Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

För övrigt kan jag tycka att det är lika mycket upp till de hästägare som anlitar svart arbetskraft i form av svartknackare. Jag som f-skattande hovslagare kan ju inte tvinga en hästägare att betala mig som är dubbelt så dyr som en svartnisse.Jag kan inte göra mer än att göra ett gott jobb, betala skatt osv...

Ni hovslagare verkar ha ganska svårt att hålla isär begreppen! En outbildad hovslagare och en som begår ekobrott är inte samma sak!

Jo, visst är dina lika svåra som kundernas. Men om DU kommer till mig som hovslagare förväntar jag mig att du kan mer än att verka och sko en redan bra hov till korrekt funktion. Du ska kunna ta hand om vanliga problem och ha kunskap om mer ovanliga också. Så länge du bara skor dina egna är det upp till dig, att då vid tillfälle, ta hjälp för denna kunskap. Men kommer du till mig och kallar dig hovslagare FÖRVÄNTAR jag mig att du har kunskapen.

Precis som i allt annat finns det toleranser från optimalläget som är fullt acceptabla. Jag skor själv efter kort kurs hos hovslagare (utbildad). Det betyder inte att jag ens skulle tänka tanken att fara runt, kalla mig hovslagare, och sko andras hästar. Jag saknar sådär 50% av den teoretiska kunskapen (trots mycket egenstudier) och 50% av den praktiska kunskapen om "vanliga" och "ovanliga" problem hos olika typer av hästar.

Jag tror inte jag skulle kunna förvärva den kunskapen på något annat sätt än att gå en fullgod hovslagarutbildning ELLER en lång lärlingsperiod hos någon riktigt erfaren, med bästa vilja i världen.

För att förtydliga mig så tror jag inte någon annan hovslagare kan verka en häst 100% opimalt inför skoning heller. Andra saker i mitt yrke kan jag känna att man kan utföra hundraprocentigt såsom t ex. hovsjukvård. Visst man kan sko korrekt fint och bra på alla vis men om det är 100%optimalt det vet bara hästen och den fan kommer inte att tala om hur det förhåller sig om det inte är så dåligt att den blir störd av det.

kurserna håll runt om i landet som helgkurser.

Ni hovslagare verkar ha ganska svårt att hålla isär begreppen! En outbildad hovslagare och en som begår ekobrott är inte samma sak!

Helt korrekt, men ofta så är det samma sak. Och de jag avser är svartarbetande hovslagare, det finns de som är outbildade men duktiga som fskattar. De har jag inget emot.

Jag förstår inte varför du tar förgivet att så fort man inte är officiellt utbildad så skor man snett och vint?

Delvis kl.

En klok man sa detta en gång på en kurs:

Självlärda hovslagare är sämre än utbildade och jag kan bevisa det.

Starka protester föjde.
Sedan bad han deltagarna att läsa en text, tror det var en text av Astrid Lindgren, och sammanfatta vad de läst.

Alla uppfattade precis samma berättelse väldigt olika.
Och det är precis så det blir utan utbildning. Vissa är väldigt begåvade och lär sig av sina misstag och blir bra på att sko till slut. Andra hamnar snett och har mindre lyckade resultat. Variationen i resultat gör att kvalitén inte är lika hög i genomsnitt.

Visst finns det bättre och sämre utbildade hovslagare. Men de är i alla fall utbildade. Det är bättre att ha en godkänd utbildning som lägstanivå.

Andra saker i mitt yrke kan jag känna att man kan utföra hundraprocentigt såsom t ex. hovsjukvård.

Jisses så dumt skrivet.....

Andra saker i mitt yrke kan jag känna att man kan utföra hundraprocentigt såsom t ex. en del hovsjukvård.

Så skulle det stå...

Allmänt!

Vad är en "oseriös hovslagare"? Någon som reflekterat över uttrycket?

LIA

Självklart är man oseriös om man utger sig för att vara nåt man inte är!

Dvs om du utger dig för att vara hovslagare (en yrkesbenämning) utan att ha erfoderlig kunskap inom området så har du ett bedrägligt beteende i dagsläget. När legitimationen träder i kraft så är det tom olagligt!

Detta är ju odiskutabelt oavsett vad man tycker om det...
Sen att många kör svart gör ju inte saken bättre

Jag förstår faktiskt inte varför så många har nästan direkta önskemål om att vilja anlita outbildade hovisar???
Vad är det som skrämmer med nån som är utbildad? Priset? Eller är det bara principen?

Vad jag förstår så är legitimeringen inte klar ännu men däremot kan man ju nu certifiera sig som hovis.

En jämförelse mot annan bransch är ju när taxi införde legitimation....Dom som då kunde uppvisa lönebesked alternativt bokföring från eget företag under senaste 5 åren fick ju med endast 1 prov samt avgift sin legitimation.
Övriga (kortare tid än 5 år mfl) fick ju då skriva 5 olika prov + avg för att få sin legitimation.

Ett liknande system för hovisarna skulle ju göra att om dom skött firman ok och kan jobbet, så får dom ju legitimation även om dom inte har den formella utbildningen.

KL

Nu skall ni inte klaga! (ironi) På grund utav något som kallas schivering (stavning) har jag drabbats av helvetet på jorden var 8 vecka. Jag har en häst som måste skos på alla fyra då han sliter hysteriskt snett troligen på grund av sin schivering. Vi har provat flera olika hovslagare och INGEN har löyckats få skorna bak att sitta. Kanske inte så svårt att räkna ut med tanke på att han inte kan stå med lyft ben mer än 10 sekunder åt gången.

För tre skoningar sedan så hade han så tappat bägge bakskorna. Min dåvarande hovslagare hade mer eller mindre gått under jorden (kanske för att min häst var så jävlig), min nya hovslagare vägrade att sko efter att ha lyft på ett bakben. Min enda utväg var således att ringa Djursjukhuset i HBG om nån kan sko borde det ju vara dom. Så jag släpade iväg mitt odjur dit och han och hovslagaren där (som är super bara så ni vet) gav honom rejält med lugnande och sen började han sko. 40 minuter senare va hästen klar. Va de allt??!! :eek: Jag såg ut så här :confused: :eek: :love: Nu har vi vart där tre gånger eller ja fyra för förr förra gången hade vi en annan då den "ordinarie" var borta. Skorna satt i 10 dagar. Men efter att ha betalt fullt pris igen så sitter nu skorna. (hoppas jag).
Så alla klaga inte på att det är dyrt att använda en riktig hovslagare för dyrare än min lilla pålle är det nog svårt att få och tro mej. Skulle nog INTE våga använda någon annan. Det är inte värt de pengarna att han skadar sig själv, hovslagaren eller någon annan.

(Kanske skall påpeka att jag har 2 hästar till som skos av en utbildad, SHF medlem som är superbra. )

Jag resonerar som så. Om det är dyrt nu (i snitt 1500-2000 för DS hästen) så blir det fan så mkt billigare i längden. Kan bara tänka mej vad han skulle kunna ställa till med om han får in en riktig pärla.. :eek:
Over and out Penny_lane återuppstånden från sjukdom..

Hur många av landets alla utbildade hovslagare går tex fortbildningskurserna?

*Räcker upp en hand* Det tog bara drygt ett år och kostade min rörelse drygt 45.000:- av skattade medel. Men det va värt varenda krona för mig samt dom ökade kostnaderna det i slutändan innebar för mina kunder genom "skälig ersättning".

Jag e nöjd och och mina kunder är nöjda,(hoppas även mina kunders hästar är nöjda oxå :crazy: )

Men jag vill gärna komma överens med människan oxå. Har haft en som är mkt duktig men som jag inte riktigt går ihop med.

Hej, det viktiga är inte att du trivs med din hovis utan att dina hästar trivs med sin hovis.

Tro mig, jag vet exakt hur det är på den punkten:smirk: :rofl:

Jag pratade om 15 minuter. Men det är för att jag har verksamhet. Står man med 5-10 personer som ska ut på tur och 3 hästar har tappat skorna så är aktionstiden ungefär 15 minuter innan kunderna blir missnöjda och åker hem.

Jag menar precis det, att 15 minuter är orimligt för vilken hovis som helst, även om han bodde nästgårds. Därför är det en FÖRUTSÄTTNING att kunna tappsko när man driver sådan verksamhet.

Hummm,,, jag har flera kunder som oxå har "verksamhet" men tydligen en helt annan hästhållning då det aldrig inträffat att tre hästar har stått med tappsko 15 minuter innan påbörjad verksamhet.

Vad har du för typ av hästhållning och brist på eget ansvar utifrån hästvården om du har dessa problem??

Dålig planering??

*lägger mig i lite och lånar svarsknapp*

jag är för en legitimering av hovisarna, men det får inte baseras på utbildning utan på kunskap.

Hej, kunskap kan mkt lätt omvanlas till utbildning. Alla med kunskap kommer finna det prov som förhoppningsvis kommer ligga till grund för krav på legetimering som mkt enkelt att genomföra då kraven för detta prov endast är utformat för att den enskilda individen som utför detta prov skall uppvisa goda "grundkunskaper" i sitt yrke.

Sedan är jag personligen för att detta prov skall återupprepas vart femte år, enbart för att den legetimerade personen inte efter sin legetimering "somnat in".

Att ta emot svarta pengar är ett allvarligt ekobrott vare sig man är utbildad eller inte.

Jag håller med dig här helt. Vill även upplysa alla som rider lektioner eller för privat tränare att alltid begära kvitto!!

Trampade jag på en öm tå nu???

Jag håller med dig här helt. Vill även upplysa alla som rider lektioner eller för privat tränare att alltid begära kvitto!!

Trampade jag på en öm tå nu???

Hi hi hi :D Näääääääää! Vad menar du??? Alla får väl kvitto på det??? :angel:

Inom travsporten är det vanligt att om man har en häst som är lite sne i ett ben så verkar man snett med flit för att det inte ska bli belastning och senskador.

Hej, nej det är för att den inte skall slå på sig eller som man brukar säga "gå fri".

Fysiologisk skoning betyder att belastningen skall tas upp i benets styvaste riktning vilket knappast en sned benställning med en sne verkning kommer kunna åstakomma utan senare kommande kroniska påföljder.

Man ska ha klart för sig att en travares "karriär" ofta är över långt tidigare än en ridhästs karriär har hunnit ens påbörjats.

Allmänt!

Vad är en "oseriös hovslagare"? Någon som reflekterat över uttrycket?

Är man oseriös för att man inte gått hovslagarskola?nej
Är man oseriös för att man inte har inregistrerad firma? ja
Är man oseriös om man tar lite betalt?nej
Är man oseriös om man inte lämnar kvitto (och förmodligen inte skattar för dom pengarna)? ja

Eller är man oseriös om man inte kommer på avtalad dag utan att meddela sig? ja
Eller är man oseriös om man inte informerar hästägaren om hovarnas kondition och varför dom är som dom är?ja
Eller är man oseriös om man inte kan förmå hästen att stå stilla utan slår den i sidan med klubban?Nej, det hör i så fall till bristande hästägar hantering och där avbryter man arbetet med tips till ägaren om hur den skall utbildas
Eller är man oseriös om man öppet berättar om sina övriga kunders problem och tillkortakommanden?Ja, vi faller inte under secretesslagen men bör klara av att hålla käften.
Eller är man oseriös om man tar omåttligt betalt, "för att man är seriös"? Man skall ta "skälig ersättning" utifrån sin utbildning,fortbildning och nogranhet utifrån ett väl utfört arbete
Eller är man oseriös om man helt enkelt är en dålig hovslagare??? Ja, har man inte fallenhet för detta hantverk så bör man ställa sig själv en allvarlig fråga om man inte bör "omskola" sig till ett mer lämpligt yrkesval.

Ja, vad lägger ni i det?

LIA

Mina svar är dom som är i denna textstorlek

då är vi helt på samma våglängd och har samma uppfattning till punkt och pricka! härligt!! ;)

måste bara fråga dig en helt annan fråga, och SO kan också få svara om h*n vill.
läste nånstans ovanför här av tror det var SO som talade om dåliga hovisar som skor i lamellranden. min hovis (utbildad) har sagt att man kan slå sömmen i lamellranden men inte innanför, är han helt ute och cyklar då alltså?:confused:

Man ska ha klart för sig att en travares "karriär" ofta är över långt tidigare än en ridhästs karriär har hunnit ens påbörjats.

Och det är på grund av att alla travtränare som skor är dåliga på det eller? :mad:

Man ska ha klart för sig att trav är en pengastyrd sport där INGEN tjänar på att göra något halvdant med hästarna, därför är oftast all skötsel, träning och även skoning tip topp.

då är vi helt på samma våglängd och har samma uppfattning till punkt och pricka! härligt!! ;)

måste bara fråga dig en helt annan fråga, och SO kan också få svara om h*n vill.
läste nånstans ovanför här av tror det var SO som talade om dåliga hovisar som skor i lamellranden. min hovis (utbildad) har sagt att man kan slå sömmen i lamellranden men inte innanför, är han helt ute och cyklar då alltså?:confused:

Hej, min uppfattning är att hoven inte skall utsättas för grövre söm än vad som fysiologiskt är minst hämmande för den enskilda individens hovstatus, likväl skall sömmen placeras i för den enskilda individens minst skadliga och mest elastiska truktur.

Kort sagt, den mest lämpade stukturen är att placera sömmen i den sk "vita linjen" och inte med grövre söm än den struktur vita linjen innehar, beroende på hovform och yttre vägghorns belastningsenseende så kan även sömmning i lammelranden vara att föredra så vida detta görs med ett korrekt utförande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka