Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Haha vilken sjukt rolig tråd :bow: Måste ju då få tillägga nån egen dumhet...

När jag var 13 band jag fast mitt nyinköpta sto i trägrinden till hagen. Vi stod på insidan, och jag skulle bara borsta lite. Hon hade ett nyfött föl också, och nu minns jag inte varför, men hon fick panik i vilket fall. Och en nordsvensk kan dra till rätt duktig så hon drog till grinden så den hamnade på insidan av stolpen där låset är istället för utsidan :o

En annan gång skulle jag och en kompis öva på en "show" vi skulle ha för våra familjer. Var väl 13-14 år. Vi red en åt gången så fick den andra sköta musiken. Jag binder fast min nordsvensk (med träns) och ska sätta på musiken, som råkar vara på max, vilket skrämmer ihjäl min lättskrämda häst. Hon sliter sig så tränset går i två delar och galopperar iväg :smirk:

Kommer nog på mer sen...

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

Bjuder på mina dummaste:

11år..Binder min ponny i en trädgårdssoffa...Ponny blir rädd & springer 1,5km med en alltmer decimerad soffa efter sig..
Ponnyn klarade sig med en nyvaken fobi för trädgårdsmöbler & jag med e ejäl utskällning från mor.

Får mig att tänka på en bekant som vaknade en morgon och ser sin hammock mitt ute på gärdet :confused: Grannen kunde då berätta att han vaknat av ett :devil:-liv och fått se en älg springa runt med en hammock på huvudet.

Själv tycker jag inte att det var så smart när jag som liten ställde mig framför pappas häst när han drog gjorden. Det syns 30-år senare om man säger så...

Kan heller inte rekommendera ut-och-fika-med -ryggsäck-på-unghästen. Det är inte så skönt när man landar på termosen...:eek:

kl* aprop utflykter med häst, bekanta till mig tog i ordentlig. De packade sadelväskor med god mat och vin för en heldag till häst. En av damerna packade öl istället för vin. Efter en längre bit i trav började ölburkarna i sadelväskan pyyyyyysa, hästen blev skitskraj och drog iväg....sensmoral drick bara vin inte öl på utflykterna
Nin

Jag betämde mig på en tävling som jag kom 2:a på att jag skulle skita i ponnyn på prisutdelnigen eftersom att jag inte orkade hämta henne. Så just när dom kallar in på prisutdelningen säger dom: "och vi vill att alla pristagare kommer in till häst." Jag och min kompis (vi som blev placerade på ponny) sprang och hämtade hästarna och eftersom att jag inte hade med mig någon hästskötare fick jag fixa allt själv. Jag sprang iväg med ponnyn till prisutdelningen och skulle just kasta mig över hästen när jag känner att sadeln började glida.
Fick en annan kompis att hålla emot eftersom att jag inte hann spänna mer, så red ärevarv på en ponny som tyckte att det var jätte kul och blev helt galen och med en sadel som geld omkring.

Ja, här finns det en del som kan grävas fram ur skamhålan...

* 14 år gammal: skulle ta ett coolt kort på fullblodet, satte farsan bakom kameran och mig själv på pållen. Bygger stoooor oxer på en liten grusväg som är ca 5 meter lång och tar sats..... behöver det tilläggas att häststackarn inte hade en chans att ta hindret på ett vettigt sätt. Det flög bommar överallt...

* 15 år gammal: rider barbacka med syster och kompis. Inget fel med det, förutom att vi gjorde det mitt i natten, i hagen, utan några som helst grejor på hästarna och med resterande hästflock springande med oss! Alla överlevde och jag tror faktiskt att hästarna inte var helt sönderstressade heller....

*16 år gammal: Går emellan en nykastrerad hingst och ett sto som han försökte våldta, följd? En nästan helt avbiten tunga och midsommarfirande med sugrör! Jättekul - INTE! Han ställde sig upp och sparkade mig under hakan, och naturligtvis hade min tunga på nåt vis hamnat mellan tänderna som slog ihop....

* 16 år gammal: Försöker köra fjordingen själv, han hade haft vagn ett fåtal gånger bara.... det slutade med en totalförstörd vagn mellan två träd, en kusk på marken svärandes långa ramsor, och en häst som studsar hem och ställer sig i hagen och äter.... Han fick bara några veckor senare fullt godkänt vid sitt körprov.

* 18 år gammal: satte pulka på knappt inkörda unghingsten, mitt i natten och höggravid (födde sonen knappt ett dygn efter detta), full galopp i månskenet - jättemysigt tills TRÄDET dök upp! Det trädet som alla de andra hoppade över, inklusive min pålle..... Jag däremot hamnade med häcken rakt i trädet..... och hästen fortsatte sin galopp mot fjärran!

Ja, herregud, skulle man kunna förstöra en häst så lätt som man ibland tror, skulle alla mina misstag varit förödande. Men faktiskt var alla mina hästar väldigt tillitsfulla, eller så var det dumma i huvudet, för vi hade inga problem med någon utom dumhingsten som attackerade syrran med senare....

jag tror jag dööör av skratt

*kl*

* En händelse liknande ovan, men på min systers lilla B-ponny. Höll på att filma en film till skolan med två kompisar och skulle ge dem en guidad tur på gården. Gick ut i hagen och hälsade på hästarna, med kameran i högsta hugg, och jag fick för mig att rida lite barbacka utan grimma. Hoppade först upp på min häst, och det gick bra, sedan filmade min kompis när jag hoppade upp på syrrans lilla plutthäst, och denne i sin tur sticker iväg i full fart och jag brakar ner i backen och slår ben och svanskota. Sedan haltar jag omkring i trädgården och utstöter "det gör inte aaaalls ont!". Allt detta finns på film

hahhaa, vars är filmen? :rofl:

haha roliga grejer ni kommer med :P Jag har en ganska pinsam grej. Det var en gång när vetrinären skulle komma o kolla på min häst. Jag leder iväg den ner mot vägen där vi skall springa med den, mitt när jag skall vända på hästen... så går grimskaftet av uppe vi haken! Jag går åt ena hållet medans hästen går åt det andra. Efter någon sek. konstaterar jag.. ingen häst?! Vänder mig om o ser hur min häst går lugnt iväg som hon inte visste att hon var lös. O jag utropar dumt nog "steya?" då konstaterar hon.. JAG ÄR LÖÖÖS! fullfräs iväg på vägen upp på en sur gubbes trädgård o rusa runt.Sedan efter ett tag fick vi tag i henne o vi kunde fortsätta vetrinär besöket.. Men jag tror aldrig jag känt mig så dum som då :P

Oj... Man har ju gjort en del klantiga grejer.. och en del farliga :(
Vi var ett gäng som red och min valack vill gärna springa fort och först, hade morsan brevid på baken och hon såg att min sadelgjord va lös så hon frågade om hon skulle spänna den (dressyrgjord), ähh sa jag det är väl inget, jag orkar inte stanna. Så fullgalopp 5-6 hästar över ett fält och jag vill till vänster men Mosi till höger, när han går med på att ta vänster är jag redan i luften med riktning höger, resulterade i hjärnskakning.

Va ute och gick med grimma och hade av någon anledning inget grimskaft utan ett långt smalt nylonsnöre tänkte att jag skulle longera lite men det tyckte inte hästen, han tyckte att han skulle springa hem så han drog runt mig och på något konstigt sätt hamnar snöret mellan mina ben och fastnar och jag släppas på rumpan baklänges, som tur var det snö så jag gjorde inte illa mig och tillslut lossnar snöret och hästen fortsätter hemåt.

En hemsk sak som jag råkade göra när jag var liten 8-9år kanske, var när jag fick tag på nått morotspellets som jag matade Nordisen med, det var bara jag och en kompis hemma och helt plötsligt börjar stoet hosta och får svårt att andas, jag och min kompis blir helt förskräckta stoet ramlar ihop och vill inte resa sig, på något sätt får vi sans att ringa veterinär, och via telefon konstaterar vet. att hästen fått foderstrupsförstoppning (hette det så?) Jag hade gett hästen pellets som börjat svälla i halsen på henne och täppt till, det var riktigt hemsk och som tur var kom mamma hem men hade vi inte fått tag i vety eller bara lämnat henne hade hon antagligen dött, nu är hästen inne på sitt 27 år och mår prima.

Ett stort korkat misstag gjorde jag när jag bad om hjälp med min häst och postade en tråd. Vilka dumma svar och hur orkar folk ens bry sig om att svara så okunnigt? Verkar svara endast för att provocera eller för att få igång en dum diskusion.
Varför ens hålla på?
Sen har jag gjort en massa andra korkade misstag!
Jätte kul att läsa och att alla kan bjuda på sig själva. Tack! :bow:

Denna tråden är bara så bra!!:bow::rofl:

Jag var nyfrälst inom NH!
Hade gått en del kurser och som en nyreligös gick jag runt och förkunnade mitt budskap!
Allt annat än NH är fel!
(Det var innan jag fattade vad NH faktiskt innebar!:D)

Jag fördömde alla ofrälsta och i mitt stall fanns det gott om dom!
Men JAG skulle nu visa vägen!
JAG hade ju gått några NH-kurser, sett alla filmer, läst alla böcker och mina ögon kunde nu SE allt det underbara!

Min häst stod lös i stallgången (till vilken nytta undrar jag nu?) och han följde mig lös som en hund över stock och sten. Genom rök och eld!
JAG talade ÄNTLIGEN hästarnas språk!

I stallet kom det en nyinackordering.
Det var en mamma som hade köpt en övervuxen connemaravalack till sin dotter.
Valacken var nervig och hetsig.
Kort sagt, de fick ingen bukt med honom alls!
Med sargat hjärta såg jag hur de försökte longera honom i paddocken.
Med LINA och SPÖ!
Detta satans påfund!

Jag erbjöd dom min hjälp men de tackade artigt nej.
Åja, tänkte jag. De ska nog bli varse tids nog att MIN väg är den enda rätta vägen.
Så en dag när dom longerade hetsporren tog jag min haflingervalack till en annan del av paddocken.
Han var lös och vi samspelade!
Ja, som vi samspelade han och jag!

Mitt trick gick hem och nu frågade mamman om jag ville hjälpa dom!
Jag lade mina händer på deras huvuden..
Nej, det gjorde jag inte men jag gjorde en fyrkant i paddocken där jag nu skulle visa dom hur man samspelar med sin häst via löslongering!

Min egna valack placerade jag i hörnet på paddocken och där stod han lös och betraktade sin strålande NH-människa till matte!

Det började så bra!
Så otroligt bra, jag nådde fram till deras valack och tog efter ett tag bort linorna så att han själv skulle välja att vara runt mig!

-Ånej, han kommer hoppa över! skrek mamman
-Du, kan inte ha honom lös!! skrek dottern

Mina sporrar klingade, jag rättade till hatt o chaps och skred till verket..

När jag närmar mig deras häst studsar han till, vänder bakdelen mot mig, sparkar bakut med en fjärt och hoppar rakt över staketet ut från paddocken!:eek:

Min valack ville inte vara sämre han så han tog sats, körde ner huvudet, bockade förbi sin matte och med ytterligare en brakskit -som i mina öron dånade som ett stort hån- försvann även han över staketet!
Även om han fastnade med magen så kanande han iväg efter sin flyende kompis!

Stallet låg bredvid en kyrka med tillhörande kyrkogård och dit in stack de två rymlingarna!
Jag efter i en stil som skulle ha gjort John Wayne grön av avundsjuka!

Nedtrampade gravplatser, uppätna blommor, bajs på grusgången..sen stack de två ut på vägen ner mot centrum!!:banana:

För att göra en lång historia kort så fick vi hem de två utbrytarkungarna till sist.
Polisen var oss behjälplig..

De var hela men inte rena.

Något som man inte kan säga om mig.
Hela mitt rykte och hela min tro var sargad in i själen..

En varning på radion om lösspringande hästar blev slutet på min NH-karriär..

:rofl::rofl::rofl:

Senast ändrad:

jag dör :rofl: *flämtar* HAHAHAHA! :D:bow:
ursäkta denna skrattattack, men du lade in det i tråden, du får ta detta x]
:rofl::rofl::rofl:

Hahaha :rofl::rofl::rofl:

Men det kan inte ha varit så kul att vara du då :p

Lagom ÄR bäst.. xD
*har också varit nyfrälst men på ett lite mildare vis kommit fram till att man får ta vara på lite av varje*

Åh herregud, tror jag dör av skrattkramp:rofl::rofl::rofl:
Ser det hela precis framför mig:D Roligaste jag läst på läääänge!

Jag har gjort en liknande övning.....
Du är självironins mästare. Hysteriskt roligt! Kram på dej!

Jag har gjort några riktigt gräsliga grejer:

-Skötponnyn (som var toksvår att fånga) rymde ur "fållan" mellan två grindar på betet, hon hoppade helt enkelt över och försvann. Då skulle smarta jag "lära" henne att vara lite försiktig med tråden. Ponnyn i ena handen och elgrinden i andra handen, lägga elrepet mot ponnyn några gånger. Hon var väldigt svår att hantera vid grindöppning/stängning efter det... :o

-Jobbar i ett fälttävlandsstall i england. Jag har då redan jobbat i nästan 2 år heltid med hästar, och aldrig glömt knäppa upp bensnörena först när jag ska ta av täcket. Givietvis glömmer jag det precis när min arbetsgivare går förbi och står där med en häst som har alla bensnören mellan benen och täcket hängande på sidan.
Som tur är blev hästen inte rädd, men jag blev väldigt utskälld.

-Samma fälttävlandsstall, jag har hand om en ny häst, som är lite knepig i humöret. När jag borstar honom på låret så sparkar han efter mig, varvid jag, på ren reflex, sparkar tillbaka! :mad:
Då blir han givetvis rädd och kastar sig. Tyvärr har nåt annat klantarsle bundit plastbalsnöre istället för vanligt balsnöre i uppbindningsringen, så det brister inte direkt. Hästen panikar ännu mer och jag hinner inte fram och få upp panikknuten innan snöret tillslut brister och hästen slår över bakåt! :eek:
Han gick inte att binda upp sen...

Åh..tack alla!:o:love:

Vad kul att jag kunde hänga på övriga gänget här inne och bjuda på ett skratt!
Sådana här trådar behövs som kontrast..
Det visar att vi trots allt...bara är människor!:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar