Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

Jag är pappaledig och när jag sätter igång igen så skall jag i mindre utsträckning bli trakaserad:D att åka till kunderna jag tänkte att dom i viss del i stället skall komma till mig. Vissa hovisar är bekväma av sig:smirk:

Några av mina kollegor är duktiga ej skolutbildade hovslagare.
Hmm ja vad tycker jag om dessa. För det första dom behövs, Om ingen efterfrågade deras tjänster så skulle dom inte finnas. Resultatet av en yrkesman/kvinnas arbete måste väl iofs vara viktigare än vilka papper man har bakom sig. Men jag tycker väl att i grunden så skall man ha en utbildning. Jag känner mig väldigt kluven i frågan då jag som ni vet att det finns ganska mediokra utbildade hovisar samtidigt som det finns riktiga virtuoser som är outbildade.

Allmänt!

Vad är en "oseriös hovslagare"? Någon som reflekterat över uttrycket?

Är man oseriös för att man inte gått hovslagarskola? Nej utbildning kan man ändå skaffa sig.
Är man oseriös för att man inte har inregistrerad firma? Ja, om man har för avsikt att sko mot betalning.
Är man oseriös om man tar lite betalt? Nej, det drabbar ju bara en själv. Vill man idka välgörenhet är det upp till var och en.
Är man oseriös om man inte lämnar kvitto (och förmodligen inte skattar för dom pengarna)? Ja

Eller är man oseriös om man inte kommer på avtalad dag utan att meddela sig? Det är oproffsigt.
Eller är man oseriös om man inte informerar hästägaren om hovarnas kondition och varför dom är som dom är? Ja en seriös hovis bör ha en dialog med hästägaren, iannat fall är hovvården värdelös.
Eller är man oseriös om man inte kan förmå hästen att stå stilla utan slår den i sidan med klubban? Det är aldrig seriöst att bruka våld, sen är det en bedömningsfråga.
Eller är man oseriös om man öppet berättar om sina övriga kunders problem och tillkortakommanden? Defentivt, lite etiskt tänkande får det allt lova att finnas.
Eller är man oseriös om man tar omåttligt betalt, "för att man är seriös"? Vad är omåttligt betalt, så länge kunden betalar är det inte omåttligt.
Eller är man oseriös om man helt enkelt är en dålig hovslagare??? Man har helt enkelt inte insett sina brister, och behöver nog friska upp minnet lite.

Ja, vad lägger ni i det?

LIA

Det här är mina åsikter kort och gott.

Alla utbildade hovisar lägger inte ner sin själ i varje skoning.

Ser en häst som efter 1 ½ år i S. har fått hovar som är "framför" den.
Lång platt lite sned tå o låga o långa understuckna trakter.
Tur att den hästen inte rids så mkt.

en hovis la på faktureringsavgift när man inte betalade (lämnade pengar i stallet) kontant utan kvitto.

Den enda som jag har fått kvitto av, förutom på klinik, var en kanonduktig karl som skodde Wångens hästar på 80-talet.
Vi måste få fler kunniga o intresserade hovisar. Även det där förslaget om hovvårdskurser anordnade av SHF verkar superintressant.

Hovisar bör oxå vara seriösa i sin företagsamhet o ha tel. tider o inte utebli utan att höra av sig.
Eftersom jag bor granne med en hovis, så försöker hans kunder att luska rätt på varför han inte dyker upp som avtalat
-Dricker han? osv.

Senast ändrad:

Trots att jag är utbildad examinerad heltidshovslagare med flerårig erfarenhet Medl. i SHF och Certifierad av djurskyddsmyndigheten. så kan jag ofta känna att det är riktigt svårt att verka. Jag har ofta en tanke i bakhuvudet efter en skoning. kunde detta ha gjorts bättre? Den dag jag börjar tycka att det är "lätt" så ska jag byta jobb.

Jag tycker inte att det är speciellt svårt att verka min häst, eftersom hon har extremt hårda och fina hovar. Sen vill jag inte uttala mig om jag skulle tycka det var svårt att verka andras hovar som inte är lika fina. Men det skulle jag antagligen

Det är väl bra om du tycker det lätt.
Själv så tycker att mina egna är lika svåra som kundernas. Det finns tusen sätt att verka en hov, men bara ett som är helt rätt och absolut optimalt för hästen. Chansen att jag en endaste gång lyckats att verka helt 100% optimalt är ganska liten. Nog tror jag att jag legat bra nära men jag strävar att komma närmare.

Du skriver det som om det vore något negativt?
De flesta inom travbranchen skor sina hästa själva,t.

Jag skrev inte hela min tanke. Det händer då och då i mitt yrke att jag blir utringd till en häst med "konstiga" hovar. När jag kommer så kan jag tex tycka att det ser ÖÖÖverjävligt ut! Då frågar jag först, 1. är det en utbildad hovslagare. 2. När skoddes hästen senast?

På första frågan får jag alltid ett jakande svar, trots att jag ganska uppenbarligen kan se att det här är inte gjort av en utbildad seriös hovslagare.
2. Det är som av en händelse alltid nyskott när jag kommer ut. Att sen nitarna sticker ut en halv cm, skorna är tunna som bibel-blad och hoven är lång som en söndag, verkar inte hästägaren tänka på, då det för mig är uppenbart att han eller hon ljuger mig rakt upp i ansiktet.

Så visst är det väl negativt om inte djurägaren vågar stå för sig. Jag slåt inte på någon hästägare, jag skriker inte ens! Jag meddelar bara lungt om vad som behövs göras och av vem.

*KL*
En parentes. Var inne på SHF´s hemsida.
Det verkar som om få har gått fortbildningen- inte ens vår käre Coari:confused:

Den som har hjälpt mig innehar mästarbrevet, men en annan som nästan är lika duktig har inte heller gått fortutb.men kan ändå.:bow:

Min far håller på att lära upp mig hur man skor, verka kan jag redan. Jag tycker inte det är speciellt svårt, däremot jobbigt.

Jag träffade också en sådan person, som var upplärd av sin fader som var travtränaramatör. Den personen hade för vana att åka runt och spika fast skor i lamellranden.....gissa om hXn lämnade många halta hästar efter sig. Men det var ju billigt!

Många har gått en del av fortbildningarna men inte alla, Blockkurserna är bara vid ett eller ett par tillfällen om året.
Det är inte förrän alla blocken är genomförda som det står med på SHF´s hemsida.

För övrigt kan jag tycka att det är lika mycket upp till de hästägare som anlitar svart arbetskraft i form av svartknackare. Jag som f-skattande hovslagare kan ju inte tvinga en hästägare att betala mig som är dubbelt så dyr som en svartnisse.Jag kan inte göra mer än att göra ett gott jobb, betala skatt osv...

Just precis examen får vi inte glömma...

Jag träffade också en sådan person, som var upplärd av sin fader som var travtränaramatör. Den personen hade för vana att åka runt och spika fast skor i lamellranden.....gissa om hXn lämnade många halta hästar efter sig. Men det var ju billigt!

Men lägg av.. en sån person? Min pappa har skott våra hästar i 15 år och vi har ALDRIG haft problem med hälta. Tycker nästan det är lite konstigt själv.

Jag antar att kurserna upprättas efter intresse det gäller väl att ha fulla kurser. Sen vill man kanske inte gå alla på raken då de kostar en hel del pengar. sen är ju tex av naturliga skäl kursen i fölverkning årstidbunden.

Det är väl bra om du tycker det lätt.
Själv så tycker att mina egna är lika svåra som kundernas. Det finns tusen sätt att verka en hov, men bara ett som är helt rätt och absolut optimalt för hästen. Chansen att jag en endaste gång lyckats att verka helt 100% optimalt är ganska liten. Nog tror jag att jag legat bra nära men jag strävar att komma närmare.

Jo, visst är dina lika svåra som kundernas. Men om DU kommer till mig som hovslagare förväntar jag mig att du kan mer än att verka och sko en redan bra hov till korrekt funktion. Du ska kunna ta hand om vanliga problem och ha kunskap om mer ovanliga också. Så länge du bara skor dina egna är det upp till dig, att då vid tillfälle, ta hjälp för denna kunskap. Men kommer du till mig och kallar dig hovslagare FÖRVÄNTAR jag mig att du har kunskapen.

Precis som i allt annat finns det toleranser från optimalläget som är fullt acceptabla. Jag skor själv efter kort kurs hos hovslagare (utbildad). Det betyder inte att jag ens skulle tänka tanken att fara runt, kalla mig hovslagare, och sko andras hästar. Jag saknar sådär 50% av den teoretiska kunskapen (trots mycket egenstudier) och 50% av den praktiska kunskapen om "vanliga" och "ovanliga" problem hos olika typer av hästar.

Jag tror inte jag skulle kunna förvärva den kunskapen på något annat sätt än att gå en fullgod hovslagarutbildning ELLER en lång lärlingsperiod hos någon riktigt erfaren, med bästa vilja i världen.

Men lägg av.. en sån person? Min pappa har skott våra hästar i 15 år och vi har ALDRIG haft problem med hälta. Tycker nästan det är lite konstigt själv.

Och ni har följt alla hästar från vaggan till graven? Tyvärr är det så med felverkningar/skoningar att de lämnar sina spår först efter en tid. Ökat slitage på leder ger reaktioner som är svåra att lokalisera. ibland är det så :devil: att det sätter sig i kroppen istället och då blir det riktigt besvärligt att lokalisera.

Var hålls dessa?
Skulle man inte kunna flytta Mohammed till berget-alla hovisar, istället för tvärtom o kanske göra helgkurser som inte påverkar inkomstbortfallet så mkt. M a o hålla regionala kurser.

Senast ändrad:

Ja det gör vi faktist :P haha.. de flesta av de hästar vi haft härstammar från det första sto mina föräldrar köpte som ettåring i slutet av 80 talet och resten från ett sto de köpte några år senare. Sen har vi köpt en eller två som 2 eller 3 åringar men har dock inte haft kvar de länge. Enda travhästen vi har just nu är 8 år och vi har fött upp honom. Har aldrig varit halt, i perioder skos han om varannan vecka eftersom han tävlas i trav. Har aldrig varit halt, eller haft något annat fel vad jag kan minnas

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka