Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Haha, man blir så glad av att få läsa alla som gjort bort sej också :'D

Det var i sommras som jag och min kompis skulle tvätta hennes shettis som inte tycker om att bli tvättad. Vi gjorde iallafall så att jag höll i honom och kompisen tvättade. Allt gick bra i början men sen så blev han på nåt sätt rädd för vattnet och fick fnatt och skenade iväg och jag flyger efter rakt ner i sanden där det dessutom växer brännäslor brevid, så gissa vem som fick munnen full av sand och hela kroppen full av brännessel utslag? somtur vad var vi i hagen och ponnyn i fråga kom själv travandes tillbaka för att se vad som hänt. :D

*kl*

Ja, det här har inte jag gjort utan en kompis till mig:angel:...

Vi skullle ut på turridning och fick först göra iordning hästarna som stod uppbundna i grimma vid varsin stolpe. Även tränset sattes på med grimman kvar för säkerhetsskull.

När alla var klara knöt vi upp hästarna och knöt grimskaften runt midjan men hade kvar grimman på hästarna för vi skulle rasta senare....ja alla gjorde så utom min kompis.

För när alla satte av neråt vägen så visade det sig att hans häst satt fast... han hade inte knytit upp grimskaftet från stolpen. Undras hur förvånad hästen måste ha blivit? För att inte tala om kompisen som aldrig ridit tidigare.

.....glömt att stänga boxdörrar......lät repen hänga kvar i deras "dörröppningar".....behöver jag säga mer...:angel:

Många hästar i byn....:D o en väldigt förvirrad hästägare....

.....annars kan man ju lasta fel hästar....:angel:

Ja, här har man en del att tillägga.

Öppnade grinden och gick ut i hagen för att jag hade glömt spänna kryssgjordarna på täcket på min häst. Hästen blev skrämd och grinden stod öppen. Slutade med att hästen sprang ut på E4.an och hästen senare blev blockhalt. Men eftet en kur med antibiotika och sjukhage i 2 veckor så blev hon helt återställd. Men nu lämnar jag ALDRIG ginden öppen.

Jag har även taget in min gamla häst från hagen utan grimskaft, hästen har rest sig och jag tappat taget. Men som tur var sprang han bara runt på gårdsplanen och kikade. Detta var annars världens lugnaste och tryggaste häst. Men även de kan om de vill.

Jag har klivit ur min syrras nya rockard på hemvägen för några år sedan , skulle bara fixa draglinorna. Hästen drog rakt ut i skogen och hoppade över stockar och stenar med en vagn byggd på saabaxel slängande bakom sig. Fastnade tillsut i tömmarna längst inne i ett snår. Syrran var ute och red samtidigt och hennes häst ville rakt ut i skogen plötsligt, så hon red in för att se vad som pågick. Gissa hennes min när hon efter en lång skogsvandring hittar mig och gammelponnyn fast i ett snår med hennes nya vagn och sele. Hon trodde jag hade bestämt mig för lite terrängkörning:rofl:

Det var sista gången jag klev ur när jag är ute och kör ensam.

Gjorde en liten tabbe häromdagen. Skulle släppa ut en häst i hagen där de andra redan går. En av dem (en shettis som tar alla tillfällen i akt att smita) står precis vid grinden så jag försöker få iväg henne så att jag kan komma förbi med den andra hästen. Han vill springa in och är alltså emellan mig och grinden (eltrådar) så jag får kasta iväg trådarna så att hästen inte fastnar. Då står ju såklart shettisen där och får trådarna rakt på sig, men hon backar bara undan lite försiktigt, då fastnar de i hennes svans! Jag mådde så dåligt hela dagen, men shettisen verkade inte ha tagit stryk av det som tur var.

För några år sedan fick vi hem ett sto som en av valackerna blev störtkär i. Han kunde absolut inte vara ifrån henne. Så när vi skulle rida ut med stoet fick jag ta in valacken i stallet för att han inte skulle hoppa över staketet. Det kan tilläggas att valacken vid denna tid var närmare 30! Så han fick stå i sin box istället, men hoppar ur den!

Senast ändrad av en moderator:

På en prao jag var på för ett tag. sedan kom vi 3st intelligenta tjejer mellan 14-16år på att vi för att spara tid kunde vi ha 2hästar i stallgången. Ställe in ena hästen i boxen och hämtar den andra, vi måste leda den hästen förbi hästen i boxen och det gör vi givetvis.. Allt hade väll gått som det skulle ifall det inte hade varit 2hingstar vi hanterade:smirk: detta resulterade i att hingsten vi skulle leda förbi sparkade bakut och fastnade med h.bak benet ca 1.5m upp i boxdörren och hängde där i full panik och kom inte loss. Hästen sträckte sig i benet och drog bort nästan allt skinn under hasen och fick ett svullet framknä när han tillsist lyckades dra sig loss och trillade omkull på det.:crazy: Hästarna var nog de som var lugnast vid det laget!

13 år: Samma dag jag köpte min första egna ponny skulle jag ta en promenad runt stallområdet så hon fick bekanta sig - Slutade med att ponnyn bara drog rakt fram, kom loss & sprang hem till sitt förra stall 3 km bort! Kändes ganska pinsamt att komma och hämta henne.

13 år: Nu skulle vi ut & köra kompisen's russ/shettiskorsning - En envis f*n! Under körturen blev han rädd och sprang så fort han kunde, sedan vek han av rätt in i skogen och vi for ur vagnen - Ponnyn stack hem till stallet! Där fick vi en utskällning av en annan hästägare "Att klarar vi inte av att köra så ska vi banne mig ge f*n i det" Det roliga var att dagen efter trillade hon själv av sin häst - Som kom tillbaka ensam till stallet! Då var vi snabba med att tala om för henne "Att kan hon inte rida så ska hon låta bli"

14 år: Ska hämta min ponny i hagen - Det är vår och riktigt djup & blöt lera runt grindhålet. När jag tar min ponny och går mot grinden följer de andra sju också efter. Vid grinden ska jag försöka att bara smussla ut min ponny - Som "fryser fast" och inte alls tänker lämna hagen! Har ponnyn i ena handen & handtaget i den andra. Då tar de andra hästarna chansen och smiter emellan - Då behagar min ponny röra sig och gör ett stillastående hopp över värsta leran! Jag rycks med i hoppet, for ur mina stövlar - som prydligt står kvar i leran! Landar en bit utanför hagen - Där står jag i bara strumpor och åtta lösa hästar som for runt, bockar & brallar på stallplan!

Sedan har jag haft väldigt tur med mina andra hästar - Som har skött sig exemplariskt!

28 år: I söndags var jag lat och longerad min islandshäst några varv - Då fick hästarna i hagarna tokspel! Det tyckte han var roligare än att bli longerad. Han galopperade & bockade så jag tappade linan. Han gjorde några race med linan efter sig - Sedan stannade han upp då gick vi till stallet igen.

kollade inte utrustningen när jag skulle tömköra, tyckte pållen gick konstigt, då hade tömmen fastnat i ett konstigt läge, så häststakaren blev dragen i munnen vart steg, blev som en (st)hjälptygel som satt ritkigt illa:o

Även glömt att spänna tömkörningsgjorden ordentligt, resulterade i en panikslagen häst, då hela utrutningen halkade snett..

Slutade väl iaf..

*skamsen*

14 år: Ska hämta min ponny i hagen - Det är vår och riktigt djup & blöt lera runt grindhålet. När jag tar min ponny och går mot grinden följer de andra sju också efter. Vid grinden ska jag försöka att bara smussla ut min ponny - Som "fryser fast" och inte alls tänker lämna hagen! Har ponnyn i ena handen & handtaget i den andra. Då tar de andra hästarna chansen och smiter emellan - Då behagar min ponny röra sig och gör ett stillastående hopp över värsta leran! Jag rycks med i hoppet, for ur mina stövlar - som prydligt står kvar i leran! Landar en bit utanför hagen - Där står jag i bara strumpor och åtta lösa hästar som for runt, bockar & brallar på stallplan!

.

hahaha..det kan jag se framförmej:rofl::rofl:

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

Bjuder på mina dummaste:

11år..Binder min ponny i en trädgårdssoffa...Ponny blir rädd & springer 1,5km med en alltmer decimerad soffa efter sig..
Ponnyn klarade sig med en nyvaken fobi för trädgårdsmöbler & jag med e ejäl utskällning från mor.

15år: Sätter fast en snowracer med longerlinor bakom min vilda halvblodskille. Sätter upp grannungen på snowracern & galopperar på ett fält. Ett varv gick toppen varv två kastar Luppe av mig i en snödriva & skenar iväg med grannpojken i 120 på snowracern efter.. Snowracern tumlade runt, Luppe stannade men grannpojken vägrade att någonsin lyssna på mitt - men kom igen då..

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Ja..det var väl det mest korkade jag gjort...

Jag har precis fått en utskällning av min chef för att jag började asflabba så att tårarna sprutade.... TACK :bow::bow::bow: :D

hehe.. rolig tråd..

Jag kan berätta om en rolig händelse jag råkade ut för i tonåren.. kanske inte handlar så mycket om misstag med hästen men det var en häst inblandad i alla fall.
jag hade fått ett par fina helskodda ridbyxor av en väninna till min mamma som hade samma storlek som jag. Ridbyxorna hade inte använda alls och legat nerpackade i säkert 5-6 år.
Jag skulle rida för instruktör och gjorde mig då lite "finare" än vanligt och skulle inviga mina nya fina ridbyxor. Jag kom till ridbanan och började mitt pass. Efter ett tag var jag tvungen att hoppa av hästen (som var ganska stor för mina ynka 162 cm) och fixa något, kommer inte ihåg vad. När jag sedan sätter foten i stigbygeln för att hoppa upp spricker hela skinnet i ridbyxan ända framifrån och ända bak.. Så de ser typ ut som ett par chaps.. Jag kunde ju omöjligt fortsätta att rida utan var tvungen att med mycket små steg skutta fram till instruktören och försöka förklara situationen.. Pinsamt när man är sådär 15 år..
Det hela slutade med att jag fick hoppa upp på hästen och skritta hem... Fick låna en tröja av en kompis som jag knöt runt midjan..
Kommer inte ihåg om jag återkom till just denna instruktör nån mer gång..

Hopp, jag får väl dela med mig lite jag med då...

* Hästen låång bort i hagen, orkade inte gå tillbaka när jag fångat henne utan tänker rida barbacka till grinden.. Ställer mig på sten och ta ett "vigt" skutt, men kommer inte längre upp än till sidan på hästen och halkar under, så jag ligger på rygg under hästen. Kom på då, att jag hade mina nya, alltför tajta, väldigt ostretchiga jeans på mig, inte några rörliga ridbrallor. Hästen står som tur var blickstilla och tittar på mig undrandes "varför ligger du där?"
Jeansen sprack...

Men jag lärde mig inte ändå, gjorde om samma sak igen för några veckor sedan, som tur var hade jag väst på mig, för jag slog i ryggen på uppstigningsrampen... jeansen hela dock..

* Hade en sommar gjort en mycket väldoftande vitlök vinäger(?)blandning att spraya på hästen för flugor och annat åbäke,
självklart så går själva sprayen sönder så jag skruvar av den så jag skall kunna dutta lite på hästen istället..
Det verkade dock som att hästen trodde jag hade flugproblem då hon putta till mig så jag lyckas tappa flaskan med blandningen över mig, det luktar verkligen illa!... jag roade iallafall min syster och pojkvän som höll på att gå under av skratt..

Kom på ett par saker till.

Jag var ca: 14 år gammal.

Red ut på långtur tillsammans med syrran. Jag på stor häst och hon på en B- ponny. Red på vägar vi aldrig provat tidigare. Det var vinter och massor av snö. Vi kom fram till ett ställe där vi behövde skritta av från vägen och ned på en åker. Jag tog täten och skrittade helt problemfritt över ett litet dike och ut på åkert. Syrran skrittar efter och...försvinner. :eek:

Pyttelinna ponnyn sjänk ned nästan ända till ryggen i den djupa snön i diket och vi blev ganska förvånade. Lyckades få upp honom utan problem och kunde fortsätta ridturen så det var mest kul. :D

Hm...det andra hände för nåpgot år sedan.
Skulle leda ut två av hästarna till hagen och kunde inte hitta grimskaften. Insåg at dom låg i andra stallet och kände mig lite lat. Mina lydiga hästar är väl inga problem att leda i grimma!...tänkte jag och ledde ut två ästar i bara grimmorna...:angel:

Efter ca:50 meter blir ena hästen rädd för något och drar. Jag som envist håller kvar LYFTS upp från marken och hänger och dinglar mellan hästarna medan jag svär åt dom att stå still.

Tvingades släppa den ena och lunka tillbaka till stallet och hämta grimskaft samt fånga in den andra. Det hela tog betydligt längre tid än om jag hade koppkat dom rätt från början.

rolig tråd:)

det här är snarare ren dummhet än ett misstag:
när jag gick på gymnasiet hade vi julshow varje år. (gick på hästgymnasium) jag skulle tolka på små plastminiskider i manegen samtidig som det bygdes upp hinder. det gick strålande å publken som bestog av i prinsip hela skolan heja på så min kompis som red kolla bak på mig som en bekräftels på att vi skulle öka tempot. jag nickade tillbaka å så bara de i väg när vi kom till kortsidan gick det ganska fort men jag klara första svängen, vid andra stog det ett hinder en bitt från spåret så det gick inte å rida innanför vilket behövs eftersom jag åker på ett spår längre utt än hästen. optimistisk som jag är kommer jag självklart att klara svängen vilket jag inte gör utan åker rakt in i sargen med ett brak! kommer aldrig glömma alla huvud som nyfiket kikar ner från läktaren...kan ju till lägga att showen slutade där... detta slutade med en ambulansfär (trotts att jag kunde stå å gå som vanligt men skolsyster som vet bäst tvinga mig å ligga kvar på marken och vänta på ambulansen). och en bruten arm... lagom pinsat å koma in på akuten stinkandes häst med krage runt nacken och två stora röda prickar på kinderna! hela situationen va så komisk så jag kunde inte göra annat än å skratta:rofl:

kl

detta hände för ca 2 år sen då jag skulle longera min bångstyriga fjording som inte visste det minsta om vett och etikett...

när jag köpte henne kunde man knappt leda henne utan hon bara drog iväg flera ggr för mig.
Så markträning och ledarskap var dags att pränta in i hennes galna hjärna :p

ville doch även kunna longera henne i lina, men hon drog iväg där också :devil:

sen kom stallägaren på en briljant ide :idea:

Låna min kapson istället! den är MYCKET bättre!!

det gjorde jag, och det var mycket bättre!

just när det går som bäst så frågar mina stall kamrater om det går bra?

- JA, MYCKET bättre! man har mer kontroll känns det som,svarar jag till baka..

JUST då drar hästen till och jag tänkte "nej du! jag tänker inte släppa" Jag håller hårt medans hon drar så pass att kapsonen glider av hennes huvud och VIPS så hamnar jag mitt i leran så det bara stänker om det!
med longerlinan i handen :rofl:

mina stallkamrater fick bråttom in i stallet:angel:

gissa vad dom gjorde? ASGARVADE :mad:

jäklahäst :devil:

KL

En gång när jag hade åkt själv med min häst till ridhuset för att träna, så hade jag i transporten tränset på under grimman med borttagna tyglar. När jag sedan började trava fram hann jag precis tänka att hästen kändes väldigt fin idag och i nästa sekund kändes det lite ovant - för då hade minsann tygeln lossnat från ena bettringen och fanns bara i min hand!

Eftersom min häst gärna överdriver en del, så fick hon panik och började skena bland de andra ekipagen på dressyträningen medan jag skrek på hjälp och försökte stanna med vikten och en tygel men det slutade såklart med att jag ramlade av med dunder och brak och den stränga dressytränaren fick rädda mig från att bli översprungen av min skenande häst (jag kunde inte resa på mig först). Jag slog mig riktigt ordentligt och höll på att skämmas ihjäl - det hela berodde förstås på att jag hade slarvat med att knäppa fast tyglarna därinne i den mörka transporten, så numera är jag jättenoga med att kolla att utrustningen är korrekt ditsatt på hästen....

Skulle rida in en unghäst och trodde att jag förberett honom på det. Sadel hade han haft på sig och longerat hade jag gjort. Maken höll i hästen och jag klev upp i stigbygeln, hästen stod still, så jag tänkte "jag lägger över bene..." DUNS! Där låg jag, helt blå på ena sidan av kroppen, maken som höll i blev skinnflådd i händerna (inga handskar, såklart). Det blev ingen inridning utan jag skickade iväg hästen till en tränare!

Samma häst innan sadlingen. Tänkte prova att tömköra i beteshagen. Shettiskompisen var inne i stallet. det fanns lite gamla selar i lagårn, så jag hade putsat upp däckeln till en av dem och tänkte använda den som tömkörningsgjord. Hästen blev skrämd såklart och satte iväg, den gamla selen gick sönder och hästen stack till skogs!

Skulle tömköra samma häst en gång till, men nu utan gjord. Hade longeringslina och tömmar, eftersom jag började med att longera honom först. Tänkte sedan växla från logreingslinan till tömmarna och trodde att jag hade något som satt fast i huvudlaget, men hästen märkte att jag råkat knäppa loss fel lina i fel läge så han var lös, så han stack som en oljad blixt tvärs över gärdena, med tömmen slängande efter sig, vilket gjorde honom än mer panikslagen! Trodde inte jag skulle få se honom igen. Efter en hel del telefonsamtal till maken och folk som bodde åt det håll han försvunnit fick vi reda på att han hade stannat vid ett annat stall, ca 4 km längre bort. Jag har aldrig förr sett en häst som varit svettig från kronranden till öronspetsarna! Han fick åka transport hem igen...

Jag har ridit in två hästar till efter denna och det har gått betydligt lugnare tillväga... Så, man kanske lär av sina misstag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka