kort utevistelse ger flera skador?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare incognito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 282
Sv: kort utevistelse ger flera skador?

Om du pratar med veterinärer så är dessa hästar på hobby tävlingsnivå de mest utsatta. detta därför att ryttarna på denna nivå tyvärr sällan har förmågan och kunskapen att rida sina hästar i en god balans och form, och DET sliter oerhört, även under ett dagligt 45 minuters pass.

Håller med Coari. Framför allt får hästar INTE ledbesvär av att gå på hårdfrusen knögglig mark ute i hagen som det var inne på tidigare i tråden. Och inte lera heller! :crazy:

Visst kan jag hålla med om att dålig ridning sliter på hästen, men då är det inte det hårta jobbet som är boven utan den dålig ridning och kanske även den dålig hästkunskapen.

Som någon skrev, ett ländtäcke = uppvärmning. Japp, det är väldigt vanligt att hästen leds från stall till ridhus, skrittas två varv med ländtäcke och sedan tas täcket av och de börjar rida. En väldigt vanlig syn även då man besöker andra ridhus än sitt eget.

Tycker det här är väldigt intressant.
Jag är ju för mycket utevistelse och kan inget annat än att tro att det inte är hälsosamt för en häst att stå inne i en box hur mycket som helst.

Min häst är nu som 12 åring väldigt frusen av sig och blir fruktansvärt lätt stel. Kräver väldigt lång uppvärmning och mycket utevistelse.
Sommartid när det är varmt ute och han är ute dygnet runt trivs han som bäst.

Som tvåring stod han mycket inne i en box och fick dåligt med foder.
Han fick spatt senare säkert av denna anledning.

Hade han fått bättre start i livet hade han säkert varit en mycket sundare häst. . :crazy:

Sorry: Jag läste aldrig att denna tråd gällde hobbyryttare. Hade jag läst det så hade jag hållit med dig till 100% för det är precis där den största skaderisken för den enskilda individen ligger. (Jag skrev,,,,, Problemet som dyker upp för den enskilda individen är just i den stunden det sker en yttre påverkan (i detta fall en ryttare) som inte har kunskapen om varje enskild individs behov.

Jag ber om ursäkt,, jag förutsatte att tråden i sitt ursprung avhandlade hästägare med god hästkunskap och högpresterande hästar och deras individuella behov.

Därav mina "klantiga svar".

Naturligtvis så stiger skadefrekvensen på varje enskild individ i takt med utövarens kunskap.

Det är väl ingen slump att förare som just tagit sitt körkort på bil har en större procentuell skade% än mer erfarna förare.;)

Vi är helt överrens. :bow:

Visst kan jag hålla med om att dålig ridning sliter på hästen, men då är det inte det hårta jobbet som är boven utan den dålig ridning och kanske även den dålig hästkunskapen.

Som någon skrev, ett ländtäcke = uppvärmning. Japp, det är väldigt vanligt att hästen leds från stall till ridhus, skrittas två varv med ländtäcke och sedan tas täcket av och de börjar rida. En väldigt vanlig syn även då man besöker andra ridhus än sitt eget.

Jag menar att jobbet BLIR hårt, därför att slitaget är så stort.

Vi är överrens! Bevittnar exakt samma sak dagligen.

Tyvärr ser oxå jag detta dagligen, inget roligt att bevittna kan jag säga..:(
Som om det inte var nog ses jag på, som om jag "mes" rider , eftersom jag kör med 3 delars passet!! :mad:

Tydligen blir inte min häst "ordentligt" riden??:confused:

Har jobbat upp en ordentlig irritation över detta kan jag säga, när på vägen försvann detta med ordentlig uppvärmning och nedtrappning??

Mina hästar går ute 05.30-19.30 ca (en timme hit eller dit beroende på väder.) Dom går i hagar där den minsta är ca 200*400 meter och den största är ca 6 ha. Kuperad terräng och alla hagar utom en har ligghall med fri tillgång på hö.Om jag hade bott på ett sådant ställe att det bara fanns möjlighet att ha mina hästar i en pytteliten hage på dåligt underlag några enstaka timmar om dagen så hade jag nog övervägt att inte ha häst alls faktiskt..eller satt mig och åkt längre för att hitta något bättre ställe..det gör ont i mig att se små fyrkantshagar med ensamma hästar i..sorry om detta upprör men det är flockdjur vi talar om,som är gjorda för att ständigt vara i rörelse och ständigt äta..Mina hästar står då väldigt sällan och hänger i ett hörn,dom betar året runt..gnager på träd,ibland vilar dom,går och dricker lite,går in och äter hö,leker, galopperar en vända och bockar lite.Från och med augusti 2009 kommer en lag som säger att hästar ska ha sällskap och kunna röra sig FRITT i alla sina tre gångarter varje dag.Det tackar jag för!

Det är av den anledningen som de rutinerade låter hästen gå i skrittmaskin. Där rör de sig mer än på en hel dag i hagen- uppvärmda o klara för arbete.
För en sdn häst räcker det gott o väl.

De brukar ryktas oxå- ngt som man knappt ser nuförtiden- pratar om 1h´s rykt.

mullehästar/ unghästar bör däremot gå mkt i hage.

FY! jag borstar mina mullehästar varje dag..och nu pratar vi om att röra sig FRITT I ALLA SINA TRE GÅNGARTER tänk att bli inlåst i en liten låda och aldrig få röra sig dit du själv vill och i den takt du själv vill..jag tror hästarna skiter i om dom blir borstade faktiskt. Dessutom har hästar av naturen klaustrofobi..

Jag håller med dig, men för knöggel krävs inga kratrar eller undermåliga hagar. Det räcker att hästarna har gått på marken när det är blött ute så bildas vassa kanter.
Bor man på västkusten med lermark och ständigt regnande så blir det knöggel även på flera hektar.

jag bor på västkusten...visst är det knöggligt i början av hagarna..men hästarna väljer ju inte att stå där hela dagen,dom går hundra meter längre bort.Där står dom bara när dom märker att jag börjar greja i stallet och det snart vankas mat.Mina hästar både rids och pysslas med varje dag oxå.

Flera av mina pållar VILL tyvärr in på eftermiddagen.... trots fri tillgång på käk ute. Men det är mestadels importer som lärt sig att vara ute lite, alternativt inget alls. En del importerade hästar måste man lära att gå i hage. Men eftersom jag är övertygad om förträffligheten med utevistelse så tar jag gärna på mig att lära dom det :D

Hästar vet inte sitt eget bästa..

En till tanke från en heltidsarbetande hovis. Om en kunds häst har röta/hålväggar m.m.m.m så oftast går dom på lösdrift. Det är min erfarenhet. Vad är din tanke/erfarenhet om det coari?

Min tanke är att det i så fall är för många hästar på för liten yta som leder till att marken blir övermättad med föroreningar och bakterier.

Min erfarenhet är att i dom miljöerna frodas hovar med strål,bärands röta samt mkt vanligt förekommande hålväggar. Detta enbart på den sjuka miljö hovarna "tvingas" leva i dygnet runt.

Min erfarenhet är oxå att den största delen av hästar på lösdrift även går barfota och hästar på lösdrift brukar av ngn konstig anledning inte varesig ägaren utföra daglig hovvård på eller anse att dom ska verkas inom för den enskilda individen med lämpliga verknings intervaller.

Min erfarenhet säger oxå att det är mkt bekvämare för en hästägare att ha sina hästar på lösdrift än på stall med daglig utevistelse utifrån varje enskild individs behov och bruk.

Jag avslutar med en tanke, är dagens hästhållning som många förespråkar till den enskilda individens bästa behov eller till den enskilda människans bästa bekvämlighet???

Min erfarenhet är att människa för dagen blir latare och latare och ser främst till sin egen bekvämlighet. Detta leder alltid till att mentalt invagga sig själv att det som är bäst för mig är även det bästa för mina hästar.

Du förstår nu va varför det inte är flera som utbildar sig till heltids arbetande hovisar.;)

tänkte skriva samma sak, många lösdriftshästar är även barfota så då är det än mer risk för problem.

jag håller med dig, lösdrift är en fin teori men i praktiken fungerar det tyvärr ofta inte så bra. många har för lite mark och för många hästar.

Håller med dig !
Enskilda individens behov verkar många hästägare bort se ifrån!

Min erfarenhet är också att lösdriftshästar har störst problem med röta och bakterieangrepp på hovarna.
Största anledningen är nog att svensk vinter inte längre är någon vinter utan ständig blöta och vattensjuka marker.Alla bor ju inte i norrland liksom.
Och även om markerna är stora så står hästarna oftast på samma ställe i hagen,nära maten och vattnet,alltså blir det upptrampade ytor ändå om inte dessa ytor dränerats .
Hovarna blir vattenmättade och porösa av allt vatten .
(ibland har hästarna ett uppgrusat vindskydd)
Kombinationen ,regn och porösa hovar,vasst olämpligt grus och fullt med baskelusker i jorden ,lite för långa intervaller mellan verkning,blir lätt hovproblem.
De stall jag har med lösdrift slipper problem med röta/hålväggar om de verkas var tredje -fjärde vecka,går de typ 8 veckor blir det katastrof!:(

Är det för långa perioder med väta behöver hästarna komma in och få chans att torka upp.

Vädret växlar här ibland med lång period väta och sen pang bom 10 minusgrader,det är ingent bra hovväder heller.

Att ha hästar i lösdrift är inte alltid lätt.inte alltid bäst för häst heller.

Men inte ska hästar stå och glo i väggen heller...:crazy:

Jag delar dina tankar.

Det är få välskötta lösdrifter, där man även ser till varje individ- kanske har de som behöver det-på stall o sköter allt efter konstens alla regler.

Numera känns det som det är allt eller inget- ingen individanpassning.

Och även om markerna är stora så står hästarna oftast på samma ställe i hagen,nära maten och vattnet,alltså blir det upptrampade ytor ändå om inte dessa ytor dränerats .

Det här är lite kul att komentera..

Var ser man oftast att dessa hästar får sitt foder/vatten???

Jo precis innan för själva insläppet (gärna precis vid stängslet) Det bevisar ju bara att hästägaren är så bekväm och lat att hon/han inte ens orkar gå in ihagen,, ännu mindre sprida fodret över hela lösdriften så det blir naturligt sökande av föda för deras lösdrifthästar.

Man är däremot mkt snabb med att påstå sig bedriva naturlig hästhållning...:rofl:

Människans lathet och främst bekvämlighet avslöjar alltid hästarna. :angel:

Hingstarna som går på lösdrift hemma får mat inne i ligghallen som alltid är väldigt torr och fin. Dom har ca 5 ha att gå på och dom tas in och borstas samt får tjära i hovarna minst en gång i veckan.man kan inte skylla på att lösdrift är dåligt enbart för att det finns dom som inte sköter det.En bra lösdrift med bra skötsel av hästarna är ju det som gäller i min argumentation.(allt annat är ju en helt annan diskussion för det handlar ju om vanvård)Tycker dessutom att man måste ha tillgång till att stalla in hästar som går på lösdrift ifall det skulle hända ngt,tex dåliga hovar el likn.
Sen har jag ju hästar på stall också.Man måste inte alls ha lösdrift på alla hästar,men då ska dom ha mkt utevistelse i hagar där dom kan röra sig på stora ytor i alla sina gångarter.Och självklart HÄSTKOMPISAR

Ja tyvärr har man sett en del dåliga lösdrifter och det är ju inte alls meningen att man ska lämna dom vind för våg som mustanger på prärien lixom;)
Jag har en flock hingstar på lösdrift och ett gäng (uppdelat på två hagar för dom kommer inte överens,2 i en hage och 3 i en.)som står på stall på natten (ca 8-10 tim max) Stora hagar till alla såklart och en stor anledning till att dom står inne på natten är att dom har väldigt olika behov av kraftfoder,samt att jag faktist hyr ut boxar och tjänar pengar på det.Och pengar måste man ju ha tyvärr:angel: speciellt när man har hästar. jag har bara en stor ligghall oxå.

Tja min häst går sönder för att hon inte kan ta det lugnt i hagen...på eftermiddagen stressar hon bara runt och det medföljer sparkar på benen och sår överallt..så hon får komma in tidigare på dagen! Då är hon som nöjdast! och helast!!;) Om jag hade fått välja hade hon gått ute mycket mycket längre som alla andra av mina hästar har gjort...men hon klarar inte det av någon anledning...

Jag tror att det var exakt den orsaken min häst blev skadad av. Från att ha stått på lösdrift typ, så flyttades han till ett stall där han var ute mellan 6-13 på dagen. Sen in igen och på box. Strax innan vi flyttade därifrån var han halt, så vet gav oss rådet att ställa av honom på lösdrift nån månad och nu märks ingenting av hältan eller nåt. Hästen mår mycket bättre nu och han är mycket gladare. :)

Tillägg: Det var även en liten hage han fick gå i, tyvärr så han rörde sig inte så mycket som han brukar och underlaget i ridhuset var ofta tungt, och han gick då på lektioner 3 dagar i veckan. :crazy:

Mina isisar går också på lösdrift och ALDRIG varit skadade i min ägo, jag vet ingen utav gårdens 50 hästar (som alla går på lösdrift) som skadar sig i hagen.

Mycket utevistelse i BRA hagar tror iaf jag är det bästa för alla hästar oavsett.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är... 2
Svar
20
· Visningar
4 609
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 919
Senast: mackan
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 265
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 763
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka