Körforumet och nivån på diskussionerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körforumet och nivån på diskussionerna

Detta. Kopierar shelins inlägg. jag ville ansluta till det du sa Åke så jag citerade dig. Resten av mitt svar är dock inte riktat direkt mot någon specifik person utan mer allmänt.

Aha. Men det syftade ju på det du skrev i inlägg 17. Tror jag... :crazy:

Försöka kan man alltid! :) Trägen vinner vet du ;)
Försöka duger sägs det ju visserligen. Men jag tror jag avstår. Endel blir så tjuriga och arga så det är bäst att tiga.//bonny.

Försöka duger sägs det ju visserligen. Men jag tror jag avstår. Endel blir så tjuriga och arga så det är bäst att tiga.//bonny.

Nä-men! Låt det rinna av dig och lyssna till det du vill höra istället! Vi kan skapa en glad stämning här på körforumet om vi hjälps åt! :D

Jag är ledsen men jag förstår inte hur du menar. Det jag skrev var inledningsvis i anslutning till det citat från din text som finns "inklippt" i mitt inlägg. Resten var mer allmänna reflektioner och jag ville förtydliga att det inte var riktat direkt mot/till dig.

Blev det något klarare? Annars kanske du kan utveckla hur du menar så skall jag försöka svara!

Jag vill bara "tycka" att man behöver inte nödvändigtvis tillhöra en viss diciplin...

Jag har en nordsvensk travare och jag rider dressyr, hoppar, löshoppar, tömmkör hemma & för Anders Eriksson när jag får möjlighet. När jag kör är det för det mesta i skogen men nu har vi äntligen :bump: en bana där vi får plats att träna lite koner & dressyprogram.
Jag har även själv försökt att plocka gobitarna från AR för att kunna variera min träning och använder mig av dom bitar som tilltalar mig. det är inget som säger att man behöver bli AR freak för det....
För en tid sedan deltog jag i en kurs i cetrerad ridning, superkul att få lite självkontroll i ridningen. Nu har jag fått lite inspiration att försöka få ihop nån typ bruks bana där man kan träna oavsett om man är "dressyrfjant" eller "brukskung" för alla oavsett disiplin behöver träna lydnad.

Det jag menar att ALLT som man får möjlighet att ta del av ska man hoppa på, man kan alltid använda det i sin egen träning. Ta till er det som ni känner är rätt, men bara för att man inte har samma åsikt betyder det inte att nån har fel!

Ta hand om dyrbar kunskap!

Ja, nu fattar jag. Jag var nog lite för trött tror jag. :)

Jag har inte skrivit så mycket här än, men kollat på massor av trådar. Håller med om att man ska ta till sig kunskap från olika discipliner och inte stänga ute något. Både bruks- skol och även travkörning har kunskap att dela med sig till varandra, men givetvis gäller det att vi har öppna ögon. Även om vi inte kör med samma mål och utrustning så kan vi ändå komma överens. Jag tycker vi ska välkomna alla former av körning på forumet och acceptera att vi har olika mål med det.

Något som jag mer har reagerat på här inne är att när det är bildtrådar och någon sätter in ett foto på sin häst så kommer det oftast genast svar om hur selen sitter, ser ut, vagnen etc. Givetvis ska vi eftersträva att vi alla kör med vettiga grejer, men ibland kanske man inte behöver påpeka detta, utan låta det vara just en bildtråd.m och vänta tills ett tillfälle som passar bättre.

Tycker att den här tråden verkligen behövs och hoppas det blir ett bra klimat här inne.

Ja det där med bilderna är verkligen ett stort problem. Sedan undrar jag hur jag kan ha andvändning av travet nr jag kör i skogen.

Jag har inte skrivit så mycket här än, men kollat på massor av trådar. Håller med om att man ska ta till sig kunskap från olika discipliner och inte stänga ute något. Både bruks- skol och även travkörning har kunskap att dela med sig till varandra, men givetvis gäller det att vi har öppna ögon. Även om vi inte kör med samma mål och utrustning så kan vi ändå komma överens. Jag tycker vi ska välkomna alla former av körning på forumet och acceptera att vi har olika mål med det.

Något som jag mer har reagerat på här inne är att när det är bildtrådar och någon sätter in ett foto på sin häst så kommer det oftast genast svar om hur selen sitter, ser ut, vagnen etc. Givetvis ska vi eftersträva att vi alla kör med vettiga grejer, men ibland kanske man inte behöver påpeka detta, utan låta det vara just en bildtråd.m och vänta tills ett tillfälle som passar bättre.

Tycker att den här tråden verkligen behövs och hoppas det blir ett bra klimat här inne.

Fast om du inte kan hur en sele ska sitta eller fungera eg. så kan det vara ytterst värdefullt om någon påpekar att något är fel när man sätter ut en bild med ett uppenbart fel på.
Iaf. så blir jag glad för all positiv och negativ kritik. Annars kan jag aldrig ändra något till det bättre.

Ja det där med bilderna är verkligen ett stort problem. Sedan undrar jag hur jag kan ha andvändning av travet nr jag kör i skogen.

Har du provat att köra travhäst?? Varit med och kollat på deras selning och hantering??
Om du inte har det kan det vara värdefullt att vara med och kika och prova på. Ju mer kunskap vi får desto bättre kan vi göra det för våra hästar. Du kan få tips och aha upplevelser som du aldrig förväntat dig. (dessutom är det fruktansvärt kul att köra travhäst)

Jag tycker att man givetvis ska komma med konstruktiv kritik, särskilt om det är något som är direkt skadligt för hästen, men var sak har också sin tid! Jag menar inte att man inte ska upplysa folk, för det är ju ändå en del av forumet, men ibland kanske någon är väldigt stolt över sin nyss inkörda lilla häst och då är det möjligt att det är ett illa valt tillfälle att kritisera utrustningen (om den som sagt inte är direkt plågsam och skadlig givetvis).

Det är möjligt att man kanske inte har nytta av travkörning när du kör timmer i skogen, men jag kör t.ex. både travhäst och ardenner så för mig är det av yttersta vikt att ha kunskap inom många olika genrer. Det finns massor som olika discipliner kan lära av varandra.

Samtidigt är vi alla här inne just för att det är roligt att köra häst på alla sätt, så visst borde vi väl kunna samsas.

Har du provat att köra travhäst?? Varit med och kollat på deras selning och hantering??
Om du inte har det kan det vara värdefullt att vara med och kika och prova på. Ju mer kunskap vi får desto bättre kan vi göra det för våra hästar. Du kan få tips och aha upplevelser som du aldrig förväntat dig. (dessutom är det fruktansvärt kul att köra travhäst)

Japp det har jag.

Jag har varit härifrån ett tag eftersom min dator har strulat...

Idag har jag fått den fixad så jag kan sitta hemma MEN... Det verkar inte vara något vidare klimat att komma tillbaka till

Anna-Carin

Japp det har jag.

Ok, ja då vet du garanterat om du hade nytta av det till brukskörningen eller inte. Men det är ju aldrig helt fel att prova på nya saker. Varje erfarenhet.....

1. Bilderna ja... jag håller med om att man inte behöver kasta sig över någon som lägger ut en bild. Däremot kan jag tycka att det är bra att man påtalar om något är fel. Jag skulle bli ledsen och besviken om jag visade bild efter bild här och efter två år får reda på att flera suttit och sett att jag selade fel, eller hade dålig utrustning men inte sagt något.

Däremot tycker jag att det ibland kan gå lite väl hett till när det påpekas... man kan snällt erbjuda sig att kommentera selen tex. och invänta den som äger hästens svar innan man slänger ur sig femtiotolv "sanningar"...

2. Håller med om att du kanske inte direkt kan använda det som tillämpas i bland travfolket - vad gäller travbiten. Däremot är det ju många som tränar travhästar som även tränar på andra sätt än med sulky/speedcart och travsele. Min stallägare tex. brukar använda sina travhästar till att köra pullert med rekade skacklar och loksele rätt ofta. Tror att han tidigare även dragit lite timmer och plogat med någon av dem faktiskt. Av honom har i alla fall JAG fått massor av tips. Men det kan säkert skilja på hur mycket förkunskaper man har också - jag är ju som sagt var nybörjare och är glad åt alla tips från alla håll! Sedan kollar jag upp tipsen och använder det som verkar vettigt.

Men oavsett om man kan lära sig något eller inte av den som skriver ett inlägg kan man ju behandla denne med respekt och vänlighet!

Återigen, jag blir alldeles varm av det ni skriver!:love:

Ett öppet körforum för alla!

Vill ni få er ett gott skratt så kan ni läsa det här skräckexemplet till tråd!
Efter ett par sidor liknar den mer en engelsk parodi på hur det kan gå till på ett internet-forum!:rofl:

Notera att tråden är skriven -05!:angel::D

Vi blev dock vänner allihopa (hoppas jag) efter denna fars!!
Jag ska tillägga att jag på dom här åren har tagit till mig jättemycket kunskap och även jag har fått lära mig att se bortanför min egna sfär..

Jag kan inte påstå att jag är förvånad över hur många det är som har försvunnit sedan 2 år tillbaka. Trist att igen läsa om hur travet blir sågat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 619
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 606
Senast: Intejag
·
K
Övr. Barn Jag antar att det finns ganska många här på buke (som i verkliga livet) som genomgått separation med barn... Jag skulle tycka att det...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross