Krafttag mot oseriösa hovslagare

Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

Beroende på hur man utformar en tråd så får man även svar, det har upprepade gånger startats trådar där frågeställningen har varit vad man betalar för en skoning. Ofta tenderar dessa trådar att bli hiskeligt långa, där användare i princip försöker klå varann med att ha den billigaste hovisen. Det är inte så svårt att inse att dessa är outbildade, samt utför sitt arbete utan kvitto.
Man motiverar det med att man ALDRIG skulle betala en 1000 lapp för hovvården, det är alldeles för dyrt.

Jag är positiv till en legitimering av all sk hovvård, och hoppas på att den kommer snabbare än planerat.

:bow: Hovslageriet är ett yrke som kräver mycket. Vi ska vara glada att det finns personer som vill hålla på med det och arbeta för hästarnas välmående och utbilda sig för dyra pengar.

En tusenlapp för en helskoning är inte alls orimligt, när man räknar närmare på upplägget, skatter och material. Vill man ha mer kvalificerade hovslagare får man givetvis räkna med ytterligare pengar, det måste finnas lite "karriär" även inom hovslageriet, för hästarnas skull.

Och hovslagare utför även barfotaverkning, enligt beprövad fysiologisk traditionell modell. Det är givetvis "billigare".

Något jag märkt ute i stallarna. Hur många hästägare som på en direkt fråga vågar erkänna att "hovslagaren" de anlitat i själva verket varit en jävligt billig svartknackare utan utbildning?

Så kan det säkert vara men i de exempel jag tog upp och har sett så VET jag att de hovslagarna är utbildade och många gånger med flera års erfarenhet.

De outbildade sk hovslagarna skulle ju enkelt sållas bort om alla hästägare kollade upp att den hovslagare man tänkt använda har någon form av utbildning.
Ett större problem tycker jag det är med de hovslagare som faktiskt har utbildning och trots detta både är okunniga eller slarviga, inte hänger med på nya rön, går fortbildningkurser och visar intresse för sitt yrke. Många vill ju bara så snabbt som möjligt sko så många hästar som möjligt för att få in så mycket pengar som möjligt.
Anlitar man en utbildad hovslagare vill man ha någon form av kvalitetsgaranti! Man ska inte behöva stå som en hök bredvid själv för att kontollera att jobbet blir ordentligt gjort!
Det finns många jätteduktiga hovslagare men alldeles för få. Hur många av landets alla utbildade hovslagare går tex fortbildningskurserna? Det är väl inte många?

Om försäkringen bara gäller när hovarna verkats/skotts av utbildad/legitimerad personal så gäller det ju att den personal faktiskt finns tillgänglig att anlita. Vilket inte skulle vara fallet i mitt län (norrbotten).

Min lista ser ungefär likadan ut. Men jag vill gärna komma överens med människan oxå. Har haft en som är mkt duktig men som jag inte riktigt går ihop med. Men det kommer trots allt som nummer fyra på listan efter kvalitén.

Massor faller som du säger redan på punkt ett och två. Ibland blir det som att välja mellan pest och kolera, en som går att få tag i och kommer i tid men som skor "halvbra" el en som inte går att få tag i och avbokar hela tiden men som skor bra.

Det där är intressant! Vilka prioritetslistor har vi på hovslagare? Min är:
1. Inte slå hästen
2. Gå att få tag på för att få nästa skoning bokad (nu gör jag det direkt men iaf) och eventuella tappskor.
3. Nu kan vi börja titta på kvalitén på arbetet.

Många faller alltså redan på punkten 1 och 2.

När man driver verksamhet faller allt på punkten 2. Inställelsetid på 15 minuter vid tappsko kan man aldrig begära....

Jag tycker att alla intresserade hästägare borde lära sig att slå på en tappsko. Det är högst intressant att få lära sig hur en hov ser ut och fungerar, för att även kunna diskutera med sin hovslagare.

Vem har pratat om 15 minuter? Men frågan är intressant, vad är en rimlig tid för tappsko?

När mina hade skor så tyskte jag att ett par dar var helt rimligt, om det var nära till omskoning så fick det vara till då. Evt så ryckte jag motsvarande sidas sko oxå. Har aldrig lärt mig att slå på tappsko men syster kan.

Tyckte det var självklart att man fick vänta tills hovis var i krokarna igen för att få tappsko påslagen. Vet de som åker 15-20 mil för att sko och att då åka enkom för en enda tappsko är ju att kräva för mkt.

Jag använder jämförelsen med läkare eftersom dom har legitimation. Om det känns bättre för dig kan jag göra jämförelsen taxi - svarttaxi. Det handlar ju i grund och botten om tryggheten att veta om dom har utbildning eller ej. Men visst finns det människor inom alla yrkesgrupper som inte passar för sitt jobb.

Men faktum kvarstår, du kan ju förstöra hela hästen om hoven inte verkas rätt... Tänkvärt eller hur?

För mig handlar det i grund och botten om att min häst ska må så bra som möjligt. Då väljer jag utan att tveka en person som skott i 20 år istället för en nyexaminerad hovslagare från uppsala. Även fast man på papperet har en utbildning behöver inte betyda att man är duktig på att sko. En av pappas kompisar tog hem en hovslagare för ett par år sen, stod där länge och väl med hans sto och slog i och drog ur sömmar eftersom han aldrig fick det rätt. Spelar ingen roll hur mycket man läser har man inte fallenhet för det eller erfarenheten så är det svårt.
En aspekt som är intressant är också att man som hovslagare oftast utbildas till att sko ridhästar, och det funkar inte alls att sko travhästar med den metoden. Då belastningen på hovarna är helt olika.

Sen angående att man kan förstöra sin häst totalt om man verkar fel. Det är jag helt medveten om, frågan är om du vet det? Vet du även att det är väldigt ohälsosamt för hästens hovar att få 8 söm i spikade när det räcker med absolut 6? De flesta hovslagare slår i 8 för att hästen inte ska tappa skon så de blir tvugna att åka ut gratis och slå på den igen.

Jag säger inte att du ska sluta använda utbildade hovslagare, jag säger bara att jag använder inte det för jag har tillgång till en person som jag anser vara mer än kompetent. Skott hästar i över 15 år.

Du måste inse att det bara är nyttigt att öppna ögonen och granska även de utbildade hovslagarna, även de kan ha en dålig dag eller hamnat i fel yrke. De är inga övermänniskor.

Vem har pratat om 15 minuter? Men frågan är intressant, vad är en rimlig tid för tappsko?

Jag pratade om 15 minuter. Men det är för att jag har verksamhet. Står man med 5-10 personer som ska ut på tur och 3 hästar har tappat skorna så är aktionstiden ungefär 15 minuter innan kunderna blir missnöjda och åker hem.

Jag menar precis det, att 15 minuter är orimligt för vilken hovis som helst, även om han bodde nästgårds. Därför är det en FÖRUTSÄTTNING att kunna tappsko när man driver sådan verksamhet. Det var min poäng.

Sedan tycker jag att fler borde lära sig det, därför att tappskor är en tämligen olönsam och svårplanerad sak för hovslagarna, så väntetiden bör minst kunna vara ett par dagar.

Fast jag tolkade det som att du tillskrev MIG att jag förväntade mig 15 minuters service. Inte heller bedriver jag turverksamhet därför blev ditt svar till mig lite svårt att förstå. Tvärtom anser jag mig vara en väldigt lydig kund, jag åker till min hovslagare.

Du måste inse att det bara är nyttigt att öppna ögonen och granska även de utbildade hovslagarna, även de kan ha en dålig dag eller hamnat i fel yrke. De är inga övermänniskor.

Det är ju det som är det fina med legitimation....
Då blir ju alla hovslagare erkända som yrkeskår och dom som gör för många fel kommer ju då att bli av med legitimationen. + det faktum att dom som utger sig för att vara hovisar men inte har utbildning faktiskt då kan straffas. Tänk motsvarande kvacksalveri

Förhoppningsvis utökas nu utbildningsplatserna så vi alla får ta del av utbildade hovisars kunskaper och tjänster.

Fast jag tolkade det som att du tillskrev MIG att jag förväntade mig 15 minuters service. Inte heller bedriver jag turverksamhet därför blev ditt svar till mig lite svårt att förstå. Tvärtom anser jag mig vara en väldigt lydig kund, jag åker till min hovslagare.

Jag har aldrig behövt använda hovslagare på det sättet.. och när jag läser den här tråden känner jag mig väldigt lyckligt lottad.. Det måste ju vara otroligt jobbigt att få lov att åka transport till en hovslagare bara för att få en tappsko på slagen :eek:

Vi skulle isåfall få vara ute och åka hela tiden jag och mitt varmblod.. han är proffs på att ta av sig skorna.. senast så sparkade han bakut och bakskon flög av i en stoor båge.. synd att man inte hade videokameran :D

*lägger mig i lite och lånar svarsknapp*

har full förståelse för att det kostar pengar att uttnyttja en utbildad hovis, men då vill man få vad man betalar för.
min hovis är utbildad och har väl jobbat närmare 10 år nu
1. har aldrig tänkt på att jag inte får kvitto från min hovis förrän jag kompå att jag upprepade gånger frågat efter h*ns kontonummer och inte fått det. hittade sedan en faktura från honom på kompisens box. han tar alltså mig svart - hur funkar det med försäkringen i så fall?? (boj)
2. h*n var väldigt duktig när h*n började sko men flera upplever nu denne som slarvig, skor mitt sto på 20 min. trots att jag har mkt frågor (som jag inte får svar på) och hästen har dåliga hovar.

denna hovis är mkt välrenommerad i vårt område, men jag har nu bestämt mig för att byta, jag är inte nöjd.

har hittat en hovis en bit bort som inte är utbildad, men har lång erfarenhet och gått mycket lärling. anlitas som banhovslagare och finns ibland på en av våra stora ridsportanläggningar i landet. skor som bisyssla. denna hovis var i stallet och skodde en annan häst, men sprang och kollade min hästs hovar och gav mig tips ändå, ska sko min donna snart och jag ävntar med spänning på resultatet. har sett andra hästar som skotts av denne och det ser mkt bra ut, dessutom kommer han direkt om ngnting händer som kan vara hovrelaterat.
halva priset...

jag är för en legitimering av hovisarna, men det får inte baseras på utbildning utan på kunskap.

Det är ju det som är det fina med legitimation....
Då blir ju alla hovslagare erkända som yrkeskår och dom som gör för många fel kommer ju då att bli av med legitimationen. + det faktum att dom som utger sig för att vara hovisar men inte har utbildning faktiskt då kan straffas. Tänk motsvarande kvacksalveri

Förhoppningsvis utökas nu utbildningsplatserna så vi alla får ta del av utbildade hovisars kunskaper och tjänster.

Det är säkert bra.. men jag föredrar ändå att undvika att fel sker.. jag skulle inte känna mig trygg bara för att jag vet att hovslagaren blir av legitimationen om han gör fel (tror det skulle vara ganska svårt att bli av med legitimationen också), skadan är ju redan skedd då. Och jag skulle inte se att han/hon blivit av med legitimationen som stor tröst, inte försäkringspengar heller. Det är ju min stackars älskling som får gå och ha ont :(

Det går mycket bra att:
1. Fråga din hovis om alla kvitton du vill ha för skoningen. Är han seriös har han dem i sin bokföring och kan ge dig kopior i efterhand.
2. Om inte, lämna ett tips till lokala skattekontoret. Gärna med exakta datum då du överlämnat pengar.

Att ta emot svarta pengar är ett allvarligt ekobrott vare sig man är utbildad eller inte.

jag är för en legitimering av hovisarna, men det får inte baseras på utbildning utan på kunskap.

Precis som i alla andra yrken är utbildning, kunskap och erfarenhet hårt sammanflätade.

Det är svårt att ha kunskap utan utbildning helt enkelt.....

Precis som i alla andra yrken är utbildning, kunskap och erfarenhet hårt sammanflätade.

Det är svårt att ha kunskap utan utbildning helt enkelt.....

Jag tror inte att lkn02001 menar att personen ska vara helt outbildad för det går ju inte.. Man måste ha lärt sig på nått sätt. Kriterierna borde i första hand vara praktisk kunskap och inte teoretisk kunskap.

För att få legitimation skulle man t.ex. vara tvungen att gå utbildning sedan ha egen verksamhet i 5 år med minst 100 skotillfällen per år eller nått.. Sen tycker jag att någon sorts utvärdering skall ske från kunder.

det finns ju faktiskt en del hovisar kvar som har gått lärling och inte officiella utbildningen. ska dessa inkluderas i legitimeringen eller blir de utanför? frisörer t.ex. har en dag när de utför massa olika klippningar, färgningar etc. för att bli legitimerade. om det skulle ske på det sättet och vara bra utformat så borde ju även lärlingar kunna göra provet och bli legitimerade. även "självlärda" skulle ju kunna legitimeras.
man skulle t.ex. också kunna tänka sig att legitimeringen måste förnyas kanske var 5 år då kunskap är en färskvara...?

kan dra en paralell till en annan branch. facket vill stänga arbetsmarknaden inom socialt arbete för alla utom socionomer, vem säger att dom är bäst på att arbeta med utsatta människor bara för att dom har utbildning? vem är bäst på att vara kurator? en nyutexad socionom eller en lärare med fortbildning i psykoterapi som arbetat 10 år?
ett ex. min morbror är socionom, men arbetar som europeisk personalchef inom ett stort energibolag. hur skulle han sett ut som "
socialtant"?

bara för att man inte har "rätt" utbildning kan man faktiskt vara duktig och kunskapssökande

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka