Sv: Korthårig collie
Jag har en korthårig colliehane som är 1,5 år.
Jag skulle säga att den perfekta korthåriga collien är pigg och glad, tillgänglig, arbetsvillig, kanske snabb att reagera men lika snabb att avreagera.
Problemen i rasen är i princip de som finns hos långhåren - framför allt HD, CEA(Collie Eye Abnormality) samt rädslor, f a ljudrädsla.
Bra egenskaper som jag sett(men jag har begränsad erfarenhet): allsidigheten, arbetsvilja och förmåga utan krav på extremt mycket aktivering, en tämligen sund och frisk hund
Mindre bra egenskaper: man måste vara noga med att kolla upp mentaliteten för att minska risken att få en rädd hund, de lär sig snabbt - även oönskade saker, bra på att läsa av personer så det gäller att vara lugn och inte osäker...
Den perfekta ägaren tror jag är någon som vill ha en glad och aktiv hund och gärna någon som vill träna/tävla lite av varje. Det finns många kortisar som fungerar som sällskapshundar, men det känns faktiskt som slöseri med kapacitet...
Svårt att jämföra med andra raser för mig dock, det är min första hund.
Enligt många har korhåren bättre mentalitetet samt även bättre HD-statistik, på utställningar brukar det synas en skillnad i att långhåren släpas runt i ringen av sina ägare medan förhållandet är det motsatta med korthåren...
Huvudsaken oavsett hårlag är att man är noga med att kolla upp både hälsa och mentalitet bakåt i linjerna för de kombinationer man är intresserad av.
Fråga gärna mer om du är intresserad!