Körforumet och nivån på diskussionerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körforumet och nivån på diskussionerna

Ja det var en skräcktråd!

Jag har som sagt ett ben i varje läger. För tillfället har jag ingen starthäst på travet men då jag hade det körde vi två dagar i veckan dressyrkörning med dessa och det underlättade enormt vid tävling, så visst kan vi kombinera och lära av varandra. I dag kör jag ardenner istället (bruks), men har absolut inte lagt travbiten på hyllan för gott.

Det finns körklubbar som välkomnar olika genrer inom körning, så nog borde väl vi på forumet också kunna göra det och hålla en trevlig och respektfull ton mot varandra.

Med tanke på den tråden så kanske körforumet skulle delas upp liksom ridning i flera underforum.
skolkörning
travkörning (fast här finns ju travforumet)
skog och brukskörning
samt
ett motionskörningsforum:p

Alla selar passar ihop med en viss sorts vagnar och dessa kombinationer passar på olika platser och underlag. Kan vi inte enas om detta:) tex så passar en trav vagn mindre bra på dressyrbanan där man vill sitta högre upp så man ser ekipaget uppifrån medan en maraton vagn inte passar bra på en travbana, likaså så har man inte en travsele när man drar timmer och inte heller en loksele/maratonsele när man tävlar på solvalla.
Konstigt egentligen att det ska vara sådan hård och kall stämning på körforumet då körtävlingar brukar ha högt i tak.
Kanske det beror på att vi som samsas här har olika inriktningar? Det stora problemet är nog när en nybörjare inom körning kommer in och frågar om vilken utrustning denne ska köpa och alla svarar utefter sin inriktning utan att egentligen kolla upp vad nybörjaren har för drömmar och mål. Kanske drömmer denne om att få tävla fyrspanns SM ? och då är det nog bäst med traditionell körutrustning på en gång el är det så att denne har en dröm om att någongång våga starta på trav, ja då är det bätter med att lära sig travutrustningens mysterium en gång för alla. Vill man sedan motionsköra och inte har några vidare drömmar för stunden, då är det nog kvittat vilken utrustning man köper, så länge som vagn och sele passar bra ihop. Inte göra som jag som hade en trav rockard och loksele och surrade fast vagnen så gott jag kunde för att sedan tappa vagnen under körning:o Dessutom så körde jag en häst som jag endast genom hörsägen visste var körd. :eek: För mig gick det bra den gången men rik på en erfarenhet så varnar jag gärna andra från att göra samma misstag:)

Måste ju få flika in här lite...som f d ponnytravkusk och numera motionskusk:)

Var iväg med en kompis på en liten träningstävling på Åstorp och där fanns kuskar och hästar av alla möjliga nivåer och med olika utrustning - verkligen en härlig blandning! Det var INGEN som rynkade på näsan åt någon eller kom med pekpinnar utan man kände sig verkligen välkommen. Då undrar man ju varför körsforumet här är ett utav de värsta och mest inkrökta man kan besöka?

Ingen dum idé att dela upp det som du föreslår men lite synd ändå att man inte kan samsas under samma forum. Visst finns det ett travforum men det är verkligen HELT inriktat på tävling och mycket snack kring kuskar, stamtavlor på den och den travhästen - inte så intressant för de som motionskör och kanske åker på en och annan körkurs eller lokaltävling.

Vad är man rädd för egentligen här på forumet? Varför detta hat mot t ex travutrustningen? Jag har inga stora kunskaper om skolkörningens utrustning och skulle inte komma mig för att skrika djurplågare till de som använder den utrustningen. Har groomat vid någon tävling och förstår ju fullt ut att man inte kan ge sig ut med en travrockard och travsele i terrängdelen t ex - var sak har sin plats. Tycker det är skitkul att de körekipagen och deras fina utrustningar men det är lika trevligt att se en ponny ute på luffen i skogen med travrockard och travsele.

Med tanke på den tråden så kanske körforumet skulle delas upp liksom ridning i flera underforum.
skolkörning
travkörning (fast här finns ju travforumet)
skog och brukskörning
samt
ett motionskörningsforum:p

Tanken är god på ett sätt. Men å andra sidan är inte körforumet det allra mest besökta och det skulle nog bli mer eller mindre öken på respektive underforum om man delade upp så mycket. Dessutom skulle det vara rätt förvirrande för alla nybörjare som ville in och läsa bara för att börja sätta sig in i körningen att leta runt bland så många underforum. Eller jag skulle ha tyckt det i alla fall.

Sedan tycker jag inte att det BORDE behövas. Nog borde vi väl alla få plats under ett och samma tak?

Det var någon bråktråd, Nussikan lämnade forumet men Snigel ska väl bara flytta. Hon har svarat i nån tråd sen dess.

Vart har dom tagit vägen?:eek:

Nussikan la av för gott pga. alla trakasserier mot henne och snigelfarmor tröttnade väl mer eller mindre och ska dessutom flytta sitt hus så hon gör bara sporadiska besök här...

KL!

Här är man borta, utan internet, en vecka å så kommer man tillbaka å hittar denna tråden!:crazy:

Nån som orkar berätta vad som hänt? Kan ta det på PM om ni vill...

Jättebra initiativ med denna tråden tycker jag!:)
Har varit ganska tråkig stämning i vissa trådar här emellanåt. Oftast ber man ju om hjälp alt. vill visa något och då vill man helst inte bli påhoppad - är det något som är fel så är det ju bättre man berättar det på ett bra vis.:)
Hjälp behöver vi alla nån gång och jag har bett om det vid flera tillfällen och fått många nyttiga och givande svar. :bump:
Hoppas givetvis att stämningen här blir bättre för allas del så alla trivs och vill hålla till här även i fortsättningen.
Alla tycker inte lika alltid men inte behöver man bråka för det!:eek:

Tråkigt om Nussikan och Snigelfarmor valt att lämna forumet.

Jag är relativt ny här och ny på körning. Men jag anser att ALLA kan lära nåt av ALLA. Tycker man inte om ett svar man får, behöver man ju inte bry sig om det. Då kan man ju bara hoppa över det. Fast ibland är det onödigt råa svar. Sen uppfattar vi ju alla saker och ting olika. Det jag tycker låter rått kanske en annan person tycker låter kul och skämtsamt. Kan vi inte göra som så att vi påtalar när vi uppfattar något som taskigt, rått och hårt. Så kan de personerna som får denna påtalning lära sig att det finns de som inte uppskattar deras ton och inte uppfattar det på samma sätt som de menar det. Dock allt på ett trevligt sätt.
JAG t ex tycker ibland att snigelfarmor låter lite hård i tonen och lite överlägsen. (OBS! inget påhopp!) Men jag är säker på att hon inte menar det så. Därför väljer jag att strunta i det och bara läsa informationen hon skrivit.
/Linda som läst beteendevetenskap.....och som lärt sig MASSVIS av alla härinne!!!!:bump::bow: och uppskattar ALLA svar jag får!!!:bump:

Oj....

Förvånas alltid av vuxna människor. Eller är det som sambon brukar säga; "Ähh, du ser! Hästmänniskor!"

Är det för att det blir någon form av konkurrens mellan människor när det gäller deras hästar eller djur i största allmänhet. Detta syndrom kan även ses inom katt/hundvärlden med.

Varför inte bara ta lärdom av varandra! Det som passar mindre bra in i vår egen verklighet är det ju bara att ta mindre hårt på. Eller?!

Är jättesugen på att köra min tidigare inkörda häst och vill verkligen kunna utnyttja forumets alla idéer! Det ska väl inte vara så svårt egentligen.

Svar till Loch: Håller med dig!!:bump::bow::bow: Du är en person helt i min smak!!:bump::banana:

Senast ändrad av en moderator:

Oj....

Förvånas alltid av vuxna människor. Eller är det som sambon brukar säga; "Ähh, du ser! Hästmänniskor!"

Är det för att det blir någon form av konkurrens mellan människor när det gäller deras hästar eller djur i största allmänhet. Detta syndrom kan även ses inom katt/hundvärlden med.

Varför inte bara ta lärdom av varandra! Det som passar mindre bra in i vår egen verklighet är det ju bara att ta mindre hårt på. Eller?!

Är jättesugen på att köra min tidigare inkörda häst och vill verkligen kunna utnyttja forumets alla idéer! Det ska väl inte vara så svårt egentligen.

Tyvärr så finns samma syndrom var du än går. Finns inom bilvärlden, datorvärlden vart du än hamnar. (måste dock säga att kattmänniskor är de värsta jag har råkat ut för någonsin)
Tråkigt är det.

GOAT LOVER: Gillar dig med! Du e oxå en person som tänker i samma banor som mig!:bump:
Förlåt, måste bara få säga detta.:o:D:rofl:

Var iväg med en kompis på en liten träningstävling på Åstorp och där fanns kuskar och hästar av alla möjliga nivåer och med olika utrustning - verkligen en härlig blandning! Det var INGEN som rynkade på näsan åt någon eller kom med pekpinnar utan man kände sig verkligen välkommen. Då undrar man ju varför körsforumet här är ett utav de värsta och mest inkrökta man kan besöka?

Har kanske frågat det innan - men när var du i Åstorp? Vilken träningstävling alltså! :)
Vet jag vem du e??? :D
Brukar vara där å hjälpa till iaf!
Vid några enstaka tillfällen kör jag oxå.

Tycker oxå det är en skön stämning i Åstorp, i körsektionen iaf, där alla hjälps åt med det mesta! Ingen som ger sig på folk för vad dom använder för utrustning utan försöker istället utbilda dom och visa hur det ska vara. :)

Jeeeeeeesssus! :eek:

Ja, visst är det tråkigt att läsa. Och dessutom ganska skrattretande nu när jag själv köpt en globusrockard som jag kör med. Och som jag välte med och allt för några dagar sedan och inte gick den sönder inte. Så SÅ klen är den inte. :D:rofl: Men jag tillhör den sortens människor som lyssnar på råd och sen gör precis som jag själv vill!:D:rofl: Och skiter fullständigt i vad andra tycker om det!!!:rofl:

Ja, visst är det tråkigt att läsa. Och dessutom ganska skrattretande nu när jag själv köpt en globusrockard som jag kör med. Och som jag välte med och allt för några dagar sedan och inte gick den sönder inte. Så SÅ klen är den inte. :D:rofl: Men jag tillhör den sortens människor som lyssnar på råd och sen gör precis som jag själv vill!:D:rofl: Och skiter fullständigt i vad andra tycker om det!!!:rofl:

Ang. Globus rockarden så undrar jag om den inte fått lite oförtjänt dåligt rykte??? Kolla utomlands vad de kör med på tävlingar, utställningar (inte terrräng dock bör väl tillägas) jo just det det är Globus rockarden (hänvisar till holland och usa för det är där jag kikat)
Är ju möjligt att det kanske var en tidigare modell av globusen som var riktigt dålig men alla har ju barnsjukdomar.

:bow::banana::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 619
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 606
Senast: Intejag
·
K
Övr. Barn Jag antar att det finns ganska många här på buke (som i verkliga livet) som genomgått separation med barn... Jag skulle tycka att det...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka