Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

pic_show_id26809640.html

Här är en bild på mig och Pirat när vi tränar på hippologum :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Fin pålle.
Om jag har fattat allt rätt så skall din svängel sitta längre ner så det bildar en parallell linje med skaklarna.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Det viktigaste är att draglinjen blir rak, alltså från bröstan till svängeln (nte bryts vid bröstan eller av tex linhållare mitt på linan). Sen behöver inte draglinorna och bröstan sitta paralellt.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Wow, vilken snygg häst :love: Urläcker!!

får väl passa på att visa de senaste bilderna på min dressyrhäst!
Vår första riktiga körlektion :banana:

2251735190059748183S600x600Q85.jpg


2253357110059748183S600x600Q85.jpg


2848591990059748183S600x600Q85.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

*KL*
Min dotter Lisa, 11 år, med sin ponny Bella, 11 år, de har haft 8 år tillsammans nu! :love: (nä, jag ville inte köpa ponnyn, det var Lisa som valde för 8 år sedan!)
28671725.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Ja, Villvattnet vill man inte missa, varken läger eller tävling, den 29/8 har klubbmästerskap:banana:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Har precis börjat köra in min 3-åring. Är nybörjare på detta och börjar bli helt frälst:)

Prövar lokselen andra gången
Foto0039.jpg


Trött efter en tvådagars inkörningskurs
Foto0044.jpg

Foto0045.jpg


Tyvärr inga bilder på själva träningen. Det går åt många armar och händer när man kör in;)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Första gången jag fått fotograferat när hon drar så jag ska ändra draglinjen och sånt.. men här kommer lite bilder från idag!

inlagtvecka32005.jpg


inlagtvecka32008.jpg


inlagtvecka32012.jpg


inlagtvecka32022.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Fint!
Är den bröstan bra? Funderar på att köpa en likadan!
Skylten är ju perfekt. Ska också sätta på en skylt på min unghäst sen när vi ska ner i samhället och köra!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jag är nog inte rätt man att svara eftersom jag bara kört med den nu två gånger men än är både jag och pållen nöjda. PMa agatoon, han har också en som han använt mer.

Skylten tyckte jag var en himla bra idé. Tyvärr har jag bara mött bilar som kommit frammifrån när jag varit ute och kört så ingen har sett den... =( Men folk visar väldigt mycket hänsyn ändå och det är ju bra.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Övningskörningsskylt vore ju bra, vet inte var jag ska fästa den nu innan vi drar vagn bara;) Igår blev det lite tömkörning första gången efter kursen. Jag fick inte till lika fina hjälper som sist, behöver få ned axlar och armar (igen). Det gick ganska bra ändå. Vilda var duktig:)
DSCN2255.jpg

DSCN2246.jpg

DSCN2262.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

fiffigt med skylten! Du borde byta ut bettet du har på din ponny, det är på tok för långt!

Jag bytte till ett rakt bett och styrningen fungerade genast mycket bättre än på tredelat.
 
Sv: Kort på era körhästar!

:o tack för tipset. Min hästkunniga vän har "godkänt" tillpassningen men jag får väl rådfråga någon till. Jag har tredelat nu och tycker det funkar jättebra (för min del) men jag vill ju inte köra runt med felpassande grejor för hästens skull. Ska se om jag hittar något rakt i rätt storlek och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Om du tittar på bilden där du kör mot kameran så ser du att bettet sticker ut bra långt. Bettet ska inte kunna dras igenom munnen utan det ska ligga stadigt på plats. Ett tredelat bett som är för långt gör så att brytpunkterna glider och kan nypa hästen i tungan och lanerna.

Vilken storlek har du på bettet?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 531
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 596
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 313
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 839
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp