Körforumet och nivån på diskussionerna

Status
Stängd för vidare inlägg.

schelin_j

Trådstartare
I ett flertal trådar på detta annars så vansinnigt bra och intressanta forum förekommer pajkastning. Sannolikt struntar väl de berörda i vad jag säger nu, jag är ju inte den första som försöker men ändå...

Om man tycker att någon är helt galet ute så ska man förstås påtala det, det är ju ett diskussionsforum vi är inne på. MEN man kan säga det på ett trevligt och artigt sätt - jag lovar att den som blir "tillrättavisad" lättare tar till sig det som skrivs med uppenbar omtanke och ett trevligt språk snarare än det som skrivs aggressivt.

Rena personangrepp tycker jag är helt bedrövligt - om man tycker så illa om någon föreslår jag att man inte läser dennes inlägg alternativt läser dem men låter bli att svara. Det finns ytterst sällan fog för att kalla någon korkad/okunnig eller liknande!

Att när en tråd har spårat ur ägna sida upp och sida ner åt att försöka "diskutera" vem som startade urspårningen känns också rätt barnsligt faktiskt.

Kan inte vi alla försöka tänka på att visa respekt och vänlighet mot varandra? Det blir så mycket trevligare då...

Jag har i omgångar läst och skrivit här på forumet men jag måste säga att jag fått ta långa pauser när jag inte orkat med det onödiga krigandet här inne. Varför är det så svårt att hålla en bra nivå på just detta forum?

Jag blir ledsen över hur vi/ni behandlar varandra...

/Jenny

Senast ändrad:
Sv: Körforumet och nivån på diskussionerna

Jag håller med rätt bra om vad du säger. Synd att det är så.

Får dock själv bita mig i tungan för att inte be folk dra åt helvete när man ser aldrig ser något trevligt inlägg av dem. Jävla ja-sägare;)
Stör mig väldigt mycket på folk som sitter och :bow: :ar åt elakheter utan att ens veta bakgrunden till bråket. Man kan inte alltid utläsa allt ur ett inlägg. (Syftar på den utspårade tråden) Men det är mitt problem att jag tycker så och det försöker jag att inte förstöra forumet med. :)

Exakt så känner jag oxå!! Har själv suttit och funderat på hur/om jag skulle skriva ihop något liknande du skrivit. Men tappade sugen fullständigt...! Bra att någon kom till skott med detta.

kl

Det som är mest skrämmande är ju att vi inte tycks se hur mycket vi egentligen har gemensamt. Alla (hoppas jag i alla fall) här strävar ju efter:

* att ge hästarna ett bra liv med omväxlande träning och bra utrustning
* att köra häst så säkert som möjligt (inom rimliga gränser då)
* att få information och att få ge information till varandra på Buke
* att hitta folk som är kunniga inom körning att diskutera sina åsikter etc. med

och kanske för vissa

* att hitta nya vänner

Mot bakgrunden att jag tror att mer eller mindre alla här inne kan skriva under på den listan är det ju helt galet att vi skall behöva bli oense för att vi väljer olika vägar att försöka uppfylla våra drömmar. Den som tror på att köra timmer i skogen med sin häst gör det, den som hellre tränar med speedcart på travbanan gör det etc. och givetvis använder vi därför olika utrustning etc.

MEN DET GÖR JU INGET - OM ALLA BARA RESPEKTERAR VARANDRA!!!!

kl

Det som är mest skrämmande är ju att vi inte tycks se hur mycket vi egentligen har gemensamt. Alla (hoppas jag i alla fall) här strävar ju efter:

* att ge hästarna ett bra liv med omväxlande träning och bra utrustning
* att köra häst så säkert som möjligt (inom rimliga gränser då)
* att få information och att få ge information till varandra på Buke
* att hitta folk som är kunniga inom körning att diskutera sina åsikter etc. med

och kanske för vissa

* att hitta nya vänner

Mot bakgrunden att jag tror att mer eller mindre alla här inne kan skriva under på den listan är det ju helt galet att vi skall behöva bli oense för att vi väljer olika vägar att försöka uppfylla våra drömmar. Den som tror på att köra timmer i skogen med sin häst gör det, den som hellre tränar med speedcart på travbanan gör det etc. och givetvis använder vi därför olika utrustning etc.

Väldigt bra skrivet!
Dessutom kan vi lära oss så mycket av varandra om vi är öppna för det, de som kör skolkörning kan få idéer och tips från de som kör bruks eller trav och viceversa. Det som är rätt och riktigt i en gren men inte accepterat i en annan kan ändå ge nya träningsidéer om man omsätter det till något som passar en själv och hästen.
Det är ju viktigt att både häst och kusk har roligt, det är då man utvecklas och blir bättre.

Jag är riktigt uppriktigt ledsen över hur "min" tråd urartade... och över hur ledsamt det blivit här på forumet efter det. :(
Min förhoppning är att vi ska kunna ha kul tillsammans, glädja oss åt varandras framsteg och kunna skoja med varandra även om vi inte tycker precis lika om allt.

Bra skrivet tycker jag, kan inte annat än hålla med! Jag är inte särskilt aktiv som skrivare här inne på forumet men brukar sitta och läsa igenom trådar för att det är intressant vad folk har för erfarenheter att dela med sig. Tyvärr så verkar det ha spårat ur lite vilket är otroligt synd då detta är ett ställe där många duktiga människor finns samlade.

Det vore ju så mycket roligare om alla kan diskutera utan att bli osams. Man behöver inte ha samma åsikter men som sagt, man behöver inte vara elak för det. Hoppas att folk kan respektera varandra istället och att det kan gå att prata som vuxna människor här framöver.

Många kloka ord!!! Kan inte annat än att tycka att det skönt att detta kommer upp, och på detta kloka vis. Vi är alla i ett stadie av evigt lärande och bör hjälpa varandra med vår egen kunskap, inte trycka ner varandra....Man blir ju aldrig klar och det är ju det som är tjusningen med att alltid kunna ta till sig mer kunskap, för det finns här!

*KL*
:bow::bow: amen
Synd bara at två av våra tipsare och mycket kunniga medlemmar nu lämnat oss. Det var en stor förlust för forumet.

:bow:
09-03.gif
a013.gif
09-03.gif
a013.gif
09-03.gif

I ord: Tack! jag kunde inte sagt det bättre själv! Vill ha snigel farmor och Nussikan tillbaka :cry:!

Mvh
Emma

Vi är alla i ett stadie av evigt lärande och bör hjälpa varandra med vår egen kunskap, inte trycka ner varandra....Man blir ju aldrig klar och det är ju det som är tjusningen med att alltid kunna ta till sig mer kunskap, för det finns här!

Detta är precis min åsikt! Dessutom är det ju roligt att hjälpa de som kan mindre än en själv - det finns ju inget roligare än att hjälpa andra att hitta rätt. Nu är ju inte jag i positionen att jag kan hjälpa någon än, jag är ju nybörjare på just körning så jag försöker att inte ge en massa råd till folk eftersom det så lätt blir fel när man inte kan säkert själv. Men i andra sammahang hjälper jag gärna folk och tycker att det är toppenkul!

Diskussionerna är också väldigt roliga och givande - om man som sagt bara skiljer på sak och person samt tänker på att svara vänligt till varandra! Man är inte idiot för att man har en annan uppfattning...

Det bästa jag har läst här inne! :love::bow::bow::bow:
(sedan min egna patetiska tack o adjö-tråd som handlade om samma sak!:eek::rofl:)

Så vis av egen erfarenhet så kan ni vara säkra på att både nussikan och snigelfarmor återkommer!
F.ö så skulle snigelfarmor bara flytta huset till pojkvännen och det tar ju ett par veckor. Hon har ju inte sagt att hon lämnar forumet!;)

, glädja oss åt varandras framsteg och kunna skoja med varandra även om vi inte tycker precis lika om allt.
Det är så stelt och trist på detta forum. Jag tycker att det är helt omöjligt att ens försöka skoja här inne.

Jag anser att detta forum klarar sig bra utan dom du nämde nyss. Dom hugger mycket med elaka kommentarer. Men jag ska inte skriva mer om dom. Det är inte rätt att klanka på folk som inte kan försvara sej.

I have a dream...

ett körforum där vi kan utbyta tankegångar, där sådana som jag kan lära sig en massa och där vi har en trevlig ton emot varandra.

Drömmen är kanske långt borta men en förhoppningsvis mer näraliggande dröm är ett forum där inte varannan tråd behöver urarta :banana:

När jag startade denna tråd var det för att jag var arg och besviken över hur Loch:s tråd urartat. Nu när jag ser hur många som verkar känna som jag har jag fått dessa tankegångar på att den här tråden faktiskt kan vara något positivt, inte bara min klagan över det som varit utan något som kan vara en tanke inför framtiden.

Jag hoppas att ALLA på körforumet läser tråden och inser hur mycket trevligare det skulle vara om inte en handfull personer högg som kobror mot varandra. Framför allt hoppas jag att dessa personer tänker sig för och släpper aversionerna mot varandra. Vi har alla något att lära av varandra!

Fast av dom två som har hoppat av har jag inget att lära av iaf.

Men många av vi andra har ! Båda två var väldigt inriktade på skol körning, bara för du är inriktad på brukskörning :smirk:..

Mvh
Emma

Jag kan mycket väl förstå att många har fått ett och annat tips. Men som sagt vi kör ju helt olika typer av körning.

Fast av dom två som har hoppat av har jag inget att lära av iaf.

Det är så klart så att vissa här inne inte har något att lära av vissa andra, dels beroende på att man kör med olika inriktning men även för att man ibland kan ha så diametralt motsatta åsikter om saker att det är omöjligt - rent mänskligt - att ens försöka. Sedan kan det även vara så att den som är duktig inte har så mycket att lära av den som kan mindre. Jag tror till exempel inte att jag skulle kunna lära dig något Åke, men du kan säkerligen lära mig massor.

Det jag vänder mig mot är dock att man använder så hårda ord mot varandra - och att man låter en tråd som handlar om en sak, som den som skapat tråden och säkerligen fler vill ha hjälp med/svar kring/synpunkter och reflektioner kring, spåra ur och sluta med att bara bli pannkaka. Det är respektlöst mot de som följer tråden när det sker.

Att argumentera mot varandras uppfattning om hur saker skall göras eller så är förstås ok och skall så vara, det är som sagt ett diskussionsforum. Men det är trist när det blir personangrepp av det.

Hmmm - jag ville ansluta till det du sa Åke så jag citerade dig. Resten av mitt svar är dock inte riktat direkt mot någon specifik person utan mer allmänt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 619
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 606
Senast: Intejag
·
K
Övr. Barn Jag antar att det finns ganska många här på buke (som i verkliga livet) som genomgått separation med barn... Jag skulle tycka att det...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka