Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

:love::love::love:.

Finns h*n inte i hagen en dag leta inte i malmö-trakten! :angel:
En mörk brun ideal sele hade passat perfekt! Mums :d.

Mvh
Emma
 
Sv: Kort på era körhästar!

evatrning2.jpg


Detta är min Bårarps Frosty. 6-årig shettishingst. Vi tävlingsdebuterade förra året. Målet är msv och förhoppningsvis svår klass i framtiden när vi är mogna psysiskt o fysiskt.

Hans positiva egenskaper är b.la hans gångarter och körförmåga, vilket visade sig på bruksprovet där vi fick full pott! Annars har han ett kanon temperament och är rolig som tusan att köra. Alltid minst ett bus i bakfickan.
Nackdelar då .. tja han är rätt "bekväm" och ställer höga krav på att jag måste vara aktiva som kusk annars gör han inte mkt gratis :)


din shettis är så fin har du kvar honom? såg att tråden var gammal.
hur har det gått är han godkänd?
 
Sv: Kort på era körhästar!

Bild på min grabb från helgens träning.
I brist på ponnyvagn så lånade vi en maratonvagn av gårdägaren därför ser det inte så proportionerligt ut:D.
Den var ju jättelätt att dra iallafall,
men lite besvärligt när vi skulle backa.
Men en sån här i ett mindre format hade varit mums...:love:


vilken fin häst du har hingst? stam?
 
Sv: Kort på era körhästar!

Måste ju visa min körhäst igen ju nya bilder.
såg att jag visade honom som nyinkörd långt tillbaka i tråden 2005:rofl:.

han är en Islandshäst valack född 2000
har kört in honom själv och han var en ängel att köra in, lugn i alla situationer och totalt orädd, pigg och glad och bara älskar körningen, mkt mer än ridningen.

här är de senaste bilderna tyvärr blev de suddiga:
20285594.jpg

20285593.jpg


här är lite äldre körbilder på han:
8334490.jpg
världens finaste:love:



sen har vi min nya kille med då.
mini shettis hingst gulbrun. född 98

21817450.jpg


21817452.jpg

vad tror blir det en körhäst av han med?
han är inkörd så det är bara att välja vagn och sele och tuta och köra....synd det är så svårt bara.
 
Sv: Kort på era körhästar!

knapplån

Här kommer nya bilder på min otroligt duktiga häst från tävlingen i Bollnäs där vi körde msv.

442214d5037b9d29c4bdcdbb205a13cc_640_426.jpg


61657559b1cdbf73b5c17382522e5d39_640_426.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Snyggt! Hur gick det? Hur gick det för Kicki? :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tvåa, en sekund efter ettan i maraton, vann precisionen och trea totalt på 8 ekipage. Jag tror Kicki var nöjd, tvåa i precisionen tror jag, sen körde dom nog fel i maraton..
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tvåa, en sekund efter ettan i maraton, vann precisionen och trea totalt på 8 ekipage. Jag tror Kicki var nöjd, tvåa i precisionen tror jag, sen körde dom nog fel i maraton..
Grattis Nora, jättefina bilder.:)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Knapplån

Vi körde våran shettis för första gången igår, dock är han lite körd av tidigare ägare. Algot är bara tre år och är inte så van vid bett i mun, så han gapade nästan hela tiden. Men kommentera gärna, och kanske ge lite tips då det var första körningen för mig. Vagnen är lånad, men vi har planer på att köpa en egen vagn. Vad för typ tror ni skulle passa. Kraven på den är att den måste vara stadig, med ordentligt ryggstöd samt lätt att dra, och helst inte alltför dyr.
En sådan rockard som vi lånade skulle nog kunna fungera, eller finns det några andra alternativ som kan passa? :laugh:








 
Sv: Kort på era körhästar!

En globus rockard är eller en starkare model från http://www.jaboruder.se/salumini.htm . Globus modelen duger om du skall köra hemma.

Den du kör nu ligger i bakvikt och bildäck gör att det blir tunkt för din shettis att dra! Du skall nog satsa på något lättare.

Tänk på att din nya vagn skall ha svägel och bakseles fästen :)!
Har ni någon baksele än? Draglinor kan man köpa i läder ,nylon mm. Eller så gör man egna i rep.

Den röda rockarden på http://www.jaboruder.se/ hade varit skit snygg med det röda tränset :)!

Mvh
Emma
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vet inte om det beror på den baktunga rockarden men det ser ut som om att bukgjorden är för hårt åt dragen. :laugh: Nu när jag kollar på bilderna igen ser jag att rockarden skjuters båda fram och upp av din vikt så troligt viss beror det på rockarden. :p

Sen när ni skaffar draglinor så kan ni inte fixera skaklarna på det viset vid dragringen :grin: för då kommer inte draglinorna att hjälpa något alls. :grin:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tack så jättemycket för tipsen! Och vilka fina vagnar :love:
Nej vi har ingen baksele, men det går kanske att köpa löst till?
Vagnen ska endast vara för "hemmabruk", men eftersom min lillebror sitter i rullstol måste den vara ganska stabil och ha bra stöd i ryggen och på sidorna. Men jag ska kika lite till på sidan du länkade till :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jo det kan säkert stämma att den sitter lite hårt :) Kan inte så mycket om selar, så jag satta den där det såg ut som den suttit innan (på andra hålet). Tack för tipsen (får läsa på lite om diverse delar på sele och vagn tror jag :D)
 
Sv: Kort på era körhästar!

På blocket mm. finns massor av vagnar. Sen är det ju jättelätt att sätta dit eget ryggstöd, svängel, fästen för baksele, kanske armstöd eller vad du vill.

Själv tycker jag att rockarder som inte har dessa grejer ligger mycket lägre i pris, men det är inte så dyrt att sätta dit det själv. Speciellt inte om man har en händig familj.

Sen kan du ju också pröva att hålla i skacklarna när rockarden är tom, och sen be någon sätta sig i den. Om rockarden är rätt balanserad så ska det knappt vara någon skillnad (har jag lärt mig iaf).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 532
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 603
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 313
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 839
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp