Helt rätt ras, korthårig collie passar mig perfekt.
Vad gäller individ så blir det både ja och nej på första hunden. Hade det inte varit för att han är så osäker på andra hundar och därmed haft rejäla svårigheter med hundmöten hade han varit helt perfekt men våra första år ihop innehöll rätt mycket tårar och tandgnissel tyvärr. Jag ångrar dock inte alls att han kom in i mitt liv och jag älskar honom djupt. Hund nummer två är absolut inte utan fel han heller men mycket mer rätt som individ.
Tillägg:
Jag kollade upp mentalitet mycket noga redan när jag köpte första hunden, när det var dags för den andra så hörde jag mig för ordentligt om hur föräldrarna fungerade med andra hundar också, inte minst eftersom jag inte skulle orka med en till hund som man måste ha en tumme i ögat på hela tiden runt andra hundar och där varje promenad innebär att man måste hålla utkik efter andra hundekipage. I övrigt gjorde jag samma efterforskningar båda gångerna även om jag var mer kräsen den här gången med att jag ville ha valp efter föräldrar med någon form av arbetsmeriter.
Nästa gång det är dags för hund kommer jag att göra likadant, under förutsättning att jag inte måste kompromissa med mina krav blir det en till korthårig collie.
Jag trodde du skulle välja mjukdjur med åtta ben.