanske bidrar till din mindre förståelse för samhället och dess funktioner, som finansieras via skattemedel. Om det är det du menar med dina förslag om profylax-övningar. Just andningen har jag inga bekymmer med....

Jag förstår hur du menar och jag vet att outbildade kan vara t om BÄTTRE än de utbildade, men som nån annan sa, man måste veta nåt själv för att kunna avgöra det.

Vi har/hade ju äran att ha en av Sveriges bästa smedjor här, nu är den tyvärr nerlagd men en av grabbarna har startat eget.

Att vara en bra hovis är medfött, en bra hovis fixar "allt" om det är krångel, en bra hovis SER vad dom ska göra och dom SER 8 veckor framåt, dom kan improvisera, dom kan sko vilken häst somhelst, dessa egenskaper finns inte att få på papper.

Finns dom på papper så ska man vara JÄKLIGT rädd om den hovisen.

Tråkigt att folk här kan sitta & döma andra utan att ens känna personen ifråga eller ens sett hur han arbetar.

Jag har inga kommentarer på hur han arbetar. Han kan vara världens mest prominenta hovvårdare, det vet jag mycket lite om.

Likväl oseriös och kriminell om han begår ekobrott genom att inte redovisa sina inkomster från arbetet.

Nu tycker jag du är lite korkad faktiskt.... De flesta inom hästbranschen är ju iåfall oseriösa och brottsliga. Speciellt ridfolk.

Har du aldrig köpt hö/halm/havre svart ( såklart inte :angel: )
Redovisar du ALLT...om man tittar på din anv bild så kan jag ju garanterat säga att många "turridningar" går svart..

Själv är jag näringsidkare och har inte "råd" att betala svart...kanske nån enstaka gång...det har hänt. Men jag tror faktiskt inte det finns nån som aldrig köpt en tjänst eller nåt annat svart...isåfall är vi alla lika goda kålsupare.

Nu tycker jag du är lite korkad faktiskt.... De flesta inom hästbranschen är ju iåfall oseriösa och brottsliga. Speciellt ridfolk.

Har du aldrig köpt hö/halm/havre svart ( såklart inte :angel: )
Redovisar du ALLT...om man tittar på din anv bild så kan jag ju garanterat säga att många "turridningar" går svart..

Själv är jag näringsidkare och har inte "råd" att betala svart...kanske nån enstaka gång...det har hänt. Men jag tror faktiskt inte det finns nån som aldrig köpt en tjänst eller nåt annat svart...isåfall är vi alla lika goda kålsupare.

Vilket är det enskilt största problemet för branschens utveckling. Allvarligt talat tycker jag att människor som anser att det är OK att tillskansa sig pengar för egen räkning i strid med lag är kriminella och därmed är man oseriös. Hur kan man betrakta sig som seriös om man har satt i system att bryta mot lagen???? Då är man korkad.

Det finns många människor som misshandlar andra. Är det då helt plötsligt mindre fel av mig att göra det. Nä, alla får ta ansvar för sina egna handlingar.

Tyvärr finns det konkurrenter även i min delbransch (turistverksamhet med hästar) som bedrivs oseriöst. Däremot tror jag inte det är så himla vanligt. Åtminstone inte om jag betraktar de branschnätverk jag är delaktig i. Därför har jag gott hopp om framtiden.

Och sen handlar det inte riktigt om att aldrig ha gjort något fel. Dels handlar det om det görs medvetet och systematiskt, eller är av karaktär engångshändelse eller misstag. Det är väl lite som när människor snattar, har det hänt en gång är det ingen gång. Är det satt i system så är det kriminalitet på högre nivå. Själv har jag varit noggrann sedan länge, men kan inte garantera att inkomsten hos min leverantör redovisas. Jag kan begära kvitto och få det. På den nivån skulle jag önska att många fler uppehöll sig.

Jag har en gång i tiden anlitat hovslagare som jag i efterhand misstänker var "dålig" på redovisningen av inkomsterna. Det var inte lätt att få kvitto alltid (glömt kvittoblocket, felaktigt skrivna kvitton).

Eftersom jag alltid haft så mycket häst och hovisarna alltid har heldagar hos mig så är det inte möjligt för mig att betala svart övht. De som i såfall skulle vara "glömma blocket typen" får ju skicka en faktura...skickar dom den inte så får dom ju inte betalt :idea:

Å andra sidan så har det nästan aldrig hänt, möjligtvis om man har en "akutskoning" och rycker nån från bygden.

Däremot förstår jag att andra betalar svart, för att få en häst skodd är ju knappast billigt, jag klandrar ingen även om det för mig ekonomiskt sämre.

Eftersom jag alltid haft så mycket häst och hovisarna alltid har heldagar hos mig så är det inte möjligt för mig att betala svart övht. De som i såfall skulle vara "glömma blocket typen" får ju skicka en faktura...skickar dom den inte så får dom ju inte betalt :idea:

Å andra sidan så har det nästan aldrig hänt, möjligtvis om man har en "akutskoning" och rycker nån från bygden.

Däremot förstår jag att andra betalar svart, för att få en häst skodd är ju knappast billigt, jag klandrar ingen även om det för mig ekonomiskt sämre.

Det var under svunna tider med endast 1 häst som det inträffade.

Men, det som är dags att inse är att hästhållning inte är billigt. Det finns inga demokratiskt fattade beslut om att hästägande ska vara statligt subventionerat, då får man givetvis inte heller tillskansa sig en sådan subvention på eget bevåg.

Om man verkligen tycker att hästägande ska vara statligt subventionerat får man jobba demokratiskt för att få ett sånt beslut.

Det fånigaste är när folk klagar på att skolan eller vården har för lite resurser - sedan åker de och hämtar sin bil hos svart-mekanikern, eller åker och betalar sin hovslagare svart. Snacka om att ha missat samband....

så länge bägge parter tjänar på det så länge kommer svarthandeln att finnas. Och jag klandrar ingen fast jag förlorar på att betala svart

så länge bägge parter tjänar på det så länge kommer svarthandeln att finnas. Och jag klandrar ingen fast jag förlorar på att betala svart

Tyvärr, men om systemet blir så mycket bättre att man i 50% av fallen hamnar hos Skatteverket och får skattetillägg på enorma belopp (dvs förlorar hela sin ekonomiska tillvaro ett tag), så tror jag omfattningen blir ganska liten.

Grundproblemet idag är att attityden och samvetslösheten, och ansvarstagandet för vårt gemensamma samhälle är helt fel. Sedan tillkommer problemet att risken kontra förtjänst både är för liten och bedöms som för liten av många. Har man då ett rymligt samvete med hög egotendens skiter man i både åldringsvård, skola och infrastruktur, bara jag får min skoning två hundralappar billigare.

Nog snackat om det. Min slutsats är likväl att systematiskt kriminella element i en bransch är oseriösa per definition.

Delvis knapplån

Det handlar om tillgång och efterfrågan. Så länge efterfrågan finns så kommer det att finnas s.k. svartknackare. Så jag tycker att kritiken riktas åt fel håll. Det är hästägarnas fel att s.k. svartknackare finns.

Jag tror inte (obs. tror) att många svartknackare började med detta för att de en dag vaknade upp och tänkte:
- Idag ska jag börja svindla vårdhemmen på skatten och börja sko hästar svart.
Utan jag tror att denna person har skott sina egna hästar och sen för bekanta nys om detta och ber denne sko deras också. Av god vilja tackar han ja och tar en symbolisk summa. Detta sprids och helt plötsligt har han en 10 kunder.
Hade inte dessa hästägare bett om denna svarta tjänst så hade han antagligen inte ens börjat.

Och en annan sak.. det här med att svartknackare gör det för att de tjänar sååå mkt mera än om det skulle göra det vitt.. Det kan inte vara annat än skitsnack.
Nu gör jag ett enkelt exempel säg att en vit hovslagare tar 1000 kr och en svart tar 650. (Vilket brukar vara proportionerna ungefär). Då tjänar de ju ungefär lika mkt efter att den vita betalat in skatten.
Så den enda som tjänar på affären är hästägaren. Så därför för att slutföra mitt argument. Gå på dem skyldiga istället för de som bara är dumma nog att sko hästar svart bara för att hästägaren ska tjäna en hacka.

Obs. det finns säkert avvikelser från detta det är jag medveten om. Så börja inte tjata om dom. Skulle tro att det är så här det ser ut i de flesta fall.

Nu resonerar du lite tokigt...

En svart hovis får 650 kr ja, skatt och sociala avgifter räknas ungefär till 60-65%

Okej sorry :)

Jag kan inte siffrorna.. men.. jag tror fortfarande att det är så som jag säger.. även fast inte mina siffror stämmer

Så om någon ber dig misshandla din granne mot betalning så gör du det bara för att du vet att du är duktig på det?

Var och en är skyldig för sina egna handlingar, PUNKT.

Att efterfrågan finns är inget som undantar skulden för att bryta mot lagen.

Problemet löser din sambo enkelt. Välj helt enkelt 1 eller 2.

1. Tacka nej till att begå brott när någon uppmanar till det.
2. Redovisa inkomsterna från arbetet.

*kn l*

Har följt hela tråden och slås av flera saker.

Det första är att många tycks ha en stark övertygelse om att outbildade hovslagare är BÄTTRE än utbildade hovslagare, och att utbildade hovslagare skor SÄMRE än outbildade. Överlag verkar det finnas en stor skepsis till den officiella hovslagarutbildningen som finns idag. I vissa inlägg känns det nästan som om hovslagarutbildningen försämrar hovslagarens yrkesskicklighet (tolkning utifrån tolkningen ovan att outbildade är bättre). Jag skulle gärna vilja höra flera argument för VARFÖR outbildade hovslagare är bättre än utbildade, och vad de utbildade behöver för att bli lika bra eller bättre som de outbildade. Och finns det någonting de outbildade skulle behöva för att bli bättre än vad de är idag?

Jag tycker att det krävs en rannsakning hos ansvariga och utövare utifrån den inställning som idag råder i Sverige. Alternativa behandlingsformer uppstår inte ur tomma intet utan ifrån någon form av behov. Detta behov verkar inte den officiella hovslagarutbildningen idag kunna tillgodose. Frågan är väl om den någonsin kommer kunna göra det, men det kanske går att täppa till hålen?

För min egen del är det svårförstått att inte hovslagarutbildningen är en högskoleutbildning liksom veterinär, djurvårdare och hippolog. Jag har ingen aning om kvalitén på utbildningen i Skara, men den kallas "vuxengymnasial specialkurs" på hemsidan. Iof behöver man väl inte fullgoda kunskaper i engelska för att kunna sko, men en kurs på högskolenivå ställer mycket högre krav på kurslitteraturens vetenskaplighet och studenternas reflektoriska förmåga över kurslitteraturen. Och personligen tycker jag även att kunskaper i gymnasiematte borde ligga på B eller kanske t.o.m. C nivå för att kunna tillgodogöra sig nödvändiga kunskaper i mer eller mindre avancerad biomekanik

Som sjukgymnast har jag läst 10p (15hp) människans anatomi (muskler, leder och skelett), 10 el 15p (15-25hp) fysiologi, 5p (7hp) biomekanik bland annat. Jag anser nog att en hovslagare borde ha motsvarande kunskaper vad gäller hästen. Dessutom kunskaper i hovvård, låt oss säga 20p (30 hp) och hovsjukvård 10p (15hp). Då är vi genast uppe i 1,5 år lång utbildning. Sedan bör det väl vara en hel del praktik inbakat i detta, och tentor i teoretiska och praktiska kunskaper fortlöpande.

Det stora problemet för att utöka hovslagareutbildningen idag misstänker jag är prissättningsproblematiken. Det är iallafall argumentet som min yrkeskår möter i diskussionen om att lägga till ett halvår på utbildningen. Vår löneutveckling försvarar helt enkelt inte längre utbildningstid med alla kostnader det medför. Om man som outbildad hovslagare skor hästar för 300 spänn så finns det en väldigt liten marknad för en hovslagare med 2 års högskoleutbildning som har en prissättning som motsvarar kompetensen. Så jag förstår branschens aviga inställning mot dessa "svartknackare". Ett sätt att komma åt dessa är genom legitimation, men jag tror att det enda sättet att få hästägarna att bli positiva till uppresnining i yrket är att höja kompetensen och kraven på de hovslagare som utbildas idag.

Med legitimation följer även ett ökat ansvar, och hotet att bli av med legitimationen om man missköter sig. Detta finns inte idag, utan "hovisar" som missköter sig kan fortsätta knacka och knacka, kanske på annan ort. För idag finns väl ingen möjlighet att på laglig väg förbjuda någon att sko hästar?

Oj vad långt det blev, men jag hoppas det tillförde något till debatten.

Hovslageri är som inget man eg kan "lära" sig...det är medfött...som att jag kan måla en tavla om jag får färger men kan aldrig bli bra...för jag har inte förutsättningarna. Hovslageri är en forma av artisteri egentligen, man har helt enkelt "öga" för det....så därför anser JAG att outbildade kan lika gärna vara bättre än dom som har på papper...med det säger ju inte att dom utbildade är dåliga, det finns guldkorn där också :D

Vi som har travare är ju kanske mer beroende av en riktigt bra hovis, eftersom hästarna presterar och minsta felskoning ger en trasig häst...alla som skor travare är heller inte bra, jag har sett många skräckexempel...

Hovslageri är som inget man eg kan "lära" sig...det är medfött...som att jag kan måla en tavla om jag får färger men kan aldrig bli bra...för jag har inte förutsättningarna. Hovslageri är en forma av artisteri egentligen, man har helt enkelt "öga" för det....så därför anser JAG att outbildade kan lika gärna vara bättre än dom som har på papper...med det säger ju inte att dom utbildade är dåliga, det finns guldkorn där också :D

Vi som har travare är ju kanske mer beroende av en riktigt bra hovis, eftersom hästarna presterar och minsta felskoning ger en trasig häst...alla som skor travare är heller inte bra, jag har sett många skräckexempel...

Tack Martha :bow: :bow: :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka