Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

Det skulle vara kul! :) Hihi, du har säkert en hel del anekdoter och annat kul att berätta utöver det rent praktiska :p
 
Sv: Kort på era körhästar!

Helt fel Farmor man drar aldrig en vagn med skaklarna. Man måste skilja på att köra och att sätta för hästen för att ta kort.
Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Det var skönt att höra. Men förklara gärna hur du fäster skaklarna för full rörelsefrihet? De är ju så långt ner.
Har du maratonöglor på träskakeln?
Är det en parsele du har använt?

/jenny
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej.
Det är helt vanliga skaklar annpassade efter selen som är en Armens bröstsele med ringar för stångkoppel och bågdäckel. Det är svårt att förklara olika utselningar här på forumet.
Det är heller ingen som talat om för mej varför man alltid ska ha baksele. Min egen erfarenhet är att den är till för att hjälpa hästen att bromsa vagnen. Någon av alla dom här duktiga hästmänniskorna som finns på det här forumet borde väl veta varför man alltid måste ha baksele för det står väl i samma bok där dom har läst om att man måste ha baksele.
Hälsn. Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej.
Det är helt vanliga skaklar annpassade efter selen som är en Armens bröstsele med ringar för stångkoppel och bågdäckel. Det är svårt att förklara olika utselningar här på forumet.
Det är heller ingen som talat om för mej varför man alltid ska ha baksele. Min egen erfarenhet är att den är till för att hjälpa hästen att bromsa vagnen. Någon av alla dom här duktiga hästmänniskorna som finns på det här forumet borde väl veta varför man alltid måste ha baksele för det står väl i samma bok där dom har läst om att man måste ha baksele.
Hälsn. Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jag gick in på den här tråden för jag trodde man skulla få se många fina körhästar och inte att diskutera selar och utselning.
Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Det är sant, och jag håller med dig, men nu valde folk att fråga dig här, för man blir väldigt fundersam när en körkunnig visar bild på skitsele. Det måste du förstå. Så är det på forum, man ser en bild och vet inget mer än det man ser. Vi visste inte att du inte varit på 2 timmarstur utan baksele eller draglinor ju..;) :D
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej Rolf, alltid kul att se dina hästar! Du vill inte "köra till" en minishettis ? :angel: Han hade sett bra ut brevid dina shirehästar :D
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej Rolf!

Går det att köpa Arméns bröstselar och isåfall vart? Har du någon bild där den syns med detaljer eller vet vart det finns någon? Har varit tveksam till de liknande selar jag sett pga hållfastheten, men den ser ju mer rejäl ut!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Det är heller ingen som talat om för mej varför man alltid ska ha baksele. Min egen erfarenhet är att den är till för att hjälpa hästen att bromsa vagnen.

Ja, just det.. som broms. Ingen som sagt det till mig heller :) Jag har inte bakselen på tex när jag kör pållarna framför hembyggda kälken med såna där "gammaldags" skaklar man exempelvis sätter framför timmerdoningar (se bild) I det fallet bromsar skaklarna mot marken istället för "mot hästen".

~*~

Bidrar med min lilla isbjörn (tjock, jag vet: jobbar på det :crazy: ) en fotopaus under bus i skogen.
Nästan off-topic-varning på oss = Inte lika elegant o vackert kanske som tidigare bilder här :angel: ;) hihi!

pkalke.JPG

Däckelgjorden är så där lös då jag här inte hunnit komma på hur jag kunde korta den mera efter anpassningen till dessa skaklar och de sistnämnda är rekade.
:p
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jag har inte något kort. Jag har köpt mina selar hos Floby Överskottslager. Det är Armens bröstsele och den är väldigt anpassningsbar till olika hästar och man kan välja vilken sorts däckel man vill ha.
Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Eftersom ni tyckte min plutt är så söt sätter jag in en till :angel:
pturdags.JPG

Här ska vi just ge oss av på en tur! Bakselen (som skulle kunna vara något bredare men fungerar) ser för spänd ut men är lagom i dragläge ;) Vagnen har min älskade sambo byggit alldeles själver :love:
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vilken fin vagn! Kul att se ett shettisekipage med sån passande uttrustning :) Är det barfotaskor h*n har?! så sött! visste inte att det fanns...
 
Sv: Kort på era körhästar!

Åh tack..!!
Jooo det finns massor av olika märken :p Hur många som säljs i sverige vet jag inte dock. Han har Easy Boots, som man kan brodda, vilket vi gjort :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Massor med jättefina ekipage! Kul och inspirerande. Känner att jag måste bidra med bild på min egen pålle. Prima är vbl-valack och 19 år.

prima1.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Va´ tjusigt!
Tävlar du i körning? Hur länge har du haft honom, och är han startad innan?
Lotta
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej Anita!
Roligt att se er här (ska väl inte komma från mig som inte är en frekvent körforumare), ser att Prima fortfarande är i fin form!


Denver050925.jpg


Här är min Denver, Gottröras goaste valack
häls. Mia
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 659
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 314
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 839
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp