Korrelation fölvisning - treårs/kvalitetsbed.

superstar

Trådstartare
En fundering... Hur väl stämmer bedömningen på fölvisningar överrens med hur hästen bedöms som tre/fyraåring? Olika för olika individer/blodslinjer såklart men rent generellt, vad är er uppfattning? Är en bra fölvisning ett gott mått på att hästen kommer att få bra siffror på senare bedömningar? Tänker både på exteriör och gångarter.

Har ni några exempel på det ena eller det andra att redovisa?

En fundering... Hur väl stämmer bedömningen på fölvisningar överrens med hur hästen bedöms som tre/fyraåring? Olika för olika individer/blodslinjer såklart men rent generellt, vad är er uppfattning? Är en bra fölvisning ett gott mått på att hästen kommer att få bra siffror på senare bedömningar? Tänker både på exteriör och gångarter.

Jag har inga statistiska belägg utan mest bara en magkänsla.

Jag tror att de som är högt bedömda som föl i regel också får bra betyg på treårs/kvalitet om de är adekvat tränade. Däremot så tror jag inte på korrelationen lika mycket åt andra hållet - ett föl kan lättare bli lågt bedömt pga växtfaser som kan påverka enormt mycket - så att en fölunge fått låga poäng behöver inte betyda låga poäng på senare bedömningar

Det finns en SLU-studie på detta. Ska se om jag hittar den. Såvitt jag minns var det starka samband mellan fölresultat och 3årsdito v g typ och gång och riktigt uselt för extremiteter. Hopptalang hoppades man skulle ha ngt samband med galopp hos föl men det var dåligt. Sammantaget starka samband för gångartshästar, sämre för hopphästar.

Det finns ett exjobb som tar upp det du frågar efter.
Har bara skummat det snabbt och det fanns ett positivt samband mellan fölresultaten och treårstestet vad gäller typ och gångarter.

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 129
Senast: fridshem
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 346
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama