Kostnad för foder trill STOR hund?

Narcissa

Trådstartare
Hur mycket kostar det er i månaden att utfodra hundar i storlek med njuffe, cane corso eller leonberger?

Jag har fått tips om en leonberger som ska omplaceras och jag känner att jag måste ha mycket info! :eek:

Sv: Kostnad för foder trill STOR hund?

Rottweiler på 40 kg. Äter för ca 380:- /månaden. ( Eukanuba)

Hur mycket den äter beror ju på vad du gör med den och ämnesomsättningen.

Kostnaden beror på vilket foder du ger den.

Beror nog på hur pass svår/lättfödd den är. Min unghund på 25 kg käkar dubbel dagsgiva mot vad han ska ha enligt påsen (går väl ca 12 kg Appetitt Extrem samt 10-15 kg färskfoder). Gamlingen 26 kg äter lite mindre än rekommenderad giva. Unghannen kostar väl runt 800 kr i månaden i foder, gamlingen runt 4-500 kr (10-12 kg Appetitt/månad).

Hmm, den väger nästan dubbelt så mycket som min.. Min äter mat för drygt 600 kronor i månaden. Då äter hon hälften VoH och hälften Brit Care. VoH kostar 19 kronor/500 gr korv (snuskigt dyrt, jag vet!) och 12 kilo Brit Care kostar 529 kronor.

Nu är hon under rehab och inte motioneras lika mycket så klarar hon sig på 350 gr VoH + 150 gr Brit care/dag, men när vi är igång som vi brukar, får jag öka på maten en del för att hon ska hålla hullet.

Sen beror det ju lite på vilken mat du har tänkt ge osv. Jag har en kompis som har leonberger, jag kan fråga henne hur mycket hennes äter också :)

Våra äter runt en säck i månaden royal canin och en säck kostar runt 600 kronor :) blev det någon hund?

Min är bara 5 mån ännu så jag har inte så bra koll på hur mkt det blir i framtiden men uppfödaren betalar runt 6-700 i månaden till hundmamman.

Nä tyvärr. Bestämt mig för att bara satsa vidare på min ras som jag redan har.

Vår newfoundland/leonberger på 47kg äter för mellan 600-1000kr/månad. Han äter Färskfoder från Nordic/ BARF.

När han åt torrfoder låg månadskostnaden på 900kr. Han fick då foder från Hills.

Vi hade en njuffetik hos oss på 55kg. Hennes foderkostnad låg på 600kr/månad. Hon åt då foder från eukanuba.

Stora hundar är dyra i drift! Tänk också på att de har ett tuggbehov och behöver stora ben att tugga på. Ytterligare en kostnad att tänka på.

När jag hade en 35kilos rottis åt den torrfoder varierat med våtfoder för 700/månad, sedan ben, dentastix och godis. 1000:-/månad utslaget.

Ops, gammal tråd. Nåja, kan ju vara komma till nytta i framtiden!

Min äter ca 20 kilo VoH i månaden a 700 kr (plus en hel del köttiga ben) och han väger knappa 22 kilo ... Hoppas inte den store leonbergern har samma ämnesomsättning som min hund :D Men man kan ju välja billigare foder också såklart.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 224
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10