Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

Tack så jättemycket för alla tipsen, superbra :laugh:
Börjar känna att jag förstår lite iaf!

Bara för att reda ut några saker som jag nu tror att jag förstått rätt:
Däckelgjorden (eller bukgjorden kanske den heter?) ska spännas hårt och gjorden från loken ska sitta löst, så att man får in en knuten näva mellan den och hästen. Sedan bör man ha en baksele som kan fördela lite tryck från vagnen, så att hästen inte bara drar med lokorna (eller hur man nu ska säga). stämmer det?

Ursäkta trådkap men jag är helr grön inom körning :angel:
och draglinor, och allt annat komplicerat ska jag läsa lite mer om innan jag över huvud taget försöker förstå :D
 
Sv: Kort på era körhästar!

Bakselen är för att hästen skall stanna korekt och behagligt.
Bromsar man utan baksele, så bromsar hästen med svanskapat :( Vilket kan sluta med förslitningar i rygg och bruten svans :o!

Draglinor är till för att hästen skall dra vagnen i . En häst skall aldrig dra en vagn med skacklarna om inte den har rekade skacklar ( följsama). Rekade skackar finns på fyrhjulingar!

Skacklarna är till för att bromsa och svänga. Dragliorna drar vagnen :)!

Mvh
Emma
 
Sv: Kort på era körhästar!

Det förklarade mycket, tusen tack! :bow:
Nu blir det bara till att köpa vagn, baksele och draglinor då, och sen kan vi börja träna på allvar :laugh:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Bara en pyte liten gräj du glömde :D ;P Man bromsar i bukgjorden oxså inte bara svanskapan. Iallfall på en loksele. :P
 
Sv: Kort på era körhästar!

Oj det glömde jag :angel:. Om man kör med loksele utan baksele, brukar inte lokorna glida fram? Länge sedan jag använde loksele :o.

Mvh
Emma
 
Sv: Kort på era körhästar!

jo om du kollar på bilderna som ella skickade så ser du att hästen drar inte igentligen den håller tillbacks vagnen du ser att dragläderna inte är raka utan buckliga plus att dragringarna är framskjutna. Och bukgjorden trycks framot. Man kan säga att lokorna glider fram men oftast är det nog så att draglädret buklar sej innan lokorna flyttar sej.
Även när du har baksele som är fäst i dragringen så får du denna efekt fast i stället för att det bara tar i svansen och "armhålorna" så tar det i svansen, "armhålorna" och rumpan. Vi brukar ställa så att det tar i lite i bukgjorden och svansen i de allra brantaste nerförsbakar å rästen tar bakselen själv hand om.
 
Sv: Kort på era körhästar!

vad mysigt att börja köra med honom.

TIPS: kolla på mina körbilder så ser du hur du kan sätta vagn och sele när du har loksele(de är lite trixigare att få till ett högt skakel fäste då men det går).

bra att ni har loksele de är bäst att dra med. speciellt på hästr med lågt ansatt hals.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Ja, och det ska bli jätteroligt att verkligen komma igång och köra :laugh:
Det ska jag göra, tack så mycket!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Men du, inte illa! :) Blir det SM?
 
Sv: Kort på era körhästar!

Igår körde pappa bröllop med nordsvenksrana Baylis och Izor fölet heter Raket

22528846.jpg


22528884.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

*kl*

web_IMG_5390.jpg


Här är en bild på min blivande körhäst, under inkörning nu.
(observera att selen bara är nyinköpt och pålagd, inte tillpassad än)

Dino (Gulldino) är en val f 06 e Terrosan - Dacke.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Igår körde pappa bröllop med nordsvenksrana Baylis och Izor fölet heter Raket

22528846.jpg


22528884.jpg

Gud va fina bilder.:laugh:

Påminner mig om mammas bröllop. De hade oxå häst o vagn då...

Både vagnen och hästarna var pyntade o rena till max - men gubben själv som körde kom i stalloverall och trätofflor med skit på...:grin:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tack så jättemycket för tipsen! Och vilka fina vagnar :love:
Nej vi har ingen baksele, men det går kanske att köpa löst till?
Vagnen ska endast vara för "hemmabruk", men eftersom min lillebror sitter i rullstol måste den vara ganska stabil och ha bra stöd i ryggen och på sidorna. Men jag ska kika lite till på sidan du länkade till :)
www.jensa.nu har rockarder för rullstol!:idea:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Sorry att svaret kommer sent.
Muller är hingst, e Vinkelbodas Ivar.

För övrigt... Nu har vi anmält oss till dm i brukskörning, men då det var brist på ponnyekipage så var jag tvungen att anmäla grannens ponny också, jag fick inte vara med som enda startande ponny. Så det ska bli buskul. Ponny nr två heter Godis och är en b-ponny, som aldrig varit körd "på riktigt" utan han har ju haft en tung rockard och felinställd skitsele, men duktig är han har jag märkt på det lilla jag har gjort. Nu har jag tre veckor på mig att göra en brukshäst av honom. Spännande spännande...
 
Sv: Kort på era körhästar!

Gud va fina bilder.:laugh:

Påminner mig om mammas bröllop. De hade oxå häst o vagn då...

Både vagnen och hästarna var pyntade o rena till max - men gubben själv som körde kom i stalloverall och trätofflor med skit på...:grin:[/QUOTE

Så synd att inte kusken var klädd fint för att matcha resten av ekipaget.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Sorry att svaret kommer sent.
Muller är hingst, e Vinkelbodas Ivar.

För övrigt... Nu har vi anmält oss till dm i brukskörning, men då det var brist på ponnyekipage så var jag tvungen att anmäla grannens ponny också, jag fick inte vara med som enda startande ponny. Så det ska bli buskul. Ponny nr två heter Godis och är en b-ponny, som aldrig varit körd "på riktigt" utan han har ju haft en tung rockard och felinställd skitsele, men duktig är han har jag märkt på det lilla jag har gjort. Nu har jag tre veckor på mig att göra en brukshäst av honom. Spännande spännande...


Å va roligt är det till älvsborgs DM? du får komma å va me på halland DM me det är den 28 september!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 532
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 603
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 313
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 839
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp