S
susby
Finns det någon som ger krafft grov samt linfrökaka till fångponny. Vår ponny är så mager jag behöver få upp henne i hull men HUR??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någon som ger krafft grov samt linfrökaka till fångponny. Vår ponny är så mager jag behöver få upp henne i hull men HUR??
Krafft grov med sitt spannmålsinnehåll är inget lämpligt fångfoder. Å även om någon häst klarar det så kanske inte en annan gör det så det är dumt att chansa.
Därmot linfrökaka, lucern gärna Kvarnbyfoder, soja, kvick beet melassfri betfor och olja är bra alternativ att göda sin fånghäst med. + mineraler. Till det ett bra grovfoder.
Jag har ett bra hö 8 mj 46 smrp. Hon får 8 kg samt att hon får 1 kg/ safe and soud, 200gr Ultimate balancer. 1 ½ kg lucerm (kraffts) samt 2 dl olja. Hon går inte upp ett dugg hon blir bara tunnare och tunnare jag börjar fundera på om hon är deppig mår dåligt psykiskt alltså ..
lusern är inte ett bra foder till fånghäst!!!
då det innehåller mkt protein,och det är ju det som orsakar fång
Som jag sa, en BRA balans mellan energi, protein och fett/fibrer o hästen mår bäst av att grovfoder är analyserat så inte man ger hästen felaktigt foder!
Protein ger ju muskeluppbyggande, energi ork o hull.
Vilken kurs gick du på, då?
Jag skulle ta bort safe and sound, det är visserligen inte så stor andel stärkelse men ändå.
HH
Varför då? Safe and Sound marknadsförs ju som mat till just fånghästar.
Jag undrar för att min fångponny äter också Safe and Sound.
hmmm.....
jag har läst lite nu på masssa gammla trådar och jag tycker det är konstigt att dom säger så på en kurs hmmm.men du har rätt o jag vet att protein måste dom ha för att kunna bygga muskler