Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

En gång när jag praoade på min förra ridskola när vi skulle ta ut privathästarna (var inte så kul att leda massa okända hästar). Jag stod vi grinden till hagen med en svart häst och låssade på grimmskaftet och skulle ta tag i grimman och leda in den. Just då innan jag hunnit fatta i grimman kännde han domften av friheten och travade i väg på ängen. Jag försökte genskuta honom men han bara travade iväg längst staketet. Jag blev skiträdd att han skulle smita in i skogen som var framför honom så dum som jag va började jag springa. Hästen hade bestämt att han inte ville fångas och galopperade iväg. Ägaren till ridskolan såg vad som hände och skickade iväg min kompis att hämta en hink havre. När hon va tillbaka fick vi gå in till stallet och börja mocka i stället.

Snacka om pinsamt att va så dum att inte gå in i hagen och släppa den och specielt inte en ANNANS häst.

jag kommer få höra kommentarerna om de här i århundrader av min kompis.:angel:

När vi köpte vår nuvarande häst för ca 8 år se,helt omusklad mm,så efter ett tag vid ett tillfälle när hon skulle ridas i den gamla sadeln,vi väntade på en ny,då hon börjat musklat sig och så,den gamla sadeln passade ej..
Dumma som vi var så satte vi på svanskappa..vilken rodeo inne på ridbanan,fullt ös mot grinden..och tvärnit,över huvudet på hästen kom dottern och i farten så for hon över grinden till ridbanan..och landade framför fötterna på mig! Aldrig mer svanskappa:eek:

För flera år sen var samma dotter på ridläger i Bålsta,ponnyn skulle lastas,dotterns papa leder in hästen,en bit..tills ponnyn uptäcker att vi står vid ett havregärde..drar så fort han kan,med pappan hängandes i grimskafte,vilket kliv..på pappan alltså:rofl:,efter bra länge så hinner han ej springa i samma takt,så ponnyn rusar vidare,förbi ett nnat stall,gnäggar lite och sen vidare,ca 3km till ett tredje stall,där blir han infångad..

En julafton för ett par år sen,skulle jag ta in hästar,hade erbjudit mig..tar kompisens hässt i grimskaftet,och låter min gå lös,hon sticker nog inte..men jodå,det är bara att jaga henne i fina julaftonkläder och klackskor..inte ens en hink mat lockade..:devil:

har gjort min del misstag oxå.
*glömt att kolla sadelgjorden = sadeln åkte runt i galoppen chockad snäll häst tvärnitade o väntade på att jag skulle krypa framfrån under hennes mage.

* hade tjaffsat med en tjej där jag red o hon hade kallat mig nybörjare, jag var väl 13 o hade ridit i 8 år så jag skulle minsann visa henne o hennes kompisar, tävling blev det, race:a fram runt en kon o sen tillbaka, svängen blev snäv stora kallblodet o jag gjorde våran första slidestop, hästen hamnade på rumpan, kastade sig stegrande upp o vi vann.

*Min älskade häst som jag har nu, han är oxå min första egenägda. köpte första hästen jag provred, en unghäst på 4 år, kändes helt fel o lät mig pressas av förra ägaren. Men det blev ju bra det nu med, han o jag är som ler o långhalm. Det var väl ödet.

*Efter att ha haft honom i kanske 5 månder så skulle vi rida ut, det spöregnade o jag ville inte att sadeln skulle bli blöt, så bestämde mig för att rida barbacka, av någon anledning så hade jag glömt regnstället hemma så jag hade på mig en sån där orange plastcape, det prasslar lite men han var van sen tidigare inget problem.
Problemet var att när jag satt upp tappade han balansen o gick iväg några steg, jag hade inte hunnit sätta mig till rätta o hade capen under mig (svinhalt) jag tappar balansen o åker åt sidan, gör mitt bästa för att fixa till läget, han får panik o bockar av mig i den största pölen.

* skulle släppa in min häst i hagen o tog grinssnörena i vänster handen o han i högra, hade huvudet vänt mot honom o förde vänster handen ur vägen för honom, bakåt.
Där stod ett sto som vanligt viss var skärrat o nu fick hon utan förvarning eltråd rakt i ansiktet, den hästen tyckte aldrig mer om mig :/

* har klättrat barbacka så att jag gled rakt ner, även det på den snälla lugna hästen längst upp så det var ingen större dramatik, men hade det varit en annan häst hade det nog kunnat gå riktigt illa.

det var bara några av mina virriga o klantiga incidenter...

Ujuj, hittat på mkt dumt med ponnyn.
Ett exempel;

* Jag och kompisen på stallet var överlyckliga över den nyfallna snön och bestämde oss för att ta vara på tillfället - lekar i snön :idea:
Vi kom fram till att jage ("kull") var det bästa, så vi tog en pinne och började jaga varann. Efter att kompisen kastat pinnen (eller ja, kvisten kanske) på mig så satt jag av för att ta upp den. När jag skulle sitta upp igen så hade jag rätt långa tyglar, satt upp och skulle precis sjunka ner i sadeln när ponnyn vill fortsätta leka och drar iväg. Resultat: Skrikande cono sittandes bakom sadeln på en bockande pålle :angel: Jag satt kvar i några hundra meter innan jag slängde mig av och ponnyn rusade hem till stallet där fördomsfulla gamlingar väntade på att få skälla ut mig för min oansvariga barnslighet.

Jag har många fler minnen men kommer dock inte på dem nu :angel:;)

HA HA HA! Denna tråd är absolut den roligaste iallafall! :D

Min storasyster skull göra sitt "hoppa-av-trick" på våran B-ponny vi hade en gång i tiden. Det bestod i att vända sig om i sadeln och åka längs med baken på hästen för att sedan landa med fötterna på marken. Jättekul tyckte vi...
Men ponnyn hade nog tröttnat för när syrran kom glidandes så väntade han precis så länge som behövdes för att sedan skicka ut sina bakben i en präktig bakut-spark så syrran flög i en vid båge och landade tre meter bakom ponnyn. Hon hade två stora fina hovavtryck på baken...
Jag har nog aldrig skrattat så mycket för det såg för komiskt ut. :)

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

.

:rofl::bow::rofl: Skrattar högt!!!

Det här med tidig morgon är inte alltid min grej. Tävling långt bort därav planerd TIDIG avfärd..
Gör klart hästarna för avfärd.
Hämtar bilen.
Packar utrustning och foder.
Åker och kopplar på transporten och kör fram den.
Tar fram sulkysarna.
Hänger på vagnarna på släpet.
Kliver in i bilen och kör iväg mot den stundande tävlingen.
Kör några kilometer, vänder, och hämtar hästarna som står kvar hemma i stallet....:smirk:

Det här med tidig morgon är inte alltid min grej. Tävling långt bort därav planerd TIDIG avfärd..
Gör klart hästarna för avfärd.
Hämtar bilen.
Packar utrustning och foder.
Åker och kopplar på transporten och kör fram den.
Tar fram sulkysarna.
Hänger på vagnarna på släpet.
Kliver in i bilen och kör iväg mot den stundande tävlingen.
Kör några kilometer, vänder, och hämtar hästarna som står kvar hemma i stallet....:smirk:

HAHAHA.. Kan riktigt se det framför mig , och som någon skrev här förut, hästarnas blickar; "Människor...."

Det mest korkade jag har gjort skadade inte hästen ett dugg, men mig själv :angel:

Det var för ett år sen ungefär...D-ponnyn stod uppbunden i stallgången (ett grimskaft på vardera sida) och hade huvudet lite längre ner, stod och halvsov medan jag borstade. Jag skulle gå och hämta en annan borste som fanns bakom uppbindningsplatsen och istället för att lyfta på grimskaftet och gå under, så kliver jag över :eek: (vet inte vad jag tänkte på) precis när jag har ett ben på varje sida om grimskaftet blir ponnyn rädd för ngt och slänger upp huvudet-jag åker en dryg halvmeter upp i luften och landar sedan på låret-ajaj. Då var det inte så kul, men idag skrattar jag hysteriskt åt det :rofl:

Åh guuud va kul.. Jag fick mig verkligen ett gott skratt :rofl: Jag kan se hela händelsen framför mig..

*kl*

Har bara ridit 1½ termin, så jag har inte hunnit med så många misstag än :angel: Fast häromdagen skulle jag vara snäll och hjälpa till att tränsa en av ridskolehästarna. Han är väldigt tjurig i spiltan och är man det minsta osäker släpper han inte ens in personen i fråga. Jag har börjat lära mig hans olater, så mig försöker han bara bita ett par gånger innan han ger upp och accepterar att jag hanterar honom.

Han tog bettet utan problem och jag viker ner det bortre örat och trär över nackstycket. Han är väldigt rädd om sina öron, så jag är extra försiktig. Samtidigt som jag trär nackstycket över det andra örat lyckas han på något sätt vinkla ur högerörat igen. Men jag ser inte det utan knäpper nosgrimma och käkrem och känner mig stolt över mig själv för att det gick så smidigt. En stund senare kommer hon som jag hjälpte promenerande med hästen och frågar om jag kan hjälpa henne med det andra örat också :o

Att bara knäppa upp remmarna och trä in örat tänker han inte gå med på. Värsta brottningmatchen utbryter innan jag till sist puttar in honom i en tom box, plockar av hela tränset och börjar om från början. Lyckligtvis är han hur samarbetsvillig som helst när jag gör det.

Vissa dagar är det skönt med lugna hästar men andra dagar är det rätt underhållande med hästar som har en massa hyss för sig. Att försöka bita folk i rumpan när de sitter upp tycker ovan nämnda häst är kul :rofl:

Tips 1: Nackstycket ska sitta bakom BÅDA öronen.

Tips 2: Är du en sådan person som blir hängande i stigbygeln vid uppsittning kan du med fördel välja en häst som ger dig "incitament" att förbättra din uppsittning ;)

känner mig slutligen manad att skriva några rader även jag ;)

det absolut värsta jag gjort (som kanske egentligen inte kan klassas som misstag men jag har fortfarande dåligt samvete över stackars hästen!)

För många år sedan var jag medryttare/skötare på ett halvblod. Det var i början av sommaren och jag och en kompis gick ner med hästarna till en liten strand som fanns i närheten. Hästarna tyckte det var jättemysigt i vattnet men på botten låg något som min sköthäst trampade på vilket resulterade i ett sår på benet som rent ut sagt sprutade blod! Hjärtat tokbultade när vi sprang hem med hästarna till stallet och ringde ägarna... Ägarna berättade att det låg massa konstigheter på bottnen där och de trodde jag visste det typ... Det slutade med att hästen fick stå blockhalt i en minimal hage hela sommaren!
Så för att lära sig av detta misstag kan man ju tänka på att kolla upp strand och botten innan man tar för givet att en strand är till för att badas vid!

Sedan har jag väl som så många andra bundit fast en pulka bakom hästen (en annan än ovan) men det var absolut inga problem och hästen travade glatt på i skogen ;) Den enda som hade problem var den som satt på hästen då vi hade knutit fast pulkan i stigbyglarna och det var ju rätt svårt att hålla benen rakt nedåt kan man ju säga haha
men man hade ju ingen tanke på att något kunde gå galet vilket det bevisligen gjort för många andra...

Haha... Snacka om att man känner igen sig i en himla massa...:D Här kommer några av mina små ungdomliga misstag:

*Jag och min pålle red ut en ganska ruggig höstkväll. Vi rider en runda i skogen och kommer (ca. en kilometer från stallet) till en plats i bokskogen där det ligger en massa fällda träd. Hoppa! tänker jag och driver på hästen som längtar hem och naturligtvis sätter full fart. Han hinner inte se stammen jag styrt mot (fart+mörker=inte bra...) och vi går omkull. Som tur var klarade vi oss hyfsat helskinnade båda två, men var betydligt mer kuvade när vi kom hem... Har jag ALDRIG gjort om!

* Jag och två kompisar rider ut på en långtur till en sjö som ligger ganska långt från stallet. Det är en jättetrevlig, varm sommardag och väl framme blir vi sugna på att bada. Hästarna betar ju så snällt så vi går i vattnet alla tre utan att binda upp hästarna.:o Naturligtvis sätter de av hemmåt, vi lyckas fånga en men de andra två försvinner snart i fjärran. Den ena kompisens föräldrar (som ägde hästarna) kommer, ger oss en rejäl utskällning och vi börjar leta. Vi hittar de ingenstans utan ringer polisen och hoppas på att de hittar hem själva eller att någon ser dem. När vi kommer hem är den ena av hästarna där, den andra är spårlöst försvunnen och det är ju naturligtvis min kompis nyinköpta tävlingsponny. Vi hittar henne som tur var lite senare inte långt från stallet, men oj vad det kunde ha gått illa!:(

*Ett klassiskt misstag: Vi skulle släppa ut några hästar i hagen. Jag leder en stor valack jag inte känner så väl, hakar loss grimsaftet för tidigt, han blir rädd för något och sticker. Han sprang många varv innan vi lyckades få tag på honom!

Vissa dagar är det skönt med lugna hästar men andra dagar är det rätt underhållande med hästar som har en massa hyss för sig. Att försöka bita folk i rumpan när de sitter upp tycker ovan nämnda häst är kul :rofl:

Haha appropå det här så har jag nog gjort ett "korkat misstag" till häromdagen, fast i väldigt liten grad jämfört det mesta här;
Var ute i stallet rätt tidigt på morgonen, men hästarna hade blivit utsläppta ovanligt tidigt så båda var ute när jag kom dit. Morgontrött som jag var och omotiverad så tänkte jag att jag skulle pyssla med hästarna i hagen en stund istället för att rida den dagen.

Ställer mig och klappar och kliar på ena hästen som nog har haft för lite att göra på sistone... som plötsligt drar tag i remmen längst ner på jackan (som man drar åt undertill för att slippa luftglipa, vet inte vad det kallas), drar ut den ca 3dm och gör matte 2 dm smalare eller så och släpper så det snärtar till. Jag kunde inte låta bli att ge klickerordet bara för att han var så söt, ville stimulera att han testar saker för att aktivera sig/lära sig nya tricks.
Det funkade faktiskt, för sen tog han tag i grimman som jag höll i handen och lyfte upp den. Belönade och tänkte att jag kunde ha som mål att lära honom lyfta grimman, eller hålla i grimskaftet och leda en annan häst beroende på vart det ledde. Och jodå, han tog tag i grimskaftet också och drog lite i det!
Sen tog han tag i sladden till mina hörlurar, matte börjar bli lite ängslig över vad hon lär hästen egentligen, tar tag i kardborren i änden på jackärmen och lyckas öppna den, och står hela tiden med ett fånigt busigt utseende som "jag vet nog vad som får matte att bli till sig!" :rofl:
Har inte hjärta att säga ifrån på skarpen heller, det är så grymt sött!

Jag vet inte HUR många gånger man glömt att knäppa loss bensnörena innan man börjar dra av täcket. Tur att man har lugna hästar... :cool:

*kl*

Skulle hoppa min halvknäppa häst.
Rider an mot ett hinder han kastar sig åt sidan, kastar sig framåt och sen tillbaka åt sidan igen = jag trampar snett i stigbygeln *snap* ledband i foten går sönder.

Två veckor senare, ska hoppa samma häst, jag gick på kryckor. Kravlar mig upp. Hästen börjar bocka och jag tänker nej, aldrig. Typ halvhoppar av och ställer mig på fötterna, gör tumme upp åt dom andra, då rycker han till = jag tar ett steg fram, snett såklart *snap*
ledband i andra foten av.

Kom även på den fin fina iden att köra nordistravaren jag hade förut.
Hade inga tömmar så ja knöt ihop två tyglar på vardera sida.
Gav mig iväg och gav hästen travhjälper efter en stund. Han drar iväg i fullspruta med öronen framåt.
Då kommer det en bil, jag börjar ta i tyglarna, ingen reaktion, drar mer, inget händer. Tar i rejält *poff* en av tyglarna går av och jag blir dragandes i ena tygeln, hästen tvärsvänger ner i diket med vagn o hela köret och fortsätter framåt, leran sprutar i ansiktet på mig och jag blir liggandes på golvet på vagnen. Efter 3-4km stannars hästen med nöjd min, vänder själv och börjar skritta hem.
När vi kom in på gården hade jag lyckats kravla mig upp såpass att jag kunde se vart vi hamnat :D
stallkompisarna garvade ett bra tag och den leriga figur med kvistar i håret och söndertrasade kläder. Och åt den helnöjda knappt svettiga hästen.

Så är det bara vi människor som gör misstag! Snälla berätta lite misstag och klantigheter era små älsklingar gjort!

*min syster o jag skulle galloppa upp för en backe i skogen på en traktorväg, syrran först på sin häst o jag sen. hennes häst tycker det är skitkul o glömmer vell bort sig eller nått för hon gallopperar rätt mot ett träd, en halv meter innan träder styr syrran undan o hästen "ser" vad som håller på att hända o bromsar o svänger undan på en o samma gång.
vad vi skrattade åt henne (hästen).

*det är roligt när hästen är nyfiken på något o råkar välta det o skrämmer halvt ihäll sig själv.

kommer inte på mer nu, börjar bli riktigt trött...

*kl*

I somras skulle jag på min nyköpta häst och min kompis på sin valack rida och bada vid stranden.

Väl vid vattnet går valacken snällt ner, medan min häst tittar uppskrämt mot vattnet och vill inte alls vara med :) Efter att stått så en stund vågar min pålla sig i alla fall så långt att hon kan sträcka fram halsen och nosa på vattnet (valacken är nämligen väldigt snygg:love:).

Tio minuter senare bestämmer vi oss för att gå hem, när min häst kom fram till att "friskt vågat" och slänger sig fram i vattnet. Jag är lite chockad men håller mig kvar. Ska precis till och klappa och berömma när hon inser att det är något äckligt och blött vid hennes fötter (vatten:angel:) och får panik! Men inte tar hon sig upp på stranden igen, utan hon bockar iväg, och börjar simma, mot land på andra sidan (ett par kilometer fram!). I bockningen ramlade jag av, men höll kvar mig i tyglarna och hänger mig i ena tygeln och lyckas tillslut vända henne. Där måste jag släppa och hon tar sig upp på land och stannar där, alldeles sjöblöt (och jag med).

Varken hon eller jag var beredd på det dopp som skedde så jag är ju fullt påklädd,blåslagen (simma inte bredvid panikslagna hästar *tipsa*), genomkall (det var maj och vattnet var inte badvänligt) och nya sadeln dyngsur. Men det enda vi miste var en av hennes skor. Till och med min mobil klarade sig efter att torkat upp i två dagar...

(Att vi sedan red vilse när vi skulle hem är en annan historia...)

Knöt fast tyglarna på min tränsade häst i hästtransporten medan jag gick in i den för att hämta sadeln. Sidodörren på transporten blåste igen och hästen blev jätterädd och försökte dra därifrån. Det gick inte då jag knutit väldigt bra (!), så när jag tittade ut från transporten satt hästen bokstavligt talat på röven och stretade för att komma loss och drog så hårt att till och med ena bettringen gått av...

Men tyglarna höll! :crazy:

Jag har gjort dumma saker:eek:

14 år och inte mycket till vett. Gick in i en unghästhage med en kompis. Satte mig på en av unghästarna utan sadel, träns, hjälm eller någon aning om vad det var för en häst. Hästen började springa, jag föll av, allt svartande och vaknade med världens verk i armen. Åkte till sjukhuset, fått en spricka!

13-14 år? Minns inte. Praktiserade på min ridskola. Ägarna for bort på middag, jag och samma vän skulle ge hästar hö och vatten. Tog ner en häst från hagen till stallet. Tog en pirra, ställde vattendunken på denna. Band fast grimskaftet i Pirran, grimskaftets andra ände på hästens grimma. Han fick dra hela köret med huvudet:eek:. Baljan välte, hästen blev rädd och skenade iväg med Pirran studsande efter och med mig släpandes i grimskaftet, med pirran jagandes bakom!! Släppte taget, hästen fortsatte, mötte en bil som pekade vart han tagit vägen. Hittade en sko, pirran och ett sönderslitet grimskaft på vägen längre fram. Hästen var på den större vägen, fick lyckligtvis tag på honom. Hoven varm men inget allvarligare. Erkände för ägarna och skämdes riktigt.

Hoppas detta inte förstör mitt rykte helt och hållet. Kan inte ens fatta att jag gjort detta:mad:

(En bekänning jag länge hållt inom mig som ingen hästmänniska fått veta)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar