Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Att först cykla 7 km till stallet på väg med mycket backar
sedan hoppa upp på stor hingst på 185 som dessutom hade för liten sadel och som bara stod på bakbenen (pga av sadeln troligen) när man är grymt förkyld är en jäkligt dum ide;) Slutade med bruten arm och hjärnskakning.

haha, jag har gort mååååånga tabbar kan jag lova.

Börjar med den som hände senast igår kväll.
Hela ridpasset var ju egentligen inget vidare.

Början gick jätte fint, lite pigg efter 2 veckors vila med bara promenadridningar innan.
De var djupsnö i paddocken till knäna på både mig och hästen. Tänke ja men de blir ju bra då får han arbeta av lite överskotts energi innan jag börjar arbeta ordentligt och fått upp spåret.

De gick fin fint i skritten tills vi kommer fram i trav. wroooom säger de och hästen fd travare på 5 år som älskar snö travar med höga benlyft och leker i snön, galopperar och bockar. Jag bryr mig inte så mkt utan försöker lugnt sakta av. Eftersom han är så kännslig (vilket han är i vanliga fall) så försöker jag med lugna metoder sakta ned honom men nej han ska springa. Börjar ta lite mera och han tar så klart bettat och bockar runt som en galning. Ryter åt han och rycker i bettet för att få han att lyssna och han tvärnitar eftersom matte blev arg nu och nu är de färdig lekt. Så jag åker fram på halsen och hänger som en korv där har då en dansande unghäst under mig.

Sedan då jag skulle hoppa av så svingar jag benet över halsen och häster höjer just huvudet så ja klackar till honom, han blir livärdd och hoppar bakåt. Som tur var var jag redan påväg ned då.
Men jag blir såklart förbannad för att han hoppar sådär och jag tänker inte på att de va mitt fler så jag står de och hoppar och är sur eftersom jag är rätt grinig efter ett uselt ridpass.
Ber sedan om förlåtelse och och kramas lite och leker en stund innan vi går in.

Väl inne och av med alla grejer hästen står som vanligt lös i stallgången.
Svampar av honom i lugn och ro och på med täcket.
Ber sedan han vänta sig om för att vi ska in i boxen som är bakom honom.
Har såklart lämnat stalldörren öppen och jag puttar lite på baken så han ska vänta sig, men istället knallar han lätt iväg ut genom dörren, grymtar och ryter till men mig skiter väl han i då han kan få gå ut och leka ;) Fångar in honom som tur är rätt lätt.
Väl inne igen gör jag om samma sak (med stängd stalldörr den här gången och petar flytta på baken men han försöker dra frammåt men jag ryter till och han stannar och backar bak igen.
Sen ääääntligen tar vi oss in i boxen :)

*kl*

Detta skäms jag över :o

Skulle ställa in snälla pålle i stallet som just höll på att byggas om. Han brukar alltid vara jättesnäll, men när jag ggår igenom dörren blir han helt skräckslagen och drar runt. Jaja han blev väl rädd för något, tänkte jag. Rider (går då ut genom en annan dörr) och sedan när jag ska släppa ut pålle vill han inte gå ut genom dörren. Jag fattar ingenting, försöker "dra2 ut honnom, men han är som fastfrusen. Står framför honnom och drar i grimskaftet (smart :smirk:) och plötsligt RUSAR han RAKT ÖVER mig och skräckslagen ner mot hagen. Jag tar mig upp och fångar in honnom, och blev väldigt förbannad på honnom hur han bara kunde springa över mig sådär!
När jag går in igen möter jag stallägaren, och jag berättar om pållens konsiga beteende..DÅ får jag veta att pga ombygget i stallet hade någon lagt någon stark "el grej" vid dörren, som resulterade i att pålle fick en stor stöt varje gång han gick in eller ut...GISSA om jag skämdes för att jag skällt ut honnom....:o:o:o

Säg vad man inte gjort :angel:
En händelse som utspelade sig när jag var 6 kanske;
Hade en snäll liten, mkt glupsk ponny som gick på "smalbete". jag tyckte dock synd om den lilla ponnyn och kom på den geniala iden att han kunde få äta på gräsmattan en stund. Släpper honom på gräsmattan men kommer på att det måste vara ett staket runt så han inte rymmer. Funderar väl ett tag på vad som kan tjänstgöra som ett staket och kommer på det perfekta stängslet:rofl:. Hämtar fyra vedklabbar, runt 40 cm höga och väldigt smala,sätter ut en i varje hörn med 20 m mellanrum och knyter ihop några balsnören som tråd...:smirk: "Staketet blir väl 30 cm högt och väldigt ostadigt... Nöjd över mig själv går jag in och dricker lite saft och glömmer bort hästen :eek: Några timmar senare kommer jag på att jag har en häst i trädgården... staketet har för länge sedan rasat men ponnyn är tack och lov kvar!

i förrgårt:
Ja skulle släppa in hästana...Min häst var redan inne...Vi brukar alltid slppa dem från hagen så att de springer in själva(Liner längs vägen) släppte in det andra halvblodet...jättebra
Men sen ska ja släppa in d- ponnyn som har sin bx mitt emot min hästs, som är ledaren. O då tänkte ja inte på att man kanske skulle stänga stalldörarna så att jag kan putta bort min häst medans d-ponnyn går in i sin box(Annars så "anfaller" han henne) så on gick ju in själv o ja kommer springandes från hagen o då rusar hon ju in ihop im att inte bli biten av min häst o trillar! O fastnar mellan dören men kommer upp o är oskadd tack o lov eftersom det inte är min häst! Nu stänger jag ALLTID dörren till stallet o går in med dem istället, P:S Min häst är en ögonkännare, skull ealdrig röra en fena om jag ens tittade på han:cool::o

Förra veckan; Anna (Ägaren till d-ponnyn) skulle ha insläppet, hon släpper BÅDA halvbloden tillsammans vilketr resulterar i att fuxen pringer in i min häst boxo det blir slagsmål(de går ändå i samma hage) Nu har jag ett stort hål i väggen:eek::p

Tänkte att hästarna skulle springa av sig, sprang runt och tjoade med en plastpåse i handen! Ena hästen hoppade ut ur hagen och drog med sig halva stängslet.

:rofl:
jag gjorde det samma och blev själv utjagad!!!!

När jag var på praktik tog jag ut en hingst som jag trodde var "normal".
Visade sig att den hingsten hade noll i respekt för tjejer så jag blev så gott som översprungen :angel:

Säg vad man inte gjort :angel:
En händelse som utspelade sig när jag var 6 kanske;
Hade en snäll liten, mkt glupsk ponny som gick på "smalbete". jag tyckte dock synd om den lilla ponnyn och kom på den geniala iden att han kunde få äta på gräsmattan en stund. Släpper honom på gräsmattan men kommer på att det måste vara ett staket runt så han inte rymmer. Funderar väl ett tag på vad som kan tjänstgöra som ett staket och kommer på det perfekta stängslet:rofl:. Hämtar fyra vedklabbar, runt 40 cm höga och väldigt smala,sätter ut en i varje hörn med 20 m mellanrum och knyter ihop några balsnören som tråd...:smirk: "Staketet blir väl 30 cm högt och väldigt ostadigt... Nöjd över mig själv går jag in och dricker lite saft och glömmer bort hästen :eek: Några timmar senare kommer jag på att jag har en häst i trädgården... staketet har för länge sedan rasat men ponnyn är tack och lov kvar!

SÅ UNDERBART! det var det bästa jag hört på länge! :bow:

Jag jobbade på en ridskola där vi körde ut hö till hästarna i ahgarna med fyrhjulig motorcyckel m släp. Jag gillade att vara juste mot ridskoletjejerna och de fick ofta åka med på motorcyckeln. En dag kom jag på snilleblixten att låta en av dem prova att köra, jag o en annan ridskoletjej satt där bak. När hon skulle svänga runt där vi skulle vända, vet jag inte vad som händer, men fort går det o inte tusan svänder cyckel, för vi hamnar mitt i hagen, som ligger ca en meter lägre än vägen!! Hela ekipaget "hoppade" atlså genom staketet (trästaket, bara flisor kvar) ner en meter o hamnade mitt i hagen...

Som tur var slog sig ingen, och hästarna var på lektion...
Åkte fort upp o lämnade eleverna, hämtade spik, bräder o färg o lagade egenhändigt det hela! Det var väldigt stränga ägare till ridskolan och jag är övertygad om att ifall de hade upptäckt vad som hänt hade jag åkt ut med huvudet före...

Får väll pinsamt nog skriva mina misstag också !
Listan kan göras lång men jag förkortar den :)

* Inte spännt sadelgjorden ordentligt så sadeln gled ner på sidan av magen och jag ramlade under magen och blev trampad i magen och självklart hade man inte säkerhetsväst :(

* Fått för mig vid tonåren med en kompis att rida en mil när det var blixt halt på en oskodd häst.
Gick omkull och var nära att ta livet av min häst men hon klarade sig som tack var. Förlåter mig aldrig för detta.

* Skulle visa min dotter hur man gör skänkelvikningar och hoppade upp utan hjälm och självklart blev ponnyn rädd för katten som kom och sprang mellan benen på den och gjorde ett stort skutt och jag som var oförberedd ramlade av.

* Köpt en ponny som var billig men hade problemen att bocka ( därav priset ) åt min 13 åriga dotter . Min dotter har haft hästar som bockat förut men denna skulle kunna slänga av en vuxen karl ! Slängde av min dotter så hon hamnade på sjukhus med hjärnskakning , har ALDRIG ångrat något så mycket förut.

som sakt listan kan göras lång...:banana:

Misstag vete faen.. :P
Men galen, det är jag. Och impulsiv.
Just nu fick jag sån himla känsla att ''jag måste sitta upp på crow NU!''
Så det gjorde jag, utan att bry mig om beckmörker, att jag är helt ensam hemma och att Crow blivit nervös efter att jag föll av under förra inridningsförsöket och bröt handleden, och att vi inte kommit så långt med longeringen. (fast han har åtminstonde accepterat sadeln)
Lägger på sadeln, och en stigbygel (bestämmer mig för att bara hänga och inte sitta upp helt iaf). Hoppar lite tills han slappnar av med det, lägger lite vikt i stigbygeln och hänger sen tvärs över sadeln några ögonblick, hoppar ner och gör om. Han står som ett ljus :love: bara lite spänd. Leder runt honom och berömmer honom och släpper in en konfunderad men avslappnad häst i boxen.
Ibland ska man nog lita på magkänslan, även om den är helt galen. Tror det gick så bra för att jag inte hunnit bli särskilt nervös själv. (Förut har han gått runt och stressat när jag lagt lite vikt på ryggen)

Hehe, jo. Alla gör misstag. ^^
Här är några av mina:

* Skulle visa hur snygg min låssasmors häst var när han galopperade fritta och jagade på honom lite i hagen, slutade med att hästen råkade sparka mig på axeln så den "gick sönder"
* Travat med graman som hakade sig så vi gick omkull, slutade dock lyckligt.
* Skulle byta hage på våra hästar, ledde den ena och den andra som brukar följa efter fick göra det den här gången oxå, men hon upptäckte friheten och rustade omkring på gården och över till grannarna. slutade lyckligt förrutom att grannarnas fika försvann..
* Lånade en av skolhästarna i smyg för att rida lite barback, jag flög av och hästen stack upp till sina kompisar i hagen. endast en skada i hälen men den märks inte så mycket...
* skulle träna skänkelvikning barback på våran travare och red lite för mycket med vikten, föll av men ingen blev skadad.
* Var jätte kissnödig och ställde hästen utanför huset obunden (hon brukar i vanliga fall stå still) men denna gång så såg hon att stalldörren var öppen och lukten av ordninggjord mat lockade starkt. så när jag kom ut igen var hon borta. rusa runt som en tok över hela gården och i hagar osv. till slut var jag helt gråtfärdig och skulle lägga in hjälmen i stallet, där jag då hittade hästen ^^

HAHA
listan kan bli otorligt lång, men dessa får nog räcka :rofl:

*kl*

Det senaste jag gjorde var för någon månad sen.

Skulle lasta ur min häst ur transporten.
Öppnar fram knäpper fast grimskaftet, slänger det över ryggen, glömmer att knäppa loss honom från bommen.
Går bak, öppnar och ber honom backa.
Han tveka lite vilket är ovanligt och jag borde ha tänkt att något var galet, men neee, istället ryter jag lite irriterad: BACK!

Han kastar sig som ut i 180 och det rycker som till i hela transporten.
Och min häst står snällt utanför utan grimma och kikar på mig.
Tog mig ett tag och fatta vad som egentligen hade hänt, men när jag kikade in i transporten hängde grimman så fint där inne.
Glad att jag alltid har lädergrimma och glad att jag har en snäll häst som inte stack iväg..

:rofl::rofl::rofl:
ja det där kan man kalla misstag,,, men vilken underbar häst som backar ändå, o sen stannar där utanför:love:

En gång satte jag mig upp på en 4 årig travar, som jag trodde var inriden, for ut i skogen och tyckte väl att han var lite stirrig, men ja det gick ju bra ^^

senare fick vi fram att han aldrig äns hade haft en sadel på sig ^^

Jag har också gjort mycket korkat. Men det mest klantiga jag gjort var när jag skulle styra in min häst, som var väldigt het då, på en volt. Det gick väldigt fort och mitt plötsliga tygeltag fick hästen att gå omkull och jag hamnade under... Som tur var gick det bra och nu har jag lärt mig att inte svänga så snävt!:)

*kl*

Det senaste jag gjorde var för någon månad sen.

Skulle lasta ur min häst ur transporten.
Öppnar fram knäpper fast grimskaftet, slänger det över ryggen, glömmer att knäppa loss honom från bommen.
Går bak, öppnar och ber honom backa.
Han tveka lite vilket är ovanligt och jag borde ha tänkt att något var galet, men neee, istället ryter jag lite irriterad: BACK!

Han kastar sig som ut i 180 och det rycker som till i hela transporten.
Och min häst står snällt utanför utan grimma och kikar på mig.
Tog mig ett tag och fatta vad som egentligen hade hänt, men när jag kikade in i transporten hängde grimman så fint där inne.
Glad att jag alltid har lädergrimma och glad att jag har en snäll häst som inte stack iväg..

Det där gjorde ju jag också (med skillnaden att jag ännu inte lärt mig att man alltid SKA ta lös hästen innan man fäller ner rampen snarare än att jag glömde bort mig :angel: ) med nylongrimma, och de gick också sönder minsann! :p
Är väl standard att alla grimmor lätt ska gå sönder pga skaderisk.?

* Var jätte kissnödig och ställde hästen utanför huset obunden (hon brukar i vanliga fall stå still) men denna gång så såg hon att stalldörren var öppen och lukten av ordninggjord mat lockade starkt. så när jag kom ut igen var hon borta. rusa runt som en tok över hela gården och i hagar osv. till slut var jag helt gråtfärdig och skulle lägga in hjälmen i stallet, där jag då hittade hästen ^^

HAHA klockrent! :D
Eller som när jag skulle ta ut en häst ur hagen och den andra hästen lyckades klämma sig ut och sprang iväg, och jag tänkte att "suck, nu får jag ALDRIG tag på honom, lika bra att gå in med den här grabben först och hoppas på det bästa" :crazy: hästen sprnger en repa och lagom tills jag hunnit stänga in den första hästen så kommer han rusandes, jag pekar mot boxen och säger "gå dit! där finns det hö!" och hästen GÅR IN! :rofl: tur det, för det är en kuse som inte brukar vara lätt att fånga överhuvudtaget när han kommer lös.
Eller andra pållen som jag glömde stänga dörren åt när jag skulle gå till vår provisoriska sadelkammare för att hämta utrustningen (det var utebox, så även fast hästen oftast stod kvar när man lämnade boxdörren öppen så litade jag inte på det till 100%, hade inte haft hästen så länge heller) och jag ser när jag är på väg tillbaka att hästen är på väg ut ur boxen! :eek: var för långt bort för att mota in den och hästen var i princip ute när jag såg det, utan grimma och allt! Jag försökte rusa fram till hästen och sa "Nej!" men tänkte att det ju var kört eftersom den hunnit så långt. När hästen gått ut så var det som att den kände sig skyldig eller haffad så den vände helt om och gick in i boxen igen! :rofl:

Ibland har man tur trots missar eller busiga pållar! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka