Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

Man pratar om namnskydd inom 15 år och yrkeskydd inom 20 år så det finns lite tid kvar för påspikarna:D Nu finns det väl en viss risk att OL med anhang påskyndar processen tyvärr.

Det förstår väl vem som helst att det inte skulle fungera?
Ta inom travsporten t.ex. där många skor sina hästar själva. Skulle de bli förbjudna att sko sina hästar så skulle sveriges legitimerade hovslagare få alla dessa hästar på sina redan fullspäckade scheman.

Nu vet inte jag hur en hovslagarutbildning är utformad, men jag antar att man inte får lära sig om alla möjliga och omöjliga skor som finns inom travsporten + vilka som är bra till vilka hästar etc etc.
Sedan skos det inte bara om var sjätte vecka inom travsporten utan man tar av och slår på skor inför lopp, testar ny balans etc etc.

Skulle det här med yrkesskydd bli aktuellt så tycker jag att de ska införas någon sorts kurs med godkännande att sko egen ägda hästar. Annars skulle de aldrig fungera.

Skulle det här med yrkesskydd bli aktuellt så tycker jag att de ska införas någon sorts kurs med godkännande att sko egen ägda hästar. Annars skulle de aldrig fungera.

Vadå? Skulle det vara mindre svårt att sko sina egna hästar? Ser inte andras hästar likadana ut i hovarna?

Många av dem som kommer från Skara utbildningen skor rent ut sagt för jävligt.

1:a hovslagaren: Jäkligt kaxig attityd men om han skodde bra kunde jag stått ut med det men när han spikade fast den riktade skon helt snett (mer än en gång) så fick det till slut vara nog.

2:a hovslagaren: Kunde sko riktigt bra om han bara orkade bry sig den dagen. Lite varannan gångs jobb. Ibland bra och ibland var vänster fram väldigt sned. Hovarna var alltid trasiga under de åren han skodde min häst. Fick nog när han till slut skodde hästen så snett att den blev halt och veterinären blev chockad när hon såg hoven.

3:e hovslagaren: Han verkade så mycket att blodet sprutade från ena framhoven. Hästen gick inte att ridas på 3 veckor efteråt. Missade många tävlingar. Han kom aldrig tillbaks.

Alla dessa har varit utbildade hovslagare och med i svenska hovslagarföreningen. Jag har inte råd med att en hovslagare förstör min häst för att han/hon inte orkar/har rätt kunskap att sko min häst.

Har äntligen hittat en underbar hovslagare som verkligen bryr sig och hovarna är hela och fina och aldrig sneda. Hästen har aldrig haft problem sen han började sko min häst.

Det förstår väl vem som helst att det inte skulle fungera?
Ta inom travsporten t.ex. där många skor sina hästar själva. Skulle de bli förbjudna att sko sina hästar så skulle sveriges legitimerade hovslagare få alla dessa hästar på sina redan fullspäckade scheman.

Nu vet inte jag hur en hovslagarutbildning är utformad, men jag antar att man inte får lära sig om alla möjliga och omöjliga skor som finns inom travsporten + vilka som är bra till vilka hästar etc etc.
Sedan skos det inte bara om var sjätte vecka inom travsporten utan man tar av och slår på skor inför lopp, testar ny balans etc etc.

Hur pass kunnig man blir som travhovslagare på hovslagarutbildningen har mycket med att göra vem man väljer att gå lärling med. Anatomin är den samma oavsett hästras.
De större A-tränarnas hovisar och banhovslagarna brukar inte vara omöjliga att ta lärlingar från hovslagarskolorna.
Blir det yrkesskydd så kan du vara lugn för att STC kommer att se till att lagen efterlevs (ännu en källa att ta ut böter). I England så har dom yrkesskydd i viss utsträckning sedan många år.

Jag tar förgivet att du förstår att jag endast menar att dessa kurser är till för de som redan kan sko, fast inte har utbildning.

Annars vet jag inte vad jag ska säga? Självklart är det lättare att sko sin egen häst, ingen känner ju den som ägaren. Kom inte och säg att det inte underlättar.

Ja, jag tror nog du har rätt i det du säger. MEN (kör en Tony Irving :D) de faktum att du väljer att inte kommentera den utökade arbetsbördan som skulle hamna hos er hovslagare om outbildad skoning skulle förbjudas, är ganska intressant.

Du har inte några andra briljanta förslag?

20 år är en ganska lång tid och branchen har väl kanske tid och möjlighet att växa sig in i den nya tiden. Kanske blir det som i England att många hovisar har en hel drös lärlingar. Fast jag håller med dig om att skulle det införas i dag så skulle det vara helt omöjligt. Fast på sikt så tror jag det är bra även för travet eftersom så många seglivade felaktigheter om hur en travhäst skall skos florerar både bland amatörer och hos en del tränare. Dessa långa tår t ex.

Det där var intressant.. jag har faktist funderat över det där med långa tår.. många som snackar om det inom travet.. varför är det, enligt dig, en myt?

Det är inte en myt, det är ren och skär okunskap om hästens anatomi. Man bräcker ner gaffelband och böjsenor. Man försöker kompensera bort smärtor och dålig träning genom att göra det obekvämt att galoppera. En väl förberedd travhäst som är frisk travar med fysiologiskt korrekt skodda hovar.

Det är inte en myt, det är ren och skär okunskap om hästens anatomi. Man bräcker ner gaffelband och böjsenor. Man försöker kompensera bort smärtor och dålig träning genom att göra det obekvämt att galoppera. En väl förberedd travhäst som är frisk travar med fysiologiskt korrekt skodda hovar.

Det man inte har i tömmarna får man ha i tårna.

Så sa i alla fall S.N. en gång för länge sedan till mig.

Jo tyvärr så var det väl mycket så.
Jag vet att du inte håller med, men jag tycker att det blivit enormt mycket bättre. Och numera så blir jag ibland förvånad både över tränarnas kunskaper och vetgirighet.
Man kommer inte så långt genom att bara racka ner på deras sätt att sko men om man bara har sakliga argument så lyssnar de flesta.

:eek:
Hur kommer det sig att du är så otroligt nervärderande mot en hel yrkesgrupp??:mad: :mad:

Tro mig "det är inte så svårt" att vara läkare heller men jag vet inte hur lämpligt det är när det springer runt en massa folk och utger sig för att kunna ett yrke dom inte har utbildning för.......

Mitt förslag är att försäkringarna inte ska gälla om man inte anlitat korrekt utbildad personal. Ungefär som det fungerar med fastighetsförsäkring, du får bara ersättning för det som du har kvitto på...

Nu finns det ju hovslagare som tex gått som lärlingar & är duktiga fast de inte gått utb.Kan tillägga att var jag bor finns inte många utbildade & de som är det har aldrig tid att ta nya kunder, tror det finns 2-3 st utbildade i hela mitt län, men måste kolla om listan har uppdaterats.
Visst akn man diskutera försäkringar men jag kan garantera att 90-95% av detta läns hästägare fått sälja sina hästar om de skulle ha tag i en utbildad.

*känns nästan som knapplån nu med mina frågot... sorry!*

hon har fina hovar i grunden. hårda och bra. men fick klart för mig vid sista skoningen att hovis pga att han slår i sömmarna utanför lamellranden har gjort så att dom spruckit upp (ganska långt utanför också)... däremot (säger förra ägaren) kan hon inte gå utan skor för då torkar hovarna ihop. men jag har hört att det kan bli så när man tar av skorna men att det sedan rätar upp sig igen...?

Det är nog 3-4 + en som inte jobbar just nu (den jag annars anlitar).

En annar intressant utveckling är ju då om det är ok att ta ut hovis från finska sidan om/när en legitimation blir aktuell i Sverige. Om det blir yrkesskydd el vad det nu hette i Sverige. Kan bli intressant med försäkringsfrågan då.

Alltså jag har redan sagt att serviceinriktning och trevlighet kommer som nr fyra på listan, efter kvaliten på jobbet personen utför. Men en otrevlig och mästrande hovis skulle inte få mig som kund.

Hur har du tänkt i ditt yrkesval när det faktiskt är hästägarna som är dina kunder och inte hästarna? Utan hästägare ingen häst. Om du bara vill ägna dig åt hästarna så tycker jag att du valt fel. Då borde du blivit tävlingsryttare/uppfödare/inriktning åt brukskörning för att minimera kontakten med andra.

Man spikar aldrig i lamellranden, utan i vita linjen.
Gör han låga sömtag?

Alltså jag har redan sagt att serviceinriktning och trevlighet kommer som nr fyra på listan, efter kvaliten på jobbet personen utför. Men en otrevlig och mästrande hovis skulle inte få mig som kund.

Personligen sätter jag kvaliten på jobbet före allt annat, hovisen är ju inte där för att underhålla mig utan för att se till så att hästen mår bra.
Vill hovisen mästra mig, så var så god och skölj säger jag bara. Sen har det nog lite med personkemi att göra, vissa kommer inte överens med andra så enkelt är det. Men för mig kommer kvaliten på det arbete som hovis utför allra först, trots allt så är ju hovis där för att utföra ett hovslagar arbete i någon form och inte agera personlig underhållare till mig. Är det riktigt otrevliga går jag och dricker kaffe.:idea: Nu har jag aldrig drabbats av det eftersom vi har samma hovis idag som för 10 år sedan, och vi dricker kaffe tillsammans.:love:

*känns nästan som knapplån nu med mina frågot... sorry!*

hon har fina hovar i grunden. hårda och bra. men fick klart för mig vid sista skoningen att hovis pga att han slår i sömmarna utanför lamellranden har gjort så att dom spruckit upp (ganska långt utanför också)... däremot (säger förra ägaren) kan hon inte gå utan skor för då torkar hovarna ihop. men jag har hört att det kan bli så när man tar av skorna men att det sedan rätar upp sig igen...?

Spikar man för långt ut så försvagar man vägghornet.
Om man av ngn anledening vill göra ett rejält utlägg så är det bättre att flytta på sömhålen än att försvaga vägghornet genom att sömma för långt ut.

Jag har har aldrig sett en hov som torkar ihop av att gå barfota tvärtom så ökar genomblödningen och därmed fuktningen av hoven vid barfota om hästen går smärtfritt.

Man spikar aldrig i lamellranden, utan i vita linjen.
Gör han låga sömtag?

Detta gäller för hovar i balans med korrekt hovform utan distortioner.

Vid korrigering så kan det mycket väl vara rätt att spika innanför vita linjen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka