kort utevistelse ger flera skador?

Sv: kort utevistelse ger flera skador?

Då är det inte en bra lösdrift utan vanvård! Inget som lösdriftsfolket med hästens bästa för sina ögon utövar.

Vi sköter både pälsvård och hovar på våra lösdriftshästar och ingen har problem på gården där jag håller till. Dessutom är gårdens ägare hovslagare och väldigt noga.

Tycker det är tråkigt att så många har dåliga erfarenheter utav lösdrift, själv har det alltid fungerat där jag varit iaf.

Det tror jag inte ett dugg på att det skulle finnas ngt samband med det så länge hästen inte utsätts för ngn yttre påverkan.

Oberoende om den enskilda individen är på ständig lösdrift med fri rörelse eller står i i box 18 timmar så kommar aldrig det leda till några ledskador. Så länge hästen inte utsätts för annan yttre påverkan under denna tid,(läs ryttarens inverkan och påverkan).

Alla hästar är individer och har olika behov av utevistelse/boxvistelse och låt varje individ själv få bestämma vad som passar just denna individ bäst. Vi kan kalla det naturligt individuell anpassning för varje enskild individs självalt behov.

Problemet som dyker upp för den enskilda individen är just i den stunden det sker en yttre påverkan (i detta fall en ryttare) som inte har kunskapen om varje enskild individs behov. Detta gäller hag/box vistelse i kombination till skötsel, ridning,uppvärmning,avskrittning,eftervård.

Komiskt i detta sammanhang är statestiken som säger att den största skadefrekvensen sker i just hagen!!! Det kan inte annat än tolkas som dålig hästhållning. Frågan är då hur dessa sk. hästhållare även rider.

Du skriver själv: Från stillastående, till hård träning 60 min till stillastående 18 timmar.

Hur många med god hästkunskap tränar en häst direkt från vila till hård träning i 60 min utan minst 20 minuters uppvärmning och avslutande 20 minuters avskrittning??? Det totala "hårda" ridpasset bör då bli max 20 minuter på ett totalt ridpass på 60 minuter vilket är optimalt.

Alla som har god hästkunskap vet att alla ridpass ska delas in i tre delar som är lika långa.
1.uppvärmning 1/3
2.Arbetspass 1/3
3. Nedvärmning 1/3

Mitt svar blir att kort utevistelse absolut inte ger fler skador utan allt beror på ryttarens hästkunskap och förståelse för den enskilda individens behov.

Stöper man alla hästar i en och samma mall,, så är det inte ovanligt att det blir presis så som dina funderingar. Har man ovanpå allt en okunnig ryttare så spelar utevistelsens tid ingen roll,, indviden "smäller" i sina leder i alla fall.

:bow::bow::bow:

Tja min häst går sönder för att hon inte kan ta det lugnt i hagen...på eftermiddagen stressar hon bara runt och det medföljer sparkar på benen och sår överallt..så hon får komma in tidigare på dagen! Då är hon som nöjdast! och helast!!;) Om jag hade fått välja hade hon gått ute mycket mycket längre som alla andra av mina hästar har gjort...men hon klarar inte det av någon anledning...

Är hon hungrig? Låter mycket märkligt. att ta in hästen tidigare och tidigare löser ju inget utan spär bara på beteendet?

Är hon hungrig? Låter mycket märkligt. att ta in hästen tidigare och tidigare löser ju inget utan spär bara på beteendet?

Hon börjar nästan direkt efter att hon fått sin lunch så det tror jag inte..:grin:
Kom gärna med bra förslag hur jag ska göra då???:cool: Hon kommer ut vid 05:30 och sen vid 13:00 börjar hon vandra och springa...

Hon börjar nästan direkt efter att hon fått sin lunch så det tror jag inte..:grin:
Kom gärna med bra förslag hur jag ska göra då???:cool: Hon kommer ut vid 05:30 och sen vid 13:00 börjar hon vandra och springa...

Det måste ju ha ngt att göra med hennes tillvaro i största allmänhet, eller vad hon vants i med?
Har hon kompisar i hagen? Och ingen av de andra springer, bara hon? :confused:

Hur länge har du haft den?
Det kan vara tidigare rutiner som ger betéendet.
När de har "landat" brukar det bli nya rutinen.

Hur gammal är den.?

Jag har haft henne i snart två år...och hon har varit rätt hispig hela tiden..importerad från holland. Går med kompisar i hagar sidan om. Har haft hag kompis innan men när jag ville ha brodd på så tog dem ut den andra. och när hon hade kompis så vallade hon den hela tiden. Hon är 12 år gammal. och när hon börjar så hänger väl den ena stollen på lite..men det är mest hon som håller på. Det märkliga är ju att hon börjar på eftermiddagen..hade hon vantrivts hade hon väl hållt på så hela tiden..har hon fyra vägga runt om till exempel rid hus eller stall är hon cool lugn...

Det märkliga är ju att hon börjar på eftermiddagen..hade hon vantrivts hade hon väl hållt på så hela tiden.

Det är inte säkert,, hon kanske tycker att det räcker med att vara ute på förmidagen och vill komma in vid en bestämd tid på eftermiddagen strax innan hon börjar "hålla på".

Det är tyvärr inte ovanligt att "internationella" hästar är helt främmande för att gå i hage ens.:angel:

Ja det är ju det jag har märkt...därför kommer de in vid 14 ungefär för att då håller hon inte på och springer...hon verkar trivas bäst med det..sen får dem som vill halshugga mig för det här men jag ser ju på hästen att hon är stressad ute på eftermiddagen..

Jag tror nog att det har lite samband med varandra. Att det blir fler skador om hästen rör sig för lite. Jag tycker det är viktigt att hästarna har stora ytor att röra sig på i iallafall lite lätt kuperad terräng och med minst en hästkompis. Eller stora och stora, iallafall så pass stora att de kan röra sig obehindrat och sträcka ut i galoppen. Jag har hellre hästen i en stor kuperad hage med flera hästkompisar i 8 timmar än att ha hästen i en rasthage i 12-14 timmar. Nu har jag ju fördelen att kunna ha hästarna i en lätt kuperad "stor" (drygt 1 ha) hage i 16 timmar/dygn. Så jag har ju tur att jag inte behöver välja.

Jag tror även att ridningen är en stor bov. Många värmer upp väldigt lite och varvar ner väldigt lite. Även att hästarna rids för mycket ï ridhus/paddock vilket inte ger ngn variation i underlaget. Jag tror även att många hästar rids för lite. Många tror att när hästen går normalt arbete går hårt arbete. Tycker nog att en vuxen häst ska ridas/köras (ev. arbete på annat sätt) 1-2 timmar varje dag. Sen längre turer ibland, kanske 1 gång/vecka eller liknande. Fast då menar jag inte att man ska harva runt i paddocken i 2 timmar utan helst uppvärmning och nedvärvning ute, i alla gångarter. Sen kan arbetet i paddocken/ridhuset bestå av 30-45 minuter. rena vilodagar tycker jag faktiskt endast unghästar och ev. även hästar med stora kuperade hagar som de vistas i många timmar/dag i. En "vilodag" kan istället bestå av skrittande för hand eller att man tar med den som handhäst. Menar alltså inte att det är tvunget att rida/köra hästen varje dag men ngn slags motion tror jag på då de flesta hästar rör sig alldeles för lite. Även ngn form av hjärngympa är bra!

Sen tror jag även att det är bra att lägga in viloperioder på ngn eller ett par månader. Det behöver ju inte bestå av endast hagvistelse, men om det är endast hagvistelse så tycker jag att man ska ha kuperad hage med andra hästar och mycket utevistelse så de får sitt rörelse behov tillgodosett. Men helst hade jag promenerat för hand ett par dagar i veckan eller skrittat uppsuttet. Dock så behöver ju unghästarna sin viktiga vila!

Hoppas ni förstår vad jag menar då det blev lite luddigt:o. Först skriver jag att jag tycker att hästen ska få motion varje dag och sen så skriver jag att de ska få vila:D. Men hoppas någon förstår vad jag menar!

knapp

En stor hage är inte en garanti för inga skador. Däremot tror jag det blir olika skador i en stor hage och på en häst som mest står inne och går i minihage. Själv har jag haft en ponny som nästan slet av en sena i hagen, samt i somras fick jag ta bort min arab som bröt strålbenet i hagen. Ingen vet hur något av detta har gått till. Och just nu är en unghäst och hans dräktiga mamma ömsom halta eller tjocka i något ben. Återigen ingen som sett hur det gått till. De går i flock i stora hagar och tycks trivas bra. Så just sådana skador tror jag inte man kommer ifrån... Ibland vill de busa och galoppera mycket, och det är ju lätt hänt att det sker en vrickning t.ex.
Fast mestadels strosar de bara omkring och står på sina favoritplatser. Jag skulle aldrig byta bort våra hagar bara pga några enstaka skador på 20 år.

Däremot en häst som mest står inne och rids mycket på samma underlag tror jag är i större riskzon för förslitningsskador samt olater som krubbitning etc.

Kan tänka mig att den i många år har gått i "skritten"- van vid att motioneras 2 ggr/ dag o som Coari skrev- vet man om den ens har varit ute:confused:

Det finns hästar som till synes springer helt omotiverat- tills de är helt slut.

Tycker att du gör rätt. Vad händer om en sdn blir skadad:eek: blir än värre o sen går skadecirkusen igång.

Kan den gå på bete?

Jo jag misstänker oxå att utevistelsen inte varit den bästa...:grin:Och nu när hon varit behandlad på grund av att hon troligen sparkat sig eller vrickat sig så har det varit jobbigt då jag vet att hon sprungit i hagen..men som tur var så är hon nu friskförklarad! :DMen idag hade hon lyckats trampa sig trots boots...:mad: Inte är det lätt inte att försöka hålla en sån i skinnet!!!:cool:
Tyvärr så kan hon inte gå på grönt härligt bete då hon är överkänslig mot ett protein i gräset enligt blodprov...så hon går på ganska så magert bete på sommaren. Dock är hon lugnare på sommaren men det är väl värmen som gör sitt antar jag! På kvällen springer hon men det är väl för knott och dylikt och så..så hon kommer in på kvällen..

Ja det är ju det jag har märkt...därför kommer de in vid 14 ungefär för att då håller hon inte på och springer...hon verkar trivas bäst med det..sen får dem som vill halshugga mig för det här men jag ser ju på hästen att hon är stressad ute på eftermiddagen..

Varför skulle ngn halshugga dig??? Du ser till den enskilda individens behov och vad den trivs med. Jag blir så trött på folk som inte ser till den enskilda individens behov utan endast till egen bekvämlighet.

Många hagskador uppkommer tyvärr enbart p.g.a. mänsklig bekvämlighet. Det är mkt sällan hästar som trivs i sin dagliga utemiljö med individuella lösningar som skadar sig, ännu mindre använder hagen som en "race bana" utan som en fridfull viloplats.

Flera skulle lära sig att läsa hästen i stället för att endast försöka omvandla hästen till att läsa människan bakom.

Tack! det värmer att vissa förstår att man verkligen försöker göra sitt bästa för hästen! Det är ofta jag är hos hästen ett par gånger om dagen för att ta ut henne på ridning eller promenad för att hon inte ska stå stilla så länge...men jag tror att de flesta tror att man gör detta för att det är bekvämast för mig! Men det är det inte det kan jag lova! hade hon kunnat gå ute hela dagen så hade jag ju bara behövt sticka dit en gång om dagen! ;)

kl
om en hage blir "knögglig" är den alldels för liten eller dåligt skött.

vi har aldrig haft leriga/dåliga hagar .. aldrig haft hästar som skadat sig i hagen (förutom då de lekte en gång, men det var inte hagens fel) nångång kan det bli lite lerigt just vid grinden, men sätter man dit lite grus. iofs kanske inte alla har tillgång till hagar på 4 hektar, men det är kanske nåt man skall tänka på innan man handlar häst..

förstår inte hur nån kan ha in sina hästar bara för att de inte orkar sköta sina hagar..

finns det förresten nånting bättre än att dricka kaffe innan jobbet, titta ut över hästhagen och se hästarna halvsova i soluppgången. en fräsch start på dagen

Jag tror absolut inte det är bra med för mycket stillastående, men tycker nog inte antalet timmar i hagen är avgörande, utan snarare hur hagvistelsen är.
Vet ett stall där alla hästarna är ute massor med timmar men i små grusrutor. Där är alla hästarna skadade i prinicp. Då blir det stillastående 23 timmar och rids en timme.

Märker på min häst att han vill inte vara ute så länge på vintern. efter ca 5-6 timmars busande och betande så står han o kompisen bara och hänger, så jag ser ingen skillnad att hänga i boxen eller ute. Nu är det oxå väldigt dålig underlag ute i hagarna blött och knaggligt och tror inte det är bra att stå på sådant underlag i 12 timmar heller. Lera skall vi inte prata om vad det gör för hovar, leder och senor.

Min poäng är alltså att bara för att de är ute betyder inte det att de rör sig hela tiden, kanske unghästar men när de blir lite äldre så är det inte samma aktivitet, och man skall vara noga med hur underlaget i hagen är om man vill ha en frisk häst!

Hur kan du inte göra det? Det är bättre för hästen att hänga ute än inne. Ute kan den röra sig som den vill och även titta på andra saker än en vägg eller lite spån.

Senast ändrad:

kl
om en hage blir "knögglig" är den alldels för liten eller dåligt skött.

vi har aldrig haft leriga/dåliga hagar .. aldrig haft hästar som skadat sig i hagen (förutom då de lekte en gång, men det var inte hagens fel) nångång kan det bli lite lerigt just vid grinden, men sätter man dit lite grus. iofs kanske inte alla har tillgång till hagar på 4 hektar, men det är kanske nåt man skall tänka på innan man handlar häst..

förstår inte hur nån kan ha in sina hästar bara för att de inte orkar sköta sina hagar..

finns det förresten nånting bättre än att dricka kaffe innan jobbet, titta ut över hästhagen och se hästarna halvsova i soluppgången. en fräsch start på dagen

Var detta riktat till mig??? Vi har inga jätte leriga hagar...och jag tar absolut inte in den för att jag inte orkar sköta hagen...

synd att du tar mina frågor som kritik.
jag frågade bara om hästen och förhållandena runt den, då jag håller med coari om att hästar är uppfödda på olika vis, och att det formar dem, men att det fortfarande, anser jag, är olika förhållanden som gör att de reagerar som de gör i vissa situationer.
Om hästen går ensam i hagen tycker jag inte det är så konstigt. det är antagligen en häst som skulle trivas bäst i en större flock. sett många såna, 2 hästar är inte en flock, så det gör sällan skillnad. 3 eller fler brukar dock vara jättestor skillnad. det är bara en reflektion.

ser många som tar in tidigare och tidigare bara för att hästarna vandrar, med resultatet att hästen lär sig att det går att få respons tidigare och tidigare och tillslut vill gå in kl 11.00 så fort ngn dyker upp i stallet :angel:

synd att du tar mina frågor som kritik.
jag frågade bara om hästen och förhållandena runt den, då jag håller med coari om att hästar är uppfödda på olika vis, och att det formar dem, men att det fortfarande, anser jag, är olika förhållanden som gör att de reagerar som de gör i vissa situationer.
Om hästen går ensam i hagen tycker jag inte det är så konstigt. det är antagligen en häst som skulle trivas bäst i en större flock. sett många såna, 2 hästar är inte en flock, så det gör sällan skillnad. 3 eller fler brukar dock vara jättestor skillnad. det är bara en reflektion.

ser många som tar in tidigare och tidigare bara för att hästarna vandrar, med resultatet att hästen lär sig att det går att få respons tidigare och tidigare och tillslut vill gå in kl 11.00 så fort ngn dyker upp i stallet :angel:

Har provat detta också...hon har gått med 4 st andra hästar och det blev inte mycket bättre då hon tyr sig till en häst sen vallar hon den... de andra får inte hälsa på den hästen och sen om man tar ut den ur hagen blir hon skogstokig! Det är samma sak nu..hon har en valack som favorit och den måste hon ha koll på!! har hon inte det så blir hon jättenervös! Det är ju hon som individ..tack för dina tips och råd!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 879
Senast: mackan
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 239
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar