Körhäst/ridhäst

Vimsan

Trådstartare
Mitt halvblod är en guldklimp framför vagnen men under ryttare blir han isället, ja en cigarettfimp :crazy:
Ni som kombinerar körning med ridning, hur fungerar det?
Har ni upptäckt några fördelar/nakdelar?
Hur är era hästar att rida om de bara körts under en längre tid?
Hur är de att köra om de bara är ridna under en längre tid?

Ös på med funderingar och likheter mellan ridning/körning.

Sv: Körhäst/ridhäst

Min häst är nog rätt lik i körning och ridning, skillnaden är jag som kan körningen mycket bättre än ridningen. Så kör jag mycket kan jag lättare "sätta han på plats" (haha, låter inte så harmoniskt men han behöver lite sånt, sen är han harmonisk!;) ) och då funkar ridningen ibland bättre. Nä men ska jag vara ärlig så vet jag inte hur det hänger ihop det där. Jag har ju märkt tydligt nu när jag kört mycket och tränat upp honom där att han blir bättre även i ridningen.

Fast skillnade tror jag ligger till 90% hos mig för han går nästan alltid bra när jag kör men inte lika ofta vid ridning. Han kräver 100% engagemang från ryttaren om han är på det humöret den första timmen för att få till det och saknar jag energin slutar det oftast bara med tjafs, i körningen sitter det mer i ryggraden och jag kan få till det även om jag inte har full koncentration. Så går det dåligt med ridningen väljer jag gärna att köra eller tömköra isället, när det jag nog skulle behöva är ridlektioner!

Kan tänka mig att mycket ligger i ryttaren / kusken och vad hästen tycker är kul.

Min teori har alltid varit att variation är bra. Dels för att träna olika muskler och dels för psyket. Omväxling är ju trevligare för hästägaren också, även om man har en speciell inriktning.

Min andalusier är sig lik i både ridningen och körningen tycker jag. Största skillnaden från ridningen (mest western) är ju att man inte har vikten till hjälp. Men jag tränar mycket med ljud kommandon och tar alltid så små hjälper som möjligt med tyglarna, så han lyssnar väldigt fint med vagn också.

Det roligaste av allt med körningen är ju nästan att man får se sin egen häst arbeta, sitter man på den vet man ju bara hur det känns, tror att det är en bra kombination att både kunna studera och koppla det till känslan när man sitter på. Hm, lite dålig formulering men jag hoppas att du förstår hur jag menar...

Ja, visst ger det otroligt mycket när man kan se dom jobba.
Jag tömkörde min igår och blev positivt överraskad i jämförelse med förra ridpasset. Min är så mycket finare i munnen när jag kör/tömkör än när jag rider.

Ja, visst ger det otroligt mycket när man kan se dom jobba.
Jag tömkörde min igår och blev positivt överraskad i jämförelse med förra ridpasset. Min är så mycket finare i munnen när jag kör/tömkör än när jag rider.

Ja, det är så roligt att se när den lilla rumpan arbetar :love:

Hm, undrar varför det är så..? Vad gör han när du rider då?

Han blir väldigt tung vid ridning, jag har svårt att få igång bakbenen och ryggen, han hänger i handen och grejar väldigt mycket med bettet. Han är svår att ställa och böja och varje gång man gör en förändring, tex lägger en volt tappar han takten.
Halvhalt vet han inte längre vad det är för nått :angel:

kollat sadeln. Vad jag har hört så är det ingen skillnad på rid o körhästar, de har samma förutsättningar i vagn som under ryttare.

Jag har ingen skillnad på min vad jag vet. Han har samma fel o brister och bra saker med eller utan hjul bakom. Däremot är han urfin att tömköra, men det är ju alla hästar och just därför tycker jag man ska göra det mycket. :)

Han kan titta på saker under ryttare, men aldrig i vagn. Mer allvar där-framåthjälpen är större.

Hade en hbl val för några år sen som jag red och hoppade samtidigt som jag körde honom sporadiskt. Plötsligt fick han ont i ryggen, troligen pga sadeln, bytte sadel, men körde honom mest, kan säga att jag inte red ett steg på honom under ett halvår, då gick han bara som körhäst. När jag sen började rida honom var han som en gud att sitta på, så mjuk o fin som aldrig förr! Tyvärr fick jag bara ha kvar honom ett par månader efter det, han fick ena frambenet avsparkat i hagen....

Däremot är han urfin att tömköra, men det är ju alla hästar och just därför tycker jag man ska göra det mycket. :)

QUOTE]

Det där stämmer inte in på Fabbe. Jag tycker det är kul att tömköra, man kan träna så mycket grejjer på tömmen men med Fabbe funkar det helt enkelt inte, han går inte fram för 5 öre, jag smackar mej själv döv. Och det är ju verkligen viktigt med framåtbjudning i tömkörning.
Sätter jag mej i vagnen bakom honom så blir det en helt annan häst.

Och jag tycker att han blir bättre i ridningen när man kör mer, han blir mer lösgjord och bär sej bättre.

Han går lika "illa" barbacka ;)

Innan jag lånade ut honom så körde vi bara rakt fram i skogen. Nu har han jobbat mer framför vagnet, gått några tävlingar och rör sig helt annorlunda framför vagnen.
Jag kan ju omöjligt tänka mig att hästen rör sig och jobbar exakt likadant på tex en volt med vagn eller ryttare.
När jag rider vill jag forma honom runt inner skänkel, det går väl inte med vagn??? Skritt fungerar, trav blir lätt springig, galoppen är katastrofal :crazy: Han vill inte frivilligt böja på sin långa kropp.
Helst ska det gå i maratonfart, lyckas jag minska galoppen så blir den fyrtaktig. Sån var han ju inte innan han blev "riktig" körhäst.

Han är pigg och framåt men mjuk att sitta på? Nä.... han är som en katapult :smirk:

Du kan göra öppna o sluta och böja hästen lika fint som när du rider. Ytterstöd och piskhjälper, samt "ledande" tömtag.

Fick se att tom min nordis kan sånt bara kusken är bra. Anders e körde honom och sen dess undrar jag var den där fina nordisen anders körde tog vägen för jag är inte lika duktig så jag lyckas bara med öppnorna i ett varv :) Vissa dagar är han stel i höger töm men det är han i ridningen med.

fabbe: Du måste visa att han ska fram, det är det viktigaste, framåtbjudningen. En smack, lyssnar han inte, lägg på pisken o upprepa. Har du gått kurser i tömkörning, annars är ju det en rekommendation då det ger väldigt mycket till körningen med.

Kanske springer han i vagn för att då jobbar han inte, och sen blir han trög i tömkörningen av en kombination av oförstående och att det är jobbigt att böja sig?

fabbe: Du måste visa att han ska fram, det är det viktigaste, framåtbjudningen. En smack, lyssnar han inte, lägg på pisken o upprepa. Har du gått kurser i tömkörning, annars är ju det en rekommendation då det ger väldigt mycket till körningen med.

Kanske springer han i vagn för att då jobbar han inte, och sen blir han trög i tömkörningen av en kombination av oförstående och att det är jobbigt att böja sig?

Jo du det har jag visat honom att han ska fram, själva grejjen är att när jag tar till pisken blir han förbannad o sliter sej, finns inte en chans i världen att jag kan hålla honom då, han lägger på en spark sen drar han i full fart. Som om han säger DRA ÅT H*LVETE!!!!

En gång bad jag min kompis hjälpa mej, hon fick gå bakom honom med en pisk(notera att vi inte var "spark bakom") och driva på honom när jag sa till, då med pisken i marken, inte på honom, vi fick jaga verkligen jaga igång honom, men så fort hon slutade driva så sket han i det hela och blev loj o gick inte fram så det fanns inget att samla upp.
Jag klarar helt enkelt inte av att driva honom med pisken samtidigt som jag ska erbjuda honom det rätta stödet i handen, kombinationen alltså som gör det hela.

Jag tror ärligt talat inte att vem som helst kan få honom att jobba på tömmen, den som ska lyckas måste kunna sätta honom på plats med sin styrka att säga NEJ när han drar. Jag kan sätta in hans körbett i munnen och sätta honom på haserna för att markera att det han gör är fel, men när det tredelade åker in tar han tillfället i akt igen.

Jag har aldrig gått någon kurs, men jag har tömkört fler hästar och det har funkat som det ska. Har tömkört allt från outbildad shettis till unghäst(halvblod) till fjording till grand prix häst i dressyr, bruksnordis, ardenner, travare och framåt bjudningen har funnits där, som inte finns hos Fabbe.

Eller förresten, jag tömkörde ju för instruktör på lektionerna i skolan. Och hon sa inte så mycket mer än att det var bra.
Jag var väl typ en av få som fick nordisen att jobba(av oss elever alltså, och nej jag skryter inte utan säger bara som det var).

Men det konstiga är att han blir helt annorlunda framför vagnen, men jag kan dock inte säga till 100% att han inte smiter från arbetet då jag aldrig haft någon ståendes brevid som instruerat.

Men jag ska filma nu någon dag så ska ni få se hur han går. Kan ju filma den vackra tömkörningen oxå;) Du är ävem välkommen hit o testa själv om du vill(helt serriöst alltså).

Om inte annat vill jag gärna träffa er två, vackrast på buke är han enligt mig. (säg inget till min Pontus)

/j

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 821
Senast: MiniLi
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 814
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?