Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kom faktiskt på ett av alla dumma misstag man gjort.

Var väl 10-11 år och jag och min kompis var hos min kusin och hade precis släppt ut hästarna i hagen efter en liten ridtur. Fanns då ett omkullvällt träd i hagen som vi fick för oss att hoppa över med lilla B-ponnyn. Dom slängde upp mig på ryggen utan hjälm och ponnyn hade varken sadel eller träns. Kusinen tog tag i grimman och börja springa mot trädet. De gick bra denna gång. Men sen ville min kompis också prova så vi slängde upp henne på ryggen och denna gången skulle jag springa med ponnyn över trädet. Men den stackars ponnyn hade fått nog så hon bet mig så jag släppte taget i grimman och slängde av kompisen i den härliga blandningen av lera och hästskit som slutit samman på vårkvisten. Har aldrig gjort om något liknande efter de. :)

Denna tråden är bara så bra!!:bow::rofl:

Jag var nyfrälst inom NH!
Hade gått en del kurser och som en nyreligös gick jag runt och förkunnade mitt budskap!
Allt annat än NH är fel!
(Det var innan jag fattade vad NH faktiskt innebar!:D)

Jag fördömde alla ofrälsta och i mitt stall fanns det gott om dom!
Men JAG skulle nu visa vägen!
JAG hade ju gått några NH-kurser, sett alla filmer, läst alla böcker och mina ögon kunde nu SE allt det underbara!

Min häst stod lös i stallgången (till vilken nytta undrar jag nu?) och han följde mig lös som en hund över stock och sten. Genom rök och eld!
JAG talade ÄNTLIGEN hästarnas språk!

I stallet kom det en nyinackordering.
Det var en mamma som hade köpt en övervuxen connemaravalack till sin dotter.
Valacken var nervig och hetsig.
Kort sagt, de fick ingen bukt med honom alls!
Med sargat hjärta såg jag hur de försökte longera honom i paddocken.
Med LINA och SPÖ!
Detta satans påfund! (...)

Jag har läst hela tråden fram till ditt inlägg utan att garva högt, men här kunde jag inte hålla mig. Fan vad rolig du är! :bow:

hahahaa.
när jag nyss skaffat min ponny och ridit ut med bara grimma förut och de gått hur bra som helst, och han stått en dag och då kan vara lite pigg, men smart som jag är rider jag ändå ut i mörket och bara grimma skulle 'bara skritta'. påväg tillbaka, 100 m från stallet, så sticker han, full galopp och så fort jag drog i tyglarna i grimman så bocka han, och vad ser jag lite längre fram, jo, en hingst som står i ett stall i närheten som är ute på en ridtur, och den hingsten är inte särskilt glad mot andra 'killar' kan jag ju säga ;) haha, jag skrämde typ ihjäl hon som red på hingsten, sen dess rider jag inte ut i grimma ens om han gått ett hårt pass dagen innan (8

Haha. Det finns så många korkade saker man har gjort. men min pappa tar nog priset. Han va bara tvungen att få testa rida min nya häst. Super snäll fjording. problemet är att han har opererat knät och kan bara böja på det till en viss gräns. Så han måste hoppa upp från typ en stol eller så. så tar han en gammal plast stol. jag säger till honom ta inte en plast för tusan. jo då det går fint det svarar han-. vilket det inte gjorde. ridhuset va som tur va tomt den gången. men fy va jag skrattade, pappa på rygg under hästen med en halv plaststol bredvid sig. sen låg det plastbitar i en radie på 1 meter runt häst stacakrn. Tur att han va snäll och inte brydde sig om något. hade kunna slutat illa!

hans glasögon vart snea. de va de som hände. tur va väl det:)

Får väl bidra med några dumma saker jag med...

* Var iväg för att tävla i Mantorp och ponnyn stod uppstallad på travbanan. Eftersom vi åkt från Gotland så var vi där en dag tidigare än alla andra och jag skulle rida ut en sväng. Pratade med några som förklarade en slinga i skogen jag kunde rida men jag fick bara rida åt ena hållet eftersom dom tränade travarna där. Jag tränsade min lilla B- ponny och gav mig ut för en lugn barbackatur. Efter en stund kommer det en travare bakom oss som travar förbi och ökar på farten rejält. Tjoho det där ser kul ut tyckte Kermit och galopperar efter (jäklar vad fort travare springer). Om killen i sulkyn hade vänt sig om hade han sett en livrädd 11-åring på en vit ponny som kämpade på liv och död för att komma ikapp och förbi. Äventyret slutade med att jag var totalt vilse och fick irra mig "hemåt" över parkeringen på mobilia köpcenter.

* Hade en D- ponny (jag var 13) som stack med mig i skogen och jag var innerligt trött på det och funderade ut det ultimata knepet för att få bukt med han. Red ut på en väg där det låg mycket snö och galopperade på lite halvlösa tyglar, givetvis sticker ponnyn iväg varpå jag lutar mig fram och med båda händerna tar tag i deltat på ena sidan och kastar mig bakåt. Efter vår gemensamma flygtur genom luften landar vi i ett dike och ponnyn reser sig och springer hemåt medan jag traskade efter. Han stack iofs aldrig mer och som tur var blev han inte skadad heller!

* Jag och min kusin ville tolka efter hennes ponny men hade inget bra verktyg för detta så vi skruvade loss alla delar från en skottkärra och borrade två hål i framkanten och trädde igenom ett långt rep och fäste detta efter stackars ponnyn.

15år: Sätter fast en snowracer med longerlinor bakom min vilda halvblodskille. Sätter upp grannungen på snowracern & galopperar på ett fält. Ett varv gick toppen varv två kastar Luppe av mig i en snödriva & skenar iväg med grannpojken i 120 på snowracern efter.. Snowracern tumlade runt, Luppe stannade men grannpojken vägrade att någonsin lyssna på mitt - men kom igen då..

Jag dööör av skratt!!!! :rofl::rofl::rofl::rofl:

HAHHAHAHAH JAG HÅLLER PÅ DÖÖÖÖ I SKRATT!!! :rofl::rofl:

Det här måste vara en av de absolut roligaste trådarna på hela buke :rofl:

Min kusin och jag tog ut min häst i paddocken för att rida lite ii endast grimma, jag red först och det gick bra, sen var det min kusins tur, jag sprang runt i paddocken och min häst följde efter som en hund, men så stannade jag lite hastigt, det gjorde hästen också men inte min kusin.. :P

det här är väl inte så allvarligt, men ganska kul...

var på hoppträning och pållan o jag var klara å väntade på dom andra som hoppade bana. jag satt och halvsov i sadeln. pållan börjar greja med benen, men jag trodde hon bara kliade sig eller något (hon brukar aldrig stå helt still utan ställa benen i kors eller trampa om.... bara för att, lixom) medans jag halvslummrade så började typ alla på läktarn skratta, jag tittade upp och fick en chock.
pållan hade lagt sig ner mitt på magen:eek::eek:

en annan häst brukade frysa fast i grinden när man skulle ta in henne från hagen. så en dag fick jag den briljanta iden att ge henne en stöt i sidan när hon stannade:idea: å jäklar vilken fart hon fick, dock kastade hon sig bakåt, tillbaka in i den ENORMA skogshagen och sen fick ingen komma nära henne resten av dagen

Satte mig upp på en häst men glömde spöet. Hästen var så stor så jag "orkade" inte kliva av.. utan tänkte försöka ta spöet ändå (som låg på en höbal) men hästen var hög och jag böjde mig över hans hals. Hästen blev rädd och jag föll handlöst till marken :angel:

KL.

Jag skulle gå över med hästarna från vinter till sommarhage och eftersom grindöppningen i nya hagen är lite krånglig och i uppförsbacke så tog jag min lugna valack först. Det andra nerviga fullblodet(som INTE vill vara lämnad ensam) brukade alltid trycka i grinden om han blev själv. Och jag ville varken ha krångel eller smågnabb i uppförsbacken. Inte heller några lösa hästar om fullblodet skulle trycka sej ut.
Sagt och gjort, liksom de föregående fyra dagarna tar jag min häst först, hämtar sen fullblodet som har rejs i hagen.(Hagarna ligger mitt snett mitt emot varandra, en promenad på säkert hela 50 meter med Fri sikt.)
Ställer mej inne i hagen..., fortfarande som de föregående dagarna, och visslar. Häst kommer i en hisklig fart men denna gång stannar han inte utan ska vända tillbaka och dra en repa till...
I vändningen passar han på att sparka bakut av bara farten och där står jag mycket lägligt...
Jag hann både ryta ett nej och vända mej bort, men jag blir träffad i ryggen och jag fullkomligt flyger som en vante och landar på höften.
Rullar ut från hagen, har tappat luften och är rejält öm i nacken.

Nåja hästen kommer galloperande tillbaka och står sen där och bara tittar på mej och när jag hämtat andan så måste han ju till sommarhagen på nåt sätt.
Hästjäkeln:smirk: har aldrig nånsin varit så lugn efter att ha varit på uppspelt som nu. Inte så lyhörd öht nästan..;) Han tar inte ett steg utan lov och håller sej i skinnet trots att det kryper i honom. Efter promenaden på flera minuter och grinden väl öppnad så drar han som en avlöning och kvar står jag med spricka i revbenet och ett mikroskopiskt blåmärke efter hoven, ett lite större på höften och öm nacke efter fallet.
Snacka om tur! Det kunde gått så mycket värre!

Man lär sej av sina misstag. Numer får hästarna komma till grinden i vilken gångart de behagar men jag håller mej på utsidan tills de är framme.

Senast ändrad:

Grymt rolig tråd!
Jag måste väl bidra till lite roligheter jag med..

Jag skulle hjälpa min kompis upp på min sköthäst. Hon skulle rida barbacka och jag skulle kasta upp henne. Jag råkade ta i lite för mycket och min kompis flög över och landade i MASSOR av brännässlor på andra sidan. Jag skrattade så jag trodde jag skulle dö medans min kompis var hyffsad sur :)

Sen hade jag och en annan kompis en sköthäst tillsammans, vi skulle gå en promenad med hästen då denne var dräktig. Mitt på en äng får hästen för sig att rulla sej. Jag som höll i hästen var inte beredd på detta, grimskaftet fastnade i benet vilket ledde till att hästen fick panik när den reste sej och skenade längs motorvägen hem.

Jag skulle rida en unghäst åt en bekant, det var väldigt halt, det bildades snö "platåer" och i kurvan gick vi omkull. Tygeln fastnade i benet och skärdes in vilket ledde till att hästen blev halt i 3 veckor och en fruktansvärt sår.

När jag var kanske 10 år hade jag en shettis till sköthäst. Min stallkompis och jag tänkte leka lite med våra hästar då dessa gick i samma hage. Jaga, tyckte vi var en kul lek och vi sprang runt runt runt i hagen efter hästarna. Detta ledde till att vi därefter inte kunde fånga in våra hästar när vi skulle ta in dom från hagen. Varje gång vi kom trodde dom att vi skulle leka jaga. Så efter det så tog det minst en halvtimme att få in hästarna !

Jag skulle hjälpa min kompis upp på min sköthäst. Hon skulle rida barbacka och jag skulle kasta upp henne. Jag råkade ta i lite för mycket och min kompis flög över och landade i MASSOR av brännässlor på andra sidan. Jag skrattade så jag trodde jag skulle dö medans min kompis var hyffsad sur :)

haha, du kan inte ha känt dig särskilt populär då? :D

När jag var kanske 10 år hade jag en shettis till sköthäst. Min stallkompis och jag tänkte leka lite med våra hästar då dessa gick i samma hage. Jaga, tyckte vi var en kul lek och vi sprang runt runt runt i hagen efter hästarna. Detta ledde till att vi därefter inte kunde fånga in våra hästar när vi skulle ta in dom från hagen. Varje gång vi kom trodde dom att vi skulle leka jaga. Så efter det så tog det minst en halvtimme att få in hästarna !

:rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar