Körning vid graviditet?

C

cafu

Det här med ridning under graviditet är ju ett hett diskussionsämne...bör man eller bör man inte? Vissa kan inte pga komplikationer, andra tycker det är ett för stort risktagande. Några håller på in i det sista utan problem.

Men hur gör ni som kör era hästar?

Jag tänker mig att man, om man mår bra i övrigt, borde kunna hålla på längre in i graviditeten med körning eller tömkörning än ridning (om det t ex blir rent fysiska problem med att rida eller känns otympligt). Vill själv gärna hålla igång hästarna (och mig själv!) så länge det går!

Det vore intressant att veta hur länge ni som varit gravida höll på med körningen innan samt hur snart efteråt ni kom igång igen.

Sv: Körning vid graviditet?

Jag har inte varit gravid själv, men kompisen körde häst samma dag hon födde tvillingar... Och då hade hon gått över tiden med två veckor (om jag inte missminner mig), så det var inte tal om någon för tidig igångsättning där inte. Stora och fina var tvillingarna också, över 4 kg (ja, styck!) bägge två!

Alla har säkert inte samma konstitution (och tur) som denna remarkabla kvinna, och man får väl känna efter själv helt enkelt, men nog borde man kunna hålla på med körning längre än med ridning, rent generellt sett.

Tömkörning har jag lite problem med, blir för mycket promenerande för mitt bäcken.
Kan gå bra en stund men oftast får jag tokont i bäckenet efteråt.
Ridning går i vågor hur det fungerar, går bra ibland men känns efteråt. :angel:

Körning tja, har ju kört släde i vinter men tyvärr ingen dressyrträning.
Nu är det väl lite svårt att köra är inte så sugen på att ge mig ut på vägarna när det kan dyka upp tjälhål överallt, vill inte dyka ner i sådana med en vagn fastspänd. Lägdorna är lite för blöta/snöiga ännu. Men snart så kommer väl maratonvagnen ut från vintervilan :banana:

Annars så känner jag att det beror ju på hur hästen är, är den cool så så har jag inte så mycket emot det och min sambo tänker likadant.
Däremot så låter jag bli min lille unghingst nu som jag annars håller på att köra in.

Är beräknad till 16 juni.

...å andra sidan så tror jag jag håller mig till ridnign om det nu blir något mer sådant.
Känns lite säkrare trots allt, men det går ju att göra annat med hästarna också tack och lov.:D

Jag vet en bekant till mej som inte klarade av att köra den odämpade vagnen efter ett tag, men det gick bra med välfjädrade vagnar. Det var nästan värre sen när hon ammade mycket. Då hjälpte inga fjädrar i världen.:)

Jag tyck nog att man skall vare försiktiger när man är gravider. Myck kan hände. Förr så jobbade ju damerne in i det siste men det mådde inte kroppen bra av. Var försigtiger och rädder om dig.

Rut

Tävlade faktiskt i körning den säsongen jag var gravid, fast jag födde å andra sidan inte förrän i november. Nu är telningen 10 år, och kommer inte ihåg hur aktiv jag var in i det sista, men jag minns att jag skötte stallet helt själv ända till dag 0.

Däremot blev det värre efteråt. Dagarna bara gick, och man skötte det nödvändigaste. Slutade med att jag måste sälja min ögonsten, som då var 6. Han var för ung att ställa av :cry:

Med min nuvarande nordsvensk skulle jag inte tveka att köra så länge jag kunde ta mig upp i vagnen (och under förutsättning att jag skulle må så bra som jag gjorde under mina två graviditeter). Däremot inte med en häst jag inte var säker med, som unghästar t.ex.
Det kan ju alltid hända saker, men man kan också bli överkörd på trottoaren.

Blir hästen skrämd vid ridning och gör ett litet sidohopp finns ju risken att jag hamnar vid sidan av, men sitter jag i en vagn är det knappt att det känns.
Skulle alltså köra längre än jag skulle rida, om jag var gravid igen. Men visst finns det många som rider in i det sista, och är man van så ser jag inget problem med det heller.

Lotta

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 952
Senast: Ajda
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 443
Senast: monster1
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd