Korthårig collie

Lejonelle

Trådstartare
Hur är den perfekta korthåriga collien i temperamentet? Vilka problem finns i rasen? Bra och mindre bra egenskaper? Vilken typ av husse/matte är perfekt som ägare av just denna ras jämfört med t ex en pudel, labbe? Vad är det för skillnad mellan korthårig och vanlig collie (förutom just pälsen)?

Sv: Korthårig collie

Ja det enda jag vet är att den korthåriga är lite "tuffare" av sig och robustare. Annars ska det väl inte vara så mycket som skiljer dem åt. Mellan den korthåriga och långhårig collie menar jag då.

Jag har en korthårig colliehane som är 1,5 år. :love:

Jag skulle säga att den perfekta korthåriga collien är pigg och glad, tillgänglig, arbetsvillig, kanske snabb att reagera men lika snabb att avreagera.

Problemen i rasen är i princip de som finns hos långhåren - framför allt HD, CEA(Collie Eye Abnormality) samt rädslor, f a ljudrädsla.

Bra egenskaper som jag sett(men jag har begränsad erfarenhet): allsidigheten, arbetsvilja och förmåga utan krav på extremt mycket aktivering, en tämligen sund och frisk hund
Mindre bra egenskaper: man måste vara noga med att kolla upp mentaliteten för att minska risken att få en rädd hund, de lär sig snabbt - även oönskade saker, bra på att läsa av personer så det gäller att vara lugn och inte osäker...

Den perfekta ägaren tror jag är någon som vill ha en glad och aktiv hund och gärna någon som vill träna/tävla lite av varje. Det finns många kortisar som fungerar som sällskapshundar, men det känns faktiskt som slöseri med kapacitet... ;) Svårt att jämföra med andra raser för mig dock, det är min första hund. :p

Enligt många har korhåren bättre mentalitetet samt även bättre HD-statistik, på utställningar brukar det synas en skillnad i att långhåren släpas runt i ringen av sina ägare medan förhållandet är det motsatta med korthåren... ;) :angel: Huvudsaken oavsett hårlag är att man är noga med att kolla upp både hälsa och mentalitet bakåt i linjerna för de kombinationer man är intresserad av.

Fråga gärna mer om du är intresserad!

Något skumt bland LH verkar vara golvrädsla :crazy: Jag kan inte förstå hur något sådant kan vara ärftligt?? Men jag har själv träffat flera och har hört att det är vanligt. Dvs. de vill inte gå på läskiga golv. Ställa ut inomhus t.ex. är bara att glömma för vissa hundar (tydligen då i högre frekvens än andra raser)

Angående vad för hundmänniska jämte Labrador så tror jag att man är ungefär samma hundägare. Man bör vara sportig för att orka uppfostra en Labrador i sina bästa år och det är nog ungefär samma som KH. Jag skulle tro att de kräver ungefär lika mycket i aktivitet och upfostran. Den stora skillnaden som man nog måste börja jobba med direkt är ju motsatt iofs. En Labrador får du troligtvis dämpa mot folk och en KH som Dentaku beskriver!

Tack, jag vill jättegärna ha mer info. Jag tror egentligen att sheltie är en bra ras för mig men vill ha något större storlek, och är inte så tänd på lång päls. Har hellre en något reserverad hund än en som är överdrivet social. Vekhet gör inget heller så länge det inte slår över i aggressivitet. Mina hundar får mycket motion men jag är inte ett dugg intresserad av tävling. Träningen man får hos mig är vardagslydnad, problemlösningsuppgifter och något trick ibland, lite godisletning. Mitt ideal är en hund som har måttlig arbetsvilja (pigg på grejer som jag hittar på men jag orkar inte hitta på saker hela tiden), tillräckligt stor för att orka långa cykelturer och promenader eller följa med på ridturen, skäller när det kommer någon men inte på allt och alla alltid, så litet jaktintresse som möjligt (vi har stor tomt och inget staket). Lång hundvana finns i familjen. Är det fortfarande rätt ras för mig?

Tja... Det finns ju mer och mindre krävande individer inom rasen. Jag är ingen expert på rasen så eg. borde jag väl inte svara ;) Men eftersom att jag själv skulle vilja skaffa en så kan jag inte låta bli.

Lite tänker jag mig nämligen att du kan få en lugnare hund, men då kanske mer ett sämre temperament (rädslor etc.) eller en hund med mer motor som du kommer att få lägga ned mycket mer tid på men som har ett bättre temperament.

Precis som Sheltie så finns det rädslor, skottberördhet, reservation inom rasen och man kan väl kanske inte riktigt vaccinera sig emot det :) Men uppfödare som strävar efter hundar med arbetskapacitet avlar ju på hundar som inte har de egenskaperna (eller iaf försöker). Men då får du kanske samtidigt en hund med mycket mer motor. Hänger du med på hur jag resonerar?

Jag tror att det kan vara rätt ras för dig om du är beredd på att stå ut med om du får en "sämre" hund och samtidigt beredd på att du kan få en hund som har spring i benen de första åren :p Man kan ju inte veta att man får en helt idealistisk hund innan!

Bra svar av Brandgul.

Faktum är att inte bara uppfödarens ambitioner spelar roll, det är också så att rädslor hos en individ kan kompenseras av andra egenskaper, t ex leklust. Border collie är en ras som ligger ungefär lika (illa) på ljudrädsla/skotträdsla som collie, men bc har dessutom ofta andra egenskaper(misstänker att det är både kamplust och jaktlust) som gör att de hanterar rädslan och avreagerar bättre. Det är därför bc inte alls har lika dålig mentalstatus som ras som collie tyvärr har. Naturligtvis finns det superlugna collie som inte har tillstymmelse till rädslor också, men om en hund har rädslor kan det alltså bli ett större problem om de inte samtidigt också har vissa av de egenskaper som gör den till en aktiv och arbetskrävande hund.

Tack för ett bra svar :bow:
Har själv tänkt i samma banor och funderat på mina egna starka och svaga sidor som matte. Jag tror jag har lättare att hantera en rädd och vek hund då jag är lugn, har lätt för att berömma och är konsekvent, dessutom kan erbjuda en boendemiljö på landet utan mycket stök och bök. Det är ett större problem för mig med för mycket motor då jag helt enkelt inte är intresserad av mycket träning. Jag vill dock ha en lättmotiverad hund som i första hand är intresserad av mig, inte av allt runtomkring (ja, jag vet att jag får jobba för att förtjäna det intresset men efter att ha ägnat tio år åt att försöka dämpa omvärldsintresset hos min gammelhund tar jag gärna en lite lättare väg nästa gång...)

Är det skillnad mellan KH och LH collie när det gäller rädslorna? Hur brukar de yttra sig? Har du andra tankar som du vill dela med dig av, länktips eller boktips? Eller kanske rentav andra raser som du tycker verkar passa mig bättre?

Det kommer ta några år innan det är dags för mig att köpa ny hund men jag tar gärna god tid på mig när det gäller stora beslut. Väldigt intresserad av input från er som har kunskaper om rasen.

Fördelen med "vallhundar" är ju oftast att de är trogna sin flock och mindre intresserade av andra. Ju mindre motor och/eller mer rädslor så är de så klart "trognare"... Men får du en vildbassare så är de ju intresserade av andra (iaf de första åren) ;)

Du har väl kollat Geneticas hemsida?

LH:
http://www.genetica.se/manuskript/collie langharig.pdf

KH:
http://www.genetica.se/manuskript/collie kortharig.pdf

Hög stapel betyder mycket och låg/ingen stapel liten reaktion. Om det sen är positivt eller negativt med hög resp. låg stapel beror på vad man vill ha ut av hunden :)

Tack, intressanta länkar! Framgår att det inte är så jättestora skillnader mellan KH och LH. Ska jämföra med en del andra raser, men fortfarande har inget kommit fram som avskräcker mig. Collie kan vara rasen för mig.

Det är ingen korsning, collie har alltid funnits i både kort- resp långhårig variant. Korthår och långhår får paras med varandra. Däremot har jag ingen stenkoll på om andra raser använts för att förädla collien innan stamböckerna stängdes.

Jag har en bild att slänga in:bump: Min älskling Pyton.

Pyton21.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Har tyvärr ingen information om collie att komma med - ville bara säga att jag tycker det är berömvärt att du är så noga med att få en hund som passar just dig!:bow: Tänk om fler var lika noga...

Träffar en tikvalp (4 mån?) korta stunder då min hund är hos hennes matte på dagarna och av det lilla jag hinner se så verkar det vara rätt bra skalle på henne.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård