Köpte du rätt ras?

Helt rätt ras, korthårig collie passar mig perfekt.

Vad gäller individ så blir det både ja och nej på första hunden. Hade det inte varit för att han är så osäker på andra hundar och därmed haft rejäla svårigheter med hundmöten hade han varit helt perfekt men våra första år ihop innehöll rätt mycket tårar och tandgnissel tyvärr. Jag ångrar dock inte alls att han kom in i mitt liv och jag älskar honom djupt. Hund nummer två är absolut inte utan fel han heller men mycket mer rätt som individ.

Tillägg:

Jag kollade upp mentalitet mycket noga redan när jag köpte första hunden, när det var dags för den andra så hörde jag mig för ordentligt om hur föräldrarna fungerade med andra hundar också, inte minst eftersom jag inte skulle orka med en till hund som man måste ha en tumme i ögat på hela tiden runt andra hundar och där varje promenad innebär att man måste hålla utkik efter andra hundekipage. I övrigt gjorde jag samma efterforskningar båda gångerna även om jag var mer kräsen den här gången med att jag ville ha valp efter föräldrar med någon form av arbetsmeriter.

Nästa gång det är dags för hund kommer jag att göra likadant, under förutsättning att jag inte måste kompromissa med mina krav blir det en till korthårig collie.

Jag trodde du skulle välja mjukdjur med åtta ben. ;)

Både ja och nej.

Första egna hunden blev en malamute. Är uppvuxen med sibbar som vi körde med så det var för den fysiska aktiveringen jag skaffade hund (inte så konstigt när jag knappt visste att man kunde tävla i lydnad).
Halkade snabbt in på mental träning (spår, lydnad, rally) och insåg då att jag hade skaffat mig en liten ensidig ras...
Det håller förvisso inte malamuten med om som lika gärna spårar, tränar rallylydnad som drar;)

Hund nr 2 gjorde jag research på i 1 1/2 år och väntade på kullen lika länge. 3 år var det klart värt, Kelpien är nu 7 månader och hon är allt jag vill ha både i vardagen och träning.

Blir garanterat fler kelpies då det passar mina hundsporter, men det kommer garanterat alltid finnas en spets som kan ge en gråa hår också :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 239
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 242
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar