kort utevistelse ger flera skador?

I

incognito

Tänkte ta upp ett ämne som kanske är känsligt för alla de som släpper ut sina hästar vid 10 och tar in dem vid 15..

Kan det finnas något samband mellan att hästen står i box 18 timmar om dygnet och alla de ledskador som förekommer?

Hästar är ju byggda för att röra sig, inte stå stilla i en box. De strosar runt i hagen 5-6 timmar om dagen, står inspärrade 17-18 timmar och rids en timme, ofta på samma underlag och intensivt.

Är det egentligen konstigt då att hästen går sönder? Från stillastående, till hård träning 60 min till stillastående 18 timmar.

Det kanske skulle kunna vara en bidragande orsak? Jag har ingen statistik ang detta utan tycker att det skulle kunna vara en bra diskution.

Vad tror ni? Har det något samband eller är det andra faktorer som spelar in?

Sv: kort utevistelse ger flera skador?

Jag tror absolut inte det är bra med för mycket stillastående, men tycker nog inte antalet timmar i hagen är avgörande, utan snarare hur hagvistelsen är.
Vet ett stall där alla hästarna är ute massor med timmar men i små grusrutor. Där är alla hästarna skadade i prinicp. Då blir det stillastående 23 timmar och rids en timme.

Märker på min häst att han vill inte vara ute så länge på vintern. efter ca 5-6 timmars busande och betande så står han o kompisen bara och hänger, så jag ser ingen skillnad att hänga i boxen eller ute.
Nu är det oxå väldigt dålig underlag ute i hagarna blött och knaggligt och tror inte det är bra att stå på sådant underlag i 12 timmar heller. Lera skall vi inte prata om vad det gör för hovar, leder och senor.

Min poäng är alltså att bara för att de är ute betyder inte det att de rör sig hela tiden, kanske unghästar men när de blir lite äldre så är det inte samma aktivitet, och man skall vara noga med hur underlaget i hagen är om man vill ha en frisk häst!

Jag håller helt med dig.

Hagarna ser inte roliga ut nu..

Är det egentligen konstigt då att hästen går sönder? Från stillastående, till hård träning 60 min till stillastående 18 timmar.

Förhoppningsvis med ordentlig uppvärmning innan och nervarvning efter? Vilket borde minska risken för skador rätt mycket.

Håller mig till den skaran som säger att hagarna är skit just nu.
Många hagar i alla fall, om inte de flesta. Alla har inte tillgång till stora bra hagar som är lämpliga att ha häst i allt för länge.
Vår vinterhage är tyvärr rätt hård, isig och knölig, våra hästar går ut ca kl 08 och kommer in vid 18 eller senare beroende på vem som tar in dom.
Det blir ca 9 timmar ute, lite lite enligt mig men ser hellre att de står på mjuk bädd en del av dygnet än på stenhårt hela dygnet. Bara de får ordentligt att äta och har bra boxar (våra har stora boxar, 12-20 kvm) och bra ventilerat stall.

Senast ändrad av en moderator:

För lite utevistelse i kombination med för små och icke kuperade hagar när de väl får vara ute tror jag är en starkt bidragande orsak till mindre hållbar hästar.

Tror jag absolut det har! Sköthästen går ute 5 timmar om dagen och är extremt känslig för både skador och sjukdomar. Jag skulle inte stalla upp en häst så men jag vet hur mycket ägaren kämpar för att det ska gå runt. Hon gör verkligen allt. Skulle det finnas stall med bättre hagar som samtidigt funkar i övrigt så skulle det inte varit någon tvekan. Tyvärr är det svårt att hitta. Istället får vi runt omkring hästen ansvara för att han aktiveras även på eftermiddagarna. Det blir långa dagar i stallet...

Edit: Självklart läggs enorm vikt vid att hästen skrittas fram länge och väl och sedan joggas igång långsamt. Samma sak i slutet av passen.

Senast ändrad:

För lite utevistelse i kombination med för små och icke kuperade hagar när de väl får vara ute tror jag är en starkt bidragande orsak till mindre hållbar hästar.

Håller med till punkt och pricka!

Mina går i regel ute mellan kl 7 och 20-21, men de skadar sig ändå... Den ena har en muskelskada som hon måste ha åstadkommit själv i hagen i början av december. Den andra står nu inne på boxvila eftersom hon har så ont i fötterna att hon inte kan gå. Hagen är inte trevlig, kan jag säga. Det varken snöar eller töar, det bara fryser kontant :mad:. Just nu, med mina förutsättningar, verkar det som om utevistelsen nästan gör mer skada än nytta...

Klart det är bäst för leder och allt att röra på sej mycket, hästar är ju endå gjorda för att röra på sej och inte för att stå still. Däremot så tror jag inte att träningen om den är bra alltså påverkar på de negativa sättet. Tror inte det är många som går från stillastående till hård intensiv träning på 60min utan noga uppvärmd häst.

Jag tror inte att det är bra att stå inne för mycket, inte så länge som 17 - 18 timmar. :crazy: Jag tror även att många hästar har förhållandevis små vinterhagar, vilket antagligen leder till lera mm.

Ang en timmas ridning per dag hoppas jag att de flesta är nogranna med både framridning, nedvarvning och om man vet vad man gör kan man kanske strecha hästen efteråt.

Men om underlaget i hagen är någorlunda och hästarna bara står och hänger tycker jag att dom ändå kan få stå ute ett par timmar för den friska luftens skull.

En led smörjs ju bara när den används, så jag skulle kunna tänka mig att mycket boxvistelse borde kunna ge mer slitage, men så är jag heller ingen veterinär :angel:

Skaderisken borde också kunna vara större vid utsläpp efter många timmar på box, då de är både stela och vill bralla och springa samtidigt.

Jag tror säkert det kan vara avgörande, även om inte alla hästar rör på sig så mkt fast de går ute längre eller har stor hage. Min häst som har en ganska stor kuperad hage, rör sig oftast bara runt hösilagebalen (de har fri tillgång) och står mest och äter lr och spanar.. iaf det jag ser ;)

Men sen tror jag ridningen har väldigt stor del oxå, att man inte sitter och rider på samma underlag hela tiden. Rider man ut så får man ju ofta lite omväxlingar, med kanske lite hårdare partier och lite mjukare partier osv.

Hästens cirkulation i hoven blir ju även sämre när de bara står still, och det kan väl leda till "trång hov" har jag för mej?
Sen har nog ledvinklar, benställningar m oxå stor betydelse i kombination med ridning och lite ute vistelse.

Märker på min häst att han vill inte vara ute så länge på vintern. efter ca 5-6 timmars busande och betande så står han o kompisen bara och hänger, så jag ser ingen skillnad att hänga i boxen eller ute.

Min poäng är alltså att bara för att de är ute betyder inte det att de rör sig hela tiden, kanske unghästar men när de blir lite äldre så är det inte samma aktivitet, och man skall vara noga med hur underlaget i hagen är om man vill ha en frisk häst!

Det är en stor skillnad på hage och box, nämligen att ute i hagen kan hästen VÄLJA rörelse i samtliga gångarter om och när den vill det, det kan den inte i box. Så att de väljer att "hänga" i hagen många timmar vintertid, är inget argument för att de då lika gärna kan stå inne.

Tror absolut att många av våra hästar skulle vara "mer hela" om de gick ute mer på dagarna. Sen är kanske hagområderna på många ställen kanske inte helt optimala samt att många hästar går få..

Dock tror jag att just min skulle vara långt mkt helare om han stod inne jämt- helt otroligt att man kan göra sig illa- på precis ingenting!:p

KL
det är forskat, bekräftat och konstaterat att rörelse under hästens växande år är a och o för hållbarheten av skelett, muskulatur, senor och ligament. Hur mycket hästen påverkas i "vuxen" ålder så tillvida att det leder till skador, tror jag aldrig jag sett ngn forskning på, jag tror det beror på helhetsbilden av hur hästen rids, rör sig, på vilket underlag och vilken utevistelse.

Det är en stor skillnad på hage och box, nämligen att ute i hagen kan hästen VÄLJA rörelse i samtliga gångarter om och när den vill det, det kan den inte i box. Så att de väljer att "hänga" i hagen många timmar vintertid, är inget argument för att de då lika gärna kan stå inne.

Mitt argument för att stå inne var i första hand underlaget i hagen. Det är INTE bra att stå i lera eller på knaggligt underlag i 12 timmar!! Rörelse i alla gångarter på sådant underlag ger garanterat skador.

Det optimala är väl om de kan vara ute på grus med en kompis så de aktiverar sig lite och kan äta hö där utan att få sandkolik..

Visst kan de välja gångart när det är stor hage..
Men som i vårt fall att det är ett stort hav av knöggel så är iaf jag
glad att de inte gör mkt annat än att tar det lugnt.
Han har redan "skurit upp" en del av strålen på dessa..

Detta trots bra med yta att röra sig på.

Hade det handlat om vår/sommar/höst så hade jag hållt med!

:bow:

Håller återigen med dig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 879
Senast: mackan
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 239
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2