Krafft groov linfrökaka till fångponny

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare susby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 172
Sv: Krafft groov linfrökaka till fångponny

Hade haft ute en veterinär, då min shettis fick fång för första gången för 2 år sedan o det första hon sa var att, han hade de typiska fångsymptomen. Det var ju min hovis (han är pensionär nu o den bästa av dom alla) som sa att shettisen hade fått fång o att jag skulle ta hit en veterinär, som skulle kunna skriva ut ett smärtstillande medicin vilket jag oxå gjorde.
Veterinären sa att, han fick nog lite för mycket proteiner o att jag skulle köpa fjolårshö.
Jag sa ifrån genast! o sa att han behövde ju näringsrikt grovfoder. Det höll hon inte med om. Tur att jag inte lyssnade på henne. Anlitar en annan veterinär i fortsättningen, som är mycket kunnig än vad hon är .... :crazy: Ut med såna veterinärer, som lever på stenåldern och IN med nytänkande veterinärer.

Jag hade gett linfrökaka och bakjäst, båda har bra effekt på tarmen:)

Oljan hade jag tagit bort så länge, även kraften.

Jästen innehåller också mycket B-vitamin så det är ju inte fel med tanke på pälssättningen.

Om du tycker hon verkar deppig så prova att ge henne en omgång med magnesium, magnesiumbrist ger deppighet.

Rimligen ger du tillräckligt med energi och protein om man bara ser till värdena. Kanske har din häst en så rubbad bakterieflora att hon inte riktigt kan tillgodogöra sig maten. Därför är det bra att ge så enahanda och fiberrik mat som möjligt.

Jag skulle ta bort safe and sound, det är visserligen inte så stor andel stärkelse men ändå. Om jag fick härja fritt skulle jag också ta bort Ultimate balancer, det består av koncentrerade fruktooligosaccharider som på människa visats gynna vissa snälla bakterier. Men det finns inte visat på häst om det är snälla eller elaka bakterier som stimuleras av det.

Lusern är en trygg näringskälla för fånghästen så det kan man öka betydligt. De fodermedel Sissu räknar upp är också trygga. Betfiber göder de snälla bakterierna hos häst, det är klart visat.

Olja är i princip ett bra fodermedel, men i ett skede där en häst har svårt att tillgodogöra sig fodret skulle jag inte ge det.

Så fritt hö, massor av lusern och betfiber och inget annat är mitt förslag!

HH

Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 366
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 552
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
924
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka