Korsnining arab + halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 007
Sv: Korsnining arab + halvblod?

På rak arm kommer jag inte ihåg fler än Helios född 1957 e Jager ox - Milex - Nigro med Immers mamma till mormorsmor. Han gick svår internationell dressyr.

Vet du vad Helios mamma hette? Jag hittar inte honom på allbreedpedigree...

Jag är själv intresserad då mitt halvblodssto har arab längre bak i stammen på mödernet och då just Jager ox. :)

Jag vet inte vart han tagit vägen på allbreed, jag har själv lagt in honom där och även en bild på honom:confused:
Tog uppgifterna från en gammal Hästen som refererade om hans internationella framgångar.

Hans mamma heter Minerva 5804, mormor Nadja 3953.

Här är bilden

Helios2.jpg

Hade jag en tungt sto på 170 så skulle jag inte tveka att ta Elcatero. Men med mina pygmeer till hblston härhemma så känns han inte som ett alternativ.
En annan snygging som skulle kunna platsa i hbl aveln är denna
http://svehast.se/allm/avelsv04/index.htm
Om man bara kan få till skritten lite.
Inte många araber som kan lyckas få 43p än mindre en 10 på trav.
Synd att de som sitter med riktigt bra araber inte prövar dem för hbl aveln. Kostar ju givetvis en del...men man kan alltid börja med rådgivande bedömning.

fast han var ju bara här ett år... för jag antar att det är aja sangor du menar? jag tror liljebacken har ett sto som är helsyskon med honom, inte helt säker dock...

Det är ingen korsning utan ett renrasigt halvblod!

Alla fullblodsraser har genom åren använts för att förädla den varmblodiga ridhästen och alla fullblodsraser är fortfarande tillåtna av ASVH.

Eftersom fullblod har slutna stamböcker kan du aldrig avla ett fullblod utan en häst kan innehålla 99% fullblod och ändå vara ett renrasigt halvblod.

Va??? de e inte alla arabiska fullblod som är godkännda för avlem på halvblod.. min godkännda arab fick man ej gröna papper på om man betäckte halvblod å det vet jag många som ej fått. de e bara några få araber som är godkännda för halvblods avel. mvh mia

Va??? de e inte alla arabiska fullblod som är godkännda för avlem på halvblod.. min godkännda arab fick man ej gröna papper på om man betäckte halvblod å det vet jag många som ej fått. de e bara några få araber som är godkännda för halvblods avel. mvh mia

vad jag vet så måste man bara registrera hästen i deras avelsförening, kostar typ 300 kr, och vipps så får man en renrasig avkomma, om det är stoet som är arab alltså

Det är skillnad på raskod och färg på papprena.

Arab är en av ASVH godkänd ras och arab+halvblod med raskod 04 ger alltid raskod 04. Däremot är Elcatero den ende arabhingst som idag är godkänd för halvblodsavel och som ger gröna papper. Övriga arabhingstar ger grå papper.

Ja hingsten måste vara godkänd genom bruksprov eller prestation av AVN för hbl för att kunna ge gröna papper med hbl sto.

Ja det var Aja Sanagor jag menade...menade bara att det finns många fina araber som skulle kunna passa inom hbl aveln....alltså hingstar. Men att få försöker få dem godkända för det.
Medalj blev ju tex tillfrågad i unga år om han ville verka(ja ägaren blev tillfrågad så klart) i trakheneraveln. Men hon tackade då nej.
Trist för han hade nog också gjort avtryck.

Jag har i tidig ålder jobbat mycket med halvblod, hade då en valack efter Gulliver. Idag har jag ingen koll på halvblodskillarna utan jag har gått över till araben. Nu vill jag betäcka mitt arabsto med ett trevligt halvblod med prestation i dressyr. Kan ni tipsa mig om hingstar som passar mindre ston. Hemsidor mm. Gärna i mälardalen, man är ju tvungen att ta god tid till att välja ut någon som passar henne. :bow:

Även om de inte var rena korsningar så hade båda oerhört framstående avelshingstarna Donauwind och Utrillo 12,5% arab i sig. Immer som inte riktigt var lika framgångsrik var 25% arab.
Urbinos morfar Nerox var shagyaarab.

Vilken storlek vill du ha på avkomman?
Själv ville jag betäcka mitt arabsto med Don Romantic...för att få in storlek, gång.
Donnerhall blodet i honom brukar lämna stora avkommor.
Du har ju även Donnerhall sonen Don Primero som toppar Blupen. Han själv är endast 161cm men lämnar blandade storlekar.
Mycket elastisitet, ridbarhet o mycket god galopp kännetecknar hans avkommor.

Ja tack, Donnerhall-blodet är populärt. Vilka står i Sverige? Jag vet att Don Primero finns här, men någon mer?
Jag vill ha en trevlig häst 150-165, självklart vill jag ha ett bra påskjut bak och trevliga gångarter, men sedan är jag noga med temperament och klokhet. Men med den mamman så blir det säkert en klokt litet föl. Jag hade tänkt mig att kanske rida i lättare klasser, men det är ju alltid trevligt att det går bra på hemmaplan. En vacker häst med fina linjer vill väl alla ha....

Kan du tänka dig en något mindre häst skulle jag chansa med Don Primero (vilket också ökar försäljningschanserna om du skulle vilja sälja en dag).
Hermes är ju även en hingst av det mindre slaget men som går från klarhet till klarhet.
Kanske inte lika dyr som DP heller.

Han är ju 3 i år, så så mkt har inte hänt ännu. Men han är inriden och allt har gått som på räls. Är 160 cm.

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 179
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 066
Gnägg Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
26 732
Senast: Bobloblaw
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 898
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka