kort utevistelse ger flera skador?

Sv: kort utevistelse ger flera skador?

Tror inte det har med saken att göra, det är dom 2 första åren som avgör hästens hållbarhet. Genetiskt arv, exteriör samt skötsel och hur hästen rids är det jag tror leder till skador. Framförallt så sitter många och nöter på en volt, travar för myclet och värmer upp alldeles för dåligt.

Hej!

Det jag tänkt på är att när du har en häst som står så mycket inne lär den ju (om den är av lite piggare typ) fara runt som en galning när man släpper ut den.

Å andra sidan går våra ute minst 12 timmar/dag och vi har hur mycket skador som helst. Flera av våra får gå själva för dom bara far runt och skadar varandra och sej själva.. Mycket mystiskt..

/ Lavinia, vars häst ännu inte skadat sej allvarligt *peppar peppar osv*

Mitt argument för att stå inne var i första hand underlaget i hagen. Det är INTE bra att stå i lera eller på knaggligt underlag i 12 timmar!! Rörelse i alla gångarter på sådant underlag ger garanterat skador.

Det optimala är väl om de kan vara ute på grus med en kompis så de aktiverar sig lite och kan äta hö där utan att få sandkolik..

Visst kan de välja gångart när det är stor hage..
Men som i vårt fall att det är ett stort hav av knöggel så är iaf jag
glad att de inte gör mkt annat än att tar det lugnt.
Han har redan "skurit upp" en del av strålen på dessa..

Detta trots bra med yta att röra sig på.

Hade det handlat om vår/sommar/höst så hade jag hållt med!

Vi är nog överrens i grund och botten, men om hagarna är så undermåliga så är det dålig hästhållning rakt av, och bör inte åtgärdas med att det då är "bättre" att stå på box, för det är lika dålig hästhållning det.

Knöggel - vad pratar vi om då? Jag antar att det då är fråga om så pass leriga hagar att det blivit stora kratrar för att leran går så djupt, som sen frusit på? återigen, då är det undermåliga hagar.

Den stora skillnaden på box och hage, om än knögglig, är ju att hästen faktiskt KAN utöva sitt behov av rörelse när den vill det. det kan den aldrig på box.
det var en studie som nyligen redovisades i Ridsport innan jul, där man studerat skillnaden på hästar i små grusrutor och i större hagar, samt jättestora hagar. Man drog slutsatsen att skillnaden i hur hästarna rörde sig i de medelstora hagarna och de jättestora hagarna var lika med noll. dvs så länge hästen hade yta nog att de kunde röra sig fritt i alla gångarter, så räckte det. vidare slutställdes det i studien att det inte är fart och fläkt utan naturligt beteende som är avgörande i hagstudien - och naturligt för hästen är att vandra, ströva, strosa runt i sakta mak, samt stå stilla och vila. Men som sagt - skillnaden ligger i att den KAN göra detta, vilket inte är möjligt vare sig i fyrkantsruta eller på box.

Lavinia: visst är det som du säger att för laddade typer eller typer som svarar extra dåligt på mycket forcerat stillastående på box eller i liten hage, riskerar att fara runt värre om utevistelsen är begränsad.

ang. ditt stalls erfarenhet av farande hästar som skadar sig och andra - det låter som det endera är klimatet eller hästindividerna i sig som inte passar ihop.

Senast ändrad:

Det är av den anledningen som de rutinerade låter hästen gå i skrittmaskin. Där rör de sig mer än på en hel dag i hagen- uppvärmda o klara för arbete.
För en sdn häst räcker det gott o väl.

De brukar ryktas oxå- ngt som man knappt ser nuförtiden- pratar om 1h´s rykt.

mullehästar/ unghästar bör däremot gå mkt i hage.

Jag tror att det var exakt den orsaken min häst blev skadad av. Från att ha stått på lösdrift typ, så flyttades han till ett stall där han var ute mellan 6-13 på dagen. Sen in igen och på box. Strax innan vi flyttade därifrån var han halt, så vet gav oss rådet att ställa av honom på lösdrift nån månad och nu märks ingenting av hältan eller nåt. Hästen mår mycket bättre nu och han är mycket gladare. :)

Tillägg: Det var även en liten hage han fick gå i, tyvärr så han rörde sig inte så mycket som han brukar och underlaget i ridhuset var ofta tungt, och han gick då på lektioner 3 dagar i veckan. :crazy:

Att gå i en skrittmaskin kan ju inte jämföras med att gå i en hage och plocka och stanna och vila när hästen själv vill. Att gå i skrittmaskin är att jämställas med uppvärmning eller att man skrittar ut hästen. Att jämföra skritt maskin och hage tycker jag är fel.

MVH Russin8

Vi är nog överrens i grund och botten, men om hagarna är så undermåliga så är det dålig hästhållning rakt av, och bör inte åtgärdas med att det då är "bättre" att stå på box, för det är lika dålig hästhållning det.

Knöggel - vad pratar vi om då? Jag antar att det då är fråga om så pass leriga hagar att det blivit stora kratrar för att leran går så djupt, som sen frusit på? återigen, då är det undermåliga hagar.

Den stora skillnaden på box och hage, om än knögglig, är ju att hästen faktiskt KAN utöva sitt behov av rörelse när den vill det. det kan den aldrig på box.
det var en studie som nyligen redovisades i Ridsport innan jul, där man studerat skillnaden på hästar i små grusrutor och i större hagar, samt jättestora hagar. Man drog slutsatsen att skillnaden i hur hästarna rörde sig i de medelstora hagarna och de jättestora hagarna var lika med noll. dvs så länge hästen hade yta nog att de kunde röra sig fritt i alla gångarter, så räckte det. vidare slutställdes det i studien att det inte är fart och fläkt utan naturligt beteende som är avgörande i hagstudien - och naturligt för hästen är att vandra, ströva, strosa runt i sakta mak, samt stå stilla och vila. Men som sagt - skillnaden ligger i att den KAN göra detta, vilket inte är möjligt vare sig i fyrkantsruta eller på box.

Jag håller med dig, men för knöggel krävs inga kratrar eller undermåliga hagar. Det räcker att hästarna har gått på marken när det är blött ute så bildas vassa kanter.
Bor man på västkusten med lermark och ständigt regnande så blir det knöggel även på flera hektar.

Sedan står inte hästarna jag tänker på i boxen resten av tiden. Den rids och pysslas med i flera timmar/dag.
Men jag håller med dig om att unghästar och skogmullar som inte rids så mycket eller pysslas med absolut måste vara ute så mycket det går.

tror inte det spelar någon större roll om hästen är ute 6 eller 10 timmar, sålänge den motioneras vettigt utöver det och hagarna är av sån stl och karaktär att hästarna inte bara står och hänger vid grinden...

om man däremot börjar närma sig 1-2 timmar eller kanske ingen hagvistelse alls, eller hagvistelse i sjukrutor - DÅ kan man vara säker på att det påverkar hållbarheten.

Tror inte det är många som går från stillastående till hård intensiv träning på 60min utan noga uppvärmd häst.

Oh yes!
I stallet min medryttarhäst står i är jag ensam med att skritta fram resp. skritta av 15-20 min. De flesta rider inte ens en timme totalt utan ca 45 min i snitt, upp- och nedvärmning inräknad. Även om det är galopparbete som står för dagen så är framskrittningen max 3 varv, sedan trav och sedan full gång...

Hästarna är ute 6 tim/dag + - 1 tim. Om det inte är för "smutsigt" eller busväder. Då är de inte ute alls alt. bara nån timme.

Jag håller med dig, men för knöggel krävs inga kratrar eller undermåliga hagar. Det räcker att hästarna har gått på marken när det är blött ute så bildas vassa kanter.
Bor man på västkusten med lermark och ständigt regnande så blir det knöggel även på flera hektar.

Sedan står inte hästarna jag tänker på i boxen resten av tiden. Den rids och pysslas med i flera timmar/dag.
Men jag håller med dig om att unghästar och skogmullar som inte rids så mycket eller pysslas med absolut måste vara ute så mycket det går.

Jag har långtifrån lerfria vinterhagar, bor i östergötland och det regnar här massor massor massor också vintrarna igenom, och fryser på omvartannat. Det blir lerigt i våra hagar, men aldrig bottenlöst, och det finns fortfarande grässtrån och tillräckligt med yta för även knöggelfriare mark. Sån knöggel ser jag inte som ettproblem alls - vi har inga vassa kanter att tala om och så länge hästarna inte fastnar i kratrar så är det inga problem. Hårt underlag i sig, när hästen själv bara strövar omkring och inte belastas, skadar inga leder eller ligament eller muskler!

I övrigt håller jag med dig om att det är mycket runtomkring själva utevistelsen som avgör huruvida det är negativt för hästen. en häst som går ute 6 timmar om dagen vintertid, och sen rids och aktiveras merparten av veckan (då menar jag minst 5 dagar i ngn form av motion/rörelse/träning), mår knappast dåligt. samma häst som går ute 6 tim om dagen, om den bara kommer in på box och sen står där 3-4 dagar i veckan i 17 timmar till nästa utsläpp - ja då ifrågasätter jag hästens väl och ve däremot. Dock tror jag det är sällsynt, de hästar som går ute så pass lite ägs vanligtvis av folk som rider mycket, tränar osv, och då är det knappast ett problem.

Lavinia: visst är det som du säger att för laddade typer eller typer som svarar extra dåligt på mycket forcerat stillastående på box eller i liten hage, riskerar att fara runt värre om utevistelsen är begränsad.

ang. ditt stalls erfarenhet av farande hästar som skadar sig och andra - det låter som det endera är klimatet eller hästindividerna i sig som inte passar ihop.

Jag satt och funderade på vad jag skulle svara, men sedan hittar jag allt jag tänkte säga... Bara att citera, ju! Vad skönt... Håller med ovanstående talare.

Håller med dig! Bara att nicka instämmande utan att behöva slita på tangent knapparna:laugh:

MVH Russin8

Jag håller absolut med dig.

En av mina hästar kommer från ett hem där han var ute mellan 7-14. Ägarinnan var jättemån om hästen och lindade benen varje dag samt lät hästen ha BoT-täcke på sig. Hon vårdade honom som sitt barn så det är inget snack om att hästen var välskött när jag fick honom.
MEN - han var myycket STEL. Det är dessutom en stor herre med svaga bakknän som verkligen behöver röra på sig.
Han har numera (förmodligen) för kort muskulatur i bakknäna pga av all denna boxvistelse. Vilket gjort honom till en stel och osmidig häst.
Hans ben svullnar dessutom upp om han står inne på natten utan lindor.

Sen han kom hit har han gått ute dygnet runt. Och han är smidigare än någonsin. Han har lärt sig lyfta på benen och dessutom att inte trampa av sig skor i tid och otid.

Hästar är gjorda för att röra på sig och det är självkalrt att box inte är naturligt för dem. Så har man hagar de kan röra på sig i så mår de absolut bäst att vara ute, både för kropp och själ.

Jag vet att där min herre var innan så brukade han gärna resa sig när de skulle ta in honom. Han var så ivrig, för han visste han skulle få in och få mat. Herregud, såna dumheter har han slutat med här, för de behöver inte hålla på med såna dumheter då de gör av med den mesta överskottsenergin utan oss människor i närheten. (tack och lov, även om han är en buse)

För mycket stillastående är döden för kroppen och går hästen ute kan den ju röra sig fritt bäst den VILL.:)

Senast ändrad:

Våra hästar går ute på lösdrift året runt. Fri tillgång på mat och vatten, skogsgläntor och två luftiga fina "utestallar" att ligga i. Såklart inne ibland då det är riktigt dåligt väder. Men sanningen är att de stormtrivs ute! Vill knappt gå in, och när de vill får de vara inne. De "säger" till när de vill in. Iaf, vi har inte haft mycket problem med skador överhuvudtaget.

Men varför ordnar man inte bra hagar istället för att bara klaga och "inse" faktum, och ta in hästen i en box istället för "det är bättre underlag där".
är det inte bättre att sattsa på mkt mark och stora hagar med bra underlag än måla om stallet och ha de bästa nyaste boxarna osv.

håller helt med dig, det är ju inte konstigt att hästarna utvecklar olater såsom krubbitning, vävning, magsår osv, och varför tycker alla det är konstigt att de far runt som galningar och givetvis skadar sig när de fått stå stilla så många timmar.
jag tror människorna förmänskligar sina hästar alldeles för mkt, hästar är hästar och de är tåligare än vad vi tror de är inte gjorda av porslin de behöver röra på sig tillsammans med andra hästar i kuperade hagar.

min kompis häst måste röra på sig mkt, står han i box en natt blir han svullen.

tror stenhårt att det e viktigt med mkt utevistelse, beroende på hur hagen är. men hur som helst tror jag aldrig i mitt liv att en häst mår bra av att stå inne i en liten box i 18 timmar om dygnet.

Det var inte skrittmaskin eller, utan hagvistelse OCH övrig motion inkl. skrittmaskin.

Jag håller med mackan här!

Jag har själv stora kuperade hagar men med lika mycket knöggel/lera som alla andra. Jag har avelsston,unghästar, hingstar, tävlinghästar -ja de flesta typer representerade. Alla går ute mycket, en del jämt (lösdrift)

Jag har aldrig haft några tränings eller förslitningsrelaterade skador på mina hästar under alla år, ej heller några vrickningar eller liknande efter hagvistelse. Sårskador händer någon gång,men de har lika ofta hänt inne som ute. En gång har hag haft en häst som inte höll på grund av grav felställning i benen. Jag har också ett avelssto med en gammal skada från sin tid i Tyskland. Hon är halt men fungerar lika bra på "knöggel" som de andra, hon väljer bara att röra sig mindre och långsammare. När hon stått inne nattetid är hon 100 gr mer stel.

Det enda jag är noga med är att hästarna antingen ska vara barfota eller skodda och välbroddade/med sula vid taskigt underlag. Kan tillägga att alla hästar har sällskap, från större flock till par, även hingstarna i möjligaste mån.

Jag kan ju bara döma utifrån min egen erfarenhet, av min hästhållning samt åratal i andras stall med olika former av hästhållning som tex "aldrig ute", "ute i småfållor", "ute ett par timmar" osv.
Kontentan är iallfall att jag anser att ordentlig daglig utevistelse med sällskap i stora kuperade hagar ger hästar med mindre skador och längre hållbarhet! :)

Senast ändrad:

Tillägg:

Jag jämför inte ens med smårutor med bottenlös lera osv. Det tycker jag inte är någon hästhållning som går att försvara oavsett vad det är för häst. Självklart kommer en häst att skada sig lika mycket det som inne i en box 23h/dygn. Det är inget alternativ i min värld.
Min åsikt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 879
Senast: mackan
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 239
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?