Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

Jo tack jag håller med! Sommar NU! ...Vår åtminstone! :banana:
Vår inkörda Nordsvenska brukssto ska ha föl i Juni och efter nån månad eller så vill man ju gärna sätta igång igen lite smått, men hur sjutton tar man med sig fölet med vagn/släde? Låter ni den "springa fritt" eller binder ni fast den på nåt sätt? Kan väl säga att vi är nybörjare i körsvängen.:confused:
Alla med bra förslag/synpunkter är välkomna att svara!:)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vad söt Valle var! Ser fram emot att se körbilder... Ska försöka skaffa egna bilder med, inhandling av en digitalkamera står på "att göra listan". Så länge får ni nöja er med en mörk bild tagen med en kameramobil:

MonaMi.jpg


Monami - En Nordsvensk Brukshäst f. 2000 e Don-Aron-Granat
 
Sv: Kort på era körhästar!

Har inte själv erfarenhet av fölis vid körning men mina vänner som får föl varenda år spänner ganska så omgående för stoet och låter fölis gå med lös.

Det är helt otroligt vad fölisen följer och härmar mamma precis som ett osynligt band satt dem imellan.

När fölis blir äldre, spralligare och modigare har jag för mig att de använder någon anordning med panikhake till fölisens grimma.

Man får så himla mycket gratis att låta busungarna följa med en bra bit upp i ålder kan jag tänka mig.
De kan t o m röstkommandona redan innan de är ett år gamla! Inte heller är de bakrädda eller tycker det är konstigt att det skramlar och har sig så jag tycker absolut ni ska ta med fölis med mamma så länge det bara går!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Krisse skrev:
Jo tack jag håller med! Sommar NU! ...Vår åtminstone! :banana:
Vår inkörda Nordsvenska brukssto ska ha föl i Juni och efter nån månad eller så vill man ju gärna sätta igång igen lite smått, men hur sjutton tar man med sig fölet med vagn/släde? Låter ni den "springa fritt" eller binder ni fast den på nåt sätt? Kan väl säga att vi är nybörjare i körsvängen.:confused:
Alla med bra förslag/synpunkter är välkomna att svara!:)

Vi har väl gjort så, haft fölet med vid körning alltså.
Fäst ett kort grimskaft vid selringen eller seltungan. Har du för långt grimskaft blir det lätt strul, tex kan dom komma in framför mamman, inte att rekomendera. ;)
Sist var förra sommaren då mitt sto hade föl, ett liten buse som fick för sig att han skulle smaka på tömmen.... mamman blev en smula förvirrad. :angel:
Vid ridning i skogen hade jag honom helt lös och det uppskattade han.

Annars om dom har sällskap av andra är det ju rätt praktiskt att träna både sto och föl på att vara ifrån varandra lite kortare stunder.

LoTrock7L.jpg

Här går han dock och tjurar lite :o
 
Sv: Kort på era körhästar!

Fjunet skrev:
Jag har försökt att spänna in, men de är ändå för stora :crazy:

Jag köpte ett par vanliga till mina små hästar, men jag kapade dem lite och sydde om dem :idea:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Ryver skrev:
Nu funkar det! Här kommer några fler....
dm2.jpg

Ryver.jpg


Hästen är Ryver, 9 år gammal.
Jisses villken fin häst! Blev änna lite kär när jag såg den:love:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jag har lagt in några körbilder i galleriet. Sök på körning så hittar ni oss!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tack! :) Kan inte se bilden på din!

Kommer säkerligen utnyttja alla den enorma kunskap och erfarenhet som verkar finnas här på Körning när det kommer till tillpassning av sele och rätt draglinje osv...Målet är att köra in honom i sommar, så då kommer bilder!Har märkt att jag är *host* lite ringrostig när det kommer till sådant:o
 
Sv: Kort på era körhästar!

Japp, det har jag. Ville bara veta om det fanns fler ställen som sålde i mindre storlekar.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tack Trygg och Skogstomten för era tips! Jättefin Fjording förresten:bump:. Gillar "modellen" på henne...:)
Jag lovar att lägga ut bilder på både mamma och fölis -om allt nu går som det ska- *fingers crossed* under våra äventyr i sommar!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Krisse skrev:
Jag lovar att lägga ut bilder på både mamma och fölis -om allt nu går som det ska- *fingers crossed* under våra äventyr i sommar!
det ser vi fram emot! :D
och klart vi hoppas allt går bra! (min senaste behagade titta ut fredagen den 13'e, men det gick bra det med ;) )
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vinja skrev:
Vilken inspirerande tråd!!!:) :) Det kryper i fingrarna efter att få börja köra!

Körde förra hästen, men med nuvarande så har det inte kommit längre än till tömkörning.

"Projektet":

http://photobucket.com/albums/c86/julia_runesson/Valle/?action=view&current=023_3.jpg

Fattas bara ett stycke sele och ett stycke vagn, ingen som har något som står och samlar damm?;)

Vilken fin häst, fick lust o bara krama den:love:

Här kommer några nya bilder på min häst:
DSC07394.jpg
[/IMG]
DSC07392.jpg
[/IMG]
DSC07389.jpg
[/IMG]
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tack!Han är väldigt go:love:

Han är inkörd som 3-åring (13år nu), men jag tror aldrig att det riktigt befästes alt. att något har hänt. Tidigare har han blivit frusterad och stressad vid tömkörning, men det är helt borta nu så vi är på rätt väg:) Vi tar ett steg i taget!

Din var väldans fin också!!Ser väldigt stilig ut förspänd:love: Vill också sitta där på kuskbocken!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Här gör vi så att från början går en medhjälpare med fölis bakom vagnen. När det fungerar flyttar denne upp i vagnen och när detta flyter binds fölet fast med panikhake och snabbknut, med en medhjälpare.

När fölis är van det mesta flyttar vi fram till högra sidan. Bind inte på en gång utan utan gå först bredvid så att allt funkar, sedan kan du trä fast grimskaftet i selen och hålla. Är stoet ovant kan hon tycka att det är obehagligt om fölis drar till. Knyt en snabbknut när allt flyter på bra.

I skogen brukar vi släppa dem lösa såvida de inte drar iväg på egna äventyr.

Kort och förenklad förklaring, hoppas du förstår. A och O är alltid att ha en medhjälpare för fölisen. :) Vi kör aldrig själva om fölet följer med.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Tack för tipsen! Hoppas att inte Trygg känner att jag snor hennes tråd med de här "fölisbetyren" bara! Än så länge är vi alltid två när vi kör:). När fölis är med är ju den "regeln" ännu mer befodag eftersom det är svårt för en person att ta hand om två hästar. Så ajg förstår precis:bump:

Vi ahr inte haft vår körhäst så länge, fick henne i Nov. förra året coh sen ahr det ju legat snö även här nere ända tills den här veckan, så det har inte blivit så mycket körning av, mest ridning och tömkörning. Hästen har vuxit upp, och bott i princip, mitt i skogen hela sitt liv. Här där vi bor är det mest åkrar och stora vidder vilket fortfarande gör henne lite osäker, men så fort vi kommer in i en liten skogsdunge blir hon helt lugn, konstigt va?! Så vi tar det väldigt lugnt med vagnen, har gjort en noggrann planering inför påsklovet på en runda om ca 4-5 km som vi först tänkt och tömköra och sen köra... Så två vid körning och lunka framåt lugnt är vår metod! Enda "kruxet" är att vi har en pigg häst! *skratt*

/Kristin
 
Sv: Kort på era körhästar!

Krisse skrev:
Tack för tipsen! Hoppas att inte Trygg känner att jag snor hennes tråd med de här "fölisbetyren" bara! Än så länge är vi alltid två när vi kör:). När fölis är med är ju den "regeln" ännu mer befodag eftersom det är svårt för en person att ta hand om två hästar. Så ajg förstår precis:bump:

Vi ahr inte haft vår körhäst så länge, fick henne i Nov. förra året coh sen ahr det ju legat snö även här nere ända tills den här veckan, så det har inte blivit så mycket körning av, mest ridning och tömkörning. Hästen har vuxit upp, och bott i princip, mitt i skogen hela sitt liv. Här där vi bor är det mest åkrar och stora vidder vilket fortfarande gör henne lite osäker, men så fort vi kommer in i en liten skogsdunge blir hon helt lugn, konstigt va?! Så vi tar det väldigt lugnt med vagnen, har gjort en noggrann planering inför påsklovet på en runda om ca 4-5 km som vi först tänkt och tömköra och sen köra... Så två vid körning och lunka framåt lugnt är vår metod! Enda "kruxet" är att vi har en pigg häst! *skratt*

/Kristin
Tycker inte att det är konstigt det där med öppet/skog, jag upplevde precis detsamma med mitt sto som köptes från Danmark=öppet...
Kom till vår Norrländska mörka skog, mitt i november.
Första gången jag red inemot mörkare skog blev hon alldeles ställd stackarn. :eek:

...appropå att vara två så, det såg jag nog tyvärr som en självklarthet :o
Däremot vill inte jag ha panikhaken (men en vass kniv med) på fölis grimskaft, vill inte att h*n ska komma loss helt plötsligt, mindre skoj om man är på en väg till exempel. Sambon har varit med om en panikhake som löst ut, som tur va var det vid slädkörning på is, men kul var det inte enligt honom. Hästar kan ju rukla (sambons eget ord) upp en panikhake även i icke paniksituationer.
Men att gå och vänja brevid, bakom, framför och så ja jo det har vi gjort med, men gud så man glömmer när man inte är mitt uppi det hela.
Mitt sto körde vi ju in under vintern rätt noggrant och utan problem.
Så hon var väl inte någon gammal van körhäst, men psyket var bra och hon tog allt nytt med ro, utmaningar för den hästen gör henne mer harmonisk, tråkiga saker (enligt henne) ger en bänglig häst.
Så man får ju helt (som annars) försöka läsa hästen och situationen och anpassa sig efter det. I dessa fall blir det väl hästarna. ;)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Aldrig erfarat att en sådan ska kunna lösa ut av sig själv, ingen annan i min närhet heller, men tack för tipset! :bump: Som du sa, det är inte skoj att ha dem lösa om man är ute på vägen. :eek:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 314
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 839
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp