Jag älskar min hund, men jag hatar rasen så det kunde inte bli mer fel. Tyvärr var det inte jag som fick välja ras, utan min kära mor som är schnauzerfrälst.
Rasen passar mig inte alls. Jag hatar pälsvård, tycker att dom är för små, och dom har inte en mentalitet som är önskvärd för mig alls.
Mitt mål var att kunna träna och tävla lydnad och skydd, och ha en hund som kunde följa med mig precis överallt. Har alltid älskat både schäfer, dobermann och rottweiler, men hade även kunnat tänka mig t ex en australian shepherd och byta skyddet mot agility, då min livsstil inte har några problem att aktivera den typen av hund.
Men istället står vi med två schnauzrar, min hund som vi köpte som valp som nu är 6år, och mammas hund som hon tog som omplacering vid 2års ålder som nu är 7år (Vi hade en schnauzer innan dessa två också, så jag visste att jag inte ville ha en till men fick som sagt inte lov att välja ras. Med facit i hand borde jag låtit bli att propsa om en ny hund när vår förra hade gått bort, men det var inte lätt att tänka så som 16-17åring.
Min hund är iaf väldigt trevlig, alltid glad och älskar alla människor. Till viss del kan han gå lös, och jag lydnadstränade mig gråhårig när han var liten men det enda som sitter kvar är sitt, ligg och kom hit ungefär, det andra gick aldrig in till den där enda hjärncellen som arbetar i huvudet. Alla som träffar honom är rörande överens om att han stod sist i kön när Gud delade ut hjärnor, men han klarar sig på att han är så förbannat glad och charmig.
Han kastrerades då han revirpinkade mycket. Tyvärr förstår han inte hundspråk alls, och även om han har blivit bra till den grad att han kan gå ihop med nästan vilken hund som helst efter strikt invänjning utan lek, så kan han aldrig lämnas ensam med "nya" hundar för att han helt enkelt misstolkar allt och det slutar med slagsmål. Och att leka med andra hundar är fullständigt uteslutet, han är övertygad om att dom bara vill slåss.
Han har dessutom tragiskt dålig syn, och undertänderna ser ut som att någon slängt in en bomb i munnen och hållt igen den, ungefär.
Mammas hund är hopplös, osäker och pushig. Skarp som fan, ovanpå det. Släpper inte in folk som han känner ens, om vi inte plockar undan honom själva. Nafsar om personerna inte är säkra på sig själva. Jag har personligen inga problem att hantera honom, men det driver mig till vansinne att han inte kan acceptera när vi släppt in folk i huset. Okastrerad också vilket bara spär på hela den onda cirkeln, men mor och far bara vägrade. Jag har gett upp diskussionen. Han pissar inne dagligen, är hemsk mot den ena katten och ska alltid jucka på den stackarn, även om just den katten är något av en idiot den också. Accepterar inte andra hundar heller, och blir fullständigt dum i huvudet om det kommer löptik i närheten. Kan erkänna att jag hatar hunden som pesten, men trots det är det jag som får sköta honom 90% av tiden..
morr, suck, stånk och stön..
Han kan absolut inte vara lös ute. Dels för att han har ett blåsljud på hjärtat som han inte får anstränga för mycket, och dels för att han bara stänger av och sticker. Jagar allt och alla, har inga som helst gränser för vad som är okej och inte när det kommer till andra djur. Min ena häst hade helst dödat honom.
Skaffade mig en tervueren/collie/schäfervalp för några år sedan när jag bodde själv. Passade mig som handen i handsken, helt min typ av hund! Tyvärr valde jag att omplacera honom vid ca 1års ålder när jag flyttade tillbaka till familjen, då föräldrarna avskydde honom och jag tyckte inte att det var rätt att låta honom leva med den negativiteten hela tiden. Han var alldeles för snäll och glad för att bli hackad på dag ut och dag in. En god vän tog över honom men han blev tragiskt nog påkörd och avled på djursjukhuset. Kommer alltid ångra att jag omplacerade honom.
Familjen vet vad jag tycker och det kommer inte in en enda j*vla schnauzer till i huset om dom inte kan sköta den till 100% själva. Nästa gång väljer jag hund själv, efter vad JAG vill ha.