Köpte du rätt ras?

Javisst är jag nöjd med rasvalet och individerna!
Belgarna, pudlarna och lapphundarna har varit de som passat oss allra bäst. Schäfrarna och rottweilern som också funnits har varit underbara som individer, men det två raserna är nog inget jag planerar att skaffa igen.

Ett extra litet plus för lapphundarna, hade verkligen velat upptäcka dem lite tidigare i livet :-)

/ kayoba

Ja! Jag har två blandraser. Den första var en annons på blocket en dålig bild men bra mailkontakt och hunden hade det jag sökte. Den var ung ( 13 mån ) och mycket pudel i och fällde inte ( mamman mellanpudel/nakenhund, mormor storpudel och pappa mellanpudel/cocker ).
Hunden var visserligen lättstressad och drog i kopplet som 2 ilskna tjurar ihop men honom skulle vi ha!! Jag slet mitt hår, kastrerade honom, gav nästan upp 2 gg men han är kvar och vilken hund han blivit!

Kortfattat är han MODIG och ROLIG. Han har vissa rädslor som kommit med åren troligtvis pga öronbekymmer dvs åsk, skott och tex helikopterljudsrädsla men är lugn inne även om det smäller ute. Men annars är han en modig hund som har lite GO, han ger sig inte så fort och när vi hittat klickertänket så övervann vi det lilla bekymret också då tillrättavisningar inte fungerar alls, de tog knappt när han var ung. Stressen lade sig bit för bit genom träning och rätt förutsättningar. Han är tvärlugn inne och nu vid 6 ½ års ålder även ute men fortfarande pigg o busig och röjer järnet ofta och inget gör honom så lycklig som att agera hare ute på ngn klippig skärgårdsö, det är ngt med berg o klippor som han bara älskar!

Han har sina brister i form av impulskontroll men det är också hans snabbtänkthet och att han inte funderar så mycket som gör honom till just han! Han gillar närhet men är inte ivägen eller jobbig, ligga nära vid fötterna är gott nog för oss alla liksom! Nuförtiden har han lärt sig att lägga sig i mattes knä när man är borta ngnstans och han vill kunna varva ner i trygghet. Han mognade inte förrän 4-5 års ålder och jag hoppas han blir långlivad för pigg kommer han vara länge!

Under min tid med honom lärde jag känna många vinthundar och en sådan skulle jag bara ha! Men ett problem var hur man hittar en vuxen omplacering ( hade ej fb då eller kontakter ) så jag började kika på utländska sidor och hittade vår hund på NNL s sida. En perfekt vinthund i mina ögon med lagom str ( 58 hög, 17 kg ) med lite underull och päls men inte tunnhårig och frusen eller ett pälsmonster som borzoi. De beskrev honom klockrent och allt bara klaffade från första stund! Har hur många som helst både hund och icke hundälskare som bara vill ta med sig honom hem pga hans försynta respektfulla sätt!
Han var ca 1 år när vi skaffade honom och ensamhet och rumsrenhet var inget vi behövde träna på. Han följde mig lös hack i häl från första stund, släppte honom lös efter en vecka. Jaktinstinkten var då knappt ingenting. William är en försiktig typ som först nu efter 3 år hos oss lärt sig av en annan hund vi passar att det man KAN lägga sig intill matte i sängen och få gos, att man KAN buffa lite och KRÄVA gos ( men ignorerar jag honom så ger han upp snabbt ). Han har gått från att inte våga ta några initiativ alls till att våga gå först, leka agility och gå fram till främlingar och hälsa (på sitt försynta sätt ). Melvin har lärt sig vinthundarnas tydliga språk med allt från vänliga rumpknuff till att morra som han faktiskt aldrig hade gjort innan vi skaffade William till att respektfullt springa i en båge innan man hälsar. William har lärt sig att hälsa på främlingar är ok om de bjuder in till det! Han har lärt sig att barn är barn och gärna vill dela soffa och att dammsugaren inte ska äta upp honom!
Han har också visat sig lätt för att lära sig ord till skillnad från Melvin och de saker han kan lärde han sig otroligt fort och lyder till skillnad från Melvins ibland selektiva hörsel....Han är mer svårtränad men å andra sidan behöver han knappt kunna något då han är naturligt följsam och uppmärksam.

I framtiden ska jag ha en röd mellanpudel från stabila linjer och en långhårig whippet som jag nu vet finns i Tyskland b la =) Dvs nästan samma som idag men förhoppningsvis en lite stabilare pudel bara och jag ska ha tikar nästa gång.

Efter två blandrasfjaskon så tänkte jag till noooooga innan hund nr 3.
Ville ha en mindre hund. Men robust eftersom jag egentligen är lite storhundsmänniska. Men önskade något mindre så sonen kunde vara mer delaktig. En mindre hund är oftare smidigare i många samanhang. Men hunden skulle orka och tåla. Ingen fryslort. Ville ha en ras utan för mycket jakt, vakt eller utpräglade rasdrifter. Mer sällskapsras som både kunde koppla av i perioder men som lika väl kunde tuffa med på långvandringar. Jag ville hålla dörren öppen för träning och spår men i vilken utsträckning det skulle bli viste jaginte riktigt men jag ville ha en hund där möjligheterna fanns. Sen skulle det givetvis vara en sund ras. Mina blandisar hade varit allt annat än sunda. Ett plus om hunden inte fällde eftersom jag har hundallergiker i släkten så det är bra om vi inte lämnade hår efter oss över allt.

Det blev en Dvärgschnauzer och jag har verkligen hittat min ras. Han är det lättsammaste som finns och passar perfekt i vårat liv. Det har aldrig varit så lätt och roligt att vara hundägare som nu :)

Min första egna hund var en flat. En absolut drömhund och hans temperament passade mig perfekt. Jag hade tänkt mig en golden men uppfödaren vi besökte födde upp bägge dera och vi fastnade för flattarna och deras flamsiga vänlighet.

Efter honom har jag haft två flattar till. varav den sista var en omplacering som kom med en del bekymmer som vi inte förutsett. Bl.a. att han itne kunde lämnas själv. Men det var ju inga bekymmer när vi väl begrep att han kunde lämnas tillsammans med den andra hunden.

Flaten är verkligen en ras jag älskar. Den är vacker, flamsig men har en tydlig av/på-knapp. Glad, älskansvärd och de jag haft har varit ganska mjuka.

Den andra, det var min sista (senaste) hund. En blandras som ramlade över mig och som orsakade en hel del gråa hår men som tills slut blev den mest älskade hunden i mitt liv. Han var schäfer/irl setter. En skitsnabb schäfer som hovslagaren sa :). Det var mycket kärlek i den hunden. Till människor, katter, hästar (speciellt föl!) och till mig. Han hade lite setterstress ibland och settrade omkring lite vilset men följde mig oftast som en skugga vart än jag gick. Kunde ine stänga toadörren för då fick jag inte up pden då en stor hund låg tryckt mot den på andra sidan. Frukost åt jag med ett varmt tillgivet huvud i knät.

Om jag lever och är frisk nog så blir det hund igen efter pensioneringen. Få se om jag har hälsa att klara en flat igen. Annars får jag tänka om.

Min första hund va en kinesisk nakenhund. Han passade mig bra både rasmässigt och som individ, och jag har varit sugen på en igen men det faller generellt på att jag tycker aveln är ganska ojämn och diverse hälsobitar.

Min nuvarande hund är korsning tax/york och jag älskar verkligen taxen i honom (det är väl det som märks mest) han är inte helt hundra mentalt :p men som individ är han ändå perfekt till mig. Just nu är jag djupt nere i olika rasfunderingar men kommer alltid tillbaka till just taxen. Inte jaktavlad då men där finns ju lite att välja på, det är något speciellt med en tax tycker jag :love:

Jag har helt klart hittat rätt ras och båda mina är rätt individer. Kommer kanske prova andra raser längre fram men minst en hovawart kommer jag ha så länge jag orkar.

Jag ville ha en hund att prova på diverse grenar då jag inte visste vad jag ville satsa på. Det skulle va en frisk ras, vacker att titta på och som inte skulle va uppdelad i utställnings/bruks varianter. Det gjorde inget om det fanns lite vakt i. När jag fick upp ögonen för hovawart läste jag allt jag kom över. Studerade hemsidor in i minsta detalj, träffade ett gäng hoffar och kontaktade en närliggande kennel för att höra vad den sa. När den rekommenderade en av de kennlar jag tittat lite extra på tog jag kontakt med dom och det slutade med att jag fick hem mina hane.

När det blev dax för hund två hade jag fortsatt mina efterforskningar, lärt känna fler hundar och uppfödare så då va jag trygg i mitt val av uppfödare och linjer på ett helt annat sätt.

Jag älskar mina hundar och min ras, passar mig som handen i handsken:love:

Däremot kommer jag aldrig mer skaffa en med "sällskapslinjer", jag gillar inte när hundar har svårt för sig. Även om jag trivs bra med själva hundarna så dödar det min träningslust. Ska jag ha en sällskapshund så blir det en av sällskapsras.

Jag misstänker att jag kommer behöva byta ras framöver, någon gång. Tyvärr tror jag att alldeles för få som avlar fattar vilka egenskaper hundarna ska ha och det kommer försvinna med tiden. Jag hoppas inte det, men som det ser ut nu tror jag det. Då får jag väl hitta nåt annat kul :)

Vi har absolut rätt ras och en härlig individ även om han inte alltid är så rastypisk, faller lite på modig och intelligent :p
Vi vill ha en liten hund som är käck och glad och hänger med på allt men som även kan ligga i soffan en vecka. En hund som älskar sin människor och vill vara till lags.

Jag har två helt olika hundar. En fyrvägskorsning och en Leonberger.

Blandras kommer jag aldrig köpa igen.
Missförstå mig inte, jag tokälskar min blandraskille, han är min finaste vän och jag skulle inte byta bort honom för allt i världen.
Men jag köpte honom som 13-åring, min första alldeles egna hund och rasvalet var minst sagt oviktigt. Även om vi har varit väldigt skonade från sjukdomar och han har en otroligt fin mentalitet så vet jag samtidigt att vi har haft mycket tur. För detta kunde faktiskt ha slutat precis hur som helst. Jag vet bättre nu och och kommer aldrig bidra till blandrasaveln igen.

Leonberger däremot, det är MIN ras!
Min bästa vän köpte en Leonberger för några år sen och jag föll som en fura. Jag ville ha en stor, vacker hund utan några jätteinpräglade instinkter som skulle fungera

Buke krånglar som f*n för mig så fortsättning följer här...

...som sällskapshund i ett ganska aktivt hem med långpromenader, utställning, hundträffar och stallhäng. Hittade en vuxen omplacering med en tråkig uppväxt och när jag klev ur bilen 500km senare var det kärlek vid första ögonkastet :love:
Jag kommer nog aldrig att byta ras. Leonbergern är verkligen den perfekta hunden för mig.

30dlcu0.jpg

9ixond.jpg

Många, många rastrådar på det här forumet.

Hur många har egentligen köpt rätt ras? Många gillar sin hund, individen, men skulle aldrig köpa samma ras igen. Andra tycker sig fått fel individ men vill aldrig byta ras. En del köpte hund efter vissa kriterier för några år sedan, och idag är läget annorlunda och kriterierna för nästa ras är helt eller delvis annorlunda.
Vilka kriterier köpte du hund efter? Blev det rätt? Om inte, varför blev det fel? Hur tänkte du annorlunda inför nästa hund, eller hur kommer du tänka annorlunda inför kommande hundar?

Nej!! Fel ras!

Borderterrier, turbovarianten. Fel ras, alternativt skulle jag tagit mig i kragen och börjat jaga när jag köpte henne. Pratade med flera uppfödare som sa att det gick utmärkt att aktivera på andra sätt. Uppfödaren vi köpte av ställde inga frågor och orkade knappt lyssna när vi berättade om våra planer för henne.

Hon har helt klart för mycket jakt i sig för att passa mig (surprise, det är en jakthund...) och hon blir ALDRIG nöjd. 1km skogsspår? Jättekul matte men vad gör vi nu?

Har tävlat en hel del lydnad och spår som vi båda älskade men fick sluta med då hon ibland stack från planen rätt upp i skogen och blev rädd att förlora henne.

Går ALDRIG att ha lös pga vilt, katter och andra hundar. Hatar katter över allt annat så det blir några vansinnesutbrott från hennes sida varje promenad.

I övrigt; fantastisk mentalitet och personlighet men hon har varit ett ständigt dåligt samvete.

Nu är hon 7,5 och bor på obestämd tid hos min pappa som är nybliven pensionär och älskar henne över allt annat. Med två små barn blev tiden knapp.

Vet inte vad jag skulle köpt istället. Ville ha en liten stabil hund som jag kunde träna och tävla med. Pudel kanske.

Tror inte det blir någon ner hund faktiskt. I så fall när barnen blivit stora. Det är sjukt kul men tar mycket tid och vill kunna vara fri att ha andra intressen om jag vill.

Tillägg:

Är ändå glad att jag inte köpte pinscher eller dvärgpinscher som var två andra raser jag tittade på. Hade passat ännu sämre.

Tja, egentligen är jag en lugn person så mina tossiga heeler kanske egentligen inte är min ras om man går efter det:D

Jag hade ju shar-pei förut och i grund och botten är det min ras i mångt och mycket, men jag står inte ut med det dåliga hälsoläget i den rasen så valde därför att byta ras helt. Det finns även vissa saker i mentaliteten som jag gärna ville ha annorlunda och då främst föremålsintresse och förighet/vilja att jobba tillsammans + mindre jaktinstinkt. Nu har visserligen min ena heeler rätt mycket jaktsug, men det är hanterbart och hon slutar snabbt om hon skulle dra iväg en liten bit på ett spår.

Egentligen finns det nog ingen ras som är helt 100% som jag vill ha den. Jag skulle vilja ha en mindre/mellanstor ras, med kort päls men med underull och icke frusen. Jag gillar molossernas utseende, men vallhundens förighet och smarthet samt vilja att jobba tillsammans med sin förare. Jag skulle kunna tänka mig lite mindre "het flockkänsla". Heelern är ju en tuff hund som inte alltid så lätt accepterar nya hundar i flocken (oavsett om det är hemma eller kompisflocken vi promenerar tillsammans med), men allting är relativt och det finns många variationer i rasen. I mångt och mycket är jag väldigt nöjd med min ras, men det finns alltid små saker som man skulle kunna önska eller önska bort. Än så länge tycker jag det är en skitkul ras även om jag får tänka lite extra ibland om vi ska göra vissa saker - dom är som sagt inte lika lätta att släppa ihop med främmande hundar som mina tidigare shar-pei var :)

Hur många har egentligen köpt rätt ras? Många gillar sin hund, individen, men skulle aldrig köpa samma ras igen. Andra tycker sig fått fel individ men vill aldrig byta ras. En del köpte hund efter vissa kriterier för några år sedan, och idag är läget annorlunda och kriterierna för nästa ras är helt eller delvis annorlunda.
Vilka kriterier köpte du hund efter? Blev det rätt? Om inte, varför blev det fel? Hur tänkte du annorlunda inför nästa hund, eller hur kommer du tänka annorlunda inför kommande hundar?
Även om just "min" ras inte ens fanns med på listan när jag började fundera på att skaffa hund igen så insåg jag rätt snart att det var rätt ras. Jag ville ha en mångsidig, positiv ras utan för mycket jakt eller för "hård" skalle, en bra allround-hund med tydlig på och av-knapp.

Hehe, come to think of it så kan jag saxa in det jag skrev när jag först kontaktade uppfödaren till mina nuvarande två hundar för att höra om hon trodde att en dalmatiner skulle passa mig :). Värt att notera var att jag hade en hund innan som jag egentligen inte hade haft några kriterier för när jag skaffade honom. Det slutade tyvärr inte så bra... :( Så jag var mycket mer noggrann den här vändan.

"För närvarande har jag två katter och en häst. Därför vill jag ha en hund som fungerar ihop med andra djur och som kan följa med mig på ridturerna med hästen och vara med i stallet. Min förra hund (en tjuvparning mellan schäfertik och okänd far) klarade inte alls med det vilket kändes väldigt tråkigt då jag spenderar mycket tid i stallet. Jag skulle även vilja ha en hund som är allsidig vad gäller användningsområden eftersom jag tycker om att arbeta med lydnad men även är sugen på att träna t ex spår eller agility. Samtidigt vill jag även att min hund vet när den ska koppla av och helst inte vara allt för skällig eftersom jag till vardags bor ensam med mina två katter i en lägenhet i Gällivare. Jag vill heller inte, vis av erfarenheten från min förra hund, ha en hund med alltför utpräglade jakt- eller vallningsinstinkter."

Naturligtvis var jag även noga med hälsan och hade redan innan jag skrev det där sållat bort en rad raser. Såhär i efterhand upplever jag att jag fått precis allt det jag ville ha, plus lite till. Jag har förvisso ingen häst eller katter längre men allt det övriga står kvar. Jag har även blivit utställningsintresserad (vilket inte fanns med på kartan då det begav sig). Nuförtiden spårar jag med och ställer ut min stora och den lilla har jag planer för att satsa lite på brukstävlingar med. Tyvärr är hon rätt envis och tjurskallig mellan varven så för närvarande försöker vi bara hitta bästa sättet att kommunicera utöver vardagslydnaden.

Så för min del är både rasen och individerna allt jag kunnat önska :). Visst, det kan vara enormt krävande och ibland kan jag känna att jag önskar att jag var så mycket duktigare än vad jag är för att kunna träna dem rätt. Dock verkar jag ha gjort något rätt om man ska döma av hur ofta jag får kommentarer om hur duktiga de är på att lyssna (yeah right, brukar jag tänka, de har bara en bra dag). Jag har helt enkelt haft tur med två hundar som, oftast iaf, är villiga att möta mig halvvägs trots att jag är långt ifrån någon expert på hundträning.

Borzoi är min första egna hund, och det blev absolut rätt individ och ras där jag var då och vi har smält ihop och delar ett härligt liv ihop. Fast såklart finns det några MEN som uppkommit under åren, i nuvarande jobbet som egen kringresande företagare har jag svårt ta med honom i bilen pga hans storlek. En mindre hund hade kunnat följa med mig ut på jobb, för promenader och aktivering mellan kunder. En annan nackdel är pälsvården som iofs är lättsam, men inte när det är blött ute och halva skogen fastnar. Men jag har noll intresse för pälsvård.

Jag har ibland tänkt att en ren sällskapshund, korthårig med minimal jaktlust vore optimalt. Men så är jag totalt nerkärad i vinthundens anda, deras exteriör och personliget. Träffar mycket hundar om dagarna och inget annat har tilltalat mig, jag har nog påverkats mycket av att borzoien (och övriga vinthundar) är så vackra i mina ögon, att jag gärna anpassar min livsstil efter dem.

Vet inte hur jag kommer tänka vid nästa hundköp - vill ha borzoi men tror en mindre variant skulle passa bättre kommande år som sambo skulle känna sig mer trygg med. Om jag inte ändrar karriär vilket är möjligt händer. Men hoppas på många år till med nuvarande borzoi - han är mitt allt.

Helt rätt ras, korthårig collie passar mig perfekt.

Vad gäller individ så blir det både ja och nej på första hunden. Hade det inte varit för att han är så osäker på andra hundar och därmed haft rejäla svårigheter med hundmöten hade han varit helt perfekt men våra första år ihop innehöll rätt mycket tårar och tandgnissel tyvärr. Jag ångrar dock inte alls att han kom in i mitt liv och jag älskar honom djupt. Hund nummer två är absolut inte utan fel han heller men mycket mer rätt som individ.

Tillägg:

Jag kollade upp mentalitet mycket noga redan när jag köpte första hunden, när det var dags för den andra så hörde jag mig för ordentligt om hur föräldrarna fungerade med andra hundar också, inte minst eftersom jag inte skulle orka med en till hund som man måste ha en tumme i ögat på hela tiden runt andra hundar och där varje promenad innebär att man måste hålla utkik efter andra hundekipage. I övrigt gjorde jag samma efterforskningar båda gångerna även om jag var mer kräsen den här gången med att jag ville ha valp efter föräldrar med någon form av arbetsmeriter.

Nästa gång det är dags för hund kommer jag att göra likadant, under förutsättning att jag inte måste kompromissa med mina krav blir det en till korthårig collie.

Senast ändrad:
Jag har två väldigt olika raser men måste säga att båda blev helt rätt, framför allt i kombination.

Första hunden ville jag ha en spets, i bekväm storlek som kunde prova på det mesta men som skulle kunna nöja sig med att bli sällskapshund om träningsintresset skulle svalna. Han har gjort det mesta, tävlar elitlydnad, spår och agility. En ganska egensinnig och hård individ som inte har så mycket will to please, men är väldigt lättmotiverad med både godis och lek. Snart 7 år gammal och ger mig fortfarande gråa hår nästan dagligen. Japansk spets.

Nästa skulle bli tävlingshund i lydnad och bruks, frisk ras, vallhundsmentalitet med låg skärpa. Ej BC. Fick världens bästa vän! Tycker knappt jag uppfostrat honom, han bara vet vad jag vill och gör det. Enklare hund i vardagen har jag aldrig träffat. Hade önskat lite högre temperament för tävlingbiten dock. Kelpie.

Kelpie blir det garanterat igen! Spets också, men hu, inte mer än en i taget! Och inte nödvändigtvis jappe. Kan tänka mig både mittel, lapphund och lapsk vallhund i framtiden..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 239
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 242
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar