Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Det kommer mera... ;)

Red på travbanan i mitt gamla stall. det finns bara en väg dit och sedan är hela travbanan omgiven av hagar, så den är liksom inhägnad.
På väg tillbaka möter vi en hel flcok med älgar, som står mitt på vägen och äter av en massa buskar som någon smart person röjt ner och lämnat på vägen. Har ganska mycket älg i området så varken jag elelr hästen bryr oss, utan sätter fart i trav rätt mot älgarna, jag tjoandes och ropande. (De brukar flytta på sig då... :smirk:) Men denna gång var tydligen buskarna alltför lockande och älgtjuren bestämmer sig för att tydligt markera att de inte tänker röra sig ur fläcken. Han sätter full kareta mot oss och flåsar och låter. Jag och hästen sätter hjärtat i halsgropen och flyr i galopp tillbaka ned på travbanan.

En halvtimme senare är älgarena fortfarande kvar ochd et börjar bli mörkt. Både jag och hästen vill hem... tyvärr hade jag ingen mobil med mig och börjar fudnera på ett sätt att komma därifrån.

Får då den briljanta idén att haka av eltråden från två stolpar (ingen el i) och ställer mig sedan på tråden. Skickar hästen före över tråden och det gick ju jättebra. Går genom hagen och ska nu bara göra samma sak på andra sidan så skulle vi vara ute.
Denna gång tycker dock hästen att det börjar bli lite läskigt att kliva över eltråd och tar således ett stort skutt över tråden. Jag, som håller i tyglarna, flyger efter och när jag flyger så åker givetvis eltråden upp. Upp under magen på hästen och nu är det inte bara LITE läskigt längre, utan nu är det panik.
Hästen sparkar och hoppar och håller på, alltjämt som jag ligger på rygg under hästen och hoppas på det bästa. Slutligen kommer hon loss och sätter fart mot stallet. Jag ropar efter henne och hon stannar och väntar. Jag kastar en snabb blick på hennes bakben och ser rinnande blod. :o Vågar inte se efter mer utan går de ca 500 m hem till stallet.

Några hack i benen på hästen (som ärren efter fortfarande syns, 5 år senare) blir resultatet och jag muckar inte med älgtjurar längre... :smirk:

*kl*
Ett par år sedan : Jag jobbade heltid, red 4 hästar/dag och det var fullt ös hela tiden och jag var allmänt snurrig.
Jag och en kompis red ut, hon på sin äldre trygga häst jag på en 3 åring. Dagen innan hade vi också ridit ut fast då hade jag en annan häst, och annat sällskap som bara skrittade med en sväng och sedan vände och gick hem . Plötslig då dag 2 vi var ute märkte hon att hennes häst inte var ren, en sten hade kilat sig fast och hon fick inte loss den utan hovkrats. Hon skulle gå tillbaka till stallet och frågade "du följer väl med"?
Jag : nej då, han var så snäll sist när någon vände och gick hem, jag fortsätter!
Kompisen : :confused: Var han? Är du säker? :crazy:
Jag: Ja då, gå nu. Jag kommer sen.

Efter att sällskapet försvann utom synhåll började min häst bocka som F*N, stegra sig hoppa på stället osv. Jag satt och tänkte, men va fan det gick ju skitbra igår.... enda tills jag kom på att jag satt på FEL häst, och denna häst aldrig gått utan sällskap :o
Det är ta mej tusan ett rent mirakel att jag satt kvar hela vägen hem, vilken jäkla rodeo!
När jag kom tillbaka tittade kompisen såhär på mig :smirk: och undrade om jag behövde semester, typ.

Det ända riktigt kansiga som hänt var när jag och min syster lösshoppade hästarna. Vi hade bestämmt att denna dagen skulle vi löshoppas alla hästarna.. 2 första gick jätte bra. Vi löshoppade på ridbannan och med ett hinder som var 5 meter brett. Så vi hade inte byggt upp någon löshoppnings "bana" när vi tar in den sista hästen (min häst, travaren) så går det bra till en början.. vi filmar det hela. Precis när jag tycker att det räcker.. värkar det som om hästen också tycker det:angel: och hon bestämmer sig för att hoppa över stacketet. Jag som höll på att i i hjärtinfarkt just den sekund jag ser att hon tar satts och ser i mitt huvud hur hon kommer fastna och slå sig rejäl... men hästen klarade stacketet på 145 cm (har haft hingstar så;) ) och vi fick med det på film.. vem kunde tro att den lilla skiten på 153 cm kunde hoppa så..XD

Och en till sak, hade fått en häst till inridning. Och den var rejält smutsig efter att antal gånger rullat sig. Så jag binder upp den i staketet, utan värken balband, säkerhetsknut eller säkerhets grimskaft och tänker inte en sekund på om häster överhuvudtaget är van vid att bli duscha. Men jag traskar emot den med vattenslangen i högsta hugg. Häster ser ut ungerfär så här..:eek: och får panik.. där står jag med vatten slangen och ser också ut så här:eek: som tur är kom hästen loss utan att skada sig det minsta (tacka vet jag klena grimmor) men jag måste säga att det tog låååång tid innan det gick att duscha den med vatten slang..

Senast ändrad av en moderator:

Det kommer mera... ;)

Red på travbanan i mitt gamla stall. det finns bara en väg dit och sedan är hela travbanan omgiven av hagar, så den är liksom inhägnad.
På väg tillbaka möter vi en hel flcok med älgar, som står mitt på vägen och äter av en massa buskar som någon smart person röjt ner och lämnat på vägen. Har ganska mycket älg i området så varken jag elelr hästen bryr oss, utan sätter fart i trav rätt mot älgarna, jag tjoandes och ropande. (De brukar flytta på sig då... :smirk:) Men denna gång var tydligen buskarna alltför lockande och älgtjuren bestämmer sig för att tydligt markera att de inte tänker röra sig ur fläcken. Han sätter full kareta mot oss och flåsar och låter. Jag och hästen sätter hjärtat i halsgropen och flyr i galopp tillbaka ned på travbanan.

Det måste sett fantastiskt kul ut! :rofl:
Usch, nä nu får man ju dåligt samvete när man sitter här och småler åt andras olycka... :angel:

KL

Får väl också berätta om ett "misstag" som jag kom på nu när jag läste om Din boll...

Jag var väl 15 och skulle hämta in en häst inför en ridlektion på ridskolan. Som vanligt hade jag fickorna fulla av morötter, för jag gillade att muta mig in hos hästarna ;) Eftersom min häst stod närmast orkade jag dock inte muta mig in hos någon annan än pissmärren som stod 20 meter från alla andra och betade... Så för att vara lite snäll så kastade jag iväg en morot till henne, typ lite på måfå... Jag är INGEN träffsäker människa, men givetvis tog moroten mitt i pannan på hästen! Tack och lov kastade jag ju inte direkt hårt heller, men hon blev skitsur ;)

Hahahhahahahaha :rofl:Jag skrattar så jag gråter varje gång jag läser detta!:D

UNDERBAR tråd!:love:

Gud, vad skönt att läsa om att andra faktiskt också klantar sig ibland. Jag känner ofta att det bara är jag som gör idiot-grejer i stallet, och att alla andra är genier med hästarna. Fick häromdagen skäll för att jag gick under en alldeles för låg passage i stallet med hästen och skämdes som en hund. Utskällaren hade alldeles rätt i att det var alldeles för lågt och att hästen kunde ha skadat sig om han hade hoppat till. Som tur var gick det ju bra.

Jag känner så himla ofta att de "riktiga" hästverksamma tittar på mig och suckar, och känner mig ofta underlägsen. Det är så mycket som är självklart för många, och jag som är en inte så jätteerfaren medryttare vet inte alls lika mycket som de andra i stallet där medryttarhästen står.

I alla fall sjukt befriande att läsa om att det inte bara är man själv som gör ogenomtänkta saker!

*kl*

Ganska skönt att läsa om att andra oxå kan göra misstag, eftersom man känner sig så ensam när man själv gör nåt. Som om man är den enda som inte gör allt perfekt :p

Jag gör ju en hel del missar, tar t.ex. häromdan:

Min pålle är ganska rädd för att få elstötar, och nu på våren när han lossar päls och solen skiner så blir det ju väldigt lätt statisk elektricitet :crazy:... Men jag tänkte inte på det utan tog in Zorro och började borsta rent honom. Rätt som det är så nuddar jag honom med ena handen, och det smäller till. Zorro hoppar nästan ur skinnet, fnyser, visar vitögonen och flyttar undan från mig. Jag lugnar honom lite, han slappnar av och jag fortsätter att rykta. PANG, en till stöt. Z livrädd och försöker kasta sig undan mig. Och eftersom han står lös på gången så backade han så fort han kunde in i sin box. Jag går in i boxen för att hämta honom, han trycker sig upp i hörnet och fnyser, jag får ut honom på gången, försöker lugna mig själv (blev ju inte så lugn jag heller när det inte var min mening att ge honom stötar....). Han står spänd som en stålfjäder på gången, och bara jag rör på mig så kastar han upp huvudet och rullar med ögonen. Jippie :crazy:... Så jag hoppas att mina händer inte är statiska, och lyckas lägga handen på Zorros panna, och klappar honom lite (tittar inte honom i ögonen). Han slappnar av lite, och jag slappnar oxå av. Men då händer det som inte får hända:
POFF! En stöt av min hand när jag har handen på hans huvud.
Resten kan ni ju räkna ut...

Han lät mig knappt komma nära honom resten av dagen, och jag vågade knappt det heller i rädsla av att det skulle bli mer stötar.
Jäklar vad dåligt jag mådde efter det, jag menade ju inte att ge honom stötar :cry: :(

Nu fuktar jag både borsten och händerna när jag ryktar honom på dagarna, och det funkar ganska bra mot stötar... Det vore inte så kul om det small igen, nu när han verkar ha kopplat bort händelsen och är som vanligt igen...

*KL*

Oj, vart ska man börja? Hahahaa, klockren tråd!

- Hemma hos syrran, jag var väl kanske 14 och skulle rida ut i skogen på halvblodet med travaren som handhäst. På vägen passerar vi grannens hingst som givetvish showar och hingstar sig när vi går förbi. Inget fel i det, men det råkade vara så att halvblodet jag satt på var väldans brunstig. Den annars så välridna och samarbetsvilliga dressyrhästen VÄXER fast i backen, och travarn beslutar sig för att nu är det läge att kuta! Sätter av i full kareta och rycker nääääästan mig ur sadeln på kuppen innan jag släppte. Hon stannade typ tio meter längre fram, och ingen kom till skada den gången. Hade tur att det inte kom en bil just då...

- Någon dag senare skulle jag ut i skogen igen på halvblodet, den här gången utan handhäst. Vi stannar på ett ställe för att beundra utsikten och hästen vänder på huvudet för att klia sig vid sadelgjorden. Okej tänker jag, det är nog ingen fara. EXAKT då kommer en galning på moppe och speedar förbi, varpå hästen som uppenbarligen hade lyckts fastna i gjorden, kastar sig. Tack och lov var det tygeln som gick av och inte hästhalsen. :crazy:

- I höstas skulle jag och en kompis gå ut en sväng i skogen på en liten promenad. Jag har hästen i ett väldans gammalt hackamore med en mycket konstig rem mitt på nosryggen och kompisen har med sig hunden. Vi tänkte att det blir alldeles lagom att gå över ängen och bort till grannstallet. Upp på ängen kommer vi, och jag går och pratar med min kompis med hästen på andra sidan om mig. Känner att han rar ner huvudet, kanske för att beta av det sista gräset. I nästa ögonblick blir han skrämd av något, kastar upp huvudet våldsamt och jag finner mig stående med nosgrimma och hela kittet i handen och hästen i full galopp ett antal meter längre fram. Där sprang han fram och tillbaka ett par gånger, och tack och lov stoppades hans vilda framfart av ett staket innan han hann skada sig själv eller nån annan. Jag var väldans tacksam över den där remmen på nosryggen när jag sedan skulle pussla ihop tränset när hästen hade tröttnat på att springa omkring. ;)

- Jag rider samma häst som var lös på ängen och småtjejerna sitter och tittar på läktaren. De brukar ofta hjälpa oss med diverse saker i stallet, typ täckesbyten och sånt, så när jag ska skritta av så tänker jag att de som tack för hjälpen ska få sitta på pålle. Denna häst är fruktansvärt snäll, och en av tjejerna har tidigare skrittat på honom utan problem. Det är inte rena nybörjare vi pratar om utan de har ridit i ett par år vardera och har hyfsad balans och jag går med och leder hästen. Går smärtfritt med första tjejn, men sen när andra tjejen har skrittat ett varv hoppar en av stallkatterna upp på sargen precis vid hästen. Han blir såklart rädd och kastar sig rakt över mig, smackar på når vänster i min nästa sjukt hårt. Förblindad av smärta landar jag på rumpan i manegen och inser i nästa sekund att det sitter en ganska liten människa på en ganska stor och rädd häst. Tack och lov var den andra tjejen inte villrådig och hästen lugnade sig efter ungefär en sekund, och ingen utom jag kom till skada. Spricka i näsan och blå i halva nyllet, där fick man för det. ;)

Jaa du..misstag har man alla gjort men ibland dyker de inte upp när man vill berätta om dem. Kommer ihåg en gång då jag var liten. Hade en superbusig B-ponny som jag var rädd för, men som vanligt skulle jag dölja denna rädla och hoppa barbacka...dessutom på vintern i paddocken. Hästen tog sats över hindret och jag dykte rätt upp i himlen som en örn. Det är okej att hoppa barbacka, men kanske inte på vintern

Min tränares tränare var i stallet i helgen och vi diskuterade (han är från Holland). Han berättade om att när hans hästar försöker kasta av honom, så driver han hästen i full spead så hårt han bara kan tills hästen börjar bli slut..jag täntke (när jag red en häst som inte alltid är att lita på) att när denna häst bockar så ska jag minsann driva honom framåt. och vad gjorde han? Bockade, men problemet var väl att jag mesade alldeles för mycket så har tyckte väl att det kittlades i sidorna på honom så det blev en rad bockserier :P heeelt misslyckat :D

Man har ju lärt sig att när två hästar hälsar så ska man ta avstånd för man vet aldrig när en hov tas fram. I alla fall..jag gick fram till "vår" ena hingst i hagen som luktade på sitt alfasto. Jag vet inte riktigt varför jag var där, men inte tänkte jag på att han kunde bli lite hingstig så rätt var det var så fick jag en hästhov mellan benen..tur att man är tjej :P hihiii

*kl*

Haha, vilken underbar tråd. Hur kan jag ha missat den?
Tänkte faktiskt starta en själv förut, men vågade inte riktigt erkänna mina egna tokerier om ingen annan gjorde det först ;)

Har hittat på följande knäppgrejer, som tack och lov alltid slutat väl, med min förra häst (kbltravare)

* Var 14 år, hade just fått hem honom och släppte ihop honom med kompisens kbltravare (hästarna kände varann sedan tidigare och var goda vänner). Det var sommar, så vi brydde oss inte om att ha något stall redo (hade börjat bygga stall som skulle vara klart till hösten), så vi nöjde oss med sommarhage och ett litet skogsstall (typ en barack) som vi tänkte att "här går de aldrig in ändå, det är för trångt." Men en morgon när vi kom ut till hagen så stod BÅDA hästarna inknödda i stallet (byggt för ponny/liten häst, våra var stoooora och grova). Ett under att de inte brakade igenom golvet, och att de kunde gå ut en och en utan att riva öppningen.

* Några dagar efter ovanstående händelse så fick jag för mig att rida barbacka i hagen utan grimma eller grimskaft (eller hjälm). Mamma var och tittade på, så jag skulle showa lite för henne (och visa att jag visst kunde hantera en så stor och stark häst). Min häst var alltid lugnet själv, men bara för att jag fick för mig att hoppa upp barbacka så fick han fnatt och löpte iväg genom hagen. Jag gled av, farligt nära skogsstallet, men klarade mig utan skador. Mamma fick vatten på sin kvarn :crazy:

* En händelse liknande ovan, men på min systers lilla B-ponny. Höll på att filma en film till skolan med två kompisar och skulle ge dem en guidad tur på gården. Gick ut i hagen och hälsade på hästarna, med kameran i högsta hugg, och jag fick för mig att rida lite barbacka utan grimma. Hoppade först upp på min häst, och det gick bra, sedan filmade min kompis när jag hoppade upp på syrrans lilla plutthäst, och denne i sin tur sticker iväg i full fart och jag brakar ner i backen och slår ben och svanskota. Sedan haltar jag omkring i trädgården och utstöter "det gör inte aaaalls ont!". Allt detta finns på film

* Var ungefär 16 år och red min häst på en stubbåker. Fick för mig att hoppa lite, men orkade inte hämta hindermaterialet som stod uppe vid stallet, så jag samlade ihop en massa bråte jag hittade vid åkern i stället. Det blev ett stoooooort hinder, en trippeloxer (eller vad de nu heter) som var 110 cm på högsta stället. Min häst hade hoppat dessa höjder förut, men endast rätuppstående, så jag tänkte, att det blir nog inga problem. Så jag sitter upp och fattar galopp en bra bit från hindret (som ligger i en svag kurva) och eldar upp honom i full fart. Sedan styr jag tvärt upp mot hindret och kan riktigt SE hur min häst skjuter ut ögonen ur hålorna (som i tecknade filmer :eek:) och tvärnitar. Jag flyger i en snygg båge och landar precis bredvid hindret. Ingen skada skedd, och när han fått nosa lite på hindret så hoppar han det snällt flera gånger.

* 17 år och fick för mig att kantra på åkern en regnig dag. Jag hade regnjacka och hästen, som normalt var helt coollugn, var lite skeptisk mot det prasslande ljudet av jackan. Efter några vändor blev jag varm och öppnade jackan och lät den fladdra som en mantel i den höga farten. Kan säga att det nog var det högsta tempo min häst någonsin rejsat i

Har även ridit på pessoa (yttersta ringen) med kindkedja och trott att min häst gick på tygeln för att han krökte på nacken...
Sådan var man i sin ungdoms dagar :rofl:
Takc och lov har det hänt lite nu :angel:

Rolig tråd!

Jag skulle i vinter gå ut i hagen och lägga på vintertäcket på min häst när han stod och åt sin lunch. Det jag inte tänkte på var att han stod med sidan intill elstängslet och när jag kastade täcket över pållen min, så kom det inte bara över ryggen på honom utan även över eltråden - där strömmen såklart var påsatt! Stackars lilla gubben fick väl världens stöt över hela ryggen och rusade ut ur täcket....

Som tur är hästen nog det mest förlåtande djuret på denna jord :)

Hejhej!

Hej! Ville bara berätta om vad som hände när jag som 18-åring började jobba i travstall(är nu 44, så det har ju gått nåra år)Denna tränaren ridtränade väldigt mycket. Jag hade just varit ute en tur, kommer inridande på gården. Stannar utanför stalldörren och ska hoppa av. Ser att chefen sitter inne på sitt kontor och pratar i telefon. Han sitter vid fönstret så han ser ju mig också.Vet inte vad jag får för mig då, men vill väl "impa" lite på honom.Så istället för att hoppa av hästen "normalt", så slänger jag höger ben över hästens hals och ska glida ner lite snyggt(det var tänkt så, i alla fall) med ryggen liksom vänd mot hästens sida. Men det var bara ett litet problem! Jackan! Jag fastnade med jackan (det var liksom dragsko längst ner i kanten) så jackan fastnade runt bakvalvet på sadeln!jag blev liksom hängande som en fällkniv, med fötterna en halvmeter från marken, och där satt jag fast!Då gick hästskrället iväg, som tur var inte in iistallet(då hade jag fastnat i dörren",men han fortsatte ner mot travbanan Det sista jag såg i ögonvrån var chefens uppspärrade ögon! Han hade ställt sig upp med telefonen i handen , men han glömde nog prata! Sen började kusen småtrava, och då(tack o lov) så stussade det väl till lite, och jag lossnade och landade som en cementsäck rakt ner i backen. Mycket tjusig avsittning med andra ord!:banana:Chefens kommentar när han kom ut i stallet -Vad faan sysslade du med, kan inte du hoppa av som alla andra gör! Gissa om det var en styck röd hästskötare som gick för att sadla nästa häst!

killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna:eek:
Ponnyn är helslut och stannar äntligen - precis innan byns centrum.

Jag var helt livrädd för huliganen i Amasonen och för vad jag hade ställt till med men EVIGT tacksam i dag för hans hjälpande hand:D

.

:rofl::rofl::rofl:

men guuud vad jag skrattade när jag läste detta!

jag är bara 13 år men har endå hunnit göra misstag.. här är 1!

Jag och min kompis tänkte ta en låång ridtur på en sommardag, härligtsom det lät så red vi iväg och det gick jättebra tills vi kom på vägen hem, vi tyckte att vi kunde rida lite till så vi gick in på en skogsstig som vi ridit fleera gånger tidigare, någon vecka innan hade våran andra kompis sagt att mna kunde rida rakt fram ist för att svänga av stigen, och endå komma hem, så vi testade, den stigen hade nog inegn gått på på flera år, 4 granar låg över stigen och vi tog oss knappt framåt, när den stigen tog slut så kom vi till stora vägen, med mycket trafik på, så vi vände, när vi gick tillbaka så såg vi en avdelning av stigen som vi gick på och tänkte att det kanske var där man skulle gå, så vi prövade. efter några minuter så kom vi till stora vägen igen, vi bstämmde oss för att gå tillbaka till den första stigen, som vi ridit 1000 gånger föut, och den går över ett kalhygge, och när vi gick på den stigen som ledde till stora vägen, så red vi också över ett kalhygge, vi fick en snilleblixt och tänkte ta en genväg över kalhygget!:idea: men det visade sig att det där kalhygget hade dom huggit ner för ca 1 vecka son, så alla träd låg kvar, det blev väldigt jobbigt för hästarna så vi hoppade av, kalhygget var humla stressigt för hästna att gå på så vi fick en ny snilleblixt, vi skulle gena ner till stig nummer 2, som var nedanför en slänt med skog BARA! det slutade med att vi fastnade i slänten och skulle ringa hem, och så hade jag inga pengar på min mobiltelefon! och det var bara jag som hade med mig den också, jag ville ringa polisen men min kompis tyckte att det skulle bli konstigt att ringa polisen bara för att vi blev fast i skogen, vi satt på en sten i ca 1 timme och sen ringde min pappa och frågade om jag inte skulle komma hem och äta snart, jag skrev i luren att han skulle ringa till emma (hästmamman) och säga att hon skulle ringa mig fort som f*n, hon ringde efter 2nån minut och skrattade som bara den, efter ett tag så kom hon med en fyrhjuling och hjälpte oss ner för slänten, hästarna blev ganska skärrade efter det.

allt slutade lyckligt och emma skrattar fortfarnade när vi tänker på det, det måste ha sett roligt ut när vi satt där, i en slänt 15 meter från stigen och ropade på hjälp! :)

GRYMT ROLIG TRÅD!

määngder när jag o en kompis fick våra första sköthästar ^^, ca 12 år gammla (2 år sen) en shettis på 98cm och en åsna på 104cm (ja hon gick att rida vi lärde henne att galoppera och hoppa ^^)

ett misstag vi alltid gjorde när vi red ut (nästan alltid) var att gå över den stora 90 vägen som gick utanför stallet när vi eg. skulle ha låtit bli eftersom åsnan var riktigt envis och i de mest pressde situationer inte rör en fena.. inte så smart då att försöka släpa henne över en 90väg där de kör i 110.. ajja
sen var det ju så att de inte hade några sadlar så man trillade av rätt mkt då galopperade vi på en äng åsnan ockar till kompisen trillar av och glömemr hålla kvar tyglarna åsnan galopperar snabbt mot stallet och 90vägen som tur var stanade honv id stallet...

sen att vi över huvud taget red på dem kanske var ett misstag x') men vi var ju inte för tunga och det var ju sååå (inte!) mysigt att när det var över 2dm snö släpade man i rinc. fötterna snön och fick härlig kall snö i skorna :D x)

sen var det ju i sommras då man red 2 shettisar bla.

det regnade och jag hade full regnklädsel shettisen (lilleman) i fråga hade ju inte sadel :) skulle rida i haden då och kom till galoppen saken var den att lilleman gjorde allt för att bli av med ryttaren så han studsade till jag hade itne ahft några problem att sitta kvar om det itne vore för regnkläderna! så ajg flyger at och glider på mage i det blöta gräset flera meter gissa om mamma och hästens ägare står och asgarvar utanför hagen x') (har ca 10 filmer & massa bilder på när jag lätt coh ledigt flyger av den söta sak! :P)

sen var det ju på samma ställe ajg red en paint/travare han red med westerngrejjor jag coh mamma var ute och red i skogen och skulle gå över en stock hästen som för övrigt var helt konstig i princ. jämt tar ett JÄTTEhopp och jag i westernsadel råkar rycka tag i tyglarna hästen slänger upp huvudet och nockar mig stenhårt och siksäkert rätt på överläppen...
jaa näsblod fick jag och jag kunde känna hur läppen växte sen hade jag blod i munnen osså skulle jag känna efter på tänderna då... hm. de var helt intryckta hjälp! jag och mamma skrittade tillbaka till stallet ringde hästens ägare som tog hand om hästen så fick vi åka till akuten och tillbringade halva natten med att operera tillbaka tänderna mer n ett ½ år senare är de fortfarande lösa...

kanske 7 år gammal, trycker det är utflott med vita benlindor men ägde inga, men skam den som inte kan lösa så enkla problem, ett vitt lakan klipptes raskt i lagom stora remsor samt lindades runt welsponnyns ben (till saken hör att ponnyn gick i hagen) ponnyn tyckte inte alls det var tjusigt bara döläskigt och flydde fätet med lakanslindorna glatt fladdrande för vinden för jag hade visst inte lyckats knyta fast dem riktigt innan ponnyn drog. Ponnyn lockades med havre och "lindorna " avlägnsnades sedan, morsan fick inget veta förstås.

11 år skulle prova det nyköpta tränset till egna unghästen (hbl) hade sparat läänge och äntligen kunnat köpa Hubertus-tränset jag ville ha (dyrt för mig då), sagt och gjort tränset skulle provas hästskrället gick på sommarbete och självklart precis när tränset nästan var på plats så rejsar hela unghästflocken iväg, hästen trampar på tyglarna så nackstycket går av -gick hem helt förkrossad. Som tur var gick det att köpa reservdelar.

I tonåren någon gång, skulle precis som någon tidigare skrivit försöka rida tandem sittande på mitt hblsto körande syrrans connemara, gick ju bra i kanske två meter tills maran kom på att det var skitläskigt med tömmar och hblstoet gillade inte alls att tömmarna löpte i ringar på hennes huvudlag - först gick det vääldigt fort för att bryskt tvärstanna med båda hästarna inlindade i tömmarna stående mitt emot varanda, slutade väl men var en ryslig röra att trassla ut.

Några år senare: Är på hopptävling med många startande dvs långa väntetider har med klasskompis som tjatade om att få leda runt hästen vilket jag självklart tackade ja till för att slippa göra det själv. Efter en stund börjar det tisslas bland publiken om en lös häst i samma ögonblick kommer kompisen tillbaka utan häst. Det visar sig då att hon ledsnade på att leda runt hästen och ställde in den i transporten istället - men utan att sätta upp bom eller lucka bakom eller ens sätta fast i fram heller, så när hästen ledsnade på att stå där så backade hon bara ut igen och sen drog hon ett par rejäla rejsvarv runt i hagarna som låg i anslutning till tävlingsplatsen. Den numera mycket uppspelta märren fångades in-tränset var söndertrampat så det fick vi låna av snälla medtävlare och vi tog oss faktist runt nästa klass också.

Nin idag mkt äldre och tänker efter många gånger före...för det mesta

Gjorde ett misstag helt nyligen...
Hade spelat in shettisens söta gnägg på mobilen och använde den som ringssignal.
En dag var alla hästarna borta på tävling, utom vår ponny. Hon stod ensam i hagen och var lite orolig, men med mycket hö gick hon lungt ensam i hagen. Då ringer min telefon, och hon hör kompisens gnägg. Därefter var det bara att ställa in henne i stallet....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar