kort/lång man på varmblodstravare?

isabeld

Trådstartare
Jag har velat fram & tillbaka på att klippa manen på min varmblodstravare men vet inte riktigt ifall hon skulle passa i kort man.
Just nu har hon lång man som sagt men börjar bli lite nyfiken på om hon skulle se mer "vårdad" ut om jag klipper det. Om jag ska klippa manen blir det i sommar då pälsen inte är lika fluffig som nu men då är ju problemet att hon kan bli utsatt för knott,bromsar osv lättare där:banghead: Vet verkligen inte hur jag ska göra så är tacksam för svar på vad ni tycker är snyggast & verkar bäst:D
(kan inte lägga ut bild just nu men kommer så fort jag kan)

Jag föredrar alltid klippt man på typ 10cm om det inte är island eller kallblod.

Det ser så mycket snyggare och vårdat ut med kortare man. Min såg ut som ett troll om jag inte klippte och helt plötsligt blev hon snygg när jag klippte:o

Jag har velat fram & tillbaka på att klippa manen på min varmblodstravare men vet inte riktigt ifall hon skulle passa i kort man.
Just nu har hon lång man som sagt men börjar bli lite nyfiken på om hon skulle se mer "vårdad" ut om jag klipper det. Om jag ska klippa manen blir det i sommar då pälsen inte är lika fluffig som nu men då är ju problemet att hon kan bli utsatt för knott,bromsar osv lättare där:banghead: Vet verkligen inte hur jag ska göra så är tacksam för svar på vad ni tycker är snyggast & verkar bäst:D
(kan inte lägga ut bild just nu men kommer så fort jag kan)

Halvblod och liknande ridhästar - handsbredd på manen.

Ponnys, Lusitano och PRE, kallblod (undantag fjording), arab, travare - lång man, gärna med "ridfläta".

Helt subjektivt. :p

När jag googlade på "travare kort man" och sen in på bilderna, såg några snygga travare med kort man och hittade denna. :up:
jonna-och-linnea-pa-terrangen-023-kopia.jpg

Jag vet att när de går travet, ska de ha lång man för att "skrämma" konkurrenterna, men som ridhäst behövs inte det, såvida den som äger hästen gillar lång man förstås. :p

Tycker absolut -klipp!
Håller med om fördelningen @Lager gör, med tillägget att med "travare" skulle jag mena aktiva travare, ridtravaren går under kategorin "ridhäst" och gör sig bäst med kort man (och även nättare ponnyer).

Jag klippte manen på min travare. Såg mer välvårdat ut. Sen tyckte hon alltid om när man stod och klippte och kammade :love:

Tack så mycket för alla svar! :D
Blir nog att klippa henne i sommar då!:up: Man blir ju lite nyfiken på hur hon skulle se ut i kort man & som sagt så växer det ju ut igen ifall det ser för konstigt ut på henne.

Om du rider på den ska den ha kort man tycker jag. Ser mycket finare ut.

Svårt att hålla en lång man i vackert skick, då krävs det enorm hårprakt och helst inga täcken pga att de skaver sönder nedre delen av manen.

Halvblod och liknande ridhästar - handsbredd på manen.

Ponnys, Lusitano och PRE, kallblod (undantag fjording), arab, travare - lång man, gärna med "ridfläta".

Helt subjektivt. :p

Jag hade kort man på min arab som var av den grövre modellen (folk brukade tro att han var korsning ponny/arab), han var snyggast i det. En dressyrarab får ha kort man, en utställningsarab måste ha lång.

Ponnyraserna ska väl inte heller ha lång man alltid, om man ser till de brittiska raserna som tex welsh så visas de ofta med lite halvlång man, klippt men inte lika kort som ett halvblod.

Tack så mycket för alla svar! :D
Blir nog att klippa henne i sommar då!:up: Man blir ju lite nyfiken på hur hon skulle se ut i kort man & som sagt så växer det ju ut igen ifall det ser för konstigt ut på henne.

Testa och se - du måste ju inte snagga henne. Klipp upp den en bit och tycker du hon är snygg så är det ju bara bra.

Jag föredrar kort på min (ca 15 cm), tunnar även ur på mitten eftersom den delar sig annars. Tycker min gubbe ser så ovårdad ut annars :p

Jag hade definitivt haft kort man på en ridtravare . De har ju ofta lite klena halsar/överlinje rent rasmässigt och det går att trolla väldigt mycket med den för ett lite mer fördelaktigt visuellt intryck med en kortare man . Dock inte stubbman vilket jag sett på en del, utan en kortare, ryckt man i "rätt linje" - gärna lite kortare typ en handsbredd, så den "ställer" sig lite under arbete och "Fluffar upp" överlinjen något så att säga ...

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 611
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit