Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kl

Har väl inte gjort så mkt dumt.. ännu ;)

Men i somras så red jag en shettis (som var väldigt otränad och INGA SKOR), jag bestämde mig för att rida ut med min vän (E) som har en islänning. Vi begav oss mot rakbanan och tävlade lite. När rakbanan slutar så är det en äng där, E hade inte ridit så mkt på den men vi red där ändå, vi red kanske 500 meter eller nåt liknande, så bestämde vi oss för att vända, för det var ju en bra bit tillbaka.. Plötsligt så ser jag massor av hallonbuskar och vi bestämmer oss för att sitta av och plocka lite :) Eftersom shettisen var ganska "beroende" av islänningen så gick dom ingenstans för islänningen är en jättesnäll häst som aldrig ´skulle hitta på nåt dumt. Vi lät hästarna beta på (vi hade ju ingenstans att binda fast dom) så gick vi och plockade lite hallon :) Hästarna står snällt och väntar på oss men plötsligt så ser jag en JÄTTESTOR insekt, som var SVINÄCKLIG så jag skriker till (den satt på ett hallon, och jag höll på att plocka det hallonet :confused:) och islänningen börjar trava lite sakta bort, shettisen följer ju såklart efter och E försöker ju stanna sin häst och vi börjar springa efter dom, det hela slutar med att dom tävlar längs HELA rakbanan (flera km) och ännu längre, kanske 2 km, så vi fick ju springa säkert en halvmil för att se vart dom hade tagit vägen, medans vi lunkar på där ganska panikslagna (inte jag men E, jag har en konstig förmåga att aldrig få panik) så tänker jag på att jag aldrig mer kommer att få rida hästen, hon tänker hur hon ska förklara för alla hur detta hände (jag vet, dumt att inte säga sanningen, men det var mitt fel, det vet vi båda haha), så efter ett tag så hittar vi dom stå och beta vid kohagen.. stackars shettis som fick tävla mot en islänning :( som tur var hade han inte skor (hade varit lite pinsamt att förklara för ägaren varför han hade tappat skor, om han nu hade gjort det) fast ändå inte för det måste ha gjort ganska ont i hans ÖMMA hovar han som knappt kan skritta på en grusväg :confused:

*kl*

Det enda "knäppa" jag gör är att varje vinter om vädret tillåter binder fast en pulka efter ponnyn som står i stallet just då - oberoende av vad det är för ponny. Först gjorde jag en sele av stigläder, tömkörningsgjord, balasnören i massa rep. Selarna gick typ alltid sönder, eller så gick pulkan sönder men ponnyerna stannade alltid kvickt när jag i krisläge sa till på skarpen direkt.

Alla ponnyer har blivit mer eller mindre rädda och jag har ju inte direkt gjort ngt förebyggande arbete, tror inte ens alla var tömkörda... Jag binder fast pulkan, sätter mig i o smackar på, kör ett varv runt gårdsplan o sen rätt ut i skogen. Väldigt korkat eg men det har alltid gått bra. Nu går det väl åt helvete i vinter för att jag fö en gångs skull har en ponny som är inkörd :crazy:

Annars känner jag inte igen mig i någon enda berättelse. Är väl smått förskonad från "dumheter" eftersom jag växt upp med hästar med min mycket vettiga mor - det har aldrig funnits i min värld att man binder i stolpar, flängrider över fält, slarvar med handskar vid longering o dylikt.

Enda gången jag var korkad var när grannungarna körde sin b-ponny och det var en rätt lång nedförsbacke. Vi satt nog 5 ungar (dock små äldsta var nog 9 eller 10) i vagnen o ponnyn började förtvivlat springa fortare i fortare ned för backen. Vi blev skiträdda! Ponnyn stannade så fort den kommit ned - stackaren hade ju inte orkat hålla emot all vikt osm tryckte på bakifrån! Vi trodde hon ville hem och äta :crazy:

Men jag får väl skylla på att min mamma inte visste ngt om att alla åkte i vagnen o att vår familj själva inte körde. Tyckte ju ungarnas föräldrar som båda hade travhästar kunde lärt dem mer vett men men...

Jo förresten, jag har tagit fel häst! Hade ridit flera år på ett stuteri väldigt frekvent o under de åren hade man ju stenkoll på allt. Men så började jag plugga borta o fick hem min egna lilla häst så då blev besöken högst sporadiska. Skulle väl dit o träna ngn unghäst o den där unghästen hade det sista gått själv i en hage så jag tog en grimma o knallade bort till hagen - värst vad social den var! Jaja, jag tog in den på gången o pillade lite o tyckte att det gick ju fint, den var snäll o så. Har för mig det var den gången jag tränsade o började hänga på hästen oxå. Den var ovanligt snäll med bettet (den som jag skulle tagit krånglade endel med det men den här bara stängde munn).

Så kommer ägaren o ser lite glatt överraskad ut o tycker "jaså du tog in henne (R)? Vad bra" Jag som är helt säker på att jag tog en han protesterar o säger "nej det är B". Ägaren blir lite paff o skrattar till o säger "men det är ju R?" men jag ger mig inte så lätt utan protesterar vidare och hinner tom tänka "känner hon inte igen sin egna häst?" :D Då utbrister ägaren "Men Johanna, du har tagit fel häst?!?! Herrgud!!" och börjar asgarva åt mig som börjar se rätt förvånad ut :rofl:

Tittar noga på hästen igen i inser att
1. den här är ju säkert 1 dm för stor
2. har ingen bred bläs
3. inga vita ben och
4. den är ju faktiskt ett sto :eek:

Då tyckte stallägaren minsann jag legat av mig lite för mycket ;)

Fö så minns jag fortf de tillfällena när man var korkad över ren ridttekniska grejer.

Jag vågade inte rida utan stigbyglar och kunda för min dag inte förstå VARFÖR jag inte fick ha bara den ena för min mor för att lära mig *puckounge*

Minns oxå fort när jag verkligen inte kunde känna skillnad på h o v galopp. När jag väl lärde mig de sa ngn att man dessutom skulle känna om man satt ned på rätt sittben i traven - jag tyckte människan var sjuk i huvudet för jag kunde inte hur jag än försökte. Släppte problemet med en tanke att den människan var ju inte frisk ngnstans. SÅ paff jag blev när jag år senare en dag bara upptäckte att jag kände vilket sittben jag satt på :eek: Helt utan ngra tankar på att det gick/inte gick under de åren sedan jag hörde det. Då skämdes jag för mina tankar tidigare o kände mig väldigt korkad själv :o

Min syster gjorde en riktig höjdarsak med min häst.

Hon skulle ut och köra min häst tillsammans med en kompis till henne som aldrig tidigare varit i närheten av en häst. När de ska vända hemåt kommer vagnen ut i leran och min syster fattar det smarta beslutet att kliva ur och hjälpa hästen genom att putta på, så att hästen lättare ska orka dra loss vagnen. Kompisen sitter kvar och håller tömmarna. När hästen lyckas dra loss vagnen fortsätter han i lugn trav hemåt, men min syster som bara hade träskor på fötterna hinner inte med utan blir kvar. Hon får gå 3 km hem. När hon kommer hem står min häst på stallplanen, fortfarande med vagnen efter sig och kompisen i vagnen. Kompisen ville inte lämna hästen, men hon vågade inte ta loss hästen heller eftersom hon inte visste hur man gjorde, så de stod snällt och väntade båda två.:)

Minns en gång när jag skulle longera en unghäst jag hjälpte till med. Hade ingen pisk så jag tog ett grimskaft och snärtade med, men råkade hålla i fel ände dvs den del som inte har en karbinhake, så när jag snärtade med grimskaftet träffade jag mig själv i huvudet med karbinhaken. Blev jätteyr, men lyckades få bort tränset från hästen innan jag ramlade ihop i ridhuset. Hittades av min mamma några minuter senare som givetvis trodde att hästen sparkat mig eftersom jag hade världens bula på huvudet.

Åh gud... jag skrattde högt åt detta! Kan se minen på hästarna som ser en ENORM projektil på väg rakt emot dem :eek::rofl::rofl:

De såg ungefär lika roliga ut som man kan föreställa sig också, fast inte just då när man stod där och såg två hästsvansar försvinna i fjärran... :D

Min hjärna var på sem. en sommardag för några år sen.

Miss nr 1.
Hanterar min häst lös i alla situationer. han står lös i gången med näsan mot öppna dörren. Stallägaren+hennes man är ute, samt hovslagare och lite annat folk så för att föregå med gott exempel får jag för mig att knäppa ihop grimskaften i gången som en "gräns" för hästen. jag går runt hörnet, hästen får av ngn anledning panik och hoppar över (absolut ingen hopphäst). Fastnar med bakbenen och får skrubb men inga allvarliga skador.

Miss nr 2.
Hästen är fångad och jag ska tvätta av såren. Sätter mig mer eller mindre under hästen mot hästens bakben och börjar skölja med en vattenslang. Hästens ena ben rycker till av svedan och slår i mig så att den snubblar och måste "hoppa" över mig för att inte trampa ner mig. I hoppet slår han sina två bakhovar ovanför mina två knän (snyggt prickat) och jag faller ihop.

Jag svullnade ordentligt och man kan idag känna "invändiga ärr". Men vi klarade oss fö helskinnade och mina ben fungerar idag som de ska. ;)

Nyligen när jag var ute och red med min hund så skulle jag av ngn anledning ha honom kopplad. Vi skulle över vägen (där vi alltid rider) och återigen skulle jag tänka på "säkerheten" ur andras synvinkel (gör inte det vänner, vi krånglar bara till det för oss själva). Hunden kopplad i lina (som jag kunde "lossa" lätt även i "panik") rider iväg på en grusväg mellan två åkrar. Stora vattenpölar gör att min häst väljer dikeskanten och hunden blir då plötsligt vattenrätt och drar åt andra hållet (STOR PÖL). Jag åker nästan av varpå jag sliter i hunden (jag vill inte släppa) som hoppar över pölen mot oss. Nu blir hund och häst rädda för varandra och jag finner oss snart snubbla runt ute på åkern.

:smirk:

ja...listan kan ju göras lång.......smidig som man är har det ju hänt att man ska komma upp barbacka....syrran tar i o ska slänga upp o man hamnar på andra sidan..på marken...

men det roligaste var min förra häst som var väldigt speciell. jag hade tagit av grimman innan jag stängde hagen, så han vände o galloperade ut från hagen. ut på en grus väg som leder till en annan hage där våra ston stod....det var bara det att denna grusväg svänger i en ganska skarp vänster sväng...men det förstod inte han utan forsätter rakt fram.o bara försvan i diket som var rakt fram...men han studsade glatt upp o fortsatte...

Senast ändrad:

Jag skäms mkt över mitt misstag :( När jag tävlade min foderhäst o han vägrade ut sig blev jag så besviken på honom (när det var mitt fel) och han ville trava ut ur banan så ryckte jag honom i munnen.
Jag ångrar det jättemkt. :cry: Tänk om folk tycker att jag är hemsk

Åkte iväg 8 mil för att hämta häst och kompis, kopplade på släpet utan att fundera så mycket.

1,5 timme senare var jag framme, redo att lasta och dra! Kompisen undrar hur jag hade tänkt att lasta hästarna i ett vanligt flyttsläp......... Har man inte tidigare varit förbannad på sig själv så lär man det sig i ett sånt här läge!??

Vilken rolig tråd :rofl::rofl: bästa skratten på länge :rofl::rofl::rofl:

Det mest korkade jag har gjort (fast jag ångrar inte en sekund :D) var när jag och min kompis bestämde oss för att rida till hagen... barbacka, i grimma, utan hjälm, i shorts och sen galoppera parallelt med pendeltågsspåret :p Inget hände och vi hade fruktansvärt kul ;)

Sen kommer jag faktiskt inte på nåt mer....

*kl*
Tjaaa, för att par år sedan var jag och syster ute och röjde i skogen så att vi skulle kunna rida med våra jättehästar (174 & 176 cm). Systers häst var då max 5 år och hans stora idol var min pålle. Iaf så ska syster klippa ner en gren högt upp, ja vi hade iaf sekatörer med oss! Syster når inte, vad gör man då? Jo, man får den strålande idén att ställa sig på hästen :idea: Det går väl ok om man bortser från att hästen inte gillade det men skulle ALDRIG göra något mot matte, inte heller mot sin idol (min pålle) så då biter han mig i knät istället. Hårt. Som tur var lyckades jag behärska mig så jag inte slog på hästen så länge syster stod kvar på ryggen. ;)

18 år, hade sommarponny på västkusten. Vi var ett gäng med tjejer som var allmänt galna. En tidig morgon skulle vi ut och njuta av solen i skogen och galopperar i full fräs, fem ponnysar i varierande storlek. Upp för en härlig backe som visst var ett motionsspår också :angel: På backkrönet möter vi en joggare som skräms något så fruktansvärt. Det hela slutar med fem ponnysar som står mer på bakbenen än är lugna och en livrädd stackars joggare i diket. Lägg till fem hysteriskt fnittrande tonårstjejer till det och situationen blir hemskt dråplig! :angel:

Jobbade på ett tävlingsstall i skåne där min pålle delade hage med sin bästis, som tyvärr var en riktig tjockis och hagen var full med gräs. Bästisen fick därför gå in vid lunch medans min pålle fick gå kvar till eftermiddagen. Det var nog oftare som jag glömde stänga grinden när jag tagit in bästisen... Blev påmind en lite småregning dag när min pålle fick för sig att det inte var så trevligt att vara ensam i hagen i det vädret så han kom in ;) Annars gick han *peppar peppar* aldrig ut.

För ett par veckor sen släppte vi ihop alla fem hästar i stallet i en helt ny hage, första gången de går tillsammans. Efter fem minuter tyckte vi att allt såg lugnt ut så vi går. Har inte visat hästarna hur stor hagen är eller nåt... Efter ett par timmar ringer det till gårdsägaren, "Har ni en vit ponny?" Jaaa...? "Inte nu längre!"
Allmän Bust out ur hagen! Ponnyn var i byn, nån km bort, resterande fyra hästar drog repor på den insådda veteåkern... Dan efter lagade vi hagen och promenerade längs staketet med hästarna!

Åkte iväg 8 mil för att hämta häst och kompis, kopplade på släpet utan att fundera så mycket.

1,5 timme senare var jag framme, redo att lasta och dra! Kompisen undrar hur jag hade tänkt att lasta hästarna i ett vanligt flyttsläp......... Har man inte tidigare varit förbannad på sig själv så lär man det sig i ett sånt här läge!??

:rofl::rofl::rofl:

Har inte skrattat så mycket på länge :rofl: Tänk vad mycket dumt man gör.
När jag och min syster var yngre brukade vi släppa lösa hästarna i trädgården. Sedan tog vi varsin shettis och vallade runt hästarna.
Eftersom vi gjorde detta vid insläppet ville alla hästar in i stallet. Men vi jagade snabbt ut dom igen. När shettisarna blev trötta var det bara ett snabbt hästbyte. Vi hade askul men vet inte vad hästarna tyckte. Och när mamma såg trädgården på morgonen ( såklart var hon inte hemma vid dom tillfällena) sa vi att hästarna hade rymt.

En annan händelse inträffade förra sommaren.
Var på tävling och hade hästskötaren med. Jag lastar oftast ur själv men hon ville göra det.
När hästen börjar backa ur får hon hjärnsläpp och försöker hålla kvar hästen. Detta resulterar i att hon sakta men säkert dras över bommen. När hon inser att loppet är kört, hänger hon i grimskaftet och har bara fötterna på bommen.
Så hon släpper, landar med överkroppen i bajs och slår i golvet med världens smäll. Min klippa till häst stannar till, tittar på henne och backar ut helt.
Vi som såg detta garva så vi fick andnöd. :rofl:

Hände för många år sedan, när jag fortfarande tyckte det var roligt att vara ridlärare.

Rider ute med ett gäng ungar i tio-elvaårsåldern.

Vi travar lite lugnt hemåt. En unge som alltid red med långa tyglar för att hon hade för sig att det var snällt mot hästen.
Hästen (en fjording) tycker att det går alldeles för långsamt och börjar spurta och kommer upp bredvid mig, jag skriker till ungen att hon ska ta tag i tyglarna, hon tittar bara oförstående på mig, fjordingen börjar dra om mig, min häst börjar galoppera (trodde väl det var galopplöp, eftersom hon gått lite så), fjordingen börjar också galoppera.
Vi galopperar bredvid varandra, varvid de sk säkerhetsstigbyglarna hakar i varandra o fastnar. Där galopperar vi bredvid varandra (vi var ju tvungna). Jag fick tillslut tag i tygeln på fjordingen och vi fick stopp och inget hände.

Då kom jag på att det fanns ett gäng till med ridungarr bakom som också hade hängt med i galoppen. Det var en rolig o orädd grupp, så alla skrattade inkl jag.

Hände för många år sedan, när jag fortfarande tyckte det var roligt att vara ridlärare.

Rider ute med ett gäng ungar i tio-elvaårsåldern.

Vi travar lite lugnt hemåt. En unge som alltid red med långa tyglar för att hon hade för sig att det var snällt mot hästen.
Hästen (en fjording) tycker att det går alldeles för långsamt och börjar spurta och kommer upp bredvid mig, jag skriker till ungen att hon ska ta tag i tyglarna, hon tittar bara oförstående på mig, fjordingen börjar dra om mig, min häst börjar galoppera (trodde väl det var galopplöp, eftersom hon gått lite så), fjordingen börjar också galoppera.
Vi galopperar bredvid varandra, varvid de sk säkerhetsstigbyglarna hakar i varandra o fastnar. Där galopperar vi bredvid varandra (vi var ju tvungna). Jag fick tillslut tag i tygeln på fjordingen och vi fick stopp och inget hände.

Då kom jag på att det fanns ett gäng till med ridungarr bakom som också hade hängt med i galoppen. Det var en rolig o orädd grupp, så alla skrattade inkl jag.

aha det är så ni lär ut kadrilj på ridskolan!:banana:

Skulle longera vår 2,5-åring (kurs på skolan). Blev överraskad då hon hoppade fram och bockade som en dåre då vi just skulle gå iväg efter att ha spänt på gjorden. (Världens snällaste annars.) Hästen trasslar in sig i linan och ser ut som ett inlindat garnystan (jag har självfallet tappat linan... :o) innan den stannar, hur glad och nöjd som helst. Helcool häst, har just suttit och skrittat runt på henne i veckan för första gången! :love:

Några andra fina grejer är ju då jag som 15-åring skulle rida ut på vår dåvarande häst med en liten tjej på en 10-11 år på hennes lilla medryttarponny. Hon fick inte rida ut själv, så jag skulle ju vara stor och duktig och ta hand om henne... :angel:

Mitt i skogen ramlar hon av okänd anledning av. (Småponnyer ni vet... :smirk:) Varpå jag sitter av för att ta tag i ponnykäket som lyckats få upp tygeln ända i "armhålan" (kan man säga så?! :crazy: ) Precis så att jag inte når, varpå jag släpper min häst en millisekund. Hejdå hästar... :crazy: (Allting gick helt bra dock, men hysterisk 15-åring som gråtandes kutar efter två flyende hästrumpor i hög fart.

Annan gång med. Som 16-åring skulle jag och min 14-åriga kompis ta in deras hästar från sommarhagen. Hon på sin smått vilda ponny (barbacka off course) med ryggsäck och stor kasse med div. borstar i. Jag på deras stora (168-170 iallafall) nya halvblod (hade inte haft den länge) barbacka med deras andra stora halvblod som handhäst. Mycket intressant... :angel: Sen red jag ut på samma häst med, barbacka där med, gallopp och hela köret. :devil:

En sån grej som jag fått lära mig TVÅ gånger (tröglärd? neej då! :angel: )är att alltid ta lös hästen innan man öppnar bakluckan i transporten, särskilt om det inte finns bakbom...
En och samma kuse slet sönder två grimmor och fick sig ett par springturer på så vis, den ena gången satte han sig på arslet på rampen av rycket när grimman gick sönder och "tippade över" i sidled och fick kravla sig upp. Men båda gångerna gick det ändå bra, hästen stressäter när den blir nervös så den travade bort till en grästuva bara 20 meter bort och stod där tills matte kom och hämtade honom :p
Tror inte han fått några men av det.

Oftast är det inte korkade saker för min del, i de fall man gjort korkade saker så har det oftast slutat förvånansvärt bra! :crazy: Utan sånt jag grämer mig för i efterhand är när man sett hur något varit på väg att inträffa men förblivit passiv av en eller annan anledning. Typ att man sett att hanteringssättet stressat upp kusen totalt till den grad att den blev nervös när boxdörren inte smälldes upp som vanligt utan fastnade i snön mindre än halvvägs och hästen hoppar över - fastar med ena bakknät i dörren och blir halt. När en häst uppenbart är tokrädd för något (som inte brukar bli skraj för något i vanliga fall) och man *vet* att det kommer gå åt helvete om man stannar kvar och pressar hästen - man blir pushad av någon och det GÅR åt h**vete så hästen blir halt av en skentur men matte sa inte ifrån utan lät sig pushas.

Så, jag grämer mig sällan för det man gjort (men är snarare lite väl försiktig av mig än motsatsen) men oftare för det man INTE gjort eller inte ingripit i. När det gäller MINA hästar så är det ju jag som får ta konsekvenserna och då tar jag hellre konsekvenser av egna handligar än att man skyller ifrån sig på andra som faktiskt inte har det slutgiltiga ansvaret för hästen. Har man inte slagit näven i bordet tillräckligt trots bättre vetande får man skylla sig själv! :/

En annan händelse inträffade förra sommaren.
Var på tävling och hade hästskötaren med. Jag lastar oftast ur själv men hon ville göra det.
När hästen börjar backa ur får hon hjärnsläpp och försöker hålla kvar hästen. Detta resulterar i att hon sakta men säkert dras över bommen. När hon inser att loppet är kört, hänger hon i grimskaftet och har bara fötterna på bommen.
Så hon släpper, landar med överkroppen i bajs och slår i golvet med världens smäll. Min klippa till häst stannar till, tittar på henne och backar ut helt.
Vi som såg detta garva så vi fick andnöd. :rofl:

:rofl::rofl::rofl:

haha! härlig tråd.

en riktig höjdare gjorde jag som nybliven hästägare. det var jullovet 1999/2000 och ridskolan skulle ha maskeradhoppning med tema "milennieskifte". jag hade bestämt mig för att klä ut mig och hästen till en krashad dator. satt och pysslade ihop skärm, tangentbord och disketter i kartong. satte "skärmkartongen" över huvudet och stegade glatt in i stallet... höll på att ge hälften av hästarna en hjärtattack, de hoppade typ upp i krubborna av skräck inför den vandrande lådan. så den fick åka av. men jag tänkte ju inte ge upp min klädsel så jag körde på - satte fast mina kartongdisketter och tangentbord i pållens man och svans + på mig själv. om jag inte minns fel så skrev jag "www" med spritpenna på honom också. väl inne på framridningen började ju disketterna slå mot hästen för varje steg han tog. han blev livrädd och vi skenade runt i en evighet. ju mer han sprang - desto mer smattrade kartongerna. haha! ibland tänker man inte långt. men om jag inte minns fel vann vi stilhoppningen. :)

en annan pärla är ju när jag tolkade med skidor bakom hästen på klubbens stora hoppbana. vi var rätt galna på den tiden, och när väl idén om att försöka hoppa banken ("ramp" upp, hopp ner) planterats kunde vi ju inte fega ur... helt livsfarligt när jag tänker på det såhär i efterhand. men det gick bra! hästen med kompisen på hoppade före och jag flög efter med längdskidorna på.

underligt egentligen att man lever...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka