Krafft groov linfrökaka till fångponny

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare susby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 172
S

susby

Finns det någon som ger krafft grov samt linfrökaka till fångponny. Vår ponny är så mager jag behöver få upp henne i hull men HUR??

Sv: Krafft groov linfrökaka till fångponny

Krafft grov med sitt spannmålsinnehåll är inget lämpligt fångfoder. Å även om någon häst klarar det så kanske inte en annan gör det så det är dumt att chansa.

Därmot linfrökaka, lucern gärna Kvarnbyfoder, soja, kvick beet melassfri betfor och olja är bra alternativ att göda sin fånghäst med. + mineraler. Till det ett bra grovfoder.

Jag har ett bra hö 8 mj 46 smrp. Hon får 8 kg samt att hon får 1 kg/ safe and soud, 200gr Ultimate balancer. 1 ½ kg lucerm (kraffts) samt 2 dl olja. Hon går inte upp ett dugg hon blir bara tunnare och tunnare jag börjar fundera på om hon är deppig mår dåligt psykiskt alltså ..

Rimligen ger du tillräckligt med energi och protein om man bara ser till värdena. Kanske har din häst en så rubbad bakterieflora att hon inte riktigt kan tillgodogöra sig maten. Därför är det bra att ge så enahanda och fiberrik mat som möjligt.

Jag skulle ta bort safe and sound, det är visserligen inte så stor andel stärkelse men ändå. Om jag fick härja fritt skulle jag också ta bort Ultimate balancer, det består av koncentrerade fruktooligosaccharider som på människa visats gynna vissa snälla bakterier. Men det finns inte visat på häst om det är snälla eller elaka bakterier som stimuleras av det.

Lusern är en trygg näringskälla för fånghästen så det kan man öka betydligt. De fodermedel Sissu räknar upp är också trygga. Betfiber göder de snälla bakterierna hos häst, det är klart visat.

Olja är i princip ett bra fodermedel, men i ett skede där en häst har svårt att tillgodogöra sig fodret skulle jag inte ge det.

Så fritt hö, massor av lusern och betfiber och inget annat är mitt förslag!

HH

Hon stog på fritt med hö i vintras (feb) när hon fick fång. Därför törs jag inte det fegt kanske?? Hon rids ca en timme om dagen hon tävlade MSV hopp/dressyr när hon insjuknade vi vill tillbaks. Men med en ponny som ser ut som ett benrangel är det svårt hon har alltid varit svår att hålla i hull. En del säger åt mig att jag har gett för mycket grovfoder?? Att det skulle gå åt mer energi att bränna fodret än vad hon kan lägga på sig?? Jag ger henne Mag tarm balans så jag hoppas att magfloran är ok. Ultimate balancer började jag med i juli hon såg då bättre ut ett tag men har nu gått ner igen jag funderar på om pälssättningen är jobbig och tar energi från henne. Man har ju tusen tankar i huvudet...om detta

Finns det någon som ger krafft grov samt linfrökaka till fångponny. Vår ponny är så mager jag behöver få upp henne i hull men HUR??

Jag har en shettis, som haft fång, får linfrökakan och kvarnbyfoders lusernpellets. Han älskar verkligen kvarnbyfoders lusern, o det gör även min travmärr (!!) trots att hon ratade Kraffts lusernpellets. Det kanske är därför att det innehåller melass i Kraffts lusernpellets men det där var förra året.
Men min shettis får linfrökakan med kvarnbyfoders lusernpellets o även mineraler. Passar kanon ihop med vårat hö.

Ge absolut INTE färdigfoder som Krafft Groov, för det innehåller en del spannmål som nån härinne skrev. Jag har slutat ge min fångponny sk färdigfoder o jag fodrar även mina damer lusern o de håller sig i mycket fint hull i synnerhet äldre märren. Hon som annars brukade ha lite svårt att sätta i hullet men när hon börjat äta lusernet blev hon väldigt fint på det!

K´s Rehab har ju många andra blivit hjälpta av.

Menar du att den fick Fång av höet?

Krafft grov med sitt spannmålsinnehåll är inget lämpligt fångfoder. Å även om någon häst klarar det så kanske inte en annan gör det så det är dumt att chansa.

Därmot linfrökaka, lucern gärna Kvarnbyfoder, soja, kvick beet melassfri betfor och olja är bra alternativ att göda sin fånghäst med. + mineraler. Till det ett bra grovfoder.

lusern är inte ett bra foder till fånghäst!!!
då det innehåller mkt protein,och det är ju det som orsakar fång

Jag har ett bra hö 8 mj 46 smrp. Hon får 8 kg samt att hon får 1 kg/ safe and soud, 200gr Ultimate balancer. 1 ½ kg lucerm (kraffts) samt 2 dl olja. Hon går inte upp ett dugg hon blir bara tunnare och tunnare jag börjar fundera på om hon är deppig mår dåligt psykiskt alltså ..

har du avmaskat???hur mår hon,hur är pälsen osv?
äter hästen som den ska??har du kollar tänderna??pälsättningen brukar ju påverka ofta??

lusern är inte ett bra foder till fånghäst!!!
då det innehåller mkt protein,och det är ju det som orsakar fång

Fel!
Det där är en gammal myt, och nya forskningsstudier har kommit fram till att fånghästar behöver lika mycket näringsbehov som vanliga hästar.
Har man rätt balans mellan energi, protein och fett så mår hästen mycket bättre.
Jag ger min fångponny LUSERN, linfrökaka samt mineraler o vitaminer. Han har varit frisk sedan dess.
Han blev sjuk senast var då han fick stärkelserikt färdigfoder som Krafft Groov, Hippo Alfa.

Läs på gamla trådar om fångfoder, så ser du flera inlägg av HelenaHandberg, som är mycket kunnig på det här området (hon är utbildad). Varför ska man inte tro på henne? Jag har ju själv sett att det är överbevisat!

Varifrån har du fått att protein utlöser fång?
Vad ger du din häst för foder, annars?

jag har gått en kurs om fång och där sa dom att fånghästar inte ska ha för mkt protein

Som jag sa, en BRA balans mellan energi, protein och fett/fibrer o hästen mår bäst av att grovfoder är analyserat så inte man ger hästen felaktigt foder!

Protein ger ju muskeluppbyggande, energi ork o hull.

Vilken kurs gick du på, då?

Som jag sa, en BRA balans mellan energi, protein och fett/fibrer o hästen mår bäst av att grovfoder är analyserat så inte man ger hästen felaktigt foder!

Protein ger ju muskeluppbyggande, energi ork o hull.

Vilken kurs gick du på, då?

hmmm.....
jag har läst lite nu på masssa gammla trådar och jag tycker det är konstigt att dom säger så på en kurs hmmm.men du har rätt o jag vet att protein måste dom ha för att kunna bygga muskler

Helt fel, lucern är utmärkt foder till fånghäst.

TS: har du funderat på om ponnyn har mask?

Varför då? Safe and Sound marknadsförs ju som mat till just fånghästar.
Jag undrar för att min fångponny äter också Safe and Sound.

Vad innehåller Safe and Sound?? Jag beställde den förut, men avbokade då jag insåg att han skulle må bättre av helt rena fodermedel, han får därför lusern, linfrökaka, mineraler o vitaminer. Även en - två dl aspbarkspellets för att inte gnaga på trästolpar o ligghallen.

Här är innehållet i S and S:
Oatfeed, Wheat, Wheatfeed, Full Fat Soya Meal, Vegetable Oil, Full Fat Linseed, Cereal Straw, Grass Chaff, Chopped Cereal Straw, Grass, Cane Molasses, Unmolassed Sugar Beet, Limestone, Dicalcium Phosphate, Salt, Calcined Magnesite, Yea-Sacc, Fruits & Herbs.

Det innehåller inte så mkt stärkelse eftersom en del av ingående spannmål befriats från sin kärna, där den mesta stärkelsen finns. Men vetet tycks vara helt.

För hästar med benägenhet att få fång är det säkraste att undvika spannmål även om det sannolikt skulle gå bra i många fall. Det finns ju så mkt mat utan säd!HH

hmmm.....
jag har läst lite nu på masssa gammla trådar och jag tycker det är konstigt att dom säger så på en kurs hmmm.men du har rätt o jag vet att protein måste dom ha för att kunna bygga muskler

Jag blev också nyfiken var man lär ut det. Inte på en offentlig utbildning/hästgymnasium typ väl? HH

Det undrar jag med... Mycket konstigt! Det är ju en GAMMAL myt bara och har varit känt ganska länge att det inte är protein som orsakar fång. Men det finns ju fortfarande t o m veterinärer som tror det och rekommenderar proteinfattigt foder... så inget är väl omöjligt :crazy:.

Jag har tidigare köpt ett magtarm preparat för fånghästar av en veterinär. När jag pratade med honom i somras sa han också att fång beror på för mycket proteiner. Så visst lever det kvar hos mänga.

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 366
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 552
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
924
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka