Sv: Körhäst/ridhäst
fabbe: Du måste visa att han ska fram, det är det viktigaste, framåtbjudningen. En smack, lyssnar han inte, lägg på pisken o upprepa. Har du gått kurser i tömkörning, annars är ju det en rekommendation då det ger väldigt mycket till körningen med.
Kanske springer han i vagn för att då jobbar han inte, och sen blir han trög i tömkörningen av en kombination av oförstående och att det är jobbigt att böja sig?
Jo du det har jag visat honom att han ska fram, själva grejjen är att när jag tar till pisken blir han förbannad o sliter sej, finns inte en chans i världen att jag kan hålla honom då, han lägger på en spark sen drar han i full fart. Som om han säger DRA ÅT H*LVETE!!!!
En gång bad jag min kompis hjälpa mej, hon fick gå bakom honom med en pisk(notera att vi inte var "spark bakom") och driva på honom när jag sa till, då med pisken i marken, inte på honom, vi fick jaga verkligen jaga igång honom, men så fort hon slutade driva så sket han i det hela och blev loj o gick inte fram så det fanns inget att samla upp.
Jag klarar helt enkelt inte av att driva honom med pisken samtidigt som jag ska erbjuda honom det rätta stödet i handen, kombinationen alltså som gör det hela.
Jag tror ärligt talat inte att vem som helst kan få honom att jobba på tömmen, den som ska lyckas måste kunna sätta honom på plats med sin styrka att säga NEJ när han drar. Jag kan sätta in hans körbett i munnen och sätta honom på haserna för att markera att det han gör är fel, men när det tredelade åker in tar han tillfället i akt igen.
Jag har aldrig gått någon kurs, men jag har tömkört fler hästar och det har funkat som det ska. Har tömkört allt från outbildad shettis till unghäst(halvblod) till fjording till grand prix häst i dressyr, bruksnordis, ardenner, travare och framåt bjudningen har funnits där, som inte finns hos Fabbe.
Eller förresten, jag tömkörde ju för instruktör på lektionerna i skolan. Och hon sa inte så mycket mer än att det var bra.
Jag var väl typ en av få som fick nordisen att jobba(av oss elever alltså, och nej jag skryter inte utan säger bara som det var).
Men det konstiga är att han blir helt annorlunda framför vagnen, men jag kan dock inte säga till 100% att han inte smiter från arbetet då jag aldrig haft någon ståendes brevid som instruerat.
Men jag ska filma nu någon dag så ska ni få se hur han går. Kan ju filma den vackra tömkörningen oxå
Du är ävem välkommen hit o testa själv om du vill(helt serriöst alltså).