kort utevistelse ger flera skador?

Sv: kort utevistelse ger flera skador?

Mina pållar vill inte in, de går på lösdrift i stooora hagar, mycket skog, mycket käk...och förvånadsvärt lite knöggel och is. Jag tror att anledningen till att pållar "vill in" är att de vet att det serveras käk inne.
Kan ni inte testa vad som händer när pålle har glufsat färdigt...går pålle ut igen?

Mina raringar stelnar i alla 4 ben om jag mot förmodan plockar in dem när det stormar och snöar på tvären. Dom rör sig skitilla när de har stått stilla från kl. 21 till kl.06...jag vill inte ha stela pållar.

Nu har vi människor avlat fram väderklena hästar men jag tror ändå att flera pållar (med täcke) skulle må bättre att från smörja leder dygnet runt och även få träna sitt mörkerseende.
Uteliv = Goa, friska, pigga pållar som doftar granbarr....mumma:d

Flera av mina pållar VILL tyvärr in på eftermiddagen.... trots fri tillgång på käk ute. Men det är mestadels importer som lärt sig att vara ute lite, alternativt inget alls. En del importerade hästar måste man lära att gå i hage. Men eftersom jag är övertygad om förträffligheten med utevistelse så tar jag gärna på mig att lära dom det :D

Friska hästar blir inte stela, däremot gamla.

Mina hästar som får välja- står gärna inne o sover efter en lång dags utevistelse o definitivt efter arbete. Sen kan de gå ut igen även om det är sent.
Om jag har "slängt ut" dem i busväder mens jag mockar, så "knackar de på dörren " o springer in när jag öppnar.

De får inte alltid mat när jag TAR in dem. De kommer ändå.

Det gäller väl att vara lyhörd för vad de vill. När vädret är OK så vill de vara ute mer. Min hund får man "sparka ut" om det regnar. Katterna likadant. Snö är tydligen OK.

Just det att om dom fick välja när dom ätit mat har jag faktiskt provat. Har en 16 årig halvblodsvalack som vid 14 års ålder fick bronkit och inte klarar att stå på stall. Då jag inte har lösdrifts stall så öppnade jag helt enkelt hans dörr och lät honom gå ut och in som han vill.

Och vilken överraskning, när han ätit sin mat så går han ut! På morgonen när man kommer står han ute i hagen och vilar. Man ser att han varit inne och legat, men inge skit eller kiss i boxen så därför måste han håll sig ute mest av tiden... Han kommer in när man lägger i morgonfodret men sen skyndar han sig ut igen. Denna häst har stått på stall hela sitt liv innan han blev sjuk. Han har aldrig varit så fin i både ben och luftrör som han är nu. Tävlas aktivt i hoppning.

MVH Russin8

Men den hästen har inte fått välja- tidigare o vill självklart vara ute mer.

när de vet att de inte blir instängda- blir det ngt annat.

Tänkte ta upp ett ämne som kanske är känsligt för alla de som släpper ut sina hästar vid 10 och tar in dem vid 15..

Kan det finnas något samband mellan att hästen står i box 18 timmar om dygnet och alla de ledskador som förekommer?

Hästar är ju byggda för att röra sig, inte stå stilla i en box. De strosar runt i hagen 5-6 timmar om dagen, står inspärrade 17-18 timmar och rids en timme, ofta på samma underlag och intensivt.

Är det egentligen konstigt då att hästen går sönder? Från stillastående, till hård träning 60 min till stillastående 18 timmar.

Det kanske skulle kunna vara en bidragande orsak? Jag har ingen statistik ang detta utan tycker att det skulle kunna vara en bra diskution.

Vad tror ni? Har det något samband eller är det andra faktorer som spelar in?

Hej!

Har läst hela tråden och tycker att de flesta verakar vara överens och tycker på ett ungefär lika. Jag kan undra om det är så att de som tycker olika inte vågar skriva?

Sedan så kan jag själv inte låta bli att undra hur många som igentligen låter sina hästar träna hårt i 60 minuter. Jag tycker inte att 45 minuter dressyr i ridhuset på lägre nivå är hårdträning, oavsett om uppvärmningen är undermålig. De flesta hästar är trots allt hobbyhästar och det är nog få av dem som faktiskt tränas hårt. Om dessa hästar går sönder så är det nog inte p.g.a. motionen utan snarare bristen på den. Tror jag. Sedan finns det de i mitt stall som tycker olika och som ärligt anser att 50 minuters dressyr (inkl. skritt före och efter) på LB-LA nivå är hårt jobb. Deras hästar verkar dock alltid ha en eller annan krämpa eller humörsvägning, som spökar.

Vi har haft våran häst på lösdrift i drygt 4 år,och det är det bästa vi har gjort! Hel och frisk och man ser på hela hästen hur bra hon mår och att hon trivs!

På sommaren har dom tillgång till gräshagar,nu vintertid så är det stora rejäla grusade hagar,ingen lera förekommer!
Stor ligghall med mycket halm
Foderstationer med automatisk fodring upp till 20 ggr/dygn!

mina hästar får båda hö och kraftfoder i hagen. trots det vill dom gärna komma in på kvällen. särskilt på vintern när det är mörkt och kallt! om dom fick välja skulle dom gärna gå in vid 5-tiden (det får dom dock inte, får vänta tills 7). på sommaren så förekommer det ibland att dom vill vara ute länger. så i deras fall beror det inte på hunger och fodring att dom vill komma in..

sen.. om dina hästar blir så stela av att stå i box att dom går dåligt är dom inte friska. :crazy: ingen av mina blir så stela av att stå inne, och då har jag en som är 28 och en som är 18!

*kl*

Jag tror absolut att det påverkar men hur mycket är ju omöjligt att säga. Mina hästar försöker jag ha ute så mycket som möjligt. Åtminstone 12 timmar/dygn. Skulle vilja ha dem ute mycket mer, helst lösdrift, men det går inte att lösa just nu. Hagarna är tyvärr tråkiga, stora nog för lite bus och lite galopp men inga långa sträckor, blir även leriga och nu när det är fruset är det inget bra med oskodda fölhovar, eller några andra hovar heller :( Men hela hagen blir inte förstörd så det finns i alla fall plättar som är rätt okej.

Jag tittar drömmande på gärdena och skogsdungarna runt stallet varje dag och önskar vi kunde få göra några av dem till hagar. Tyvärr hyr jag ju bara så jag har inte så mycket att säga till om...

Lösdrift vore ju det ultimata, just för att då kan de välja! Att säga att hästen ändå vill in är ett svagt argument i mina öron, poängen är ju just valfriheten! :idea:

Tänkte ta upp ett ämne som kanske är känsligt för alla de som släpper ut sina hästar vid 10 och tar in dem vid 15..

Kan det finnas något samband mellan att hästen står i box 18 timmar om dygnet och alla de ledskador som förekommer?

Det tror jag inte ett dugg på att det skulle finnas ngt samband med det så länge hästen inte utsätts för ngn yttre påverkan.

Oberoende om den enskilda individen är på ständig lösdrift med fri rörelse eller står i i box 18 timmar så kommar aldrig det leda till några ledskador. Så länge hästen inte utsätts för annan yttre påverkan under denna tid,(läs ryttarens inverkan och påverkan).

Alla hästar är individer och har olika behov av utevistelse/boxvistelse och låt varje individ själv få bestämma vad som passar just denna individ bäst. Vi kan kalla det naturligt individuell anpassning för varje enskild individs självalt behov.

Problemet som dyker upp för den enskilda individen är just i den stunden det sker en yttre påverkan (i detta fall en ryttare) som inte har kunskapen om varje enskild individs behov. Detta gäller hag/box vistelse i kombination till skötsel, ridning,uppvärmning,avskrittning,eftervård.

Komiskt i detta sammanhang är statestiken som säger att den största skadefrekvensen sker i just hagen!!! Det kan inte annat än tolkas som dålig hästhållning. Frågan är då hur dessa sk. hästhållare även rider.

Du skriver själv: Från stillastående, till hård träning 60 min till stillastående 18 timmar.

Hur många med god hästkunskap tränar en häst direkt från vila till hård träning i 60 min utan minst 20 minuters uppvärmning och avslutande 20 minuters avskrittning??? Det totala "hårda" ridpasset bör då bli max 20 minuter på ett totalt ridpass på 60 minuter vilket är optimalt.

Alla som har god hästkunskap vet att alla ridpass ska delas in i tre delar som är lika långa.
1.uppvärmning 1/3
2.Arbetspass 1/3
3. Nedvärmning 1/3

Mitt svar blir att kort utevistelse absolut inte ger fler skador utan allt beror på ryttarens hästkunskap och förståelse för den enskilda individens behov.

Stöper man alla hästar i en och samma mall,, så är det inte ovanligt att det blir presis så som dina funderingar. Har man ovanpå allt en okunnig ryttare så spelar utevistelsens tid ingen roll,, indviden "smäller" i sina leder i alla fall.

Sedan så kan jag själv inte låta bli att undra hur många som igentligen låter sina hästar träna hårt i 60 minuter. Jag tycker inte att 45 minuter dressyr i ridhuset på lägre nivå är hårdträning, oavsett om uppvärmningen är undermålig. De flesta hästar är trots allt hobbyhästar och det är nog få av dem som faktiskt tränas hårt. Om dessa hästar går sönder så är det nog inte p.g.a. motionen utan snarare bristen på den. Tror jag. Sedan finns det de i mitt stall som tycker olika och som ärligt anser att 50 minuters dressyr (inkl. skritt före och efter) på LB-LA nivå är hårt jobb. Deras hästar verkar dock alltid ha en eller annan krämpa eller humörsvägning, som spökar.

Om du pratar med veterinärer så är dessa hästar på hobby tävlingsnivå de mest utsatta. detta därför att ryttarna på denna nivå tyvärr sällan har förmågan och kunskapen att rida sina hästar i en god balans och form, och DET sliter oerhört, även under ett dagligt 45 minuters pass.

Håller med Coari. Framför allt får hästar INTE ledbesvär av att gå på hårdfrusen knögglig mark ute i hagen som det var inne på tidigare i tråden. Och inte lera heller! :crazy:

Senast ändrad:

En tanke: Alla idrottsmän vet vikten av att musklern och lederna ska vara varma innan ansträngning. Hur var i ledoer och muskler är en häst som tas direkt in från lösdrift på vintern i -20grader och fem minuter senare sätts i 60 minuters hårt arbete???

Hur klarar denna individ av sin eftersvettning när den tio minuter efter avslutat hårt arbete åter leds ut i sin lösdrift på vintern i -20 grader.

Nu tänker jag bara högt men är ytterst frågande till hur både muskler och leder påverkas av det.

Jag tror absolut att hästar som får röra sig fritt i stora kuperade hagar blir friskare och hållbarare än hästar som står inne mycket/står i rutor.
De blir även bättre på att lyfta på fötterna :idea:

Men varför ordnar man inte bra hagar istället för att bara klaga och "inse" faktum, och ta in hästen i en box istället för "det är bättre underlag där".
är det inte bättre att sattsa på mkt mark och stora hagar med bra underlag än måla om stallet och ha de bästa nyaste boxarna osv.
Håller med!
Men alltför många hävdar att "vi har inte mer mark än så här"..
Då ska man inte ha hästar där heller. :mad:

Hur många med god hästkunskap tränar en häst direkt från vila till hård träning i 60 min utan minst 20 minuters uppvärmning och avslutande 20 minuters avskrittning???
Svar:
Väldigt, väldigt många! tyvärr..

Jag måste kommentera ditt tidigare inlägg ang. upplägg av träningen. Jag tror dessvärre INTE att det är basic knowledge av de flesta hobby ryttare att upplägget är 1/3, 1/3, 1/3.... inte bara tror, utan bevittnar dagligen, att det är långtifrån upplägget.

sen tror jag att du är lite snett ute i.o.f när du väljer lösdriftshästarna som exempel. Tror inte de flesta av dessa rids så ansträngande och intensivt, inte majoriteten alls, att tala om.
svar på din fråga om det gäller övriga hobbyryttare: "uppvärmningen" löses av ett ländtäcke som ligger på :angel:

Om jag åker o tränar är jag den enda som skrittar av hästen- utomhus.
Alla andra lastar o kör.
Även den som rider hästen i en lägre form- i början o i slutet.

Är väl en förlegad kvarleva:o

Alla andra lastar o kör.

Coari- eftertänksamma träffande inlägg i vanlig ordning.

Jag måste kommentera ditt tidigare inlägg ang. upplägg av träningen. Jag tror dessvärre INTE att det är basic knowledge av de flesta hobby ryttare att upplägget är 1/3, 1/3, 1/3.... inte bara tror, utan bevittnar dagligen, att det är långtifrån upplägget.

sen tror jag att du är lite snett ute i.o.f när du väljer lösdriftshästarna som exempel. Tror inte de flesta av dessa rids så ansträngande och intensivt, inte majoriteten alls, att tala om.
svar på din fråga om det gäller övriga hobbyryttare: "uppvärmningen" löses av ett ländtäcke som ligger på :angel:

Sorry: Jag läste aldrig att denna tråd gällde hobbyryttare. Hade jag läst det så hade jag hållit med dig till 100% för det är precis där den största skaderisken för den enskilda individen ligger. (Jag skrev,,,,, Problemet som dyker upp för den enskilda individen är just i den stunden det sker en yttre påverkan (i detta fall en ryttare) som inte har kunskapen om varje enskild individs behov.

Jag ber om ursäkt,, jag förutsatte att tråden i sitt ursprung avhandlade hästägare med god hästkunskap och högpresterande hästar och deras individuella behov.

Därav mina "klantiga svar".

Naturligtvis så stiger skadefrekvensen på varje enskild individ i takt med utövarens kunskap.

Det är väl ingen slump att förare som just tagit sitt körkort på bil har en större procentuell skade% än mer erfarna förare.;)

Alla andra lastar o kör.

Coari- eftertänksamma träffande inlägg i vanlig ordning.

Ditt körkort borde dras in, :rofl: för du verkar ju tillhöra den äldre utdöende skaran som har hästkunskap.:bow:

är det verkligen normalt att det går till så som ni beskriver, med i princip noll uppvärmning och nedvarvning? visst har jag sett några såna ex, tex travhästen som travar i full kareta ur stallet och hästar som flänggalopperas varje helg och ingen motion alls i veckorna. men jag trodde och hoppades att detta var hemska undantagsfall. :crazy:

är det så folk "tränar" sina hästar är det inte konstigt att dom går sönder.

En tanke: Alla idrottsmän vet vikten av att musklern och lederna ska vara varma innan ansträngning. Hur var i ledoer och muskler är en häst som tas direkt in från lösdrift på vintern i -20grader och fem minuter senare sätts i 60 minuters hårt arbete???

Hur klarar denna individ av sin eftersvettning när den tio minuter efter avslutat hårt arbete åter leds ut i sin lösdrift på vintern i -20 grader.

Nu tänker jag bara högt men är ytterst frågande till hur både muskler och leder påverkas av det.

En till tanke från en heltidsarbetande hovis. Om en kunds häst har röta/hålväggar m.m.m.m så oftast går dom på lösdrift. Det är min erfarenhet. Vad är din tanke/erfarenhet om det coari?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 879
Senast: mackan
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 239
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2