"Körkort" för häst?

Sv: "Körkort" för häst?

Efter att ha haft häst i 40 år, godkänd av miljö/ hälsa, kontrollerad av STC, konternuerlig kontakt med bl.a. veterinärer, hovslagare, massör och hästmänniskor i allmänhet TROR jag inte att ett intyg gör mig till en bättre hästmänniska.
Skulle jag därimot inte sköta hästarna på ett bra sätt kan jag garantera att det skulle upptäckas och lämplig instans skulle få rapport om detta mycket snabbt.

En bättre kontroll av hästarna runt om i landet och framför allt att folk vågar anmäla om de ser misshandel/ vanvård vore bättre än ett körkort !!

Kan man överhuvudtaget utbilda de som är "icke bildningsbara"?
Empati och medkänsla kan inte läras ut, hur gärna man än vill.
 
Sv: "Körkort" för häst?

Tanken är ju bra, men kommer man åt alla de som tror att de vet allt och inte är intresserade av att lära sig? Tror inte det. Vem skulle kontrollera att alla hästägare har ett körkort? Ägare och den som hanterar/tränar hästen är ju inte alltid samma person. Jag har svårt att tro att det skulle fungera i praktiken, tyvärr.
De självutnämnda experterna skulle nog aldrig anmäla sig till ett sådant test.
 
Sv: "Körkort" för häst?

Tyvärr så är det ingen garanti utan snarrare så att det uppstår mer då eventuella kontroller dras ner ännu mer..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp