Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

Nordsvensk-forumet, men där heter jag Ell-Enn. Mycket dumt att ha olika namn, vet inte varför jag gjorde så. Nu vill jag inte byta, heller, då blir det så förvirrat för de andra på nsv-forumet!
Lotta
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej Farmor.
Vilken Bengt B.är det. Det är väl inte Blomman du menar?
Jag har ingan övermänsklig hand med hästar utan låter man bara hästen vara häst så kan alla hantera dom. Men idag har folk en viss förmåga att krångla till det i onödan. Rydde är en Kallbl.trav. e. Bork Rigel.men är nu ridhäst i Ekshärad. Det är därifrån bilden är.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej Fia-Lina.
Har du inte varit inne på Tinkerforumet? Det är oxå ett intresant forum.
Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Bengt B från RHR/SHV. Jag hade en rhr häst (Blomman) en travare från växjö.

Blomman vet jag inte om han kallas :) trots att jag känt han HELA mitt liv.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej igen Farmor.
Jag har inte någon Shv häst just nu här hemma. Den senaste var Billy Jo. som jag ordnade en ny fodervärd till. Han står nu i Stråskära i Hälsingland. Han finns på bild i Nordsvenska forumet. Han köptes av en hästhandlare då han var på väg till Italien för slakt men köptes av Shv.
Jag hade honom här för inkörning och nu fungerar han bra hos den nya fodervärden. Han är nu 16 år.och Shire. Det var nu i januari.

Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Det måste vara Bengt Bengtsson. Honom käner jag och det är en man som står med båda fötterna på jorden.
Den andra Bengt B är Bengt" Blomman"Blomgren som tyvär är död nu.
Han var den mest kunniga och kända hästkarl i hela sverige och det är honom jag lärt mej det mesta av. Han var den första i sverige som tävlade med fyrspann.

Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jepp Bengan! Två fötter..:) Han har sett mig sen dag 1 :) en god vän.

Min var oxå en italienhäst, och henne körde jag in, det var min första inkörning, och på den vägen är det!
 
Sv: Kort på era körhästar!

Ursäkta mitt skrivfel men Blomman hette Blomkvist och inte blomgren.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Fenton skrev:
Fenton.
DSC00533.jpg
Hej Fenton! Hur kommer det sig att en erfaren hästkarl som du kör utan både baksele o draglinor? Selen här ser dessutom ut som den omdisskuterade varianten man här populärt kallar "skitsele" med den fasta bröstan och endast en gjord.

Är övertygad om att fler i hemlighet undrar och är mycket road av att ingen frågat dig det tidigare här då det brukar hagla in förskräckta inlägg när sådana här bilder uppdagas :angel: :rofl::rofl:

Klart avundsjukeframkallande hästar du har! :d *drömmer om att Svarten står i min hage*
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej Sirpa.
Du ska inte tro för mycket på vad du ser på fotona för det är ganska missvisande. Vad får dej att tro att det bara är en gjord på selen? Bättre sele än den Fenton har på sej på bilden lär du nog inte hitta för vanlig vardagskörning. Beträffande baksele så beror det ju på vad det är man har efter hästen. Varför jag inte har draglinor på bilden är för att det är en ny vagn som jag köpt ochpå den fanns ingen svängel.annars kör jag aldrig utan linor.Det här är bara en provtur.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Ska hästen få dra med obehag bara för att man utövar "vanlig vardagskörning"?! :mad:
Varje häst oavsett, förtjänar en bra sele/tillbehör!!!!

Hoppas du har fixat svängel nu!?
Och att du använder baksele o draglinor!

Fenton o Oliver är väldigt fina!

/Lisa
 
Sv: Kort på era körhästar!

Fenton skrev:
Visst kan bilder vara missvisande, det är därför jag frågar, för att det inte går att se huruvida det är en eller två gjordar *ler*.
Baksele skulle jag använda på denna typ av vagn.
Ja en provtur utan svängel skulle min pålle också överleva ;)

Förstår inte resonemanget att man inte skulle kunna hitta bättre sele för vardagskörning.. vad gör denna så bra då? Vad menar du?
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jasså så jag får inte fråga om selen men du får prata om gångartshästarna (s.4) *retas* :angel:

Jag blev fortsatt nyfiken på hans åsikt om "vardagsselen" och eftersom han är en erfaren kusk så blir det ju än intressantare för en annan att höra hans svar, man kanske får lära sig nåt nytt :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

snigelfarmor skrev:
nej nej, ta detta i en annan tråd snälla. Detta är ju en bildtråd.
Fast det finns ju redan selkommentarer tidigare i den här bildtråden... :angel:
Sen tvivlar jag inte för fem öre på herr Fentons omdöme, tvärtom så misstänker jag att de flesta av oss har en hel del att lära av honom.

Men det är lite roande att det mot många, vare sig dom ber om det eller inte går att slänga ur sig kommentarer om selar osv. ;)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vi kan inte diskutera selar och utselning här för som jag fattat det så är det här tängt som en bildtråd. Dom som vill är välkommen hem till mej en dag så kan vi ha en diskusion och praktisk genomgång av selar, utselning och vagnar. Det är alltid bra att träffas och kunna diskutera saker och ting för man får alltid lära sig något nytt och vad jag förstår så finns det väldigt mycket körkunnigt folk på det här körforumet.
Jag bor i Storvik som ligger mellan Falun och Gävle.

Hälsn. Rolf.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Fenton skrev:
Vi kan inte diskutera selar och utselning här för som jag fattat det så är det här tängt som en bildtråd. Dom som vill är välkommen hem till mej en dag så kan vi ha en diskusion och praktisk genomgång av selar, utselning och vagnar. Det är alltid bra att träffas och kunna diskutera saker och ting för man får alltid lära sig något nytt och vad jag förstår så finns det väldigt mycket körkunnigt folk på det här körforumet.
Jag bor i Storvik som ligger mellan Falun och Gävle.

Hälsn. Rolf.
Ja sånt är mycket lättare att ta i verkligheten och inte efter bilder. Egentligen tycker jag mest bara att det är trist att det ska vara skillnad på folk. Inte alls något mot dig, för du verkar himla sund och förnuftig och med fötterna på jorden. :bow:
 
Sv: Kort på era körhästar!

äh, diskutera då :)

Jag vill oxå ha ett svar på hur man ger en skitsele beröm. Faktum är att skaklarna sitter fast i bröstan-skav, mindre rörlighet. Men till en fyrhjulare är det mer ok, än till en rockard. Där har du en rejäl vikt med, det har du inte med fyrhjularen.
Sen har du ju inte långa öglor för skakelremmen så även om man använder draglinor blir ju skaklarna det som drar.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 662
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 314
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 839
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp