Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Å tack för denna underbara tråd :rofl: Har inte skrattat så mkt på länge :banana:

Fick för mig att jag efter körkurs på Gotland skulle pröva tandemridning med hästarna hemma, tänkte att jag skulle rida på nordisvallacken och ha stoet framför, men oj, det gick inge vidare, det slutade med att jag försökte strypa stoet med tömmarna och att vallacken knöts ihop med henne, som ett stort paket, det var bara rosetten som fattades :bump:

Och för ca 3 år sen, på vintern, den första härliga snön hade kommit så skulle jag och en kompis ta en skrittur i skogen, självklart inga broddar, men vadå?! snön brukar väl inte fastna om man rider i skogen??:devil: Det slutade med att jag gick omkull men märra i en svag nerförsbacke, fick henne över mig, krossade fotleden, fick skutta runt på kryckor i 6 veckor :devil: hur dum får man va?

Eller en annan vinter, 20 grader kallt, kläder så man liknade michelingubbe, fick ta hjälp av ett bord för att ta mig upp på hästen, red ut över en åker, sjönk i ett snöfyllt dike, snö upp till nosen, fick kliva av och fick sen gå hem, hittade inget och kliva upp på, och som sagt, för mkt kläder...

Kommer inte på mer för tillfället.. men än en gång, underbar tråd :bow:

Jag stod tidigare i ett stall med 7 st hästar i och de stod inne på natten, just för tillfället stod de i en hage en bit från stallet och jag hade övat på att ta dem alla samtidigt i grimma och grimskaft. Började med två och två och lade till fler och fler(två av dem var schettisar som jag kunde skicka framför mig på höger sida, en unghäst skickades före på vänster sida och övriga fyra går i bredd bakom). Detta hade fungerat utmärkt i ca 2 veckors tid då en veterinär kommer till stallet, han kommer i lagom tid för insläpp så jag går iväg för att hämta hästarna och han blir mycket imponerad över att mina hästar måste vara så snälla då jag ju kan ta alla samtidigt... ja.. just det....

Jag hämtar dem och det går bra, tills lilla schettisen inte vill vara kvar framför mig på höger sida utan springer framför mig över till vänstra sidan, då den är högre i rang än unghästen hoppar den bak till de 4 andra, där blir det oreda och innan jag vet ordet av så byter de plats med varandra och fortsätter att röra sig runt mig varv på varv...:crazy: ..där står jag inlindad som en julgran och den inte längre lika imponerade veterinären får hjälpa mig att "snurra ut mig"...:o :rofl:

TL

hände för ett par månader sen.
efttersom Lea hade fång i somras så fick hon stå i liten hagen och colewind i den stora. tidigare på dagen var jag inne hos lea och mockade, "puckot" glömde stänga nedersta grinden efter sig. nästa gång jag går ut ser jag konstiga glidmärken på gräsmattan å tänker men va f*n! kommer ner på gården och ser grinden och tänker för andra gången men va f*n! Lea gick på utsidan å käkade gräs som om hon aldrig sett det tidigare, in igen me henne i sin lilla hage. när det blir dags för att gå ner å ta in colewind så upptäcker jag att hon tagit sig ut igen (mellan trådarna)å står å käkar gräs, lika bra att hämta colewind först eftersom lea ändå inte går iväg. istället för att alltid följa mina rutiner med att gå in i hagen först å sätta på honom grimman/grimmskaft och sen öppna grinden så gör jag tvärtom, jag öppnar grinden och colewind knallar ut precis som vanligt, utan att jag har satt fast grimmskaftet!
16994321.jpg

16994322.jpg

16994323.jpg

givetvis så finns det mycket mycket mer dumt man gjort men turligt nog har djuren inte tagit skada och jag har lärt mig på misstagen.

det hände i sommras jag och min kompis var i stallet och jag bestämde min för att jag skulle rida min ponny jag hade bara en tunn sommar klänning och barfota jag red på en äng längst hagen jag trodde inte att det var ström i hagen men hästen fick en stöt och för i väg och jag i backen

*kl*

kom på en annan sak

En kväll n'r jag och en kompis skulle ner och se till hästarna, skulle jag på skojj hoppa upp baklänges på min häst (utan hjälm). Han brukar inte göra ett skit, men den här kvällen ville han bestämt inte ha mig på ryggen, så han sätter igång och bockar och bockar tills jag flyger av. Kan inte på en knapp månad hålla någonting tungt i ena handen (den vek sig, klarade inte tygnden) destutom gick jag snett i en månad. Jag fick hålla i en kompis, annars gick jag åt fel håll :crazy: ville inte berätta detta för mina föräldrar då, då dom skulle fått reda på att jag red utan hjälm, så jag kollade aldrig upp vad det var för del. :smirk:

*kl*
En dum, fast rätt ofrivillig från min sida, grej till som jag kom på var när jag och en kompis skulle rida långtur. Jag red barbacka som vanligt fast med en tjock teddypad för bekvämlighetens skull, och lite bättre fäste :p Det blev en rätt lång ritt, ca 2 timmar, varav kanske 40 minuters dressyrande på ett fält. Det blev rätt tufft för kusen som visserligen var van vid långa turer, men inte dressyrandet :p På hemvägen så märkte man hur hästen blev hetare och hetare, ville verkligen hem, dessutom tror jag den var himla mör och lite öm i ryggen. Så får ridkompisen för sig att gå rakt ner på sidan av en väg på en lerig stig istället för att gå på själva vägen och få gå hela 100 meter längre eller så :smirk: jag som sitter barbacka tyckte det lät som en riktigt kass idé, men eftersom hästen var så stressad så ville jag inte tvinga honom gå en annan längre väg istället för att följa med sin kompis. Gick hyfsat bra tills hästen tyckte att jag var för jobbig däruppe på ryggen (blir ju rätt tungt i ryggen i branta nedförsbackar, svårt att sitta kvar dessutom) och bockade. Bockade tre gånger innan jag trillade av, men det var ju bara en tidsfråga när en kuse slänger upp arslet i en nästan lodrät backe :angel: så jag flyger av och slår handen i en sten. Knogarna blev rejält uppsvällda och deformerade ett tag, kunde inte använda handen på ett par veckor (och det är fortfarande lite sämre styrka i den och jag kan inte kan träna boxning längre :p ).

Iaf så ca 3 veckor senare så hade handen nästan läkt. För skojs skull och med en del övertalning av stallkompisen så skulle jag testa hoppa ett par hinder med kusen. Troligen var han fortfarande anti efter det tuffa dressyrpasset, lite långsint av sig, så han bockade efter hindret. Inte mycket, i princip bara att han körde ner huvudet och lättade lite i rumpan, men jag skrek av smärta och kastade mig av för att det gjorde så ont i handen! :rofl: och landade GIVETVIS med samma hand i backen igen...

Oj oj.. kollat upp handen? Brutna/krossade ben?

En annan hand-sak..
Jag skulle ta upp båda hästarna från hagen ikväll, i mörkret (500m över ett fält brevid en liten ''skog'') Höll den lite mer nervösa Crow i höger hand och lugna Dacke i vänster (travare resp. nordsvensk, båda är eg väldigt lugna men travaren är ju lite lättare på foten) eftersom den handleden krossades för nåt halvårsen och fortfarande gör ont i ytterläge (dvs så långt den nu kan gå i ett håll).
Naturligtvis blev båda hästarna rädda för nåt i skogen (rådjur eller vildsvin gissar jag) och hoppar till ett par meter. Aj.. knäckte till handleden rejält och Dacke kom lös.. :rofl:
Han är ju snäll, så jag bara fortsatte med Crow så gick Dacke upp bredvid. Tog ett lätt mantag på honom bara och hade grimskaftet över halsen så han inte trampade på det, så gick vi hem.

en handen gör lite ont nu..

Oj oj.. kollat upp handen? Brutna/krossade ben?

Nej, jag kollade aldrig upp handen. Vilket kanske var dumt när man tänker efter såhär i efterhand. Men det såg inte ut som något brutet, var bara att knogarna pekade i lite fel riktning mot vad de brukade och var väldigt svullna, sen blev det ju bättre redan efter ett par veckor (trodde jag iaf :angel: ) tror snarare det är något ledband/någon sena som inte vill hänga med riktigt, att det blev för kort när det behövde läka ihop två gånger eller så.
För numera är det bara att jag har svårt att skruva upp korkar som sitter hårt eftersom styrkan är sämre i pekfingret, och att jag inte får slå på saker eller slå i handen i något för då kan det göra :devil:-ans ont i någon vecka eller så även om det är en rätt lindrig smäll som inte skulle gett ens ett blåmärke.

Handskador är sega och dryga, vet inte hur många gånger jag stukat högertummen! :p Rörligheten är grymt förminskad så det är nästan så man stukar tummen av att ta emot ett normalt basketbollskast vid det här laget :rofl:
Började (ofrivilligt) rida igen två dagar efter att jag senast stukade tummen, bland annat en häst som var riktigt tung i handen (nästan så att den var det även om man släppte ut tyglarna helt, trillade på näsan), longera en unghäst som hade för ovana att dra iväg i galoppen och rycka i linan med tänderna (aj!) och råka nudda elstängslet så andra unghästen blev skrämd och galopperade iväg typ 100 meter med mig släpandes i linan (aj! :eek: ) nån vecka efteråt.

Hahaha!!! Skrattar så jag gråter!!:rofl::rofl::rofl:

När jag var 10 år var jag skötare på en jämnårig kompis hingst. Han var världens lugnaste och snällaste häst förutom om det fanns andra hästar i närheten :devil:. Vi hade mycket kul med denna hingst. Förutom att tex rida ut barbacka utan träns så ville vi köra honnom en vinter dag. Vi hade självklart varken sele eller vagn, så vi byggde en "sele" av longerlinor och grimskaft och knöt fast den i en "skrana/ madrass (detta är en slags mjuk "pulka"). Och vi bar oss iväg ut på byns snöklädda gator i full karriär. Inte brydde vi oss om svärande människor vi mötte eller att vi nästan blev överkörda av bilar när vi slungades ut i vägen i kurvorna.
Tur att våra föräldrar inte hade en aning om vad vi gjorde istallet.:angel:

KL

Min häst har varit en riktig liten :devil: när han var yngre. Nu brukar han däremot vara väldigt snäll... Men ibland växer hornen fram ur pannan på honom i alla fall ;) Dessa saker har hänt senaste året..
En dag stod jag och mockade med honom i boxen, hade kärran i öppningen och när jag hade mockat klart så gick jag och gjorde hans mat (precis bredvid boxen) men lät kärran stå kvar. Han brukar alltid stå kvar i boxen så jag tänkte väl inte på det.
Helt plötsligt hör jag hovar som galopperar ut ur stallet. Då hade han bara hoppat över kärran... Den nyharvade grusplanen var inte lika fin efter det...

Hans hage var bara ca 50 m från stallet, och ofta fick han gå in själv på kvällarna. Han gick ju alltid :angel: raka vägen in till boxen. Förutom en gång..... Jag öppnade grinden och gick mot stallet, hästen hängde med första gången jag kollade. Jag gick in i stallet och öppnade boxdörren men då var ingen häst med...
Det var lite lagom kul att leta efter en häst i mörkret, och vi hittade honom inte. En halvtimme senare gick han in lugnt i stallet som att inget hade hänt. Var han var vet jag inte...

I höstas flyttade vi till ett nytt stall. Jag hade precis ridit, dragit på honom grimman i stallgången men inte knäppt den. Han brukar ju stå still.... Jag gick in i sadelkammaren, och hör hur han trampar runt. Plötsligt blir det helt tyst. Jaja tänkte jag, han står väl äntligen still nu..
Typ 5 min senare går jag ut och ja... där var ingen häst. Grimman hängde kvar i uppbindningen. Detta stallet låg vid en väg med skymd sikt där folk kör fort. Panikångest är bara förnamnet av vad jag kände då... Jag springer ut ur stallet, ingen häst. Till slut hittar jag honom i stallägarens fina trädgård :crazy: där han har sprungit upp hela hennes trädgårdsland och ätit upp en massa blommor :crazy:
Efter mycket om och men får jag tag på honom i pannluggen, leder in honom i stallet och precis innan jag hunnit knäppa grmman springer han glatt iväg igen och förstör stallägarens trädgård lite till....
Detta var typ 3:e dagen vi hade stått där... Tur att vi inte blev utkastade efter den händelsen för han har aldrig gjort om det ;)

I somras renoverade vi vår lägenhet och höll på att flytta också, så jag hade knappt tid att vara hos hästen. En dag får jag för mig att rida i mysbyxor och gummistövlar emellan målandet och bara ger mig ut på en snabb barbackatur utan hjälm (den var nerpackad nånstans...) Vi klarade hela ridturen som vanligt, men när vi kommer till betet ser jag en kompis, jag börjar trava lite, sen kom en hund ur ingenstans och springer mellan benen på hästen, hästen tar ett steg åt sidan, och med hala mjukisbyxor så resulterade det i att jag flyger av och kastas in i ladugården som så lämpligt var just där :smirk: Efter det använder jag hjälm alltid ;)

Rätt vad det är gör han en 180 graders sväng och störtar mot foderkammaren där dörren står på glänt. Trots en skrikande matte lyckas han ta sig upp för trappsteget och in i vår pyttelilla foderkammare (den är kanske 150 x120 cm) där han knölar in sig hel och hållen. Ingen hade väl trott att det ens var möjligt att ställa en shire i en så liten kammare. Jag fick baxa in rumpan på honom i selkammaren för att överhuvudtaget få ut honom :eek:

På vägen tillbaks lyckas han dessutom få fatt i gängtappen som lämpligt nog är - orange och alltså ser ut som en morot. Räddningsaktion nr två blir alltså att köra in fingrarna bakom tänderna och lirka ut gängtappen ur munnen på honom.

:rofl: :rofl: :rofl:

Inte speciellt klantigt men fy tusan vad arg jag blev.

Mockar på ridskolan varje lördag och skulle in till en ny ponny som jag vet gärna rymmer. Är smart och binder upp honom i boxen snabbt som ögat så han inte hinner ta sig ut. Mockar klart och tar loss honom och vad gör inte hästskiten om inte att pressa sig förbi mig och in i en annan box! Jag går kokande efter honom med grimman jag precis tagit av fortfarande i handen och jobbarkompisens frågande blickar i nacken:
- Men du band väl upp honom?!?

Red barbacka, utan träns, utan hjälm och bestämde mig för att det var ett utmärkt tillfälle att hoppa över hindret som stod uppställt på ridbanan. :idea:

Ramlade av, fick hjärnskakning och tillbringade natten på sjukhus. :smirk:

Jo nog har vi alla gjort våra misstag/dumheter. :angel:

6-7 år:
Jag var ensam hemma och så bestämde jag mig för att tjuvrida våran shettis eller varför inte hoppa? :p, hon hade blivit sutten på 3 ggr tidigare, men det tänkte inte jag på, så jag byggde upp ett hinder (av vad minns jag inte) ca 60 cm högt och så satte jag mig på ponnyn utan träns eller sadel.
Jag smackade bara på en lång stund för att få hon att springa till slut började hon stegra och tjurade men jag gav inte upp så till slut tog hon ett stort skutt över hindret och fortsatte springa i full karriär därefter, men stannade efter ca 500 meter, det var jättekul tyckte jag så jag smackade på hon lite mer och till slut ramlade jag av efter ett par bockningar :rofl:
Och jag vill tillägga att än idag har jag inte berättat om den lilla ridturen för någon i familjen, kanske börjar vara dags snart :angel:

Har nog gjort mer men kan inte komma på något för tillfället. ;)

Red barbacka, utan träns, utan hjälm och bestämde mig för att det var ett utmärkt tillfälle att hoppa över hindret som stod uppställt på ridbanan. :idea:

Ramlade av, fick hjärnskakning och tillbringade natten på sjukhus. :smirk:

:rofl::rofl::rofl:
Ursäkta att jag skrattar åt att du fick en hjärnskakning, det var ju förstås inte så roligt, men du berättade så kort och koncist och så till punkt och pricka en klockren "not-to-do-historia" :D

Jag var väl en 11 år eller något sånt. Fick för mig att "tjuvrida" (inte tjuvrida eg, men vet inte vad jag ska kalla det riktigt) en shettis på mitt dåvarande sköt-ställe och tja... låt oss säga så här:

Försök inte rida en shettis utan utrustning i en hage där det finns träd med låga grenar.
Shettisen kommer under - det gör inte du! ;)

Jag gjorde en klassiker, skulle fånga hästen, var stressad för vi skulle till veterinären, hon är vääääldigt brunstig och vill inte gå just någonstans med mig, jag hinner få grimskaftet som ett lasso runt halsen på henne, sen upptäcker hon att något fastnat runt hennes hals och börjar springa, jag själv är påväg till veterinären och tänker inte komma dit utan häst, så jag hänger kvar, lyckas få en bakhov i sidan av låret, men släpper inte. det slutade i uppskrapad kropp och en fetlårkaka, det var inte hästen som haltade in hos veterinären den dagen :angel:

en annan gång är man och galopperar på ängarna ovanför stallet, jag tycker att det skulle vara kul att galoppera från ena ängen till den andra över den smala övergången utan att bryta av. Hästen håller inte med mig utan Tvärnitar och vänder 180 grader innan jag ens landat på backen. jag hämtar andan och inser att jag bara har en liten tofs av manen kvar att hålla i. hästen står självklart längre ned med söndertrampat träns och undrar varför vi inte flyr för livet :smirk:

Var ute i skogen och red. Hittade en ny väg och bestämde mig för att testa den. Fin väg och travar fram litte försiktigt. Halvvägs uppenbarar sig ett dicke och bestämer mig för ett littet hopp.
Tyvär stod det ett träd vid dicket och hängde ner över det.
Min ponny hoppade fint över dicket och jag slår huvudet i trädet.
Finner mig liggande i gräset och min ponny snällt betande brivid.

Ah, kan väl bidra med en till av mina...
Var (nybliven) medryttare på en f.d. travare när jag var runt 20, han gick alltid i samma hage med sina kompisar.
En dag när jag skulle rida var han underligt nog ensam i hagen när jag hämtade honom, tog in honom i stallet och borstade, kratsade hovar och började sadla... då kom stallägaren förbi och började prata lite med mig. "ska du rida den där?" sa han "ehhh, ja..." sa jag, "hade tänkt ta en sväng i skogen..." "jaha du" sa stallägaren och stog kvar och tittade på när jag fixade och grejjade... sen kläckte han ur sig "du vet, den där har aldrig haft sadel på sig, han är inte inriden" :eek: Det visade sig att de skiftat hagar och jag hade gått ut och hämtat in deras hingst!!! Tur att vi inte hann ut i skogen... :crazy:

Klockrent!! :rofl::rofl::rofl:

Bjöd min familj på turridning med islandshästar en gång. Eftersom jag var den med längst erfarenhet fick jag rida en häst som normalt inte går i verksamheten eftersom den var mycket hetare. Därför stod den inte heller inne, som de andra hästarna gjorde, utan ledaren sa åt mig att gå och hämta fuxen i hagen.
Visade sig sedan att jag lyckats få med mig en 2-åring in istället för hästen jag skulle rida. Pinsamt att inte se skillnad på en 2-åring och en vuxen! :o Får väl skylla på att det var vinter och det var som sagt islänningar = pälsmonster. :D

Förra vintern vid den här tiden hade vi snö, eller snarare drivor. Jag och en kompis gick ut för att hämta in de två 7 månaders fölen för kvällen. Jag tar den "den lilla" som är väldigt liten, då max 130 cm. Min kompis går före med den stora, som går väldigt långsamt, vilket inte min gör. Nästan inne ¨på gården ligger det en stooor driva, som är väldigt liten på stigen där vi leder hästarna, plus att massor med hästar hade gått där, så det var inga problem att komma förbi.
Jag skulle, av någon anledning, dock om den här stora långsamma med min lilla, och smackar igång henne som glatt följer med i trav. Bara det att "omkörningen" gjordes precis vid drivan.... Utan att tänka något alls så kutar både jag och föl ut i ca 1 meter snö..

Det hela slutar med att både jag ock föl fastnar i drivan (fölet ser ut som en säl med lång hals typ :p), och i fölets iver att komma loss blirt jag trampad på foten. Inte mer än rätt åt mig, men jag skrattade så hysteriskt att jag inte kunde komma loss, så fölet fick snällt stå o vänta vid sidan av drivan. :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025

Omröstningar