Köra rockard med loksele?

B

Bjäbban

Har läst någonstans, hittar inte, att man inte ska ha loksele till rockard:confused:

Har en kompis som kör en D-ponny med loksele till sin rockard (vanligt hemmabygge på saab axel) det har hon gjort i flera år…
och när jag sa att jag har hört att man inte skulle göra det, såg hon väldigt förvånad ut och menade tvärtom!
Att loksele var det bästa man kunde ha för hästens skull!
Någon som kan förklara vilket som är rätt??

Sv: Köra rockard med loksele?

Man kan köra rockard både med loksele och med bröstsele. Båda varianterna fungerar lika bra.

Nej, det gör det inte.

Loksele är gjort för fyrhjulingar med lågt svängelfäste alternativt rekade skaklar. din kompis har säkert inte ens svängel, kan inte så mycket om körning kanske, och därför kör ut glad i hågen varje dag :)

Lokselen kan vara bättre för vissa typer av hästar, men den passar lika illa till rockard för det. Bäst är om man kan höja skakelremmen så att draglinan går fri,. Då får hästen bogfrihet och slipper ha skaklarna i armbågen. Bakselen bör man ha i skakeln med.

kolla på Nussikans bilder hur hon gjort. Det är en bra lösning om man ska köra med enaxlat.

Som sagt, vi kör enaxlad vagn (gigg) med loksele, funkar alldeles utmärkt, men man får ju som sagt se till att selen passar just den vagnen.

Nej, det gör det inte.

Loksele är gjort för fyrhjulingar med lågt svängelfäste alternativt rekade skaklar. din kompis har säkert inte ens svängel, kan inte så mycket om körning kanske, och därför kör ut glad i hågen varje dag :)

Lokselen kan vara bättre för vissa typer av hästar, men den passar lika illa till rockard för det. Bäst är om man kan höja skakelremmen så att draglinan går fri,. Då får hästen bogfrihet och slipper ha skaklarna i armbågen. Bakselen bör man ha i skakeln med.

kolla på Nussikans bilder hur hon gjort. Det är en bra lösning om man ska köra med enaxlat.

Då hade jag rätt :D
Men vad säger jag till henne?
Hon har som sagt kört i flera år med sin loksele, skadar det hästen och i så fall hur?
Eller är det en säkerhets grej??

Det hämmar såklart hästen att ha skaklarna så långt ner, och har hon ingen svängel o baksele skulle jag djärvt våga påstå att det skadar hästen då det ger sämre rörelseförmåga och det är inte bekvämt vid nerförsbackar, uppförsbackar eller vid start o stop, svängar, galopp.
Kör man så har man kanske inte heller kunskap om hur lokselen sitter, men där hoppas jag att den sitter bra och att hon kan grunderna för körning.

rakt fram i skritt, är det såklart inga problem.

Be henne kika in på hemsidor om körning tex www.cliffords.se och kolla deras körskola. Även driveout.se har en sådan flik.

Det är jättevanligt att folk kör med sämre utrustning, pga okunskap. Så var schysst mot henne, så kanske hon vill lära sig nåt nytt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka