Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

Jag tror inte att lkn02001 menar att personen ska vara helt outbildad för det går ju inte.. Man måste ha lärt sig på nått sätt. Kriterierna borde i första hand vara praktisk kunskap och inte teoretisk kunskap.

För att få legitimation skulle man t.ex. vara tvungen att gå utbildning sedan ha egen verksamhet i 5 år med minst 100 skotillfällen per år eller nått.. Sen tycker jag att någon sorts utvärdering skall ske från kunder.

Fast det skulle bli moment 22. Ingen olegitimerad får kunder..

Kritierierna borde vara både praktiska och teoretiska. Du kan inte på allvar mena att en hovslagare måste ha behandlat ALLA 134 kända hovproblem innan man får legitimation! Precis som t.ex. läkaryrket baseras yrket på både förvärvad kunskap (teoretisk, ett sätt att dra nytta av ANDRAS erfarenheter) och praktisk, dvs egna erfarenheter.

Varför är så många hästmänniskor motståndare till utbildning? Vi kräver utbildning av många andra kategorier, veterinärer och läkare. Varför inte av hovslagare?

Ja det vore ju en ide. Kanske borde det finnas olika grader av legitimation inom hovslageri. Som min pappa sa när jag pratade med honom om det här. Han ser sig själv som väldigt kompentent inom området har lagat hovar med skruvar och kan de flesta sjukdomar och hur de ser ut etc. Men får hästen nån allvarlig skada och måste få en avancerad specialsko så vill han nog ta kontakt med någon annan.

Vad jag menar med det här är att man kan ju ha hovslagare som bara är tillåtna att verka och slå på skor (de kan vara självlärda eller utbildade, man får det legget genom att göra några praktiska prov) Sedan finns det vidare utbildning om rehabilitering och sjukdommar som kräver korrekt utbildning.

Tycker det låter vettigt.

det finns ju faktiskt en del hovisar kvar som har gått lärling och inte officiella utbildningen. ska dessa inkluderas i legitimeringen eller blir de utanför?

För att få en legitimation krävs slutprovet i hovslagareföreningen, rätta mig nu om jag har fel men det var väl vad jag läste. Kan man klara det slutprovet med en lärlingsutbildning så kvittar det väl varifrån man tagit sin utbildning om jobbet blir korrekt utfört.
Idag finns flera hovisar som inte gjort sitt slutprov, men de är ändå medlemmar i SHF och gör dem inte mindre utbildade dock finns det väl inget kvitto på kunskaperna om slutprovet ej är genomfört.

För att få en legitimation krävs slutprovet i hovslagareföreningen, rätta mig nu om jag har fel men det var väl vad jag läste. Kan man klara det slutprovet med en lärlingsutbildning så kvittar det väl varifrån man tagit sin utbildning om jobbet blir korrekt utfört.
Idag finns flera hovisar som inte gjort sitt slutprov, men de är ändå medlemmar i SHF och gör dem inte mindre utbildade dock finns det väl inget kvitto på kunskaperna om slutprovet ej är genomfört.

Min åsikt är att ett perfekt arbetsprov inte är tillräckligt krav. Ingår inga typer av test av kunskaper, typ teoriprov också?

Fast det skulle bli moment 22. Ingen olegitimerad får kunder..

Kritierierna borde vara både praktiska och teoretiska. Du kan inte på allvar mena att en hovslagare måste ha behandlat ALLA 134 kända hovproblem innan man får legitimation! Precis som t.ex. läkaryrket baseras yrket på både förvärvad kunskap (teoretisk, ett sätt att dra nytta av ANDRAS erfarenheter) och praktisk, dvs egna erfarenheter.

Varför är så många hästmänniskor motståndare till utbildning? Vi kräver utbildning av många andra kategorier, veterinärer och läkare. Varför inte av hovslagare?

Jag menade inte att en hovslagare skulle behandla 134 st hovproblem jag menar att den skulle ha skott 100 hästar per år.

Ännu en gång måste jag säga att man kan inte jämföra hovslagare med veterinär och läkare. Det finns ingen likhet.

Jag är inte motståndare mot utbildning, men jag är rädd för att det blir rätt så förblindande. Man ser mer till utbildningen än vad personen verkligen kan.

Precis som någon skrev ovan, jag håller på att utbilda mig till socionom (tillfälligheter :D) och när jag är färdig så kan jag inte jämföra mig med någon som arbetat inom området i 20 år och inte har i närheten lika avancerad utbildning som jag. Den personen kan yrket bättre än jag, skulle jag säga annat så vore de hyckleri.

Ännu en gång måste jag säga att man kan inte jämföra hovslagare med veterinär och läkare. Det finns ingen likhet.

Och här anar du inte vad fel du har, en fysiologiskt korrekt verkad/skodd häst har betydligt bättre förutsättningar att klara sina ben och leder än den häst som inte blir verkad/skodd på ett korrekt sätt. En duktig hovslagare gör grund/förarbetet, vet du hur ofta man få slita av skorna eller verka om på hästar i hältutredning pga en felaktig verkning/skoning?

En snedverkad häst får belastningsskador, dessa ger i sin tur en hältproblematik som kan vara nog så svår att bena ut om det vill sig illa.

Och här anar du inte vad fel du har, en fysiologiskt korrekt verkad/skodd häst har betydligt bättre förutsättningar att klara sina ben och leder än den häst som inte blir verkad/skodd på ett korrekt sätt. En duktig hovslagare gör grund/förarbetet, vet du hur ofta man få slita av skorna eller verka om på hästar i hältutredning pga en felaktig verkning/skoning?

En snedverkad häst får belastningsskador, dessa ger i sin tur en hältproblematik som kan vara nog så svår att bena ut om det vill sig illa.

Jag förstår inte varför du tar förgivet att så fort man inte är officiellt utbildad så skor man snett och vint?

Sen är det inte alltid så att man måste sko rakt också. Inom travsporten är det vanligt att om man har en häst som är lite sne i ett ben så verkar man snett med flit för att det inte ska bli belastning och senskador.

kan man tänka sig en instans somenbart legitimerar hovslagare dit några utvalda hovisar är knutna. de som vill bli legitimerade får dels skriva ett teoretiskt prov (borde inte vara så svårt även för självlärda att läsa på om hovens anatomi och vidare), men även t.ex. en veckas lärling hos en av deras hovisar. där praktiska prov utförs, samt något liknande en ST utbildning (för att återigen dra pralellen till läkare) där man går med hovisen och får frågor under arbetet. svårt att förklara, men om ni har sett ngn läkarserie på tv så fattar ni..!?

det jag vill försöka få förmedlat är att vi vill självklart få bort oseriösa hovslagare från marknaden, ingen vill stå med en felverkad häst och hovisarna vill ju inte ha den konkurrensen.
det jag menar är att det finns oseriösa utbildade hovslagare likaväl som det finns mkt seriösa outbildade, därför borde legitimeringen utformas så att även de utan utbildning kan legitimeras (om dom har rätt kunskaper, har dom inte det så visar ju provet vad de behöver lära sig).
jag tror även det är svårt för oss "lekmän" att utforma detta prov utan det lämnar jag till SHF att göra.
(tycker dock att ett sorts referenssystem låter vettigt!)

är mkt intresserad av vad coari tycker om det hela då han startade tråden men inte sagt något sedan dess!

"tillägg" skulle ngn vilja upplysa mig om vem S.L är?pma gärna, min nyfikenhet är väckt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte varför du tar förgivet att så fort man inte är officiellt utbildad så skor man snett och vint?

Sen är det inte alltid så att man måste sko rakt också. Inom travsporten är det vanligt att om man har en häst som är lite sne i ett ben så verkar man snett med flit för att det inte ska bli belastning och senskador.

Var skrev något om officiell utbildning?

De sista tänker jag låtsas som jag inte läste.:angel:

jag tog förgivet att om du jämför med läkare och veterinärer så menar du offciellt utbildade sådana.. men jag kanske har fel

men håller du med boj? eller tycker du att man måste gå hela utbildningen och då automatiskt är duktig?

Allmänt!

Vad är en "oseriös hovslagare"? Någon som reflekterat över uttrycket?

Är man oseriös för att man inte gått hovslagarskola?
Är man oseriös för att man inte har inregistrerad firma?
Är man oseriös om man tar lite betalt?
Är man oseriös om man inte lämnar kvitto (och förmodligen inte skattar för dom pengarna)?

Eller är man oseriös om man inte kommer på avtalad dag utan att meddela sig?
Eller är man oseriös om man inte informerar hästägaren om hovarnas kondition och varför dom är som dom är?
Eller är man oseriös om man inte kan förmå hästen att stå stilla utan slår den i sidan med klubban?
Eller är man oseriös om man öppet berättar om sina övriga kunders problem och tillkortakommanden?
Eller är man oseriös om man tar omåttligt betalt, "för att man är seriös"?
Eller är man oseriös om man helt enkelt är en dålig hovslagare???

Ja, vad lägger ni i det?

LIA

Allmänt!

Är man oseriös för att man inte gått hovslagarskola? NEJ
Är man oseriös för att man inte har inregistrerad firma? NEJ
Är man oseriös om man tar lite betalt? NEJ
Är man oseriös om man inte lämnar kvitto (och förmodligen inte skattar för dom pengarna)? BEROR PÅ

Eller är man oseriös om man inte kommer på avtalad dag utan att meddela sig? JA
Eller är man oseriös om man inte informerar hästägaren om hovarnas kondition och varför dom är som dom är? JA
Eller är man oseriös om man inte kan förmå hästen att stå stilla utan slår den i sidan med klubban? JA
Eller är man oseriös om man öppet berättar om sina övriga kunders problem och tillkortakommanden? JA
Eller är man oseriös om man tar omåttligt betalt, "för att man är seriös"? JA
Eller är man oseriös om man helt enkelt är en dålig hovslagare??? JA

Det är min åsikt iaf.. men det känns inte som att de som startade tråden har samma bild av en oseriös hovslagare

inte så lätt att besvara, men vänder på frågan!.

en seriös hovis söker ny kunskap
en seriös hovis tänker och funderar i arbetet
en seriös hovis vet vad den gör och kan förklara det
en seriös hovis är inte rädd för att säga att den inte vet och rådgör med andra hovisar om verkningssätt
en seriös hovis kommer i tid eller meddelar annat
en seriös hovis försöker iallafall inte mygla om att den tar svart betalt (även om det absolut inte är att föredra). om jag vet om det kan jag säga nej.

sen tycker egentligen inte att priset är relevant (även om det finns en övre gräns)

Allmänt!

Är man oseriös för att man inte gått hovslagarskola? Kanske.
Är man oseriös för att man inte har inregistrerad firma? Nej.
Är man oseriös om man tar lite betalt? Ja, kanske.
Är man oseriös om man inte lämnar kvitto (och förmodligen inte skattar för dom pengarna)? Ja, alltid

Motiveringar:
1. Att marknadsföra sig som hovslagare utan att ha gått yrkesutbildning på något sätt är oseriöst!
2. Nja, bedriver man bara hobbyverksamhet så är väl inte det ett problem?
3. Ja. Man kan förstöra en marknad och försörjningsmöjligheter genom dumpning. Det gäller inte bara hovslagare givetvis...
4. Ja, en kriminell person är alltid kriminell. Det tycker jag är oseriöst oavsett hur man står i alla andra lyfta frågor!

Min far håller på att lära upp mig hur man skor, verka kan jag redan. Jag tycker inte det är speciellt svårt, däremot jobbigt. Man måste ha en jäkla kondis. Men jag har ju den fördelen att pappa alltid finns där om jag har frågor, därför blir det ju lättare för mig

Trots att jag är utbildad examinerad heltidshovslagare med flerårig erfarenhet Medl. i SHF och Certifierad av djurskyddsmyndigheten. så kan jag ofta känna att det är riktigt svårt att verka. Jag har ofta en tanke i bakhuvudet efter en skoning. kunde detta ha gjorts bättre? Den dag jag börjar tycka att det är "lätt" så ska jag byta jobb.

och det är såna som du man letar efter!! jag tycker att alla hovisar jag läst inlägg av här verkar bra. (såg att du bor i västmanland, så jag kanske börjar trakassera dig att komma till mig nån dag hehe..)
all heder åt er, det är bra att ni arbetar för att rensa bort de "oseriösa" hovisarna (oavsett vad man lägger in i det)

men hur ser ni på dessa duktiga, kunniga och kunskapssökande människor som också skor hästar men utan utbildning?

Min åsikt är den att kan man klara ett ev slutprov med allt vad det innebär, teori och praktisk del oavsett vilken typ av utbildning man gått så kan det räcka för en legitimation. Däremot anser jag att en sådan legitimation ska vara ansluten till sk fortbildning, dvs att man kan ta del av nya rön och forskning som kommer under vägens gång i form av kurser etc.

låter mkt bra! då har vi ju rett ut det !! :) kan vi lägga ner tråden.... *skratt*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka